(BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wubbo schreef:Eerste de beste vraag die daarna bij mij naar boven komt: is dat sinds de overname door Connexxion of speelt dit al langer?
Dat Connexxion het bedrijf heeft overgenomen zla ook niet zonder reden zijn geweest...
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

Ik vind het nog steeds jammer als kleine bedrijven worden opgeslokt in een groter bedrijf. Nu bestaan de namen Novio, Hermes en GVU nog wel. Maar naar mijn idee zal echt wel ooit het toch echt ondergaan als Connexxion en worden ze nog hooguit als merknaam gebruikt.
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Tja, anders hadden die bedrijven misschiel wel helemaal niet meer bestaan... Als Connexxion ze niet had overgenomen. Novio bestaat als merknaam toch niet meer, trouwens? Dat is toch BRENG?
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

ziggy schreef:Tja, anders hadden die bedrijven misschiel wel helemaal niet meer bestaan... Als Connexxion ze niet had overgenomen. Novio bestaat als merknaam toch niet meer, trouwens? Dat is toch BRENG?
Breng is enkel een concept waar Novio mee rijdt in de stadsregio Arnhem/Nijmegen. Met de gedachten dat als de concessie over 3 jaar afloopt de nieuwe vervoerder dit concept ook verplicht overneemt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Suus »

ziggy schreef:
Wubbo schreef:Eerste de beste vraag die daarna bij mij naar boven komt: is dat sinds de overname door Connexxion of speelt dit al langer?
Dat Connexxion het bedrijf heeft overgenomen zla ook niet zonder reden zijn geweest...
Het bleek achteraf niet nodig, maar toen was het al te laat zegmaar. Dat was in de tijd dat het stadsvervoer ook nog openbaar aanbesteed moest worden, en toen de beslissing was gemaakt het GVU voor 1 euro aan Connexxion te verkopen kwam daarna toch nog het bericht dat het niet nodig was als het eigendomsrecht veranderde ofzoiets. Lastig gedoe allemaal.

Maar bij Novio en GVU zie ik eigenlijk de noodzaak van zelfstandigheid niet zo goed in, het is nu niet dat ze speciale kennis in huis hebben, in tegenstelling tot GVB, HTM en RET die veel ervaring hebben met railvoertuigen (trams en metro's).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

Bee schreef:
ziggy schreef:
Wubbo schreef:Eerste de beste vraag die daarna bij mij naar boven komt: is dat sinds de overname door Connexxion of speelt dit al langer?
Dat Connexxion het bedrijf heeft overgenomen zla ook niet zonder reden zijn geweest...
Het bleek achteraf niet nodig, maar toen was het al te laat zegmaar. Dat was in de tijd dat het stadsvervoer ook nog openbaar aanbesteed moest worden, en toen de beslissing was gemaakt het GVU voor 1 euro aan Connexxion te verkopen kwam daarna toch nog het bericht dat het niet nodig was als het eigendomsrecht veranderde ofzoiets. Lastig gedoe allemaal.

Maar bij Novio en GVU zie ik eigenlijk de noodzaak van zelfstandigheid niet zo goed in, het is nu niet dat ze speciale kennis in huis hebben, in tegenstelling tot GVB, HTM en RET die veel ervaring hebben met railvoertuigen (trams en metro's).
Daarom zei ik al: Ik zie het nog wel gebeuren dat het echt voorledig 100% in Connexxion op gaat. Of zijn hier speciale afspraken voor gemaakt bij het overnemen?
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dat is waarschijnlijk ook de reden geweest dat al die kleine stads- en streekbedrijven zijn overgenomen door grotere bedrijven. Bijvoorbeeld SVD en SBM, dat zijn gewoon simpele busdiensten die goedkoper uitgevoerd kunnen worden door grotere partijen.

@Joshua: Novio en GVU zijn al 100% Connexxion... het is echt puur het logo'tje op de bus en het personeel dat erbij hoort. Maar ja, een chauffeur in de Zaanstreek werkt ook bij Connexxion en is ook gebonden aan het concessiegebied, dus wta dat betreft is het laatste al niet bijzonder.
Laatst gewijzigd door Oud forumgebruiker op zo 17 jan 2010, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Suus »

In ieder geval bij de eerste aanbesteding in het thuisgebied onder het dochterbedrijf inschrijven. Bij Hermes en Novio is dat gebeurt, voor het GVU weet ik dat niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Maar bij Novio en GVU zie ik eigenlijk de noodzaak van zelfstandigheid niet zo goed in, het is nu niet dat ze speciale kennis in huis hebben, in tegenstelling tot GVB, HTM en RET die veel ervaring hebben met railvoertuigen (trams en metro's).
Je zit allicht met specifieke kennis over het vervoer in de stad, da's toch iets wat vanaf grote afstand niet zo best werkt. We hebben het in 2007 kunnen zien met de niet geheel realistische ideeën die ze in Heerenveen bij Arriva hadden voor de stadsdienst Dordrecht (zoals lijn 5 als drukste stadslijn aan de ene kant als ringlijn en aan de andere kant met 2 minuten keertijd en dan nog verbaasd zijn dat de vertragingen elk uur verder oplopen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

Als je het zo bekijkt kun je inderdaad wel zeggen Novio kent de stad Nijmegen wel echt, en Hermes zo Eindhoven en GVU Utrecht. Maar of die zelfstandigheid er voor nodig is weet ik niet. Is het in Utrecht ook niet gewoon zo dat de reiziggers gewoon gehecht zijn aan de naam GVU en ze dat niet willen zien verdwijnen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Wubbo »

De regio niet kennen geldt bij elke willekeurige aanbesteding, ik zie niet in waarom dat voor Dordrecht-stad anders is dan bijvoorbeeld op Schiermonnikoog of in Noord-Holland Noord.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Ik denk dat een groot bedrijf met de aansturing voor wat betreft de dienstregeling op lokaal niveau ook goed moet werken. Dat loopt in Dordrecht tegenwoordig ook best aardig, ideeën komen vanuit de vestiging en de uitwerking gebeurt dan op het hoofdkantoor in Heerenveen.

@Wubbo: dat is ook niet anders, maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat het bij de streek-aanbestedingen wel meevalt met hele grote wijzigingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Geert »

@DDrs: Dat kun je ook afschuiven op een slechte voorbereiding van Arriva (vergelijkbaar met Veolia in Haaglanden afgelopen zomer). Als Arriva beter zijn eigen vervoersgebied had verkend, had de overgang allicht soepeler verlopen. Dat het anders kan bewijst QBuzz bijvoorbeeld in Groningen.
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Joshua schreef:Als je het zo bekijkt kun je inderdaad wel zeggen Novio kent de stad Nijmegen wel echt, en Hermes zo Eindhoven en GVU Utrecht. Maar of die zelfstandigheid er voor nodig is weet ik niet.
Natuurlijk niet, het personeel heeft de kennis, en dat blijft toch gewoon zitten? Heb niet het idee dat Novio het slechter is gaan doen na de overname... Sterker nog, na de overname kregen ze gelijk een stel modernere bussen uit Utrecht en andere gebieden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Geert »

Ja, en Utrecht kreeg de afdankertjes van andere gebieden. Dat is dan weer de keerzijde van die grote bedrijven (maar bedrijfskundig natuurlijk wel interessant) :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Dordrecht hetzelfde liedje, en overigens net als in Utrecht streekbussen op de stadsdienst. Al zou je kunnen stellen dat ze daar in Utrecht wel wat mee zouden moeten kunnen want de lijnen naar Maarssen en Vleuten zijn natuurlijk een soort van streeklijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:Ja, en Utrecht kreeg de afdankertjes van andere gebieden. Dat is dan weer de keerzijde van die grote bedrijven (maar bedrijfskundig natuurlijk wel interessant) :)
Novio kreeg ook bussen uit andere gebieden, maar dat dat kwam omdat Novio nóg oudere bussen had, dus in die zin was het een vooruitgang dat ze moderner materieel kregen.

Overigens: de Van Hool's van de Zuidtangent die naar het GVU zijn gegaan hebben de stokoude Den Oudsten's nog vervangen, dus in die zin kreeg het GVU ook een moderner park er voor terug. Het is dus juist een voordeel onderdeel te zijn van een groot bedrijf. Bij de stadsvervoerders zie je vaak dat er bussen nog rijden uit de oertijd, terwijl bij de grote Streekbedrijven vaak d.m.v. doorschuifacties vrij recent materieel overal rijdt (als er in een ander gebied nieuwe bussen worden geëist, kunnen de huidige bussen uit dat gebied nóg oudere exemplaren vervangen in een ander gebied, zoals bijvoorbeeld in Utrecht en Nijmegen is gebeurd.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

ziggy schreef:
Joshua schreef:Als je het zo bekijkt kun je inderdaad wel zeggen Novio kent de stad Nijmegen wel echt, en Hermes zo Eindhoven en GVU Utrecht. Maar of die zelfstandigheid er voor nodig is weet ik niet.
Natuurlijk niet, het personeel heeft de kennis, en dat blijft toch gewoon zitten? Heb niet het idee dat Novio het slechter is gaan doen na de overname... Sterker nog, na de overname kregen ze gelijk een stel modernere bussen uit Utrecht en andere gebieden.
Kijk maar dan snap ik weer niet waarom de naam Novio nog steeds bestaat en ze het niet gewoon voorledig in Connexxion op laat gaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

ziggy schreef:Bij de stadsvervoerders zie je vaak dat er bussen nog rijden uit de oertijd, terwijl bij de grote Streekbedrijven vaak d.m.v. doorschuifacties vrij recent materieel overal rijdt
Je kunt ook overdrijven hoor... goed, we hadden in Dordrecht in 2001 (bij ingang eerste concessie) nog 12 jaar oude O405's rijden maar de streekbussen waren destijds ook niet veel jonger (denk aan alle MB200en die nog reden!)
Tegen de tijd dat die concessie richting de einddatum ging was de oudste bus echter 7 jaar en de jongste 3 jaar oud, dat gaat al heel erg in de richting zoals bij andere concessies het geval is. Dat werd per 1-1-2007 een wagenpark met alleen maar 4 jaar oude bussen, wat eigenlijk neerkomt op een gelijkblijvend gemiddelde maar ook minder jonge bussen. En 't gebrek aan echte stadsbussen (dat zijn Wrights nu eenmaal niet) werd na enkele maanden opgevuld met tweedehands busjes van 5 jaar oud, dus ging de gemiddelde leeftijd zelfs omhoog :wink:

Connexxion is er trouwens ook goed in om bussen die heel erg lijken op de rest van de bussen (tja, een Amba is een Amba) door te schuiven, terwijl ze in werkelijkheid al te oud zijn. Want ja, de oudste Amba's zijn ook alweer van 2002...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Suus »

Diverse concessieverleners eisen elke maand een materieellijst, dus dan vallen ze vanzelf wel door de mand :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Weet iemand toevallig of de Volvo's die Veolia op de Brabantliner inzet bussen zijn die 100 km/u mogen? Toen ik vanmiddag op weg naar huis was met Qliner 388, die keurig 80 reed op de A27 (zat voorin, dus kon op de kilometerteller meekijken), werd deze tot twee keer toe door een Brabantliner ingehaald namelijk. En daarna bleven die Brabantliners er niet vlak voor rijden, nee, ze werden steeds kleinere stipjes aan de horizon :wink:

Edit: en er reed vanmiddag een Van Hool A308 op GVU-lijn 24 Utrecht Centraal - De Meern...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Geert »

Geen idee of het mag (waarschijnlijk niet, aangezien veiligheidsgordels ontbreken), maar ze kunnen inderdaad harder dan 80. Dat heb ik namelijk ook al een paar keer meegemaakt :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Als veiligheidsgordels ontbreken mag het niet :wink: Maar vond 't vooral opvallend dat het er nu twee achter elkaar waren die met zo'n vaart voorbij kwamen.
Overigens kunnen de Qliners van Arriva ook 100 rijden, maar dat heb ik tot op heden slechts één keer meegemaakt (tja, de verkeersdrukte in de spits maakt het doorgaans onmogelijk :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

De Arriva buschaffeur was zo lief vandaag. We konden niet meer uit checken met onze studenten OV-chipkaart maar ze ging echt heel veel moeite doen zodat wij het toch voor elkaar kregen. Ze heeft tot 2 keer toe het hele systeem herstart.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Geen idee of het mag (waarschijnlijk niet, aangezien veiligheidsgordels ontbreken), maar ze kunnen inderdaad harder dan 80. Dat heb ik namelijk ook al een paar keer meegemaakt :)
Met een Amba kan je ook honderd :twisted: En op lijn 61 red(de) je dat vaak genoeg ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten