Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door --Stefan-- »

Dubbelspoor nodig voor sneltrein

NIJMEGEN - Reizigers op de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond kunnen in de toekomst sneller reizen. Maar dan is er op het spoor tussen de beide steden wel 28,9 kilometer aan nieuw dubbelspoor nodig op de voornamelijk uit enkelspoor bestaande Maaslijn. Hiervan ligt 11,3 kilometer in het gebied tussen Mook en Vierlingsbeek.

Dit blijkt uit een onderzoek van advies- en ingenieursbureau Arcadis. Met meer passeerstroken op het enkelbaans spoor moeten tegemoetkomende treinen minder vaak en lang op elkaar wachten. Dat moet reizigers enkele minuten in reistijd schelen.

Lees verder
3 0 7 9
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Wubbo »

28,9 km :? Wat zijn ze allemaal van plan daar?
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Joshua »

Nou ik ben groot voorstander. Ik reis het traject wel eens tot Cuijk, niet dat ik daarbij er een voordeel aan heb. Maar als ik verder ga is toch wel heel erg handig als het een stuk sneller zou kunnen.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door BR628 »

Altijd fijn zulke adviesjes van onderzoeksbureau's. Doorgaans wordt het daarna op de plank gelegd en blijft het jaren verstoffen. Kijk maar naar het A27-spoortrace.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Vinny »

Goed de conclusies van dit onderzoek had natuurlijk elke baby kunnen verzinnen. Staat er nog iets in van een kostenraming? En een eventuele terugverdientijd? Want dat laatste bepaalt of de investering (ooit) rendabel te krijgen is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door --Stefan-- »

Ik vind het een raar iets.
Een sneltrein van Njmegen naar Roermond. Rijdt er dan 2x een sneltrein en 2x een stoptrein? Of beide 1x?
Denk ook dat er niet genoeg reizigers zijn voor de hele dag 4 treinen.....

En is niet de eerste keer dat onze 'goede' Gelderland halve artikelen heeft.
Maar vond dat het toch wel gepost kon worden :)
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Vinny »

Rijdt er dan 2x een sneltrein en 2x een stoptrein? Of beide 1x?
Denk ook dat er niet genoeg reizigers zijn voor de hele dag 4 treinen.....
Dat is aan de vervoerder. Het artikel ging om een infrastructuur-uitbreiding om een wenselijke dienstregeling te kunnen rijden. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Wubbo »

Hoe je infrastructuur er uit moet zien is afhankelijk van je dienstregeling. Als Veolia zegt dat ze alle stoptreinen op gaan heffen en alleen maar 1x per uur een sneltrein gaan rijden denk ik dat je weinig extra infra nodig hebt. Willen ze daarentegen 4x per uur een stoptrein rijden en 4x per uur een sneltrein dan ontkom je niet aan complete dubbelsporigheid met inhaalmogelijkheden.

Je wenselijke dienstregeling is dus wel degelijk van belang voor je infra.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Vinny »

En dat hangt weer grotendeels van de concessie-eisen af. :wink:

Ik zie zelf het meest in het zonetreinmodel: de stoptrein Nijmegen - Roermond kan tot Venray wat stations overslaan, die bediend worden door de twee keer per uur rijdende trein Nijmegen - Venray ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Dexter »

Wubbo schreef:Hoe je infrastructuur er uit moet zien is afhankelijk van je dienstregeling.
Helaas is de realiteit in de meeste gevallen omgedraaid: De dienstregeling is afhankelijk van de beschikbare infra.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Vinny »

Nou ja, ook van in het verleden gemaakte keuzes. Zo begrijp ik niet waarom er tussen Amsterdam en Amersfoort maar twee keer per uur een IC-trein rijdt. Het eindbeeld dat de NS wel eens heeft neergepend in een nota: namelijk eens per 10 minuten een IC Schiphol - Amsterdam Centraal - Amersfoort zou naar mijn mening een veel aantrekkelijker treinproduct opleveren... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Suus »

Vinny schreef:Nou ja, ook van in het verleden gemaakte keuzes. Zo begrijp ik niet waarom er tussen Amsterdam en Amersfoort maar twee keer per uur een IC-trein rijdt.
Ik wel. Het past niet. In Naarden-Bussum passeren in een half uur richting hilversum:
s4900 - s1500 - s700/s1600/s140 - s5700 - s5800. Daar moeten dan ook nog wat goederentreinen tussendoor. Mag jij zeggen waar je de extra intercities tussen wil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Jurjen »

Bee schreef: Ik wel. Het past niet. In Naarden-Bussum passeren in een half uur richting hilversum:
s4900 - s1500 - s700/s1600/s140 - s5700 - s5800. Daar moeten dan ook nog wat goederentreinen tussendoor. Mag jij zeggen waar je de extra intercities tussen wil.
En vergeet vooral de overweg te Ndb niet. ;-)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Het past niet.
Dat weet Vinny heus ook wel.

De vraag is hier dan ook niet waarom het niet past, maar waarom er nooit voor is gezorgd dat het wél past. Zolang men niet van plan is hier meer snelle treinen te laten rijden is er ook geen aanleiding de capaciteit uit te breiden - want wat men wil past immers toch?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Jurjen »

reisthijs schreef:Dat weet Vinny heus ook wel.

De vraag is hier dan ook niet waarom het niet past, maar waarom er nooit voor is gezorgd dat het wél past. Zolang men niet van plan is hier meer snelle treinen te laten rijden is er ook geen aanleiding de capaciteit uit te breiden - want wat men wil past immers toch?
Is in dat geval 'Lelystad - Zwolle' dan niet het antwoord? Immers, daardoor wordt Amersfoort-Weesp een wat onbenullig lijntje, eigenlijk.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Wubbo »

Het past ook al niet zolang SAAL niet klaar is: 6 IC's naar Amersfoort + je treinen naar Utrecht + je stoptreinen krijg je niet weg tussen Riekerpolder en Duivendrecht Aansluiting West (tenminste, niet als je er ook nog rekening mee wil houden dat een trein ook wel eens 1 minuut te laat kan zijn).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Vinny »

Klopt, maar het eindbeeld gaat dan ook uit van het feit dat SAAL klaar is. Ik verwacht dat tussen 2015 en 2017. Met een beetje mazzel dus voor de indienststelling van de Noord-Zuid lijn...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door reisthijs »

Jurjen schreef:Is in dat geval 'Lelystad - Zwolle' dan niet het antwoord? Immers, daardoor wordt Amersfoort-Weesp een wat onbenullig lijntje, eigenlijk.
Reizigers tussen Amsterdam/Schiphol en Zwolle zullen dan wel niet meer via Amersfoort reizen, dat maakt de verbinding Amsterdam-Amersfoort echt niet meteen tot een onbenullig lijntje.

Vanuit Amersfoort heb je kwartierdiensten naar Deventer, Barneveld en (als die plannen doorgaan) straks ook Harderwijk, het lijkt toch vrij logisch daar minstens een kwartierdienst tussen de regio Amsterdam en Amersfoort tegenover te stellen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dubbelspoor Nijmegen-Roermond

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Nou ja, ook van in het verleden gemaakte keuzes. Zo begrijp ik niet waarom er tussen Amsterdam en Amersfoort maar twee keer per uur een IC-trein rijdt. Het eindbeeld dat de NS wel eens heeft neergepend in een nota: namelijk eens per 10 minuten een IC Schiphol - Amsterdam Centraal - Amersfoort zou naar mijn mening een veel aantrekkelijker treinproduct opleveren... :wink:
Vinny schreef:Klopt, maar het eindbeeld gaat dan ook uit van het feit dat SAAL klaar is. Ik verwacht dat tussen 2015 en 2017. Met een beetje mazzel dus voor de indienststelling van de Noord-Zuid lijn...
Zie hier dan het antwoord op je verbazing.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten