Het GVB, winter 2009/2010

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door tsov »

Deze witte winter heb ik van alle GVB-lijnen wel eens een foto gemaakt, dus daarom dit overzichtje. Voor de overzichtelijkheid zijn er twee delen. Dit eerste deel behandelt lijn 1 t/m 35.

Lijn 1 op de Pieter Calandlaan. Bekende plek, JWM?
Afbeelding

Lijn 2 op de Plesmanlaan. Bekende plek, Ziggy?
Afbeelding

Lijn 3 aan het eindpunt Zoutkeetsgracht (het GVB houdt de oude naam aan, de gracht heet al een aantal jaar Korte Zoutkeetsgracht).
Afbeelding

Lijn 4 aan het eindpunt Drenthepark.
Afbeelding

Lijn 5 op de Buitenveldertselaan bij de halte De Boelelaan/VU. Bekende plek voor meerdere forumleden, geloof ik.
Afbeelding

Lijn 7 op de Weteringschans.
Afbeelding

Lijn 9 op de Middenweg, op weg naar Beedorp.
Afbeelding

Lijn 10 in de Sarphatistraat. Links Artis, op de achtergrond rechts wat oude kazernes die zijn omgetoverd tot woningen.
Afbeelding

Lijn 12 op de Admiraal De Ruyterweg.
Afbeelding

Lijn 13 op de Westermarkt.
Afbeelding

Lijn 14 op het Alexanderplein, links de Muiderpoort.
Afbeelding

Lijn 15 op de Bos en Lommerweg. Het witte tegeltjesgebouw links was vroeger een kerk, nu is het een restaurant en theater.
Afbeelding

Lijn 16 op de Amstelveenseweg. Op de achtergrond het gelijknamige metrostation.
Afbeelding

Lijn 17 op de Nieuwezijds Voorburgwal. Bekende plek, tsov?
Ja verrek :mrgreen:
Afbeelding

Lijn 18 op de Johan Huizingalaan. Alweer in Ziggywijk.
Afbeelding

Lijn 19 op de Slotermeerlaan.
Afbeelding

Lijn 21 op de Haarlemmer Houttuinen. Rechts de toren van de Posthoornkerk, op de achtergrond de Wagon Lits-toren (nu Ibis-hotel), links het spoorviaduct met het topje van het Havengebouw.
Afbeelding

Lijn 22 in de Spaarndammerstraat.
Afbeelding

Lijn 24 op de De Boelelaan, vlak voor de bocht naar het eindpunt. Op de achtergrond het VU-ziekenhuis.
Afbeelding

Lijn 25 aan het eindpunt bij de Passenger Terminal.
Afbeelding

Lijn 26 op de Piet Heinkade, bij de halte Kattenburgerstraat.
Afbeelding

Lijn 30 vertrekt net uit Holysloot. Rechts op de foto de oude dorpsschool, tegenwoordig een restaurant.
Afbeelding

Lijn 31 heeft een leuk bruggetje in de route, dat wat minder leuk wordt als het glad is. Gelukkig zijn de chauffeurs wel gewend aan dit soort obstakels, net zoals straten op de route die eigenlijk smaller zijn dan de bus.
Afbeelding

Lijn 32 op de Werengouw.
Afbeelding

Lijn 33 op de IJdoornlaan. Op de open vlakte rechts stonden ooit flats. Toen ik op de basisschool zat woonde daar een klasgenootje, ben daar best vaak geweest. Alleen de brandweerkazerne op de achtergrond staat nog overeind.
Afbeelding

Lijn 34 op de Kamperfoelieweg. De temperatuur klopte echt, ondanks dat deze thermometer vaak onzin uitkraamt. Vorig jaar, tijdens de koude winter, was een tijdje het minteken stuk. Wees-ie 8 graden aan terwijl je kon schaatsen :lol:
Afbeelding

Lijn 35 draait van de Scheepsbouwweg de Strekkerweg op. Bekende plek, tsov?
Joh, alweer :Y
Afbeelding

Later meer!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Oud forumgebruiker

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Allemaal heel bekende plekken :D, leuk overzicht. Vooral de Plesmanlaan (ik noem die altijd Heemstedestraat eigenlijk?), kom ik dagelijks. Zeg 't maar wanneer je weer een keer in Ziggywijk bent, dan kom ik eens langs ;). Hoewel de kinkerbuurt ook een ziggybuurt is (foto lijn 12 komt heel dicht in de buurt), dus hangt van de dag af :).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door Ardan »

Erg leuke plaatjes, mooi dat je van alle lijnen een foto hebt. Verschillende stadsdelen, verschillend materieel, maar toch één overeenkomst: het wit overheerst..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door Suus »

Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar mijn buslijn 44 :Y

Werkelijk alle lijnen? Dan zal je wel vroeg uit je bed hebben gemoeten voor lijnen als 249 (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door tsov »

Nouja, alle gewone lijnen ;) Geen nachtlijnen, spitslijnen en scholierenlijnen. En lijn 95 niet, want die rijdt alleen op maffe tijden.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door tsov »

Deel twee!

Lijn 36 (en lijn 32) op het eindpunt Buikslotermeerplein op het Olof Palmeplein. Gek genoeg ligt het eindpunt Buikslotermeerplein op het Olof Palmeplein en de halte Buikslotermeerplein op de Waddenweg. Die haltes worden nogal eens door elkaar gehaald, terwijl ze een best eindje uit elkaar liggen :X
Afbeelding

Lijn 37 op het Buikslotermeerplein.
Afbeelding

Lijn 38 op de Floraweg. In het zwembad op de achtergrond heb ik leren zwemmen 8-) Die neonletters waren overigens al oud toen ik daar voor het eerst kwam :lol:
Afbeelding

Lijn 40 op de Kruislaan, ohnee, dit stukje heet tegenwoordig Science Park. Dat is duidelijk hoor, een hele wijk dezelfde straatnaam geven. :X
Afbeelding

Lijn 41 op de Middenweg.
Afbeelding

Lijn 42 aan het eindpunt op de KNSM-laan.
Afbeelding

Lijn 43 op de C. van Eesterenlaan.
Afbeelding

Lijn 44 op de Bijlmerdreef, op weg naar Beedorp.
Afbeelding

Lijn 45 passeert een bekend merk op de Bijlmerdreef.
Afbeelding

Lijn 46 op de Zuiderzeeweg.
Afbeelding

Lijn 47 draait vanaf de Meerkerkdreef de Holendrechtdreef op.
Afbeelding

Lijn 48 op de Spaarndammerdijk. Lijn 48 rijdt alleen in het weekend geleed, waarom weet niemand. Voorheen reed hij dan minder frequent, dat verklaarde nog wel wat, maar nu rijdt de bus ook in het weekend een kwartierdienst...
Afbeelding

Lijn 49 is net aan zijn uurlijkse ritje naar Weesp begonnen.
Afbeelding

Lijn 50 op station Heemstedestraat. Veelgenoemd op dit forum ;)
Afbeelding

Lijn 51 reed weer eens met twee van de vier geschikte CAF's langs de NZL-bouwput.
Afbeelding

Lijn 53 vertrekt vanaf het Amstelstation terwijl lijn 54 daar net aankomt.
Afbeelding

Lijn 60 in de Van Hallstraat, beginnend aan de mysterieuze eindlus. Informatief als het GVB is, staat deze namelijk niet op de lijnennetkaart... Op de achtergrond is trouwens nog een tram van lijn 10 te zien die van z'n eindpuntrust geniet.
Afbeelding

Lijn 62 op de Johan Huizingalaan.
Afbeelding

Lijn 63 op (alweer) de Johan Huizingalaan.
Afbeelding

Lijn 64 op de Wiltzanghlaan. De flats op de achtergrond zijn de flats die je ziet als je over de A10 rijdt bij afslag Bos en Lommer. Jeweetwel, die met hun balkonnetje boven de vluchtstrook...
Afbeelding

Lijn 65 op de Verbindingsdam.
Afbeelding

Lijn 66 op de Bijlmerdreef voor het hoofdkantoor van een bekend warenhuis.
Afbeelding

Lijn 136 op de Middenweg. Als Bee deze mist, moet hij (op zondag) een uur wachten, zo belangrijk is dat dorp (A)
Afbeelding

Lijn 192 op de Pieter Calandlaan.
Afbeelding

Lijn 195 op de Johan Huizingalaan. Veel bussen hebben ze daar ;)
Afbeelding
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door Suus »

Nouja, de 136 rijdt tenminste nog op zondag, dat kan van de 46 niet gezegd worden. Weg rechtstreekse verbinding met station Duivendrecht -O-

De 49 rijdt normaal gesproken ook wel 2x per uur, maar op zondag dus niet. De 49 staat natuurlijk ook op de schopstoel, wordt over een paar jaar weer een ouderwetse streeklijn. Misschien maar beter ook :)

Verder top :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door tsov »

Tsja, heb ook nooit begrepen waarom die verbinding naar Weesp zonodig naar het GVB moest... Was eigenlijk wel verbaasd dat die lijn op zondag maar een uurdienst reed, had daar wel wat meer van verwacht!
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door Suus »

Lijn 49 heeft ook nog de rare afwijking dat de standplaats halverwege de route is. Toen de lijn werd gestart was dat logisch, aangezien er op Bijlmer ArenA geen voorzieningen waren. Nu heeft lijn 49 nog steeds de standplaats bij Gaasperplas, maar staan de bussen best lang op de buffer bij Bijlmer ArenA wat opeens wel de standplaats van lijn 66 is geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door tsov »

De oude 36 had dat ook altijd, toen die nog Sloterdijk - CS deed had die standplaats Molenwijk. Best vreemd, want Sloterdijk heeft toch al jaren een hokje.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door Suus »

Het hokje van Sloterdijk is ook niet bepaald een klein hokje (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Leuk, als je de 62 iets verder op de route had gepakt stond je voor m'n huis :D. Die flats bij lijn 64 zijn ook beter bekend als de Kolenkitbuurt.. nummer 1 vogelaarwijk van Nederland! :D Absoluut iets om trots op te zijn.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door tsov »

Ik weet het, ik ben er trots op daar geboren te zijn ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door Joshua »

Leuke foto's :D.
Krijg dan ook meteen weer zin om naar Amsterdam te gaan :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door Ardan »

Jaa, laatst las ik in een krantje een artikel over die flats. Leven langs de ring. En ondanks dat de auto's aan je slaapkamerraam voorbij scheuren, blijft iedereen er wonen en vertikken ze het om te verhuizen.
Mooie plaatjes weer!
Ik doe ook maar wat
Oud forumgebruiker

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door Oud forumgebruiker »

Overigens: met de regels van tegenwoordig zou het verboden zijn zo dicht woonhuizen te bouwen bij een snelweg. Echter, (een deel van) die huizen langs de A10 was er zo ont-zet-tend slecht aan toe dat de gemeente maar een fijn plan bedacht heeft. Gebouwen werden gestript, totdat enkel het fundament nog overbleef, daarop is gewoon een soort van nieuw complex gebouwd. Altijd fijn, bureaucratische rompslomp omzeilen :)

@laatste foto: ja ik heb het getroffen met die Huizingalaan. In de spits heb je zelfs bussen naar Purmerend enzo :shock:, en binnenkort wie weet ook een lijn naar Zaandam, dat was een wens van de Stadsregio. Hopelijk heeft Connexxion die ingewilligd, zou wel geinig wezen ;)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Het GVB, winter 2009/2010

Bericht door JWM »

tsov schreef:Lijn 1 op de Pieter Calandlaan. Bekende plek, JWM?
Zeker *O*, die van de 192 trouwens ook :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten