Stoomtreinen mogen blijven rijden

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Fles »

Bron
Historische stoomtreinen zijn van de ondergang gered. De overheid betaalt een nieuw veiligheidssysteem, dat de treinen nodig hebben omdat ze soms ook over het officiële spoorwegennet moeten rijden.

Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een zogeheten dodemansknop, een schakelaar die ervoor zorgt dat de locomotief tot stilstand komt als de machinist onwel wordt. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelt zo'n knop verplicht om over het spoor te mogen rijden.

Het besluit is een grote opluchting voor de eigenaren van de stoomtreinen, omdat zij zelf het veiligheidssysteem niet kunnen betalen.
Ik zeg, een pint op de overheid :pos:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door deadlock »

Gaat het over ETCS of ATB?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Fles »

een eenvoudige versie van ATB, ATB-E.
Volgens Nico Spilt ;)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Daan »

Website SSN schreef:18 april 2008

Minister Eurlings van Verkeer (CDA) heeft ruim vijfhonderdduizend euro subsidie toegezegd. Het geld is bedoeld voor de inbouw van een ATB installatie voor in totaal 17 tractievoertuigen, verdeeld over diverse museumtrein organisaties. Met deze subsidie worden de inbouwkosten voor het grootste deel gedekt. Het zal geen betoog hoeven, dat hiermee een grote dreiging voor de exploitatie van museummaterieel is weggenomen.

9 maart 2008

Afgelopen week is er in de landelijk pers aandacht besteed aan het feit dat ook museummaterieel per 1 april voorzien dient te zijn van ATB. Hierbij wordt helaas het beeld geschapen dat hiermee definitief het doek zou vallen voor ritten met museummaterieel op het hoofdnet.Voor wat betreft de SSN hoeft u zich wat dat betreft echter geen zorgen te maken! Wij hebben op dit vlak niet stil gezeten en reeds enige jaren geleden zijn er met succes proefritten gemaakt met een ATB installatie op de 65018. Inmiddels is de ontwikkeling van een vereenvoudigd ATB-systeem afgerond. Met het beschikbaar komen hiervan heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) het ontheffingenbeleid hierop aangepast. Nu geldt dat na 1 april 2008 geen ontheffing meer wordt verleend om zonder ATB te rijden tenzij er een goed implementatieplan wordt ingediend bij IVW vergezeld van een bevestiging van de leverancier dat nog dit jaar de systemen geleverd zullen worden. De SSN heeft dit plan inmiddels afgerond en is met de leverancier van de ATB-systemen in overleg over levering. Het rijden op het nationale spoorwegnet komt hierdoor voor de SSN niet in gevaar.
Bron: http://www.stoomstichting.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Linkerspoor »

En waarom moet die dodeman er nou zo perse in? Waarom niet gewoon "een levende dodeman"?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Fles »

Linkerspoor schreef: "een levende dodeman"?
Dat kan lastig worden, maar ik pak er even een biologieboek bij :mrgreen:

Maar wat bedoel je precies? :?:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Daan »

Linkerspoor schreef:En waarom moet die dodeman er nou zo perse in? Waarom niet gewoon "een levende dodeman"?
Dan had een "levende ATB" vast ook wel gemogen, zoals tot voor kort gebruikelijk was... IVW wil gewoon dat dat spul erop komt.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Linkerspoor »

Fles schreef:Dat kan lastig worden, maar ik pak er even een biologieboek bij :mrgreen:

Maar wat bedoel je precies? :?:
Een man/vrouw die zich ook in de cabine bevindt en aan de trein tot stilstand kan brengen wanneer hij/zij ziet dat de machinist(e) niet meer zo gezond/actief oogt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Geert »

Volgens mij gaat het meer om de ATB dan om de dodeman, bij die museumritten is er volgens mij toch wel vaak een 2e man aanwezig om in te grijpen als de machinist onwel wordt.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Linkerspoor »

Staat eigenlijk ook wel in het tweede artikel, dat het om ATB gaat. Mijn eerdere opmerkingen kunnen dus vergeten worden...

Nieuwe vraag: hoe gaat men dat fixen met een stoomtrein? Het lijkt me technisch heel moeilijk een atb in een stoomtrein te bouwen.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Dubbele P »

Ja, dat lijkt me ook een beetje appels met peren vergelijken inderdaad :P Maargoed, ik vermoed dat tractie en remmen ook bij een stoomloc via leidingen verloopt. Als je dus elektronisch een mechanische klep aan kunt sturen die e.e.a. van leidingen kan sluiten/openen, ben je al een heel eind. Maargoed, zoveel verstand heb ik daar niet van...
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door timtrein »

Daan schreef:
Linkerspoor schreef:En waarom moet die dodeman er nou zo perse in? Waarom niet gewoon "een levende dodeman"?
Dan had een "levende ATB" vast ook wel gemogen, zoals tot voor kort gebruikelijk was... IVW wil gewoon dat dat spul erop komt.
Ja, en niet omdat het dan echt veiliger wordt, maar meer volgens het "regels zijn regels" principe. Probeer het dus niet te begrijpen ofzo, dat lukt toch niet... :roll:
Dubbele P schreef:Maargoed, ik vermoed dat tractie en remmen ook bij een stoomloc via leidingen verloopt. Als je dus elektronisch een mechanische klep aan kunt sturen die e.e.a. van leidingen kan sluiten/openen, ben je al een heel eind.
Ja, de stoomleiding openmikken, en dan de keteldruk rechtstreeks in de buitenwereld blazen... daar wordt het beter van... :neg:
Remmen kan natuurlijk wel met een klep, maar iemand moet de regulateur dichtdrukken. En dat is niet zo'n probleem natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Cookie op ma 21 apr 2008, 20:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Berichten samengevoegd
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Daniel »

Toekomst historische stoomlocomotieven nog steeds onzeker
20 april 2008

Verkeersminister Camiel Eurlings heeft 30.000 euro per stoomlocomotief beschikbaar gesteld zodat historische treinen kunnen worden voorzien van een nieuw beveiligingssysteem om aan de gestelde veiligheidseisen te voldoen. Maar de toekomst van de antieke stoomtrein lijkt hiermee nog niet veiliggesteld.

De 30.000 euro per loc noemt de Stoom Stichting Nederland
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door BR628 »

En hoe staat het bij de VSM? Aangezien er over een klein maandje weer het Friese Stoomtreinfestival zal zijn, moet de VSM toch ook over regulier spoor richting het Noorden..
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Daan »

SSN Artikel hierboven ergens schreef:Nu geldt dat na 1 april 2008 geen ontheffing meer wordt verleend om zonder ATB te rijden tenzij er een goed implementatieplan wordt ingediend bij IVW vergezeld van een bevestiging van de leverancier dat nog dit jaar de systemen geleverd zullen worden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door deadlock »

BR628 schreef:En hoe staat het bij de VSM? Aangezien er over een klein maandje weer het Friese Stoomtreinfestival zal zijn, moet de VSM toch ook over regulier spoor richting het Noorden..
Ja die ATB-E is schijnbaar een koffier en er kunnen heel snel detectiedingetjes aan de trein gemaakt worden. Tenminste, dat staat op de wikipediapagina van de technologie in kwestie.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Stoomtreinen mogen blijven rijden

Bericht door Daan »

Joh, kijk eens naar het gequote bericht van mij. Daar staat duidelijk in, dat als de maatschappij kan laten zien dat de apparatuur dit jaar nog (dus vóór 2009) wordt geleverd, de treinen dit jaar nog gewoon zonder ATB mogen rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten