OV-chipkaartberichten op een rijtje

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

Ow ik vind een leuk filmpje over de OV-chipkaart waardoor je er meteen alles vanaf weet :
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5WoDyzJYd0g[/youtube]
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Wubbo »

NS is voornemens de geldigheid van de strippenkaart en het sterabonnement in de trein tegelijk met de regionale vervoerder te beeindigen, als eerste dus op 11 februari in het gebied rond Rotterdam (voor de strippenkaart, het sterabonnement blijft in die regio nog bestaan en dus ook nog geldig in de trein). Zie hier voor de adviesaanvraag.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Dan hoop ik ook dat het Locov aandringt op een goedkoper tarief voor de trein in de stadsregio's én het laten vervallen van overstapkosten wanneer reizigers overstappen tussen trein en bus. NS voert alleen aan dat het NVB-stelsel ingevoerd is in de trein om het de reiziger gemakkelijk te maken door het gebruik van één vervoerbewijs, maar daarbij wordt vergeten dat het accepteren van NVB in de trein óók gedaan is omdat in stedelijke gebieden de trein geïntegreerd is in het stadsvervoer. Zo konden reizigers van Rotterdam Centraal naar Rotterdam Alexander (om maar een voorbeeld te noemen) zowel de metro gebruiken als de snellere trein, en daarna weer overstappen op het stedelijke netwerk zonder extra kosten. NS gaat wel erg gemakkelijk voorbij aan dit feit, terwijl de prijsverhoging voor flink wat reizigers erg hoog zal zijn...

LOCOV, doe er wat aan!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

VVD en SP hekelen opslag reisgegevens ov-chip

De VVD en SP hebben grote bezwaren tegen het opslaan van reisgegevens van abonneehouders bij gebruik van de ov-chipkaart. Dat schrijft Webwereld. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB) zou de opslag niet hebben voorzien. Voor abonneehouders zou het technisch niet noodzakelijk zijn om in- en uit te checken, aangezien zij ook bij controle kunnen laten zien dat ze abonnee zijn.
Bron en meer
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Zo te zien is er een database gecrashed bij TLS:
NB. Als gevolg van een herstelactie worden de transacties uit 2009 nu in uw reis- en transactieoverzicht getoond.
Onze verwachting is dat de herstelactie voor transacties uit 2010 komende week afgerond is en dat deze gegevens dan zichtbaar zijn in uw reis- en transactieoverzicht.
Goed gevoel hoor :')
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

Tja het was ook wel te merken dat er vanalles mis was. Eerst was het incompleet, toen helemaal weg en nu dan weer alles van 2009.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

Geert schreef:Zo te zien is er een database gecrashed bij TLS:
NB. Als gevolg van een herstelactie worden de transacties uit 2009 nu in uw reis- en transactieoverzicht getoond.
Onze verwachting is dat de herstelactie voor transacties uit 2010 komende week afgerond is en dat deze gegevens dan zichtbaar zijn in uw reis- en transactieoverzicht.
Goed gevoel hoor :')
Ben benieuwd over hoeveel weken blijkt dat er helemaal geen backup is *bus*
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Of juist dat de backuptapes per ongeluk door iemand gevonden zijn in het grofvuil...

Iets anders trouwens, ik kwam dit blogje tegen dat ik wel aardig vond: Van wie is de OV-chipkaart? :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Rover Amsterdam voert strijd voor de strippenkaart

Bericht door Geert »

Rover Amsterdam voert strijd voor de strippenkaart
Geplaatst op: maandag 25 januari 2010 18:06
Laatst bijgewerkt: dinsdag 26 januari 2010 10:54


Reizigersorganisatie wil dat de strippenkaart nog niet verdwijnt uit het Amsterdamse openbaar vervoer. Het duurt nog even en dan zijn de roze en blauwe strippenkaart definitief verdwenen zijn in Amsterdam. Vanaf april kan er alleen nog maar gereisd worden met de OV-Chipkaart. Maar als het aan Rover ligt, gaat dit voorlopig niet gebeuren. Volgens de reizigersorganisatie zullen er grote problemen ontstaan: Amsterdam is volgens hen namelijk nog helemaal niet klaar voor het afschaffen van de strippenkaart.
(met video)
Lees verder
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Laat ze eerst eens afwachten hoe eea afloopt in Rotterdam en tot de studentenchipkaart fatsoenlijk werkt. Dan kunnen ze eventuele lessen meenemen. Is er trouwens een groot voordeel voor het GVB om geen strippenkaart meer in de trams en bussen te hebben?

Het viel me gister op dat op station Delft veel mensen de chipkaart gebruikten, nog wat meer en dat ene paaltje daar op perron 1 naar het stationsgebouw is niet meer genoeg. Vergelijk dat met 4 stuks op veel perrons van haltes van Randstadrail lijn E...

Wat me ook opviel is dat HTM en RET dezelfde lezers gebruiken maar bij de RET geven ze veel meer informatie: bij het instappen wordt de 4 euro instaptarief getoond evenals het overblijvende saldo, bij de HTM is het alleen "goede reis". De HTM geeft je zelfs nieteens het saldo bij uitchecken, blijkbaar mag je zelf met wat snel hoofdrekenen bepalen wanneer het tijd is om weer saldo op te laden... Niet dat eea te zien is, want de lezers zitten op middenrifhoogte en het display is recht naarvoren gericht, dat kan je echt niet lezen als je er vlak langs naar buiten stapt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

Volgens mij heeft de RET wel eens geëxperimenteerd met kaartlezers die wat schuin waren gemonteerd (zodat de kijkhoek werd verbeterd), maar kennelijk is daar niets meer mee gedaan helaas.

Wat betreft de teksten in de displays: elke vervoerder kan die zelf programmeren. Maar alleen "tot ziens" is wel erg magertjes ja... Wat betreft informatievoorziening zijn de displays die Arriva en Veolia gebruiken wel beter, daar kun je ook zien op welke halte je uit gaat checken. Wel zo handig als de GPS er weer eens naast zit, dan kom je er achter voordat je uitcheckt, in plaats van erna :)
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door --Stefan-- »

Geert schreef:Volgens mij heeft de RET wel eens geëxperimenteerd met kaartlezers die wat schuin waren gemonteerd (zodat de kijkhoek werd verbeterd), maar kennelijk is daar niets meer mee gedaan helaas.

Wat betreft de teksten in de displays: elke vervoerder kan die zelf programmeren. Maar alleen "tot ziens" is wel erg magertjes ja... Wat betreft informatievoorziening zijn de displays die Arriva en Veolia gebruiken wel beter, daar kun je ook zien op welke halte je uit gaat checken. Wel zo handig als de GPS er weer eens naast zit, dan kom je er achter voordat je uitcheckt, in plaats van erna :)
Bij de lijn die ik altijd neem staat ALTIJD op de lezer van Arriva, Druten Busstation, of ik nou in Ewijk opstap of in Druten...
3 0 7 9
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Volgens mij heeft de RET wel eens geëxperimenteerd met kaartlezers die wat schuin waren gemonteerd (zodat de kijkhoek werd verbeterd), maar kennelijk is daar niets meer mee gedaan helaas.
Het display (niet de lezer als geheel) zou in een hoek van 45 graden ofzo naar boven gericht moeten zijn.
Wat betreft de teksten in de displays: elke vervoerder kan die zelf programmeren. Maar alleen "tot ziens" is wel erg magertjes ja...
Nee, in de tram in Den Haag geeft-ie ook wel de ritprijs aan bij het uitstappen. Maar daar zou het saldo ook bij moeten. Het is ook niet alsof de HTM (zoals de NS) bij iedere halte een automaat heeft staan waarmee je je saldo kan bekijken... En op http://www.ov-chipkaart.nl kan je ook beter niet vertrouwen. Of misschien is dit bedoeld om mensen zover te krijgen dat ze automatisch saldo opwaarderen aanzetten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daniel »

--Stefan-- schreef:Bij de lijn die ik altijd neem staat ALTIJD op de lezer van Arriva, Druten Busstation, of ik nou in Ewijk opstap of in Druten...
Hmm, in het DAV-gebied verspringen de haltes op de lezers keurig bij elke halte. En is een bus net op 't eindpunt aangekomen waar je instapt voor de chauffeur zich voor de terugrit heeft aangemeld dan staat er bv. "Ut Jaarbeurs CHECK IN NIET TOEGESTAAN" en geeft de lezer ook 'n foutmelding als je probeert in te checken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Fles »

'Laat reizigers beslissen over strippenkaart'

De reizigers in het openbaar vervoer moeten het laatste woord krijgen over het afschaffen van de strippenkaart. Dat bepleit reizigersvereniging Rover dinsdag. De vereniging reageert hiermee op minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA), die de invoering van de kilometerheffing laat afhangen van de opstelling van de ANWB.
Klik hier

Ik vond het al zo lang stil daar :lol:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Freek »

Reiziger Ddrs schreef:
--Stefan-- schreef:Bij de lijn die ik altijd neem staat ALTIJD op de lezer van Arriva, Druten Busstation, of ik nou in Ewijk opstap of in Druten...
Hmm, in het DAV-gebied verspringen de haltes op de lezers keurig bij elke halte. En is een bus net op 't eindpunt aangekomen waar je instapt voor de chauffeur zich voor de terugrit heeft aangemeld dan staat er bv. "Ut Jaarbeurs CHECK IN NIET TOEGESTAAN" en geeft de lezer ook 'n foutmelding als je probeert in te checken.
Volgens mij gaat dit om lijn 42/85 Tiel-Druten-Nijmegen. Arriva rijdt formeel lijn 42 tussen Tiel en Druten. Blijkbaar zit de koppeling met de 85 van Breng nog niet goed in het systeem.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Daantje »

iljitsch schreef:Wat me ook opviel is dat HTM en RET dezelfde lezers gebruiken maar bij de RET geven ze veel meer informatie: bij het instappen wordt de 4 euro instaptarief getoond evenals het overblijvende saldo, bij de HTM is het alleen "goede reis". De HTM geeft je zelfs nieteens het saldo bij uitchecken, blijkbaar mag je zelf met wat snel hoofdrekenen bepalen wanneer het tijd is om weer saldo op te laden... Niet dat eea te zien is, want de lezers zitten op middenrifhoogte en het display is recht naarvoren gericht, dat kan je echt niet lezen als je er vlak langs naar buiten stapt.
Huh? als ik het me goed herinner gaf de lezer bij de HTM de laatste keer dat ik daar met de tram reisde wel mijn reiskosten en eindsaldo aan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Suus »

De provincie Zuid-Holland gaat persoonlijke chipkaarten verkopen voor 1 euro per stuk. De actie begint op 1 februari: http://www.1eurochipkaart.nl/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door deadlock »

Enkele weken geleden kwamen er berichten vanuit Arnhem of Nijmegen waarin er gepraat werd over verschillende bedragen die voor dezelfde reis waren afgerekend. Nou heb ik de afgelopen weken eens heel secuur bijgehouden hoeveel ik betaal voor mijn halte naar het station en terug en ik heb ook verschillen. Het gaat van 1,12 t/m 1,17 voor dezelfde afstand en ik wacht altijd tot de bus stilstaat anders zou het een slecht experiment zijn (zit je net nog in de vorige km ofzo). De afstand zou 1,15 moeten kosten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

De prijzen worden berekend aan de hand van de halte waar de bus staat. Loopt de halteafroep wel goed of loopt die ook niet goed?
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Joshua »

Ik wou net mijn transactie overzicht bekijken op OV-chipkaart.nl en toen viel mij het volgende op.
ov-chipkaart.nl schreef:NB. Op dit moment krijgt TLS geen volledige reis- en transactiegegevens van Syntus en Veolia. Hierdoor is het voor TLS niet mogelijk u een volledig overzicht te geven van uw reizen en transacties met Veolia en Syntus. Wij werken er hard aan om dit te verbeteren en houden u via deze pagina op de hoogte van de vorderingen.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Cookie »

Bij al mijn Veolia-reizen staan er geen haltes bij inderdaad, alleen datum/tijd...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Ardan »

Morgen is het wel het Uur U: de sovc zou dan bij Syntus moeten werken. Ik ga vrijdag weer met de Synbus, dus ik ben benieuwd!
Vorige week was ik zo stom geweest om in te checken. Er stond 'DIENST GEOPEND wintbuss', dus ik dacht heej hij werkt! Ja, inderdaad, hij werkt! Maar bij 'wintkloe' werd er wel 1,04 afgeschreven..
Ach jaa, Connexxion heeft na drie weken weer eens 3,25 bij me bijgeschreven dus zo'n ramp was het niet.
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door iljitsch »

Ik had eindelijk na enkele dagen mijn ritten van het vorige weekeinde en maandag op m'n ov-chipkaart.nl pagina staan. Den Haag Centraal heet hier "Haag Centraal (Den)", ugh! Ook typisch is dat bij de HTM de haltes centraal station en ternoot niet doorkomen en Spui wel als instaphalte maar niet als uitstaphalte. Bij de RET stond alles er gewoon netjes bij inclusief de bus.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje

Bericht door Geert »

RET en CXX lijken wel de enige vervoerders die hun zaakjes goed op orde hebben...
Overigens stond vanmorgen de AHM in de bus (gelede BRU-Citaro) aan. Ziet er hip uit, verder niet uitgebreid naar gekeken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten