Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Daniel »

Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen
Geplaatst op: donderdag 21 januari 2010 21:49
Laatst bijgewerkt: donderdag 21 januari 2010 21:49


De Tweede Kamer besluit op 3 februari of de strippenkaart in Rotterdam en omgeving definitief wordt afgeschaft. Staatssecretaris Huizinga van Verkeer gaat eerst overleggen met de RET over problemen die er nog zijn rond de ov-chipkaart.
Staatssecretaris Huizinga gaat eerst overleggen met de RET en andere vervoerders over de problemen van ouderen, gehandicapten en slechtzienden met de ov-chipkaart. Ze zei ervan uit te gaan dat de RET de zaken 'goed voor elkaar heeft'.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Joshua »

De OV-chipkaart werkt nog niet foutloos, dus ik vind dat ze inderdaad moeten wachten met de afschaffing tot er een hoop fouten uit zijn. Hoe vaak zie je nog wel niet dat CICO's buiten gebruik zijn in bussen?
Hier in Nijmegen heb ik al meerdere malen mee gemaakt dat chaffeurs zeiden ze mensen maar een kaartje moesten kopen dan. (De schuld op de reizigger afschuiven). Die optie bestaat dan natuurlijk niet meer omdat wegwerp kaartjes ook niet werken.

En sowieso vind ik dat er niks afgeschaft moet worden voor dat de OV-chipkaart echt landelijk is ingevoerd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Wubbo »

Waarom zijn die fouten in de OV-chipkaart nu een rel, terwijl al een dikke maand duidelijk is dat die in Rotterdam wordt afgeschaft en die kaart al anderhalf jaar in Rotterdam werkt?
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Chauf21 »

De situatie rondom Arnhem/Nijmegen kan je niet vergelijken met die in Rotterdam. In Rotterdam zijn de CICO's vrijwel nooit buiten gebruik en zijn er heel verspreid door de stad en de omgeving ophaal- en oplaadpunten te vinden.

Wel ben ik het er mee eens dat de OV-chipkaart in geheel Nederland moet worden geaccepteerd voordat er een regio compleet over kan en mag.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Wubbo »

Dat laatste ben ik met je eens, maar ook dat wisten ze al toen ze toestemming gaven aan Rotterdam om de strippenkaart af te schaffen...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Geert »

Wubbo schreef:Waarom zijn die fouten in de OV-chipkaart nu een rel, terwijl al een dikke maand duidelijk is dat die in Rotterdam wordt afgeschaft en die kaart al anderhalf jaar in Rotterdam werkt?
Rotterdam is nu net een plaats waar inmiddels alle kinderziektes wel verdwenen zijn, zoals Chauf21 ook al aangeeft. Dat Rotterdam over zou gaan is trouwens wel langer dan een maand bekend, fouten in het systeem zijn er niet plotseling en wat mij betreft - voor Rotterdam dus - geen argument.

Waar ik het wel mee eens ben is dat je de strippenkaart niet moet afschaffen zolang er nog gebieden zijn waar de chipkaart nog niet geldig is, want dan blijf je met twee verschillende vervoerbewijzen op zak lopen. In Zeeland kun je bij CXX nog niet chippen, volgens mij zijn er in Rotterdam genoeg Zeeuwen die dan dus een chipkaart moeten hebben (om in Rotterdam te reizen) én een strippenkaart (voor Zeeland). Niet handig.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Jurjen »

Joshua schreef: Hier in Nijmegen heb ik al meerdere malen mee gemaakt dat chaffeurs zeiden ze mensen maar een kaartje moesten kopen dan. (De schuld op de reizigger afschuiven). Die optie bestaat dan natuurlijk niet meer omdat wegwerp kaartjes ook niet werken.
Ik lees hier geen technisch probleem, maar een gebrek aan kennis bij de medewerkers. Systeem buiten gebruik? Gratis reizen! Werkt bij het GVU reibungslos.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Waar ik het wel mee eens ben is dat je de strippenkaart niet moet afschaffen zolang er nog gebieden zijn waar de chipkaart nog niet geldig is, want dan blijf je met twee verschillende vervoerbewijzen op zak lopen. In Zeeland kun je bij CXX nog niet chippen, volgens mij zijn er in Rotterdam genoeg Zeeuwen die dan dus een chipkaart moeten hebben (om in Rotterdam te reizen) én een strippenkaart (voor Zeeland). Niet handig.
Dat is wel een nadeel (ik was vorige maand zelf in Rotterdam zonder chipkaart en heb toen maar de tram in plaats van de metro genomen) maar aan de andere kant is het ook een voordeel om nu ervaring op te doen met een regio die helemaal om is zodat de rest daarvan kan leren. In een aantal provincies is de chipkaart nog nauwelijks doorgedrongen, als je daarop moet gaan zitten wachten gaat het erg lang duren en heb je dus minder de gelegenheid om de leermomenten uit Rotterdam te verwerken.

Ik zou zeggen: er was nu in eerste instantie besloten om dit per 11 februari te doen. Wellicht hadden ze hier beter een latere datum kunnen kiezen (de situatie waarbij je in sommige Randstadraillijnen alleen kan strippen en in de andere alleen kan chippen is niet echt uit te leggen), maar gezien het feit dat die beslissing er ligt nu niet terugkrabbelen tenzij er echt dingen fout zitten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Geert »

Natuurlijk kan wel op het laatste moment terugkrabbelen. Dat doet men bij de studentenkaarten ook, blijkt :mrgreen:
Het punt is niet zozeer dat andere regio's niet zoveel ervaring hebben, maar er zijn nu ook een aantal regio's waar je helemaal niet kan reizen met een chipkaart. Reizigers in Rotterdam worden dus geacht om zowel een strippenkaart als een chipkaart bij zich te hebben (met RandstadRail misschien wel als meest treffende voorbeeld). De reiziger mag dus extra kosten maken (dubbele basistarief, kosten strippenkaart én chipkaart) omdat een vervoerder zijn zaakjes niet op orde heeft. Is dat niet de omgekeerde wereld?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door iljitsch »

Als je met de bus uit Drente naar het station gaat, de trein naar Rotterdam neemt en dan de metro heb je inderdaad zowel een strippen- als een chipkaart nodig. Maar overstapproblemen heb je dan niet. Met de uitzondering van Randstadrail (ik zag ergens een opmerking over softwareproblemen bij RR van HTM) zouden nu alle aan Rotterdam grenzende gebieden de OV-chipkaart moeten accepteren zodat er geen overstapproblemen zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:Als je met de bus uit Drente naar het station gaat, de trein naar Rotterdam neemt en dan de metro heb je inderdaad zowel een strippen- als een chipkaart nodig. Maar overstapproblemen heb je dan niet. Met de uitzondering van Randstadrail (ik zag ergens een opmerking over softwareproblemen bij RR van HTM) zouden nu alle aan Rotterdam grenzende gebieden de OV-chipkaart moeten accepteren zodat er geen overstapproblemen zijn.
Net niet helemaal, om precies te zijn twee lijnen op het Zuidplein:
Lijn 101 uit Bergen op Zoom
Lijn 395 uit Zierikzee
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Als je met de bus uit Drente naar het station gaat, de trein naar Rotterdam neemt en dan de metro heb je inderdaad zowel een strippen- als een chipkaart nodig.
Maar dat bedoel ik nou precies, dat is toch niet handig! Reizigers in een hele regio verplicht moeten chippen, maar als ze in een andere regio moeten ze weer verplicht strippen. Zorg dan dat je òf overal kunt chippen, òf overal (nog) met de strippenkaart kunt betalen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Daniel »

@Bee: En er kunnen natuurlijk ook nog reizigers vanuit Zeeland met 133 komen en overstappen op 136 (waar de strippenkaart nog gewoon geldig is) van Oude Tonge naar Rotterdam.
Daarmee heb je de verbindingen waarbij dit relevant is zo'n beetje gehad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:
iljitsch schreef:Als je met de bus uit Drente naar het station gaat, de trein naar Rotterdam neemt en dan de metro heb je inderdaad zowel een strippen- als een chipkaart nodig.
Maar dat bedoel ik nou precies, dat is toch niet handig! Reizigers in een hele regio verplicht moeten chippen, maar als ze in een andere regio moeten ze weer verplicht strippen. Zorg dan dat je òf overal kunt chippen, òf overal (nog) met de strippenkaart kunt betalen.
Is waar, het is niet handig, maar het gaat hier natuurlijk wel om beperkte aantallen reizigers.

Het voordeel van nu stoppen met de strippenkaart in Rotterdam is dat je hier ervaring mee opdoet die elders nuttig kan zijn. Als je wacht tot chippen overal kan dan heb je dat leermoment niet (nouja, je hebt het wel maar je kan niks doen met wat je leert) en dan krijg je situaties zoals nu met de studentenkaart.

Elk nadeel heeft z'n voordeel.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Tochjo »

Jurjen schreef:Systeem buiten gebruik? Gratis reizen! Werkt bij het GVU reibungslos.
Tsja, Utrecht is de Stadsregio Arnhem Nijmegen niet. In dit fraaie document lees ik op pagina 9:
V: Wat als de OV-chipkaart apparatuur niet werkt?
A: Het kan voorkomen dat in de komende periode de OV-chipkaart apparatuur in de bus niet volledig werkt. Dit betekent dat reizigers met een OV-chipkaart niet kunnen in- en uitchecken. Toch zijn zij verplicht om een geldig vervoerbewijs te hebben. Dus als de apparatuur niet werkt moeten zij bij de chauffeur een vervoerbewijs kopen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Wubbo »

Als er nog een vervoerder een manier zoekt om geld te verdienen? Gewoon met defecte chipkaartlezers de weg op gaan, en je loopt zo binnen! -O-
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Vinny »

Geert schreef:
iljitsch schreef:Als je met de bus uit Drente naar het station gaat, de trein naar Rotterdam neemt en dan de metro heb je inderdaad zowel een strippen- als een chipkaart nodig.
Maar dat bedoel ik nou precies, dat is toch niet handig! Reizigers in een hele regio verplicht moeten chippen, maar als ze in een andere regio moeten ze weer verplicht strippen. Zorg dan dat je òf overal kunt chippen, òf overal (nog) met de strippenkaart kunt betalen.
Nou in de metro moet je ook een chipkaart gebruiken, ik vind dat geen valide argument. Immers dan moet je een 'big bang' doorvoeren en dat is een garantie op rampen. Wat ik wel ergelijk vind is dat de chipkaart nog steeds niet in alle vervoersconcessies rondom Rotterdam is doorgevoerd. Ik vind dat namelijk wel een vereiste.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:
iljitsch schreef:Als je met de bus uit Drente naar het station gaat, de trein naar Rotterdam neemt en dan de metro heb je inderdaad zowel een strippen- als een chipkaart nodig. Maar overstapproblemen heb je dan niet. Met de uitzondering van Randstadrail (ik zag ergens een opmerking over softwareproblemen bij RR van HTM) zouden nu alle aan Rotterdam grenzende gebieden de OV-chipkaart moeten accepteren zodat er geen overstapproblemen zijn.
Net niet helemaal, om precies te zijn twee lijnen op het Zuidplein:
Lijn 101 uit Bergen op Zoom
Lijn 395 uit Zierikzee
Er was een actie dat wanneer je met een vervoerder, die de OV-Chipkaart nog niet geïntroduceerd heeft, naar een metrostation ging en daar overstapte op de metro, je (2x) je 'extra' betaalde instaptarief terug kon krijgen.
Zou dat voor deze lijnen (101 en 395 dus) nog steeds gelden (en vanaf 11-2 ook als je overstapt op andere lijnen van SRR)? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Het voordeel van nu stoppen met de strippenkaart in Rotterdam is dat je hier ervaring mee opdoet die elders nuttig kan zijn. Als je wacht tot chippen overal kan dan heb je dat leermoment niet (nouja, je hebt het wel maar je kan niks doen met wat je leert) en dan krijg je situaties zoals nu met de studentenkaart.

Elk nadeel heeft z'n voordeel.
Maar welke specifieke ervaring moet dan perse _nu_ in Rotterdam worden opgedaan? Je kunt ook op zijn minst mogelijk maken dat je overal kunt chippen, dan in Rotterdam als pilot de strippenkaart afschaffen en de ervaringen die je daarmee opdoet kun je nog steeds toepassen in andere regio's. Het gaat neem ik aan om specifieke ervaringen bij het afschaffen van de strippenkaart, maar dat is in andere regio's nog niet aan de orde (zeker niet bij de regio's waar de chipkaart in zijn geheel nog niet geldig is).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Suus »

meltrain schreef:Er was een actie dat wanneer je met een vervoerder, die de OV-Chipkaart nog niet geïntroduceerd heeft, naar een metrostation ging en daar overstapte op de metro, je (2x) je 'extra' betaalde instaptarief terug kon krijgen.
Zou dat voor deze lijnen (101 en 395 dus) nog steeds gelden (en vanaf 11-2 ook als je overstapt op andere lijnen van SRR)? :?
Nee, de compensatieregeling is al afgeschaft in Rotterdam :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Kamer: strippenkaart in Rotterdam niet afschaffen

Bericht door Meltrain »

Stom. :neg:
Ik dacht dat dat zou gebeuren als alle lijnen van/naar Rotterdam de OV-Chipkaart in gebruik hadden. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten