(BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Reiziger Ddrs schreef:
ziggy schreef:Bij de stadsvervoerders zie je vaak dat er bussen nog rijden uit de oertijd, terwijl bij de grote Streekbedrijven vaak d.m.v. doorschuifacties vrij recent materieel overal rijdt
Je kunt ook overdrijven hoor... goed, we hadden in Dordrecht in 2001 (bij ingang eerste concessie) nog 12 jaar oude O405's rijden maar de streekbussen waren destijds ook niet veel jonger (denk aan alle MB200en die nog reden!)
Tegen de tijd dat die concessie richting de einddatum ging was de oudste bus echter 7 jaar en de jongste 3 jaar oud, dat gaat al heel erg in de richting zoals bij andere concessies het geval is. Dat werd per 1-1-2007 een wagenpark met alleen maar 4 jaar oude bussen, wat eigenlijk neerkomt op een gelijkblijvend gemiddelde maar ook minder jonge bussen. En 't gebrek aan echte stadsbussen (dat zijn Wrights nu eenmaal niet) werd na enkele maanden opgevuld met tweedehands busjes van 5 jaar oud, dus ging de gemiddelde leeftijd zelfs omhoog :wink:
Tja, in het begin inderdaad niet, maar nu kun je inmiddels toch wel stellen dat bij de Streekvervoerders vrij recent materieel rijdt. 5 tot 7 jaar oud, vind ik niet oud. Kijk eens naar de Jonckheren bij GVB, de Alliances bij HTM en de Alliances in het Rotterdamse... Dat is toch een stukkie ouder dan het gemiddelde bustype dat bij Connexxion danwel Arriva rijdt. Tuurlijk, Connexxion en Arriva zullen hier & daar vats nog wel 'wat' oude busjes hebben, maar relatief stelt dat niks voor bij GVB of HTM.
Reiziger Ddrs schreef:Connexxion is er trouwens ook goed in om bussen die heel erg lijken op de rest van de bussen (tja, een Amba is een Amba) door te schuiven, terwijl ze in werkelijkheid al te oud zijn. Want ja, de oudste Amba's zijn ook alweer van 2002...
Zo oud vind ik dat nieteens, trouwens. Maar op de Streek worden doorgaans strengere eisen gesteld aan de bussen dan op de Stad, anders snap ik niet dat er in Amsterdam & Den Haag nog vrij oude bussen rijden ( busjes uit '98 kom je nog zeer zelden tegen bij CXX/Arriva). Maargoed, vanaf 2012 komt daar in elk geval in Amsterdam een end aan. Dat mag ook wel, want dan is de grootste vloot Jonckheren al 14 jaar oud, stelt opzich nog niks voor... de CSA's en Den Oudsten's hielden het 18 tot 20 jaar vol.
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Het viel mij vandaag trouwens ook op dat het Surinameplein nu ook voorzien is van: "verlaat u het voertuig?...blabla"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Geert »

@Ziggy: de afgelopen jaren is het materieelpark van de RET flink vernieuwd. Het leeuwendeel bestaat nu uit Citaro's die een paar jaar oud zijn. Ongeveer 165 Citaro's, tegenover ~75 Alliances (waarbij ik het idee heb dat de 800'jes veel minder ingezet worden tegenwoordig).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Suus »

De HTM is ook begonnen met de afvoer van de Alliances, daar komen meer dan honderd Man Lion's City CNG-bussen waarvan er al tientallen rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Dus het GVB loopt nu achter? :( Nou ja, het zal zeker nog wel tot 2012 duren eer dat de ouwe meuk hier weg is, gelukkig.

Over ouwe meuk gesproken: ik liep vanavond over de Haarlemmermeerweg, toen gelede 565 (lijn 15) langs kwam, wat voor geluid daar uit kwam :| Dat was echt niet goed... Nou ja, het wordt hoog tijd dat die vervangen wordt door een Citaro, want hij is toch zéker al 8 jaar oud... :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

ziggy schreef:Tja, in het begin inderdaad niet, maar nu kun je inmiddels toch wel stellen dat bij de Streekvervoerders vrij recent materieel rijdt. 5 tot 7 jaar oud, vind ik niet oud. Kijk eens naar de Jonckheren bij GVB, de Alliances bij HTM en de Alliances in het Rotterdamse... Dat is toch een stukkie ouder dan het gemiddelde bustype dat bij Connexxion danwel Arriva rijdt.
Ach, zo erg is een oude bus niet als 'ie goed onderhouden is. Vroeger hield een bus het veel langer vol. Zo heeft een enkele Dordtse O405 de 17 jaar gehaald (de oudste serie hield het opvallend genoeg 't langst vol) maar was die nog in betere staat dan de op dat moment 7 jaar oude Berkhof Premiers.
Vergeet trouwens ook niet dat Arriva in GD tot eind vorig jaar nog zat oud spul had rondrijden en dat het bij Connexxion nog niet gek lang geleden is dat de laatste Alliances uitstroomden.
Ziggy schreef:Maar op de Streek worden doorgaans strengere eisen gesteld aan de bussen dan op de Stad, anders snap ik niet dat er in Amsterdam & Den Haag nog vrij oude bussen rijden ( busjes uit '98 kom je nog zeer zelden tegen bij CXX/Arriva).
Bij Arriva ook pas sinds 13 december 2009 hoor, d'r reed nog genoeg spul van rond die tijd in GD :wink: Wat ook meespeelt is dat op de streek veel concessies inmiddels voor de tweede keer aanbesteed worden waarbij de materieeleisen strenger worden. Zo reden er in de eerste concessie HWGO (2002-2007) relatief nog veel meer oudere bussen en was het wagenpark slechts verjongt met een stuk of 20 Ambassadors (terwijl in die concessie toch ruim 100 bussen rijden). Ook het gunnen van concessies aan andere vervoerders dan de oorspronkelijke speelt een rol: dan is de enige optie vaak nieuw materieel en kan je niet een bestaand wagenpark enigzins verjongen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Stefan »

Het waren 30 Ambassadors overigens. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

Ow nog helemaal vergeten.
Gister had ik de eer in een sprinter busje te zitten op Lijn 1 toen ik van me tour af kwam.
Ik vroeg de chaffeur waarom dan er niet gewoon Citaro's werden ingezet. Hij had werkelijk geen idee. CICO's zitten natuurlijk ook niet in die kleine busjes, dus lang leven de OV-chipkaart.
Verder zei hij dat ik hem maar moest waarschuwen als hij verkeerd reedt want het was zijn eerste rit. HIj had hiervoor enkel een testrit gehad.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door robinzes »

Joshua schreef:Ow nog helemaal vergeten.
Gister had ik de eer in een sprinter busje te zitten op Lijn 1 toen ik van me tour af kwam.
Ik vroeg de chaffeur waarom dan er niet gewoon Citaro's werden ingezet. Hij had werkelijk geen idee. CICO's zitten natuurlijk ook niet in die kleine busjes, dus lang leven de OV-chipkaart.
Verder zei hij dat ik hem maar moest waarschuwen als hij verkeerd reedt want het was zijn eerste rit. HIj had hiervoor enkel een testrit gehad.
klopt, maar er komen wel ov chipkaartlezers en infoxx schermern in alle breng mercedesbusjes, op lijn 35 zit het infoxx scherm er al in ( alleen doet het nog niet ) en op de nieuwe breng buslijnen 64 en 65 waar ook met sprinters wordt gereden zit er al een ov chipkaart lezer in. dus zal op ljn 1 ook wel snel komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Het heeft even geduurd voor 'ie in dienst kwam, maar vanavond zag ik dan voor 't eerst de Arriva 7158 rijden. Je zult wellicht denken, wat is er bijzonder aan een Qliner op een Qliner, maar deze is dus blauw terwijl de rest van de Qliners hier in de oorspronkelijke groene kleurstelling rondrijdt.

Overigens was er ook wat gehusseld in de busjes op lijn 388: de rit die ik 's ochtends heb zit in dezelfde omloop als de rit die ik 's avonds heb, dus da's eigenlijk altijd heen en terug dezelfde bus. Vandaag trof ik echter een andere bus voor m'n terugreis, wat opvallend genoeg een wagen van vestiging Meerkerk was die normaal niet op lijn 388 rijdt.
En om 't over onderhoud bij Arriva te hebben: die bus had 'n sticker op z'n dashboard zitten met de tekst "Gele lamp kan geen kwaad" :mrgreen: Nee, zolang 'ie geel is niet nee, maar wellicht is het beter te voorkomen dat 'ie rood wordt :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Joshua »

Ach ja naar gister kan Arriva bij mij niet meer zoveel fout doen. Die lieve chauffeuse was geweldig
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door --Stefan-- »

Joshua schreef:Ach ja naar gister kan Arriva bij mij niet meer zoveel fout doen. Die lieve chauffeuse was geweldig
Was inderdaad echt een geweldige vrouw :D
We kwamen vanaf Purmerend, richting Amsterdam met lijn 100. Wilden uitstappen bij Pr. Hendrikskde maar konden meer uitchecken. Hadden toch SOV dus maakte niet zo veel uit. Dus wij uitgestapt, kwm die chauffeuse weer toeterens voorbij: "Kom maar weer evwn naarbinnen wnt het moet gewoon lukken". Heeft de hele weg naar het IJbusstation met Albatros gerommeld en tot twee keertoe weer opnieuw ngemeld. Lukte nog niet om uit te checken... Toen op het busstation nog een laatste keer geprobeerd en toen lukte het ineens :). Ze begon er zelf van te juichen xD. Echt super dat ze er zoveel moeite voor doet.
Dus bij deze: chauffeuse van lijn 100 vanaf Tramplein richting Amsterdam.. super bedankt :mrgreen:.
Eindelijk een keer iets goeds over Arriva :P
3 0 7 9
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Caspar »

Ik ga niet zo vaak met de bus, en derhalve lees ik dit topic ook bijna nooit door, maar laatst viel me toch iets op. Ik heb in 2 lijnen gezeten in Alkmaar, met een overstap van 32 minuten ertussen. De OV-Chipkaart zag dat ook als een overstap. Vervolgens ben ik met de trein van Alkmaar naar Hoorn gegaan en daar op een stadsbus ingecheckt. Ook nu zag ie het als overstap en werd er geen opstaptarief berekend, tussen het uitchecken in Alkmaar om 18.39 en het inchecken in Hoorn om 19.16 zat toch veel tijd, hoe zit dat precies met overstappen? (en dan ook een overstap met een 'gat' van ruim 30 kilometer ertussen?)

Ook viel me dit op:
http://www.connexxion.nl/nieuws/24/nieu ... maar/1102/
Over de OV-stewards in Alkmaar, en met name dit stukje:
De OV-stewards zijn zes dagen per week, van maandag t/m zaterdag, zichtbaar aanwezig op het busstation van Alkmaar. Doordeweeks in de ochtend van 7 uur tot 12 uur en ’s middags van 14 uur tot 19 uur. Op zaterdag zijn ze aanwezig van 8 uur tot 18 uur.
De 3 keer dat ik met de bus ging in Alkmaar heb ik niemand gezien in die tijden.
Er staan soms wel een paar mannen/vrouwen te roken voor de deur van het personeelsverblijf, maar ik denk dat die gewoon daar hun pauze staan te genieten?

Verder vind ik het raar dat het loket van CXX dicht is gegaan in Alkmaar en dat er nu dus blijkbaar stewards rondlopen, zijn zeker dezelfde mensen?
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door tsov »

Overstappen zijn overstappen als je in een bus, tram of metro uitcheckt en binnen 35 minuten in een andere bus, tram of metro weer incheckt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Caspar »

Wel apart dat er dus zo'n gat tussen zit, ook al check je in Amsterdam uit, en ga je met de trein/auto naar Utrecht en check je daar bv weer in, dat het dan nog steeds als overstap geldt :D
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daantje »

Caspar schreef:Wel apart dat er dus zo'n gat tussen zit, ook al check je in Amsterdam uit, en ga je met de trein/auto naar Utrecht en check je daar bv weer in, dat het dan nog steeds als overstap geldt :D
Hmhm :) Dat hebben we zondag ff getest. In Rotterdam met de bus naar het station, met de trein naar Den Haag en daar in de tram weer inchecken binnen 35 minuten en dan is het een overstap, scheelt toch weer aardig wat :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Suus »

Ik wist niet dat er voor de Provincie Utrecht concessie ook 15-meter Volvo 8700's besteld waren. Er reed er vandaag in ieder geval eentje op lijn 195 tussen Rotterdam Capelsebrug en Utrecht.

Verder een Arriva Citaro Geleed in Utrecht, die zijn daar nieuw zeker? Verder dacht ik ook een Wright op lijn 387 gezien te hebben :shock:

En die spitstram tussen Utrecht en Nieuwegein wordt beide kanten op niet echt veel gebruikt. Hij trekt wel veel bekijks :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Stefan »

Die 15 meter Volvo's zijn eigenlijk bestemd voor lijn 130. Maar er rijden er een paar (of toch maar 1? :P ) vanuit Schoonhoven.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Raymond »

De inzet van het materieel in Brabant is de laatste dagen niet helemaal op orde. Gisteren op lijn 126/127 meerdere omlopen met ex-Brabantliner Ambassadors (met trouwens een motor die even aangaf waarom er nu Volvo's op de Brabantliners zitten) ipv gelede Volvo's, andere Ambassadors die op de stadsdienst zitten (in plaats van de ongelede Volvo's). Net stond er in Tilburg nog een (waarschijnlijk Brabantliner) Volvo die daar ook niet hoort.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Suus »

Stefan schreef:Die 15 meter Volvo's zijn eigenlijk bestemd voor lijn 130. Maar er rijden er een paar (of toch maar 1? :P ) vanuit Schoonhoven.
Ik dacht dat dat 12 meter Volvo's waren. Vanuit Schoonhoven actief is trouwens ook de 8101, volgens mij de oudste Amba in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Stefan »

De 8100 is er ook nog overigens. :)

Ik had vanmiddag trouwens een Teetje waarbij de omroepen echt knoerthard stonden.. Gelukkig had ik 'm slechts van Coolhaven naar Beurs, maar ik heb medelijden met de mensen die helemaal naar Nesselande moesten.. -O-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Ardan »

Dat mag ook wel, die dingen maken zo veel lawaai dat de afroep wel hard móét staan.

Overigens wordt het in Deventer steeds gekker.. Sinds een paar weken rijdt spitslijn 7 naar Koosterlanden ipv Kloosterlanden, waar die fout ineens vandaan komt... en eergisteren ofzo zag ik dat-ie door een Frysker werd gereden :!: de 3781 om precies te zijn. Nog steeds naar Koosterlanden. En toen ik gisteren bij mijn halte aankwam, was de bus de andere kant op net vertrokken. En die achterkant zag er zo vreemd uit... het was de Frysker weer! Op een niet-bijster drukke spitslijn kan ik me dat voorstellen, maar een gewone goed gevulde stadslijn?
En ik stond vanmiddag op het station en dat op het busstation een Duvedecje die achter een sleepwagen aanhing. Wat-ie daar deed weet ik niet, maar aan de sleepwagen te zien kwam-ie van het afvoerbedrijf op het industrieterrein.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Ik wist niet dat er voor de Provincie Utrecht concessie ook 15-meter Volvo 8700's besteld waren. Er reed er vandaag in ieder geval eentje op lijn 195 tussen Rotterdam Capelsebrug en Utrecht.
Die bussen waren zoals al geschreven bestemd voor lijn 130, maar daar eigenlijk 'n maatje te groot als ik 't goed herinner. Ze zijn daarom als extra capaciteit naar Schoonhoven doorgeschoven.
Verder een Arriva Citaro Geleed in Utrecht, die zijn daar nieuw zeker? Verder dacht ik ook een Wright op lijn 387 gezien te hebben :shock:
Die Citaro G's rijden sinds begin dit jaar in DAV. Met ingang van de nieuwe dienstregeling zijn de lijnen 81/181 van 'n halfuursdienst met tig versterkingsritten in de spits naar een halfuursdienst met indien nodig grotere bussen gegaan. Lijn 85, die zo populair was geworden dat 'ie een kwartiersdienst in de spits met daar nog versterkingsbussen bij had tot vorig jaar, is nu een halfuursdienst gaan rijden. Deze wordt dan weer verdicht tot een kwartiersdienst met de altijd geleed rijdende lijn 185. (Dat mag dan een sneldienstnummer zijn, maar hij slaat slechts één stukje in Leerdam over waar geen gelede bus kan rijden). Omdat de geledes in plaats van Wrights gekomen zijn rijden ze de hele dag door en heeft de 185 dus ook enkele ritten op willekeurige momenten in de daluren.

Wat de Wright op 387 betreft: dat past wel bij mijn spot van een Meerkerkse Qliner (die rijden normaal alleen op de 387) op lijn 388. Kennelijk wat geschoven door een defect dan. Stalling Gorinchem heeft voor dit soort gevallen een Wright die beschikt over een Wayfarer als reserve.

Zelf trof ik vanmiddag de 6149 met een defecte chipkaartlezer bij de instapdeur, gelukkig was 't niet al te druk met studenten. Vanmorgen deed dat ding het trouwens nog...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Milco »

Diverse 14,5 mtr Volvo's die in Almere reden, rijden nu ergens anders in het land. Weet iemand of er ergens in NL Volvo's rijden die voorheen rond Almere reden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Volgens mij zijn de Almeerse Volvo's naar Womy afgevoerd...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten