OV-chipkaartberichten op een rijtje
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Gelukkig heb ik gratis reizen.
Toch vraag ik me af hoe het kilometer tarief berekent wordt. Is er per halte het aantal KM's vast gestelt of is het zo dat als ik 100 meter vantevoeren uit check ik ook minder betaal ook al zit er geen halte meer tussen?
Toch vraag ik me af hoe het kilometer tarief berekent wordt. Is er per halte het aantal KM's vast gestelt of is het zo dat als ik 100 meter vantevoeren uit check ik ook minder betaal ook al zit er geen halte meer tussen?
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Per KM.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Dus als ik ergens tussen 2 haltes uit check kan mijn reis weldegelijk goedkoper uitvallen? Handig om te weten vooral omdat er reclame wordt gemaakt dat je al kunt uit checken als de bus nog rijdt.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Het wordt per 100 meter berekend op basis van de boordcomputer. De bijbehorende halte wordt er door de boordcomputer aangekoppeld.
Wat mij uitgelegd is, is heel simpel het volgende:
Bij het inchecken wordt het kaartnummer geregistreerd door de boordcomputer, en de kilometerstand van de boordcomputer. Bij het uitchecken wordt die kilometerstand van de huidige kilometerstand afgetrokken, en wat er overblijft wordt met het kilometertarief per 100 meter berekend. Dat bedrag wordt weer van de borg afgetrokken, en de rest wordt teruggestort op/afgeboekt van de kaart. Als de boordcomputer een storing heeft, en dus niet een van de kilometerstanden doorkrijgt bij het in of uitchecken, wordt automatisch niet meer dan 78 cent in rekening gebracht.
De bedragen die in het kostenberekensysteem staan zijn als de bus de ideale route rijdt. Moet je bus allerlei rare manouvres maken, dan kunnen er al afwijkingen ontstaan door afrondingsverschillen. Dat kan zo een paar cent verschil opleveren. Zelfs zo iets simpels als binnenbocht of buitenbocht kan al een paar cent verschil opleveren.
Wat mij uitgelegd is, is heel simpel het volgende:
Bij het inchecken wordt het kaartnummer geregistreerd door de boordcomputer, en de kilometerstand van de boordcomputer. Bij het uitchecken wordt die kilometerstand van de huidige kilometerstand afgetrokken, en wat er overblijft wordt met het kilometertarief per 100 meter berekend. Dat bedrag wordt weer van de borg afgetrokken, en de rest wordt teruggestort op/afgeboekt van de kaart. Als de boordcomputer een storing heeft, en dus niet een van de kilometerstanden doorkrijgt bij het in of uitchecken, wordt automatisch niet meer dan 78 cent in rekening gebracht.
De bedragen die in het kostenberekensysteem staan zijn als de bus de ideale route rijdt. Moet je bus allerlei rare manouvres maken, dan kunnen er al afwijkingen ontstaan door afrondingsverschillen. Dat kan zo een paar cent verschil opleveren. Zelfs zo iets simpels als binnenbocht of buitenbocht kan al een paar cent verschil opleveren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Nee, zo werkt het niet. Op de HTM-website:Bee schreef:e bedragen die in het kostenberekensysteem staan zijn als de bus de ideale route rijdt. Moet je bus allerlei rare manouvres maken, dan kunnen er al afwijkingen ontstaan door afrondingsverschillen. Dat kan zo een paar cent verschil opleveren. Zelfs zo iets simpels als binnenbocht of buitenbocht kan al een paar cent verschil opleveren.
Bij HTM zijn de afstanden tussen twee halten van een bus-, RandstadRail- of tramlijn van te voren vastgelegd. De werkelijk gereden kilometers bij bijvoorbeeld een omleiding worden dus niet gebruikt voor de berekening van de prijs van uw rit.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Er is geen andere verklaring mogelijk dat de ritprijs niet altijd hetzelfde is. De HTM werkt dan waarschijnlijk met vaste afstanden tussen verschillende haltes door gebrek aan geavanceerde boordcomputer. Dat zou kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
"Gebrek aan geavanceerde boordcomputer"??Bee schreef:Er is geen andere verklaring mogelijk dat de ritprijs niet altijd hetzelfde is. De HTM werkt dan waarschijnlijk met vaste afstanden tussen verschillende haltes door gebrek aan geavanceerde boordcomputer. Dat zou kunnen.
Eerder gebrek aan de behoefte om de klant te irriteren, zou ik zeggen. Ik vraag me sterk af of andere bedrijven wel de daadwerkelijk gereden afstand hanteren, dit kan alleen maar tot ellende leiden.
Overigens mag je al uitchecken op het moment dat de deuren dicht zijn bij de vorige halte. Dat zou ook niet goed werken bij het daadwerkelijk meten van de afstand. En het daadwerkelijk meten van de afstand is natuurlijk heel moeilijk achteraf te controleren.
Kan aub iemand info posten die laat zien dat een rit in dezelfde richting met dezelfde lijn tussen dezelfde haltes (met naam en toenaam genoemd) een ander tarief oplevert?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Dat gaat bij Arriva ook niet goed werken (nouja, in 't voordeel van de klant dan), want dan check je nog op die vorige halte uit. De halte die wordt weergegeven op de kaartlezer springt namelijk tegelijk met de halteafroep over naar de volgende halte en die afroep zou ergens halverwege tussen de twee haltes moeten zijn te horen.iljitsch schreef:Overigens mag je al uitchecken op het moment dat de deuren dicht zijn bij de vorige halte.
Maargoed, aangezien Arriva haltenamen op de lezers weergeeft en aanraadt bij het uitchecken te controleren of de juiste halte wordt weergegeven neem ik aan dat ze daar ook gewoon van vaste halteafstanden gebruik maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Volgens mij zijn bij álle vervoerders de halteafstanden vastgelegd en doorgerekend: waarom kan je anders de ritprijs opvragen bij 9292OV?
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Waarom betaal je dan meer bij een ongeplande omleiding, bijvoorbeeld door een ongeluk?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
http://www.htm.net/Pages/DEF/1/364.html:
De werkelijk gereden kilometers bij bijvoorbeeld een omleiding worden dus niet gebruikt voor de berekening van de prijs van uw rit.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Het was toch zo dat je alleen meer betaald bij een geplande omleiding (die in de software van de boordcomputer verwerkt kan worden) en niet bij een ongeplande omleiding? Dat komt dus neer op vastgelegde afstanden tussen haltes wat ook logisch is aangezien Connexxion bv. InfoXX-meetritten rijdt, aannemelijk om de exacte locatie van haltes vast te stellen.
Arriva doet datzelfde ook, maar dan gewoon bij bussen op de dienst: de chauffeur wordt dan opgebeld door de verkeersleiding met de vraag of het klopt dat 'ie bij een bepaalde halte staat.
Arriva doet datzelfde ook, maar dan gewoon bij bussen op de dienst: de chauffeur wordt dan opgebeld door de verkeersleiding met de vraag of het klopt dat 'ie bij een bepaalde halte staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Dan zouden vervoerders misschien eens moeten beginnen met een omleiding in hun systeem plannen, want dat gebeurt stelselmatig niet :N Ik zie bij omleidingen die vermeld staan op de website van het GVB of Connexxion dat ik meer kwijt ben dan de rekenmodule aangeeft. En die hogere prijs is de bus vast niet uit zijn rechtervoorwiel aan het zuigen. :N
Nog zo eentje. Mijn tante neemt regelmatig lijn 281 tussen Houten en het WKZ in Utrecht. Volgens het systeem is de terugreis 2 cent duurder dan de heenreis: 2,22 ipv 2,20. Okee, dat kan. Maar het bedrag wat ze werkelijk betaalt, was in 2009 bijna nooit gelijk aan de bedragen die ze werkelijk betaalde. Ze betaalde een bedrag tussen de 2,18 en 2,22 voor de heenreis, en tussen de 2,20 en de 2,24 op de terugreis. Dat klopt dan toch niet :?
Nog zo eentje. Mijn tante neemt regelmatig lijn 281 tussen Houten en het WKZ in Utrecht. Volgens het systeem is de terugreis 2 cent duurder dan de heenreis: 2,22 ipv 2,20. Okee, dat kan. Maar het bedrag wat ze werkelijk betaalt, was in 2009 bijna nooit gelijk aan de bedragen die ze werkelijk betaalde. Ze betaalde een bedrag tussen de 2,18 en 2,22 voor de heenreis, en tussen de 2,20 en de 2,24 op de terugreis. Dat klopt dan toch niet :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Kan je tante controleren wat de geregistreerde in- en uitstaphaltes waren? Als bij het in- of uitchecken het systeem een halte eerder of later registreert, dan verschilt natuurlijk de prijs, hoewel de rit wel hetzelfde lijkt. Deze ervaring heb ik in Utrecht, waar reizen vanaf Padualaan of Botanische Tuinen richting Utrecht Centraal vaak met instaphalte Heidelberglaan op Mijn OV-chipkaart zijn verschenen. Connexxion onderkent dit probleem.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Dan betaal je niet per definitie meer. Alleen wanneer omleidingen in de boordcomputer zijn gepland (en de afstanden zijn berekend) kan het zijn dat je bij geplande omleidingen een ander bedrag betaalt. In de andere gevallen check je in of uit bij de laatst bekende halte. Dat kan zowel voordeliger of onvoordeliger uitpakken (afhankelijk van hoe de omleiding jouw reis beïnvloedt). Als je *in* de omleiding uitstapt, zal je reis waarschijnlijk goedkoper zijn. Als je in de omleiding instapt en de chauffeur de halte niet handmatig aanpast, zal je mogelijk meer betalen omdat je volgens het systeem op een eerdere halte zou zijn ingestapt.Bee schreef:Waarom betaal je dan meer bij een ongeplande omleiding, bijvoorbeeld door een ongeluk?
Het OV-chipkaartsysteem weet waar het is door een combinatie van GPS-navigatie en het open en sluiten van de deuren.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Whut?Bee schreef:Maar het bedrag wat ze werkelijk betaalt, was in 2009 bijna nooit gelijk aan de bedragen die ze werkelijk betaalde.
In de praktijk komt hier natuurlijk geen moer van terecht. Het moeten bliepen op zich levert in de spits al een aanzienlijke vertraging op bij het uitstappen van grote hoeveelheden mensen. Laat staan dat iedereen ook nog eens even gaat kijken of de goede halte wel aangegeven staat op de display :neg: Hoppa, leg de verantwoordelijkheid voor je eigen onkunde maar bij de reiziger neer.Reiziger Ddrs schreef:Maargoed, aangezien Arriva haltenamen op de lezers weergeeft en aanraadt bij het uitchecken te controleren of de juiste halte wordt weergegeven
EN wat als de goede halte niet aangegeven staat op de display?
Leuk, die theorie. Helaas hebben we in de praktijk met de praktijk te maken, en niet met de theorie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Excuus, daar hoort te staan: die ze zou horen te betalen.Fles schreef:Whut?Bee schreef:Maar het bedrag wat ze werkelijk betaalt, was in 2009 bijna nooit gelijk aan de bedragen die ze werkelijk betaalde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Bron en meerHet systeem waarmee studenten hun ov-jaarkaart op de ov-chipkaart kunnen laden, kampt met grote problemen. Het systeem is overbelast en lijdt onder een technische storing.
De puinzooi tekent zich gestaag af :)
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
De conducteur was vanmiddag ook erg verbaasd toen hij als één van de laatste reizigers van z'n controleronde mij en m'n medereizigers controleerde en dat we alle drie netjes het reisproduct hadden opgeladen. Dat had hij in de rest van de trein duidelijk anders gezien. Niet best, maar ook weinig verbazingwekkend gezien de rij die vanmorgen om 7.45 uur alweer bij de chippaal stond op het station.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Ik zie inmiddels ook al anderhalve week dezelfde student in Noordeloos opstappen die elke keer aan de chauffeur mag vertellen dat haar chipkaart nog niet is opgeladen omdat er een storing was...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Net even de chipkaart-transacties van m'n moeder, die op saldo reist, bekeken: er zitten bij Arriva zo te zien geen verschillen tussen verschillende reizen op hetzelfde traject.
Alhoewel, kwam wel de volgende uiterst merkwaardige transactie tegen...
Halte Merbau is vanaf halte Balsa twee haltes terug en de bus rijdt als ringlijn, dus je kan die kant helemaal niet op met de bus. Gezien de tijd van in- en uitchecken is het een reis van halte Balsa naar halte Centrum geweest, maar die kost normaal (bij alle andere transacties op dat traject) € 1,46... daar is toch wel iets opmerkelijks gebeurd met de boordcomputer dan.
Alhoewel, kwam wel de volgende uiterst merkwaardige transactie tegen...
Halte Merbau is vanaf halte Balsa twee haltes terug en de bus rijdt als ringlijn, dus je kan die kant helemaal niet op met de bus. Gezien de tijd van in- en uitchecken is het een reis van halte Balsa naar halte Centrum geweest, maar die kost normaal (bij alle andere transacties op dat traject) € 1,46... daar is toch wel iets opmerkelijks gebeurd met de boordcomputer dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Beetje jammer dat nou dat prijsverschil kennelijk een reden is om er in Den Haag een halszaak van te maken. Het feit dat dat hele faalding door allerlei storingen gewoon praktisch niet werkt is kennelijk niet zo boeiend :?112 Teletekst do 21 jan
***************************************
Kamer wil strippenkaart nog houden
***************************************
` De Tweede Kamer wil de strippenkaart
handhaven tot duidelijk is dat de
OV-chipkaart niet tot hogere prijzen
leidt.Staatssecretaris Huizinga laat
onderzoek doen naar de prijzen van de
OV-chipkaart.De SP en GroenLinks melden
klachten over grote prijsverschillen.
De OV-chipkaart is voor een deel van de
ritten goedkoper dan de strippenkaart,
maar voor andere is de OV-chipkaart
duurder.De SP zegt dat de prijzen in
Arnhem met 20 procent zijn gestegen.
Ook de regeringspartijen vinden dat de
prijsverschillen niet te groot mogen
zijn.Vandaag debatteert de Tweede Kamer
over de OV-chipkaart.
***************************************
volgende nieuws weer&verkeer sport
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Wat ik in alle berichtgeving nog niet ben tegengekomen: korte ritjes met de trein binnen de stad. Je kan dat nu nog voordelig met de strippenkaart doen. Ter vergelijking: als ik met de bus naar Utrecht CS ga en dan met de trein naar Overvecht kost dit twee strippen = 1 euro. Zou ik dat met de OV-chipkaart doen dan kost dat €1,22 voor de bus en €1,10 voor de trein, totaal €2,32. Een prijsverhoging dus van 132%! (en dat is dan nog met korting in de trein: voor 9:00 kost dit grapje €3,07, 207% duurder dan met de strippenkaart).
Die 20% prijsverhoging op een ritje zonder overstap is daarmee vergeleken dus eigenlijk maar een schijntje. De Tweede Kamer kan zich dus beter gaan bemoeien met de problemen met overstappen.
Die 20% prijsverhoging op een ritje zonder overstap is daarmee vergeleken dus eigenlijk maar een schijntje. De Tweede Kamer kan zich dus beter gaan bemoeien met de problemen met overstappen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Vandaag heeft de gemeenteraad van Amsterdam toestemming gegeven de strippenkaart al per 1 april af te schaffen bij het GVB. Er staat een artikel over op AT5.nl, maar ik heb weinig tijd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
http://www.at5.nl/artikelen/30886/ov-1 (doe geen moeite het filmpje af te spelen)Bee schreef:Vandaag heeft de gemeenteraad van Amsterdam toestemming gegeven de strippenkaart al per 1 april af te schaffen bij het GVB. Er staat een artikel over op AT5.nl, maar ik heb weinig tijd.
Overigens gaat niet de gemeenteraad hierover, en ook niet de stadsregio of de provincie, maar de staatssecretaris.
Zie ook deze laden problemen van ROVER:
http://www.rover.nl/chipkaart/zorgpuntenlijst.pdf
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten