In het algemeen ben ik wel van mening dat het "afrekenen-per-100-meter"-systeem zoals dat nu geldt voor de OV-chipkaart het systeem erg ingewikkeld maakt. Als er toch een soort van zone-indeling zou zijn (desnoods kleinere zone's, bijvoorbeeld met een doorsnede van 1 km of de grootte van een stadswijk), zou het systeem veel duidelijker kunnen zijn:
- Trajectabonnementen zouden kunnen gelden zoals ik eerder al zei (na een aantal keer dezelfde reizen de rest van de maand gratis reizen, het begin- en eindpunt zou dan een zone zijn wat dus flexibeler is).
- Het (oneerlijke) systeem van extra betalen voor een omweg van de bus zou dan veel minder voorkomen.
- Bij een ringlijn komt het nu voor dat de heenweg duurder is dan de terugweg (of omgekeerd), wat eigenlijk raar is. Met een "zonesysteem" voorkom je dat.
- Berekening van de ritprijs zou een stuk eenvoudiger zijn. Nu dreigt dat een zeer schimmig geheel te worden, vooral als je het combineert met abonnements-/kortingsvormen zoals die hierboven genoemd zijn.
Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Mijn eerste reactie was "dat kan toch helemaal niet, dan kan je in stapjes van 10 km heel het land doorreizen". Maar dit zou heel goed kunnen werken: als het 3 km is naar je werk neem je een abonnement van 2 x basistarief en 7 km per werkdag. Pas als je daar overheen gaat ga je dan extra betalen. Maakt niet uit of je netjes die ritten van huis naar werk en terug maakt of een rit van 1 km in Rotterdam en later op de dag een rondje van 6 km rond Groningen. Of misschien dat je op je vrije dag 3 ritten van 2 km maakt, dan betaal je 1 x basistarief bij maar geen kilometers. Enzovoort. Of 23 x 2 = 46 x basistarief en 46 x 3 = 138 km voor een hele maand.Vinny schreef:Je krijgt waarschijnlijk een reisrecht waar het aantal kilometers leidend is, niet de plaats waar je ze aflegt. Ik vind dat zelf wel een beter systeem...
Toch denk ik dat mensen dit minder aantrekkelijk zullen vinden want af en toe een extra rit betekent toch weer bijbetalen. Met name voor kinderen is het veel handiger als je zeker weet waar je aan toe bent.
Treinen zijn er om te rijden, niet om te stoppen.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Is er niet in het buitenland ergens ook al een soort kilometer systeem voor abonementen wat op de OV-chipkaart perfect zou kunnen werken?
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Zover mijn kennis gaat niet.
Octopus heeft volgens mij geen abonnement
Suica heeft alleen abonnementen tussen vaste punten
Oyster werkt met travel zones.
Octopus heeft volgens mij geen abonnement
Suica heeft alleen abonnementen tussen vaste punten
Oyster werkt met travel zones.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Dan zouden we in Nederland ook travelzones moeten invoeren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Nee-niet dat ik weet., NU ik me zelf daar de laatste tijd wat meer in ben gaan verdiepen wordt me duidleijk dat dit dus waarschijnlijk de grote bottleneck is waarom het zo slecht wordt ingevoerd bij ons in NL. Zoals ik al meldde-de techniek lijkt vooral gebaseerd/gekaapt/geleasd van de mobiele fones.Joshua schreef:Is er niet in het buitenland ergens ook al een soort kilometer systeem voor abonementen wat op de OV-chipkaart perfect zou kunnen werken?
De moeder van alle chips is Octopus, HongKOng-daar waren en zijn geen abo's. Alleen voor de metro geldt eeen afstandtarief, de bussen/trams hebben gewoon een vast opstaftarief (dat bij lange buslijnen soms lager wordt naarmate de rit vordert).
Singapore-MRT-card. Metro afstandstarief, bussen per sectie-werkt ongeveer zoals in HKG.
Diverse Chinese steden-eigenlijk heeft elke Chinese stad een soort kaart Cad genaamd), meestal enkel met saldo-elke rit kost wat, maar minder als cash betalen. Enkel in Beijing hebben de buitenlijnen een afstandstarief-en daar moet je net als in NL in+UIT-checken. Maar ze hebben ook nog conducteurs voor de zeer weinigen die cash betalen. Vanwege taalproblemen niet kunnen achterhalen hoe dit nu werkt. Voor metro's steeds afstandtarief.
Het meest bekend is Oyster/London in Europa-zones voor de abo's, afstand voor de rail, en flat fare voor bussen/trams, en geen gedoe met korting bij overstappen. WEL een ''top-off'' system-bij een bepaald verrreden bedrag per dag geldt de dagkaartprijs-dat wordt bij de algehele verwerking snachts verrekend (dus je kan evnt. negatief komen met heel veel korte ritjes-wat later teruggestort wordt).
Helsinki-3 zones, werkt goed, je moet zelf indrukken hoeveel zones je wil bij 1e opstap op saldo, overstappen volop en gratis.
Paris-Navigo-tot heden enkel voor abo's, met zones. Dito in inmiddels vele andere FR-steden. In wezen is dit enkel een wat meer bijdetijdse uitvoering van de magneetkaartjes die ze toch al hadden-dat was een Frans patent.
Diverse-vele zelfs-CZ=Tsjechische steden-enkel voor abo. Opmerkelijk-dat zijn vaak stadskaarten die tevens als ID, kaart voor ziekenhuis/kliniek etc. gebruikt kunnen worden.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
??-die hebben we dus al sinds die strippenkaart (en bij de meeste al ruim daarvoor) is ingevoerd-25/26 jaar terug. Varieert in wezen niets daarmee. In Lodnon-en ook rondom Paris-zijn het grote ringen die steeds wijder worden rondom het centrum, maar zo'n systeem is enkel toe te passen rondom hele grote steden met daarom niks anders-en dat hebben we in NL niet. (zou mogeliojk in provincie Groningen kunnen).meltrain schreef:Dan zouden we in Nederland ook travelzones moeten invoeren.
In Denemarken bvb. is het treintariefsysteem inmiddels ook gebaseerd op dezelfde zones als de bussen al hadden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten