OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

Gelukkig heb ik gratis reizen.
Toch vraag ik me af hoe het kilometer tarief berekent wordt. Is er per halte het aantal KM's vast gestelt of is het zo dat als ik 100 meter vantevoeren uit check ik ook minder betaal ook al zit er geen halte meer tussen?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Per KM.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

Dus als ik ergens tussen 2 haltes uit check kan mijn reis weldegelijk goedkoper uitvallen? Handig om te weten vooral omdat er reclame wordt gemaakt dat je al kunt uit checken als de bus nog rijdt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Het wordt per 100 meter berekend op basis van de boordcomputer. De bijbehorende halte wordt er door de boordcomputer aangekoppeld.

Wat mij uitgelegd is, is heel simpel het volgende:
Bij het inchecken wordt het kaartnummer geregistreerd door de boordcomputer, en de kilometerstand van de boordcomputer. Bij het uitchecken wordt die kilometerstand van de huidige kilometerstand afgetrokken, en wat er overblijft wordt met het kilometertarief per 100 meter berekend. Dat bedrag wordt weer van de borg afgetrokken, en de rest wordt teruggestort op/afgeboekt van de kaart. Als de boordcomputer een storing heeft, en dus niet een van de kilometerstanden doorkrijgt bij het in of uitchecken, wordt automatisch niet meer dan 78 cent in rekening gebracht.

De bedragen die in het kostenberekensysteem staan zijn als de bus de ideale route rijdt. Moet je bus allerlei rare manouvres maken, dan kunnen er al afwijkingen ontstaan door afrondingsverschillen. Dat kan zo een paar cent verschil opleveren. Zelfs zo iets simpels als binnenbocht of buitenbocht kan al een paar cent verschil opleveren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:e bedragen die in het kostenberekensysteem staan zijn als de bus de ideale route rijdt. Moet je bus allerlei rare manouvres maken, dan kunnen er al afwijkingen ontstaan door afrondingsverschillen. Dat kan zo een paar cent verschil opleveren. Zelfs zo iets simpels als binnenbocht of buitenbocht kan al een paar cent verschil opleveren.
Nee, zo werkt het niet. Op de HTM-website:
Bij HTM zijn de afstanden tussen twee halten van een bus-, RandstadRail- of tramlijn van te voren vastgelegd. De werkelijk gereden kilometers bij bijvoorbeeld een omleiding worden dus niet gebruikt voor de berekening van de prijs van uw rit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Er is geen andere verklaring mogelijk dat de ritprijs niet altijd hetzelfde is. De HTM werkt dan waarschijnlijk met vaste afstanden tussen verschillende haltes door gebrek aan geavanceerde boordcomputer. Dat zou kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Er is geen andere verklaring mogelijk dat de ritprijs niet altijd hetzelfde is. De HTM werkt dan waarschijnlijk met vaste afstanden tussen verschillende haltes door gebrek aan geavanceerde boordcomputer. Dat zou kunnen.
"Gebrek aan geavanceerde boordcomputer"??

Eerder gebrek aan de behoefte om de klant te irriteren, zou ik zeggen. Ik vraag me sterk af of andere bedrijven wel de daadwerkelijk gereden afstand hanteren, dit kan alleen maar tot ellende leiden.

Overigens mag je al uitchecken op het moment dat de deuren dicht zijn bij de vorige halte. Dat zou ook niet goed werken bij het daadwerkelijk meten van de afstand. En het daadwerkelijk meten van de afstand is natuurlijk heel moeilijk achteraf te controleren.

Kan aub iemand info posten die laat zien dat een rit in dezelfde richting met dezelfde lijn tussen dezelfde haltes (met naam en toenaam genoemd) een ander tarief oplevert?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Overigens mag je al uitchecken op het moment dat de deuren dicht zijn bij de vorige halte.
Dat gaat bij Arriva ook niet goed werken (nouja, in 't voordeel van de klant dan), want dan check je nog op die vorige halte uit. De halte die wordt weergegeven op de kaartlezer springt namelijk tegelijk met de halteafroep over naar de volgende halte en die afroep zou ergens halverwege tussen de twee haltes moeten zijn te horen.
Maargoed, aangezien Arriva haltenamen op de lezers weergeeft en aanraadt bij het uitchecken te controleren of de juiste halte wordt weergegeven neem ik aan dat ze daar ook gewoon van vaste halteafstanden gebruik maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door M57 »

Volgens mij zijn bij álle vervoerders de halteafstanden vastgelegd en doorgerekend: waarom kan je anders de ritprijs opvragen bij 9292OV?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Waarom betaal je dan meer bij een ongeplande omleiding, bijvoorbeeld door een ongeluk?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

http://www.htm.net/Pages/DEF/1/364.html:
De werkelijk gereden kilometers bij bijvoorbeeld een omleiding worden dus niet gebruikt voor de berekening van de prijs van uw rit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Het was toch zo dat je alleen meer betaald bij een geplande omleiding (die in de software van de boordcomputer verwerkt kan worden) en niet bij een ongeplande omleiding? Dat komt dus neer op vastgelegde afstanden tussen haltes wat ook logisch is aangezien Connexxion bv. InfoXX-meetritten rijdt, aannemelijk om de exacte locatie van haltes vast te stellen.
Arriva doet datzelfde ook, maar dan gewoon bij bussen op de dienst: de chauffeur wordt dan opgebeld door de verkeersleiding met de vraag of het klopt dat 'ie bij een bepaalde halte staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Dan zouden vervoerders misschien eens moeten beginnen met een omleiding in hun systeem plannen, want dat gebeurt stelselmatig niet :N Ik zie bij omleidingen die vermeld staan op de website van het GVB of Connexxion dat ik meer kwijt ben dan de rekenmodule aangeeft. En die hogere prijs is de bus vast niet uit zijn rechtervoorwiel aan het zuigen. :N

Nog zo eentje. Mijn tante neemt regelmatig lijn 281 tussen Houten en het WKZ in Utrecht. Volgens het systeem is de terugreis 2 cent duurder dan de heenreis: 2,22 ipv 2,20. Okee, dat kan. Maar het bedrag wat ze werkelijk betaalt, was in 2009 bijna nooit gelijk aan de bedragen die ze werkelijk betaalde. Ze betaalde een bedrag tussen de 2,18 en 2,22 voor de heenreis, en tussen de 2,20 en de 2,24 op de terugreis. Dat klopt dan toch niet :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Tochjo »

Kan je tante controleren wat de geregistreerde in- en uitstaphaltes waren? Als bij het in- of uitchecken het systeem een halte eerder of later registreert, dan verschilt natuurlijk de prijs, hoewel de rit wel hetzelfde lijkt. Deze ervaring heb ik in Utrecht, waar reizen vanaf Padualaan of Botanische Tuinen richting Utrecht Centraal vaak met instaphalte Heidelberglaan op Mijn OV-chipkaart zijn verschenen. Connexxion onderkent dit probleem.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Chauf21 »

Bee schreef:Waarom betaal je dan meer bij een ongeplande omleiding, bijvoorbeeld door een ongeluk?
Dan betaal je niet per definitie meer. Alleen wanneer omleidingen in de boordcomputer zijn gepland (en de afstanden zijn berekend) kan het zijn dat je bij geplande omleidingen een ander bedrag betaalt. In de andere gevallen check je in of uit bij de laatst bekende halte. Dat kan zowel voordeliger of onvoordeliger uitpakken (afhankelijk van hoe de omleiding jouw reis beïnvloedt). Als je *in* de omleiding uitstapt, zal je reis waarschijnlijk goedkoper zijn. Als je in de omleiding instapt en de chauffeur de halte niet handmatig aanpast, zal je mogelijk meer betalen omdat je volgens het systeem op een eerdere halte zou zijn ingestapt.

Het OV-chipkaartsysteem weet waar het is door een combinatie van GPS-navigatie en het open en sluiten van de deuren.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Bee schreef:Maar het bedrag wat ze werkelijk betaalt, was in 2009 bijna nooit gelijk aan de bedragen die ze werkelijk betaalde.
Whut? :shock:
Reiziger Ddrs schreef:Maargoed, aangezien Arriva haltenamen op de lezers weergeeft en aanraadt bij het uitchecken te controleren of de juiste halte wordt weergegeven
In de praktijk komt hier natuurlijk geen moer van terecht. Het moeten bliepen op zich levert in de spits al een aanzienlijke vertraging op bij het uitstappen van grote hoeveelheden mensen. Laat staan dat iedereen ook nog eens even gaat kijken of de goede halte wel aangegeven staat op de display :neg: Hoppa, leg de verantwoordelijkheid voor je eigen onkunde maar bij de reiziger neer.
EN wat als de goede halte niet aangegeven staat op de display?

Leuk, die theorie. Helaas hebben we in de praktijk met de praktijk te maken, en niet met de theorie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Fles schreef:
Bee schreef:Maar het bedrag wat ze werkelijk betaalt, was in 2009 bijna nooit gelijk aan de bedragen die ze werkelijk betaalde.
Whut? :shock:
Excuus, daar hoort te staan: die ze zou horen te betalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Het systeem waarmee studenten hun ov-jaarkaart op de ov-chipkaart kunnen laden, kampt met grote problemen. Het systeem is overbelast en lijdt onder een technische storing.
Bron en meer

De puinzooi tekent zich gestaag af :)
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Raymond »

De conducteur was vanmiddag ook erg verbaasd toen hij als één van de laatste reizigers van z'n controleronde mij en m'n medereizigers controleerde en dat we alle drie netjes het reisproduct hadden opgeladen. Dat had hij in de rest van de trein duidelijk anders gezien. Niet best, maar ook weinig verbazingwekkend gezien de rij die vanmorgen om 7.45 uur alweer bij de chippaal stond op het station.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Ik zie inmiddels ook al anderhalve week dezelfde student in Noordeloos opstappen die elke keer aan de chauffeur mag vertellen dat haar chipkaart nog niet is opgeladen omdat er een storing was...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

Net even de chipkaart-transacties van m'n moeder, die op saldo reist, bekeken: er zitten bij Arriva zo te zien geen verschillen tussen verschillende reizen op hetzelfde traject.

Alhoewel, kwam wel de volgende uiterst merkwaardige transactie tegen...
Afbeelding

Halte Merbau is vanaf halte Balsa twee haltes terug en de bus rijdt als ringlijn, dus je kan die kant helemaal niet op met de bus. Gezien de tijd van in- en uitchecken is het een reis van halte Balsa naar halte Centrum geweest, maar die kost normaal (bij alle andere transacties op dat traject) € 1,46... daar is toch wel iets opmerkelijks gebeurd met de boordcomputer dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

112 Teletekst do 21 jan
***************************************
Kamer wil strippenkaart nog houden

***************************************
` De Tweede Kamer wil de strippenkaart
handhaven tot duidelijk is dat de
OV-chipkaart niet tot hogere prijzen
leidt.Staatssecretaris Huizinga laat
onderzoek doen naar de prijzen van de
OV-chipkaart.De SP en GroenLinks melden
klachten over grote prijsverschillen.

De OV-chipkaart is voor een deel van de
ritten goedkoper dan de strippenkaart,
maar voor andere is de OV-chipkaart
duurder.De SP zegt dat de prijzen in
Arnhem met 20 procent zijn gestegen.

Ook de regeringspartijen vinden dat de
prijsverschillen niet te groot mogen
zijn.Vandaag debatteert de Tweede Kamer
over de OV-chipkaart.
***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport
Beetje jammer dat nou dat prijsverschil kennelijk een reden is om er in Den Haag een halszaak van te maken. Het feit dat dat hele faalding door allerlei storingen gewoon praktisch niet werkt is kennelijk niet zo boeiend :?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door reisthijs »

Wat ik in alle berichtgeving nog niet ben tegengekomen: korte ritjes met de trein binnen de stad. Je kan dat nu nog voordelig met de strippenkaart doen. Ter vergelijking: als ik met de bus naar Utrecht CS ga en dan met de trein naar Overvecht kost dit twee strippen = 1 euro. Zou ik dat met de OV-chipkaart doen dan kost dat €1,22 voor de bus en €1,10 voor de trein, totaal €2,32. Een prijsverhoging dus van 132%! (en dat is dan nog met korting in de trein: voor 9:00 kost dit grapje €3,07, 207% duurder dan met de strippenkaart).

Die 20% prijsverhoging op een ritje zonder overstap is daarmee vergeleken dus eigenlijk maar een schijntje. De Tweede Kamer kan zich dus beter gaan bemoeien met de problemen met overstappen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

Vandaag heeft de gemeenteraad van Amsterdam toestemming gegeven de strippenkaart al per 1 april af te schaffen bij het GVB. Er staat een artikel over op AT5.nl, maar ik heb weinig tijd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Vandaag heeft de gemeenteraad van Amsterdam toestemming gegeven de strippenkaart al per 1 april af te schaffen bij het GVB. Er staat een artikel over op AT5.nl, maar ik heb weinig tijd.
http://www.at5.nl/artikelen/30886/ov-1 (doe geen moeite het filmpje af te spelen)

Overigens gaat niet de gemeenteraad hierover, en ook niet de stadsregio of de provincie, maar de staatssecretaris.

Zie ook deze laden problemen van ROVER:

http://www.rover.nl/chipkaart/zorgpuntenlijst.pdf
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten