Treinen voller door achterstand onderhoud

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Je staat vijf minuutjes stil, dat valt toch wel mee? Om het nou gelijk "schandalig" te noemen...
Op de nog geen 40 minuten tussen Den Haag en Utrecht is dat een flinke slok op een borrel. Het haalt aardig de vaart uit je reis.

Bij het aanmelden voor het forum werd me gevraagd of ik voor of tegen meer stoptreinstations was. Ik heb hier "tegen" gezegd om dezelfde reden: als je om de 1 a 2 kilometer stopt wordt een trein zo sloom dat-ie nauwelijks nog bestaansrecht heeft. Nu staat een stoptrein natuurlijk geen 5 minuten stil per halte, maar toch.
Treinen zijn er om te rijden, niet om te stoppen.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door playertwo »

Daarvoor heb je dus stoptreinen. IC's slaan die haltes (als het goed is) over. Zonder stoptrein haal je het bestaansrecht van de IC's weg, omdat je een groot deel van de aanvoer niet meer hebt.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Caspar »

Op de nog geen 40 minuten tussen Den Haag en Utrecht is dat een flinke slok op een borrel. Het haalt aardig de vaart uit je reis.
Wat maakt een stop van 5 minuten in Utrecht uit als je toch alleen van Den Haag naar Utrecht reist?

Bij lang stilstaan denk ik eerder aan de t5700 op Weesp, waar ik me wel van kan indenken dat het voor reizigers vervelend lang kan zijn. Een ritje Diemen Zuid- Naarden Bussum is wel traag met zo'n lange stop daar.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door iljitsch »

playertwo schreef:Daarvoor heb je dus stoptreinen. IC's slaan die haltes (als het goed is) over. Zonder stoptrein haal je het bestaansrecht van de IC's weg, omdat je een groot deel van de aanvoer niet meer hebt.
Hm, volgens mij is een trein tegenwoordig al een intercity als-ie een enkel station hier en daar overslaat. Sterker nog, tussen Zwolle en Groningen heb je twee "intercity's", de ene stopt 1 keer, de andere 5 keer. Op de niet zo heel recente spoorkaart die ik heb is dat laatste toch mooi alle stations, dus waarom die trein een intercity is en geen stoptrein is me niet duidelijk.

Overigens heb ik niks tegen stoptreinen die op een stuk van een uur vijf keer stoppen. Of zelfs nog wel een paar keer meer. Maar kijk dan eens naar het trajekt Den Haag Mariahoeve - Laan van NOI - Hollands Spoor - Mariahoeve - Rijswijk. (Hoewel er volgens mij geen trein is die op al die stations stopt.) Dit is 5 stations in 8 km. Den Haag HS is natuurlijk een belangrijk station, Laan van NOI kan nuttig zijn om over te stappen en Rijswijk is ver/groot genoeg om zinnig te zijn, maar ik zie echt geen toegevoegde waarde voor Mariahoeve en met name Moerwijk. Leuk als je daar woont dat je zo naar het station wandelt, maar zou je niet liever een paar haltes met de tram nemen of een paar minuten fietsen zodat je in een veel snellere intercity kan stappen?

(Hoewel met het stadsvervoer naar een groter station wel iets duurder is omdat er geen overstaptarief tussen trein en andere vormen van vervoer is.)
Treinen zijn er om te rijden, niet om te stoppen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Suus »

Er is wel een trein die het traject Mariahoeve - Laan van NOI - HS - Moerwijk - Rijswijk rechtstreeks doet, dat is de s5000.

Het mooie van al die stoptreinstations is dat je twee kanten op kan. Woon je vlakbij het spoor, maar stoppen intercities 3 kilometer verderop, dan ben je wel 6 kilometer extra reiskosten kwijt voor een enkele reis. Zit er echter een station vlakbij, dan bespaar je dat weer uit. Bovendien hebben stoptreinen als functie intercities te vullen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Jurjen »

iljitsch schreef: Hm, volgens mij is een trein tegenwoordig al een intercity als-ie een enkel station hier en daar overslaat. Sterker nog, tussen Zwolle en Groningen heb je twee "intercity's", de ene stopt 1 keer, de andere 5 keer. Op de niet zo heel recente spoorkaart die ik heb is dat laatste toch mooi alle stations, dus waarom die trein een intercity is en geen stoptrein is me niet duidelijk.
Omdat deze Wezep, 't Harde, Nunspeet, Harderwijk, Ermelo, Putten, Nijkerk, Vathorst, Schothorst, Baarn, Hilversum Noord, Bussum Zuid, Naarden-Bussum, Weesp, Diemen Zuid en Amsterdam RAI overslaat. Dat een trein op een deeltraject alle stations aandoet, maakt het nog niet handig om het ding op dat deeltraject stoptrein te noemen. De s3000 stopt tussen Alkmaar en Den Helder ook overal.

Overigens heb ik niks tegen stoptreinen die op een stuk van een uur vijf keer stoppen. Of zelfs nog wel een paar keer meer. Maar kijk dan eens naar het trajekt Den Haag Mariahoeve - Laan van NOI - Hollands Spoor - Mariahoeve - Rijswijk. (Hoewel er volgens mij geen trein is die op al die stations stopt.) Dit is 5 stations in 8 km. Den Haag HS is natuurlijk een belangrijk station, Laan van NOI kan nuttig zijn om over te stappen en Rijswijk is ver/groot genoeg om zinnig te zijn, maar ik zie echt geen toegevoegde waarde voor Mariahoeve en met name Moerwijk. Leuk als je daar woont dat je zo naar het station wandelt, maar zou je niet liever een paar haltes met de tram nemen of een paar minuten fietsen zodat je in een veel snellere intercity kan stappen?
[/quote]
Niet de onderlinge afstand, maar de omgeving is bepalend voor de vervoerswaarde voor een station. Met Den Haag ben ik niet heel bekend, maar bijvoorbeeld Hilversum en Hilversum Sportpark, met een tussenafstand van nog geen 600 meter tussen de perrons, maakt Sportpark nog niet tot een zinloos station. Reizigers naar het ROC bij Sportpark zouden zonder dat station al gauw een half uur moeten lopen, of met de bus moeten, wat ook ongeveer een half uur kost. Met de trein zijn ze slechts een minuut of 10 kwijt en Sportpark is dan ook een populaire bestemming.
Laatst gewijzigd door Jurjen op zo 17 jan 2010, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:
playertwo schreef:Daarvoor heb je dus stoptreinen. IC's slaan die haltes (als het goed is) over. Zonder stoptrein haal je het bestaansrecht van de IC's weg, omdat je een groot deel van de aanvoer niet meer hebt.
Hm, volgens mij is een trein tegenwoordig al een intercity als-ie een enkel station hier en daar overslaat. Sterker nog, tussen Zwolle en Groningen heb je twee "intercity's", de ene stopt 1 keer, de andere 5 keer. Op de niet zo heel recente spoorkaart die ik heb is dat laatste toch mooi alle stations, dus waarom die trein een intercity is en geen stoptrein is me niet duidelijk.
De trein die tussen Zwolle en Groningen overal stopt is in de praktijk wel een stoptrein, maar hij gaat vanaf Zwolle verder als intercity naar Schiphol. Om het niet al te ingewikkeld te maken noemt NS dan de trein over het hele traject een intercity.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21309
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Meltrain »

JWM schreef:Wonderbaarlijk dat een topic met als onderwerp "treinen voller door achterstand onderhoud" ook al is afgegleden over de aansluitingen vanuit Dordrecht Stadspolders..
Wees gerust: inmiddels is het een 'wat is het nut van stoptreinen?'-topic geworden. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13664
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Vinny »

Wat is eigenlijk het nut van intercity's?

Ik herinner me twee dagen vorig jaar dat er alleen stoptreinen reden... :|
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Suus »

Ik mis hier een zweepsmiley :lol:

Het nut van intercities is mij erg duidelijk geworden eind vorig jaar. Jeutje, wat duurt Amersfoort - Zwolle dan lang zeg :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Justin »

Zwijndrecht-Amsterdam Centraal per stoptrein anders ook O.O. Vertrek 5:37, aankomst: 9:03.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Fles »

Justin schreef:Zwijndrecht-Amsterdam Centraal per stoptrein anders ook O.O. Vertrek 5:37, aankomst: 9:03.
Hoe doe je dat??
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Justin »

Vertrek 5:37 vanaf Zwd, aankomst 6:01 te Rtd (t5110, reed die dag Rsd-Rtd v.v.). Net de stopper van 5:49+15 gemist (toegegeven, had hem kunnen halen, dus had een half uur eerder aan kunnen komen).

Om 6:49 (29706 in pad t5014 +10-15, overgaand op t5725 +10 te Ledn) in dezelfde stopper als eerst naar Shl gegaan (die van 6:19 was opgeheven), maar doordat ie nog gekoppeld moest worden met nog een DD-AR, pas rond 7:10 vertrokken. Aankomst 8:20 te Shl. Overstappen op sprintercity t3929 om 8:38, aankomst 9:00. Vandaar.

EDIT: even juiste treinnummers aangehaald.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Fles »

oh wauw, ik dacht dat je het over iets planmatigs had :lol:
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Justin »

Godzijdank niet. Je kan anders nog altijd wel Dordrecht-Almere Centrum doen door in dezelfde stoptrein/sprintercity te gaan zitten (doe je wel Ndb-Ut twee keer, maar who cares), die zal geloof ik ook wel zo lang duren :p. Of Nijmegen-Deurne via 's-Hertogenbosch-Eindhoven...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Oud forumgebruiker

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dexter schreef:Alles is technisch mogelijk. En vooral nu de aanstaande vervanging van de oude flappenbakken door digitale CTA's eraan komt is het een uitgelezen moment om een paar forse verbeteringen door te voeren.

Maar er zullen dan een paar systemen aan elkaar gekoppeld moeten worden van Prorail en NS en dat zal wel het grote struikelblok gaan worden. En daarnaast kost het geld en alles wat geld kost wordt kritisch bekeken bij het spoor.
Bij het GVB wordt al sinds '97 (!) de actuele lengte van de metro's op de "CTA" weergegeven, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? :P
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Joshua »

Ik denk dat een landelijk systeem toch net ietsje ingewikkelder in elkaar zit dan het systeem van de GVB.
Oud forumgebruiker

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Oud forumgebruiker »

Er zitten detectie-dingetjes in het spoor die detecteren hoeveel bakken de betreffende metro-rit is, het zou opzich wel een investering waard zijn zoiets nationaal uit te rollen. En anders een systeem dat samenwerkt met Tracking & Tracing? Dat weet sowieso hoeveel bakken elke trein op dat moment rijdt.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Joshua »

Maar is het voor de meeste gebruikers wel intressant hoeveel bakken er aan komen rijden? Ik denk dat 90% van de treingebruikers het een worst zal wezen hoeveel bakken lang de trein is als ze maar kunnen zitten en op hun bestemming aan komen.
Oud forumgebruiker

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik denk het wel ja, ik hoor mensen dikwijls klagen over een volle trein, terwijl het achter- danwel voorin helemaal leeg is. Op deze manier kunnen ze er zelf iets aan veranderen.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Joshua »

Ja maar op die manier zou het handig zijn als er aan de buitenkant van de trein aan geeft of een bak vol zit of niet zodat pasagiers vanaf de buitenkant zien naar welke bak ze het beste kunnen lopen. Maar zo systeem die reizigers per bak gaat tellen zie ik nou ook niet snel gebeuren.
Oud forumgebruiker

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Oud forumgebruiker »

Oh ja, er is namelijk nog alle tijd om naar een andere bak te lopen... Bovendien lijkt het me heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel moeilijk zoiets te maken.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Ruben »

Opmerken hoe vol een bak is kan al sinds oudsher veel simpeler: door het raam kijken. Dan verspreiden over de lengte van de trein is mosterd na de maaltijd en zorgt nou juist voor de vertragingen. Juist dat probleem kan je ondervangen met het aangeven van de treinlengte vóórdat de trein daadwerkelijk langs het perron staat.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50880
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Suus »

ziggy schreef:
Dexter schreef:Alles is technisch mogelijk. En vooral nu de aanstaande vervanging van de oude flappenbakken door digitale CTA's eraan komt is het een uitgelezen moment om een paar forse verbeteringen door te voeren.

Maar er zullen dan een paar systemen aan elkaar gekoppeld moeten worden van Prorail en NS en dat zal wel het grote struikelblok gaan worden. En daarnaast kost het geld en alles wat geld kost wordt kritisch bekeken bij het spoor.
Bij het GVB wordt al sinds '97 (!) de actuele lengte van de metro's op de "CTA" weergegeven, zo moeilijk kan dat toch niet zijn? :P
En hoeveel mensen handelen hier naar?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Treinen voller door achterstand onderhoud

Bericht door Ruben »

Het probleem dat je met de treinlengte aangeving nou ook juist oplost is dat van de onzekerheid van de (zelfs dagelijkse) reiziger hoe lang de trein is en wat een strategische opstelling is. Dat dit voor velen nu bij de trappen is komt ook enkel omdat het daar 100% zeker is dat er een treindeur voor je neus verschijnt. Als ik op Amersfoort tegenwoordig al geeneens een deur bij de trap van de loopbrug kan krijgen (in de s1500) ben ik straks ook één van de velen die voor de zekerheid gaat, en bij de roltrap gaat staan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten