LSVB wil oude ov-kaart terug

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Woepje »

LSVB wil oude ov-kaart terug
Uitgegeven: 17 april 2008 15:38
Laatst gewijzigd: 17 april 2008 15:41

UTRECHT - Studenten moeten weer zeven dagen per week 'gratis' kunnen reizen met het openbaar vervoer. Dat bepleit de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) donderdag in een open brief aan minister Camiel Eurlings van Verkeer.

Studenten die recht hebben op een ov-studentenkaart, moeten nu kiezen voor een week- (geldig van maandag 04.00 uur tot zaterdag 04.00 uur) of voor een weekeindekaart (geldig van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur).

Zeven dagen

Tussen 1991, het invoeringsjaar van de kaart, en 1994 was het voor het laatst mogelijk om zeven dagen per week gebruik te maken van de kaart. Daarna moesten studenten kiezen tussen een week- of weekeindekaart.

De LSVb wil dus terug naar de oude situatie. "Dit zorgt ervoor dat de maandagochtend- en vrijdagmiddagspits ontlast wordt omdat er dan minder studenten reizen", verwacht de belangenclub.
(c) ANP

Bron: nu.nl
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Linkerspoor »

Woepje schreef:De LSVb wil dus terug naar de oude situatie. "Dit zorgt ervoor dat de maandagochtend- en vrijdagmiddagspits ontlast wordt omdat er dan minder studenten reizen", verwacht de belangenclub.
Ik denk dat de LSVb daar wel gelijk in heeft (waarbij het grootste verschil te merken zal zijn in de vrijdagmiddagspits).

Heeft iemand enig idee hoeveel het de overheid extra zal kosten als de ov-kaart 24/7 geldig wordt?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Daantje »

Ik denk dat je het grootste verschil niet op vrijdagmiddag merkt. Op dat moment zijn namelijk zowel de week- als de weekendkaart geldig. Denk dat je het vooral op zondagavond en maandagochtend merkt. Als ik vanuit Zeeland op zondagavond terugga dan merk je echt dat je in de trein zit met studenten die van wat verder weg komen. De meeste studenten uit Rotterdam, Tilburg, etc redden het wel op maandagochtend maar als je van verder komt haal je het niet en gaan ze zondagavond terug.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Linkerspoor »

Daantje schreef:Ik denk dat je het grootste verschil niet op vrijdagmiddag merkt. Op dat moment zijn namelijk zowel de week- als de weekendkaart geldig.
Juist omdat beide op dat moment geldig zijn merk je een verschil als ze 24/7 geldig worden. Mensen met een week-ov reizen nu nog als ze ergens een weekend heen gaan er vaak vrijdagmiddag heen, omdat ze dan nog gratis kunnen. En weekend-ov'ers wachten tot de vrijdagmiddag, omdat ze eerder nog moeten betalen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Wubbo »

Daantje schreef:De meeste studenten uit Rotterdam, Tilburg, etc redden het wel op maandagochtend maar als je van verder komt haal je het niet en gaan ze zondagavond terug.
Dan ga je het ook niet halen als je OV op meerdere dagen geldig is.
Linkerspoor schreef:Mensen met een week-ov reizen nu nog als ze ergens een weekend heen gaan er vaak vrijdagmiddag heen, omdat ze dan nog gratis kunnen. En weekend-ov'ers wachten tot de vrijdagmiddag, omdat ze eerder nog moeten betalen.
Ik denk dat de grote piek van de week-OVers die nog ergens heen moet niet in de vrijdagavondspits zit, maar juist op de latere vrijdagavond. Overdag moet er toch ook gewerkt of gestudeerd worden (theoretisch ;-))
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Linkerspoor »

Wubbo schreef:Ik denk dat de grote piek van de week-OVers die nog ergens heen moet niet in de vrijdagavondspits zit, maar juist op de latere vrijdagavond. Overdag moet er toch ook gewerkt of gestudeerd worden (theoretisch ;-))
Veel studenten zijn vrijdags vrij heb ik het idee. Het valt mij altijd op hoe vol de treinen vrijdags zijn vanaf een uur of één. Ik denk dat de studenten eerder voor de spits dan na de spits reizen.

Moet wel zeggen dat ik wel begin te twijfelen of ze weekend-ov bezitters ook vrijdagochtend zullen reizen als ze dat mogen. Studenten schijnen ook graag uit te slapen... ;)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Wubbo »

En uit te gaan, de dag ervoor...
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Linkerspoor »

Er is vaak samenhang tussen uitgaan en (de duur van) het uitslapen... ;)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Vinny »

Juist; uitgaan op kosten van de belastingbetaler. :evil:
Daar is de OV-kaart NIET voor bedoeld. Wat mij betreft tijd om over te gaan op een traject-abbonnement voor studenten (en dat mag dan natuurlijk wel 7x24 geldig zijn; net als ieder ander trajectabbonnement)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Juist; uitgaan op kosten van de belastingbetaler. :evil:
Huh? Die mis ik?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Fles »

Och gut, Vinny als Beschermheer der Belastingbetalers, nee nou wordtie lekker :lol:
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door JeePee »

Vinny schreef:Juist; uitgaan op kosten van de belastingbetaler. :evil:
Daar is de OV-kaart NIET voor bedoeld. Wat mij betreft tijd om over te gaan op een traject-abbonnement voor studenten (en dat mag dan natuurlijk wel 7x24 geldig zijn; net als ieder ander trajectabbonnement)
Ahh daar spreekt een echte ex-student. Waarschijnlijk jaren flink de OV-kaart uitgebuit en nu in het bezit van vrij vervoer. SOV niet meer nodig, dus meteen maar beperken de reismogelijkheden van de student?? Het is al eerder voorbij gekomen, studenten moeten niet alleen van A naar B, maar ook regelmatig ergens anders heen :roll: .
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Linkerspoor »

Vinny schreef:Juist; uitgaan op kosten van de belastingbetaler. :evil:
Ik ken geen enkele uitgaansgelegenheid waar mensen met een ov-kaart gratis naar binnen kunnen doordat de toegangsprijs wordt betaald door de overheid wanneer men een ov-kaart bezit.
Vinny schreef:Daar is de OV-kaart NIET voor bedoeld.
Niet? :roll:
Vinny schreef:Wat mij betreft tijd om over te gaan op een traject-abbonnement voor studenten (en dat mag dan natuurlijk wel 7x24 geldig zijn; net als ieder ander trajectabbonnement)
Het is goedkoper om gewoon een 24/7 kaart aan iedereen te geven dan een 24/7 trajectkaart. Hoeveel kost het wel niet om elke keer een nieuwe kaart te moeten geven bij een nieuwe stage, en/of verhuizende ouders en het controleren daarvan (want anders loopt iedereen stage in Maastricht met ouders in Groningen en Amsterdam (gescheiden). En dan te bedenken hoe vaak het wijzigen mis zal gaan, zeker als de ib-groep dat moet gaan regelen...
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Woepje »

Hele week gratis reizen? Het mag van mij maar ik ben verder blij met mijn weekendkaartje hoor. Doordeweeks zit ik toch op school, welke 5 minuten fietsen van me vandaan ligt, dus heb ik dan geen moer aan zo'n week-SOV. Misschien dat dat op het HBO straks anders wordt als ik wat meer uitstapjes moet maken voor school.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Vinny »

Hoeveel kost het wel niet om elke keer een nieuwe kaart te moeten geven bij een nieuwe stage, en/of verhuizende ouders en het controleren daarvan (want anders loopt iedereen stage in Maastricht met ouders in Groningen en Amsterdam (gescheiden). En dan te bedenken hoe vaak het wijzigen mis zal gaan, zeker als de ib-groep dat moet gaan regelen..
Jezus mina. Hoeveel moeite kost het nou om een keer per maand eens naar een NS loket te moeten gaan :roll:
Waarschijnlijk jaren flink de OV-kaart uitgebuit
Ik had het grootste deel van mijn studie een weekend OV omdat ik door de weeks gewoon met de fiets naar mijn studie ging... :roll:

[Het grootste beslag op collectief geld heb ik gedaan in de wintervakantie van 2001. Ik vierde toen oud-en-nieuw in Groningen en ik had afgesproken met een Zwitsers meisje in Zuidlaren. Toen reisde ik gratis naar Assen; en met de treintaxi naar Zuidlaren, waarvan de taxi-meter op € 100 (fl. 220 gulden) terecht kwam bij aankomt (en ik betaalde maar 5 gulden). De volgende dag gratis naar Groningen gereisd omdat de strippenkaarten in de Arriva-bus op waren; en de dag erna was het een feestdag (1 januari) en toen reisde ik gratis naar Dordrecht (mijn grootouders) en dsarna ('s avonds) naar huis. Maar ik heb ook de economie van Groningen gestimuleerd door een hostel-overnachting en wat biertjes in het centrum tijdens het uitgaan rond de jaarswisseling; en het betalen met de eerste euro's...]
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Wubbo »

Vinny schreef:Hoeveel moeite kost het nou om een keer per maand eens naar een NS loket te moeten gaan :roll:
Weinig. Maar wat is je punt, want daarmee heb je nog geen geld van de IB-groep?
Vinny schreef:
Waarschijnlijk jaren flink de OV-kaart uitgebuit
Ik had het grootste deel van mijn studie een weekend OV omdat ik door de weeks gewoon met de fiets naar mijn studie ging... :roll:
En die heb je braaf gebruikt om naar je ouders te gaan, nooit ergens anders voor gebruikt natuurlijk :roll:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Caspar »

Nog even over die week verdeling met spitsen; vanuit Groningen ligt het zwaartepunt toch echt tussen 15.00 en 17.00 valt me op. Niet voor niets rijdt er iets na 4en een extra studentenexpres dan naar het Zuiden. Al die extra bakken moeten ook ergens vandaan komen; zie erg vaak op vrijdag (begin van de middag) 3 of 4 lege stellen ICM aan elkaar naar Groningen crossen. En dat een keer of 2. Bovendien levert het ook chagrijnige passagiers op, wat ik me vooral van betalende reizigers goed kan voorstellen. Reizigers uit bv Assen moeten tussen 12.00 en een uur of 20.00 gegarandeerd staan.
Na 19.00 is er namelijk nog een piek met weekendretour mensen waar te nemen.
Maar al dat lege mat wat naar Groningen moet om te ''bevoorraden'' zullen wel dure grappen zijn!
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Woepje »

Volgens mij worden er niet aan leeg materieel ritten gedaan, maar worden die treinstellen gewoon in reguliere treinen meegenomen naar Groningen. Dat er bijvoorbeeld om 11.53 (trein 731 Schiphol - Groningen) gewoon 12 bakken ICM in Groningen aankomen geeft al aan dat het puur en alleen overbrenging is. Dat er her en der nog een reiziger gebruik maakt van die 12 bakken, is al beter dan alleen lege materieelritten laten rijden.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door IC3 »

Caspar schreef:Reizigers uit bv Assen moeten tussen 12.00 en een uur of 20.00 gegarandeerd staan.
Dat is een kwalijke zaak. Is deze drukte er ook voor de 9100-stoptreinen naar Zwolle of beperkt dit probleem zich tot de intercity's?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Geert »

Over dat reizigersaanbod: ik nam vroeger vaak vrijdagavond laat (rond 22 uur) de trein richting mijn ouders en dan zat het vaak behoorlijk vol met studenten. Je merkt meteen het verschil met een andere avond.
Op zondagavond is het vaak ook redelijk druk met terugkerende studenten en militairen.
Vinny schreef:Ik had het grootste deel van mijn studie een weekend OV omdat ik door de weeks gewoon met de fiets naar mijn studie ging... :roll:
Nou, gefeliciteerd. :roll: Ik fiets ook regelmatig naar mijn studie, maar ik ben toch erg blij met mijn OV. Ik heb dat ding regelmatig gewoon nodig voor studiegerelateerde dingen (werk/stage, excursies, etc.) En wat is nu precies je punt met dat uitgaan op donderdagavond? De meeste studenten die ik ken en uitgaan op donderdagavond doen dat gewoon in de eigen stad...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Ruben »

Caspar schreef:Maar al dat lege mat wat naar Groningen moet om te ''bevoorraden'' zullen wel dure grappen zijn!
NS krijgt net zo goed van studenten geld (via de overheid) en met zulke volgepakte treinen is dat dus goed verdienen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Jeroen »

JeePee schreef:SOV niet meer nodig, dus meteen maar beperken de reismogelijkheden van de student??
Je bent altijd vrij om te gaan en te staan waar je wilt hoor, net als iedereen. Mensen beseffen gewoon niet hoe goedkoop het OV feitelijk al is. Als je OV niet geldig is: kortingstarief is ongeveer 7-8 cent per kilometer. Dan moet je hem later inleveren: 12-15 cent per km. Uiteindelijk wil je later toch een auto: makkelijk 20-30 cent per kilometer. Welcome to the real world, people. :pos:

Vraag jezelf eens af wat studenten beter kunnen gebruiken. Want de meesten zijn helemaal niet zo reislustig, en er wordt veel onnodig gereist (in de zin dat dat niet gedaan zou worden als het niet gratis zou zijn geweest). Met vermindering van OV-vergoedingen kunnen de studiebeurzen omhoog. Met als gevolg dat meer studenten ervoor zullen kiezen om op kamers te gaan (want: financiele barriëre wordt kleiner) en meer studenten de fiets zullen nemen, plus dat ze een hoop tijd én geld besparen die ze veel beter kunnen gebruiken. Een win-win situatie dus. :pos:
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Linkerspoor »

Jeroen schreef:Vraag jezelf eens af wat studenten beter kunnen gebruiken. Want de meesten zijn helemaal niet zo reislustig, en er wordt veel onnodig gereist (in de zin dat dat niet gedaan zou worden als het niet gratis zou zijn geweest). Met vermindering van OV-vergoedingen kunnen de studiebeurzen omhoog.
Zou dat voor de mensen die ver moeten reizen naar hun opleiding en nu een week-ov hebben dan ook nog winst opleveren? Die zijn dan volgens mij veel meer kwijt aan hun jaartrajectkaart.
Jeroen schreef:Met als gevolg dat meer studenten ervoor zullen kiezen om op kamers te gaan (want: financiele barriëre wordt kleiner)
Ja, dat is ook echt nodig he, met de kamertekorten die er zijn. Daarnaast ken ik heel veel mensen die gewoon niet op kamers willen, zeker in dorpen is dat het geval zijn.
Jeroen schreef:en meer studenten de fiets zullen nemen, plus dat ze een hoop tijd én geld besparen die ze veel beter kunnen gebruiken.
Velen besparen geen geld. Mensen die dagelijks van een redelijke afstand op en neer reizen zullen meer kwijt aan hun jaartrajectkaart.

Daarnaast, het is al eerder genoemd, de kaart is ook om mensen kennis te laten maken met het ov. Er zijn genoeg studenten die bijna nooit eerder met de trein zijn geweest voordat ze hun ov hadden. Als je hun de ov afneemt, dan weet je zeker dat die zullen aansluiten in de file.
Jeroen schreef:Een win-win situatie dus. :pos:
Mwah, die indruk heb ik toch niet.
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door Jeroen »

linkerspoor schreef:Zou dat voor de mensen die ver moeten reizen naar hun opleiding en nu een week-ov hebben dan ook nog winst opleveren? Die zijn dan volgens mij veel meer kwijt aan hun jaartrajectkaart.
linkerspoor schreef:Velen besparen geen geld. Mensen die dagelijks van een redelijke afstand op en neer reizen zullen meer kwijt aan hun jaartrajectkaart.
Die jaartrajectkaart wordt dan juist (i.p.v. de huidige OV-jaarkaart dus) vergoed door de overheid. Netto houden ze dus w
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: LSVB wil oude ov-kaart terug

Bericht door deadlock »

Jeroen schreef:Wake up, please. Een auto is veel duurder dan welk OV-abonnement ook. Als het kostencomponent werkelijk zo belangrijk zou zijn geweest dan reden we nu niet massaal auto. Als kennismaking werkelijk je doel is kun je dat ook op andere manieren bereiken (zoals Syntus dat bv. momenteel doet).
Dat is een grove misrekening. Een auto is op trajecten tot 40km zeer zeker goedkoper dan een OV jaarkaart. Natuurlijk heb ik het dan niet over een dure nieuw snelle auto, maar gewoon een goedkope Toyota nogiets. Een OV jaarkaart kost tweede klas 3677,00 per jaar.

Onderstaande lijkt hypotetisch maar is het niet. Mijn broertje heeft dezelfde berekening gemaakt en is goedkoper uit met de auto.
Stel je koopt een leuke tweedehands auto voor €1200. Een Suzuki Alto. Je rijdt er 5 jaar in. Dat is een afschrijving van €240 per jaar. Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 140,00. Verzekering weet ik niet precies. Het ding rijdt 1 op 17 op een rit van Zwolle naar Deventer. Dat is twee liter. €1,50 per liter is €6 euro per dag. In het onderwijs werk je 200 dagen op jaarbasis. €1200. Stel dat de verzekering ongeveer 10 per maand is, dan is dat nog eens €120. Opgeteld 240+140+1200+120=€1700. Dan heb je dus nog €2000 over voor overige benzinekosten en parkeren en incidenteel vervoer. Een jaartrajectkaart voor hetzelfde traject is €1538,- maar dan heb je niet de bijkomende voordelen en flexibiliteit van een auto.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten