Marc bezoekt #1: station Eijsden

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Geert »

Ik zie eigenlijk ook niet zo de voordelen van een normale stop, behalve dat je dienstuitvoering onbetrouwbaarder wordt. De tijd die je nodig hebt voor een haltering in Eijsden zal je toch in moeten bouwen in de dienstregeling, waarom dan moeilijk doen met een facultatieve stop?
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Marc »

Hier geldt trouwens ook, hoe jaag ik de mensen uit het OV: op de heenweg met twee man richting Eijsden (met mezelf erbij) en leeg verder naar Visé, terug kwam de bus leeg van Visé en gingen we met een man of vijf richting Maastricht.

Twee jaar geleden stond ik zelf nog op de trein te wachten in Eijsden en stonden er (rond hetzelfde tijdstip) een man of 15 á 20 op de trein te wachten...
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door waldo79 »

Geert schreef:De tijd die je nodig hebt voor een haltering in Eijsden zal je toch in moeten bouwen in de dienstregeling, waarom dan moeilijk doen met een facultatieve stop?
De trein doet nu 27 minuten over de 30 km van Maastricht naar Luik. Dat is niet beestachtig snel te noemen. Met een extra stationnement hoeft die tijd amper in gevaar te komen.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Daantje »

STF schreef:Jezus, zelfs het licht brand nog op de perrons... Wat een stom gedoe...
In de tijd dat de Erasmuslijn van Randstadrail slechts tussen Hofplein en Nootdorp reed, brandde er ook licht op de stations tussen Nootdorp en Den Haag Centraal, vanwege de sociale veiligheid....
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Jeroen »

Dan sluit je de stations toch helemaal af, zou ik dan zeggen? :?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door M57 »

Jeroen schreef:Dan sluit je de stations toch helemaal af, zou ik dan zeggen? :?
Dat lijkt me nog minder efficient dan gewoon het licht laten branden.
Marc schreef:Hier geldt trouwens ook, hoe jaag ik de mensen uit het OV: op de heenweg met twee man richting Eijsden (met mezelf erbij) en leeg verder naar Visé, terug kwam de bus leeg van Visé en gingen we met een man of vijf richting Maastricht.

Twee jaar geleden stond ik zelf nog op de trein te wachten in Eijsden en stonden er (rond hetzelfde tijdstip) een man of 15 á 20 op de trein te wachten...
Goed zeg, je baseren op welgeteld twee observaties :neg: Bovendien heeft de bus een hogere frequentie dan de trein, toch?Je zou dat gegeven ook moeten verwerken in je vergelijking. Een kwartierdienst met de bus is logischerwijs slechts 25% bezet ten opzichte van een uurdienst met de trein.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Daantje »

Jeroen schreef:Dan sluit je de stations toch helemaal af, zou ik dan zeggen? :?
De Randstadrailperrons waren met hekken afgesloten, maar het licht brandde wel ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Vinny »

Goed zeg, je baseren op welgeteld twee observaties
het aantal in/uitstappers te Eijsden liet al jaren flink te wensen over. Het waren er minder dan 500 ;)
Bij 500 reizigers per dag heb je een bezettingsgraad van gemiddeld 4 personen in een bus (bij een kwartiersfrequentie). :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Jeroen »

Een kwartierdienst naar Eijsden. :o Is dat niet lichtelijk overdreven?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door deadlock »

Een halfuursdienst buiten de spits vind ik al wat ruim eigenlijk. Geld kan beter ergens anders aan besteed worden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Vinny »

Jeroen schreef:Een kwartierdienst naar Eijsden. :o Is dat niet lichtelijk overdreven?
Vroeger waren dit de minimumeisen: 8x4 = 32 reizigers per uur voor een kwartiersdienst, 16 reizigers voor een halfuursdienst en 8 reizigers voor een uursdienst. Minder dan 2 reizigers per uur (10 per dag) mag de buslijn worden opgeheven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Geert »

waldo79 schreef:
Geert schreef:De tijd die je nodig hebt voor een haltering in Eijsden zal je toch in moeten bouwen in de dienstregeling, waarom dan moeilijk doen met een facultatieve stop?
De trein doet nu 27 minuten over de 30 km van Maastricht naar Luik. Dat is niet beestachtig snel te noemen. Met een extra stationnement hoeft die tijd amper in gevaar te komen.
Dat bedoel ik niet. Ik vraag me af waarom je een _facultatieve_ stop zou willen hebben. Stop wel, of stop niet, maar stop niet de ene keer wel en de andere keer niet (want je gaat voor het plannen van reis en drgl toch uit van de situatie dat je wel stopt)...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Fles »

Geert schreef:Ik vraag me af waarom je een _facultatieve_ stop zou willen hebben. Stop wel, of stop niet, maar stop niet de ene keer wel en de andere keer niet (want je gaat voor het plannen van reis en drgl toch uit van de situatie dat je wel stopt)...
Ja, dat is een interessante vraag natuurlijk. Ik weet het ook niet. Aan de andere kant constateer ik wel dat dit systeem in Zwitserland zowat eerder regel dan uitzondering is op zommige lijnen, dus er moet toch een verhaal achter zitten lijkt me. :?:
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Linkerspoor »

Hoe zit dat bij bussen? ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Fles »

Linkerspoor schreef:Hoe zit dat bij bussen? ;)
Die klooien maar wat raak qua dienstregeling, en geven vervolgens verkeersdrukte in de stad de schuld ;)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Geert »

Fles schreef:Ja, dat is een interessante vraag natuurlijk. Ik weet het ook niet. Aan de andere kant constateer ik wel dat dit systeem in Zwitserland zowat eerder regel dan uitzondering is op zommige lijnen, dus er moet toch een verhaal achter zitten lijkt me. :?:
Maar dat gaat niet om één facultatieve haltering maar om meerdere achter elkaar. Ik neem aan dat er dan wordt aangenomen dat er gemiddeld bij een bepaald aantal haltes wel wordt gestopt en bij andere niet en zo wat minuten uit de dienstregeling kan snoepen.

Maar voor één station... Dan heb je volgens mij veel te weinig speling.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Dubbele P »

Waarschijnlijk zit het hele probleem in het feit dat het een eindstation is. Wanneer het ergens midden tussenin zou liggen, zou het vermoedelijk makkelijker zijn om er een stop te maken.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat bepaalde stations wel rendabel zijn en dus nog gewoon open. Als ik kijk naar stations als Spaubeek en Schinnen, kan ik me niet voorstellen dat daar buiten de spits die norm gehaald wordt. Daarentegen is het bijvoorbeeld op station Echt superdruk altijd en zou dat station zich bijna lonen voor een intercitystop.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Wubbo »

Dubbele P schreef:Waarschijnlijk zit het hele probleem in het feit dat het een eindstation is. Wanneer het ergens midden tussenin zou liggen, zou het vermoedelijk makkelijker zijn om er een stop te maken.
Bij mijn weten ligt Eijsden nog steeds tussen Maastricht en Liege.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Fles »

Overigens rijden er behalve die bloedstollend hitsige Maastricht-Brussel-Express ook nog gewoon klassiekjes op en neer tussen Liège-Guillemins en Maastricht. Net als vroeger altijd het geval was. Waarom kunnen die *opeens* niet meer in Eijsden stoppen? En zelfs niet in Randwyck? Knappe jongen die me daar die brussel-express de schuld van geeft.
Veolia heeft gewoon die concessie vanaf Randwyck gekregen, daarna houdt de ATB en dus de concessie op, niemand heeft zin om er geld in te stoppen, en Eijsden kon lekker barsten. Met een lulsmoesje dat het over 2 jaar wel weer eens bekeken werd. Ze hebben zich daar op een onwaarschijnlijke manier laten foppen, de sukkelaars :|
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Vinny »

Je gaat geen station openhouden waar alleen 's avonds en in het weekend treinen stoppen. Dan kun je beter de hele boel sluiten uit het oogpunt van een heldere, transparante dienstregeling. Daarnaast heeft Eijsden 500 in- en uitstappers waarvan 495 op maandag t/m vrijdag overdag willen reizen. :idea:

Wat zou hebben gekund is een extra sprinter Maastricht - Luik inleggen naast de Brussel-IC; maar dan is die natuurlijk helemaal leeg. Persoonlijk zit ik meer te wachten op een verbinding Amsterdam - Luik; of een drastische verbetering van de aansluiting in Maastricht. Bijvoorbeeld 5 minuten overstaptijd en een cross-platform aansluiting :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Je gaat geen station openhouden waar alleen 's avonds en in het weekend treinen stoppen. Dan kun je beter de hele boel sluiten uit het oogpunt van een heldere, transparante dienstregeling.
Wat is daar helder en transparant aan? Bovendien: in de nabije buitenlanden kennen ze dat systeem ook. Het station ligt er, alles wordt nog onderhouden zo te zien, dus het kost je hoogstens 1x per week iemand om de prullenbak te legen, en het levert je een busdienst op die je niet hoeft te rijden. Kassa, zou ik zeggen.
Vinny schreef:Bijvoorbeeld 5 minuten overstaptijd en een cross-platform aansluiting :idea:
De overstap IC - IC in Maastricht is al cross-platform (of in ieder geval zonder traplopen ed).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Daniel »

Semi-cross-platform dan wel... de keer dat ik die overstap gemaakt heb mocht ik naar spoor 2 rennen (komende uit Luik) en haalde de IC ri. Eindhoven alleen maar omdat 'ie een technische storing had :wink: Normaal mis je 'm op 1 minuut...

Andersom is het "ruimer" met een overstaptijd van welgeteld 2 minuten...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Caspar »

Waarbij de 800 serie volgens mij niet uitblinkt in de punctualiteit vanaf Sittard zuidwaards?
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Dubbele P »

Wubbo schreef:
Dubbele P schreef:Waarschijnlijk zit het hele probleem in het feit dat het een eindstation is. Wanneer het ergens midden tussenin zou liggen, zou het vermoedelijk makkelijker zijn om er een stop te maken.
Bij mijn weten ligt Eijsden nog steeds tussen Maastricht en Liege.
Ja, maar de Nederlandse (stop)treinen zouden dan toch maar tot Eijsden rijden, dus is het een eindstation. ;)
Mijn gevoel zegt dat zulke beslissingen wel eens makkelijker genomen zouden kunnen worden wanneer er overal digitale CTA's en misschien zelfs digitale vertrekstaten (zou vreemd zijn als die er nooit zouden komen) zouden hangen. Nu is dat op alle stations aanpassen al een hele rompslomp op zich.

Overigens ben ik vandaag ook eens die kant op gegaan omdat ik eerder klaar was met school. Een x-aantal haltes voor het station zat ik nog maar alleen in de bus en op de terugweg zat ik zelfs tot binnenkomst in Maastricht helemaal alleen in de bus. Als dat een afspiegeling is van het aantal reizigers dat er dan ook in de trein zou zitten, kan ik me voorstellen dat de NS weinig trek heeft om Eijsden weer in de dienstregeling op te nemen.

Mijn verslag van dit station volgt vermoedelijk begin komende week. Eerst komen vanavond de foto's van het tweede gedeelte Nijmegen-Kleve online :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Marc bezoekt #1: station Eijsden

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Je gaat geen station openhouden waar alleen 's avonds en in het weekend treinen stoppen. Dan kun je beter de hele boel sluiten uit het oogpunt van een heldere, transparante dienstregeling. Daarnaast heeft Eijsden 500 in- en uitstappers waarvan 495 op maandag t/m vrijdag overdag willen reizen. :idea:

Ja, genie :idea: Maar daarmee is nog niet bewezen dat en waarom het doordeweek overdag überhaupt dicht moet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten