Foto's maken in Haagse tramtunnel

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door iljitsch »

Ik was maandag wat foto's van de tramtunnel zelf en de trams die erin rijden aan het maken toen een meneer in een HTM-jas op me afstapte en zei dat het verboden was te fotograferen. M'n tram kwam er net aan dus ik had geen tijd voor een uitgebreide discussie, maar op mijn vraag waarom had hij geen antwoord anders dan dat het verboden was.

Iemand anders wel eens zoiets meegemaakt? Op grond waarvan zou het verboden kunnen zijn foto's te maken in een tunnel?

Ondertussen zien overheden en andere instanties zoals de vervoersbedrijven er natuurlijk geen been in hun camera's op ons te richten.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Stefan »

Er zijn al heel wat mensen die dit tegen het lijf gelopen zijn geloof ik. Maar je kunt zonder problemen (althans, een tijdje terug) toestemming krijgen. Gewoon een brief schrijven naar de HTM waarom je daar foto's wilt maken en 9 van de 10 keer krijg je toestemming. ;)

En je weet het.. Niet geschoten is altijd mis. Succes!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door iljitsch »

Maar is de HTM dan eigenaar van de tunnel? Dat lijkt me sterk. Op welke grond zouden zij de autoriteit hebben toestemming te verlenen of te weigeren?

Ik kan me iets meer voorstellen bij toestemming vragen voor het maken van foto's in de tram...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Iemand anders wel eens zoiets meegemaakt? Op grond waarvan zou het verboden kunnen zijn foto's te maken in een tunnel?
Wellicht dat men het op veiligheidsredenen gooit (want dat is altijd zo'n mooie verzamelterm). De flits van je camera kan bijvoorbeeld trambestuurders afleiden of verblinden?
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door tsov »

Hoe het bij de Haagse tramtunnel is geregeld weet ik niet, maar ik weet wel dat fotograferen officieel ook verboden is op metrostations van GVB en RET. Die stations zijn ook echt privé-eigendom van de vervoerder. Van de RET heb ik verhalen gehoord dat ze er ook echt moeilijk over deden, van het GVB niet...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door find_your_spot »

tsov schreef:Hoe het bij de Haagse tramtunnel is geregeld weet ik niet, maar ik weet wel dat fotograferen officieel ook verboden is op metrostations van GVB en RET. Die stations zijn ook echt privé-eigendom van de vervoerder. Van de RET heb ik verhalen gehoord dat ze er ook echt moeilijk over deden, van het GVB niet...
De HTM heeft helemaal niks te zeggen. Je mag daar volgens mij gewoon fotograferen. Doe dit uiteraard altijd zonder flits, persoonlijk wordt ik ook altijd agressief als ik een flits op me gericht krijg.

Zowel van de RET als GVB heb ik nog nooit problemen gehad met het fotograferen op Centraal Station t/m alle andere ondergrondse stations.
Ik ben wel eens aangesproken door beveiligingspersoneel op beide stations waar mij werd verteld dat foto's maken is toegestaan mits het niet voor commerciële doeleinden is en er geen personeel zichtbaar is.

Eenmalig een lichte ruzie gekregen met iemand bij GVB, maar nadat ik mijn Bedrijfspas liet zien was deze gelijk stil.... :@
For Your Railroad Adventures
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Karl »

Maar het is toch openbare, voor een ieder toegankelijke, ruimte? 'Ze' zouden het wellicht ook nog kunnen gooien op terroristische activiteiten als je foto's maakt van camera's, steunconstructies en dergelijke.
Het is een spectrum.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door find_your_spot »

Karl schreef:Maar het is toch openbare, voor een ieder toegankelijke, ruimte? 'Ze' zouden het wellicht ook nog kunnen gooien op terroristische activiteiten als je foto's maakt van camera's, steunconstructies en dergelijke.
Ja, terroristen lopen ook echt met een camera open en bloot voor iedereen zichtbaar....

Als ik op De Dam in 020 een foto zou moeten maken zonder trams erop gaat dat nog een lastige klus worden....
For Your Railroad Adventures
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Joshua »

Officieel mag je officieel ook geen foto's maken van voertuigen zonder toestemming. Dit gebeurd natuurlijk wel gewoon.

Maar over een tunnel moeilijk doen vind ik wel stom eigenlijk.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Raymond »

Juist een tunnel is aantrekkelijk vanwege de terroristische dreiging. ;)
Ik kan me berichten herinneren van vlak na de opening destijds van die tunnel dat het verboden is om foto's te maken daar. Weet de daadwerkelijke reden niet, maar de man had dus wel gelijk dat de HTM niet toestaat dat er in de tunnel foto's worden gemaakt. (en of dat terecht is, is dan weer een andere discussie)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Geert »

Ik kan me vaag herinneren dat ik wel eens een papiertje heb zien hangen bij een van de ingangen naar de tramtunnel, waarop stond dat fotograferen verboden is. Misschien dat iemand daar meer van weet? :?:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Daniel »

Volgens mij staat het zelfs tussen de pictogrammen weergegeven bij de ingangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Ardan »

Ik was een paar dagen terug foto's van station Nieuwmarkt aan het maken voor op de wiki. Ik liep de trap af, en ik stond heel rustig met de camera te klungelen en belichtingstijd te wisselen, camera eens op een ander paaltje neerzetten, etc. Stonden er ineens twee toezichthouders naast me, maar die maakten er verder geen probleem van. Wel dat ik officieel toestemming nodig had, maar ik sta gewoon rustig met ze te kletsen. 'Tsja ach, is ook meer voor de hobby, maar wel goed dat erop wordt gelet, je zult er maar een gek met verkeerde bedoelingen tussen hebben lopen'. Het is toch waar tenslotte.
Vandaag in Antwerpen, op premetrostation Meir, met --Stefan-- foto's lopen maken, terwijl we op een bordes stonden en zicht hadden op het station. Weer uitgebreid met de camera lopen klungelen, staat er ineens een toezichthouder naast ons, tsja, mocht niet eigenlijk, toestemming van De Lijn voor nodig. Kon je heel makkelijk aanvragen, zo gebeurd. Verder zelfde verhaal, geen problemen.
In Rotterdam maakte ik op Gerdesiaweg een foto van een SG3-metro die net stilstond. Ik stond op het einde van het tegenoverliggende perron. Metro staat stil, zonnescherm naar beneden, en de machinist steekt zijn hoofd uit het raam 'Jij mag geen foto's van de metro maken!'. Waar de voorgaande mensen vriendelijk klonken, was deze vermanend. 'Okee, prima, zal hem wissen, sorry' (niet gedaan natuurlijk)

Verder heb ik de flits standaard uit staan, gebruik hem zelden. Niet alleen omdat de kleuren in gewoon licht veel beter worden, ook als het donker is, maar de hoofdreden is dat bestuurders er van kunnen schrikken. Ik wil geen ongelukken op mijn geweten hebben.
Ik doe ook maar wat
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door mb90 »

Van de RET weet ik, nadat ik een tijdje terug een gesprek heb gehad met de huisfotograaf van de RET naar aanleiding van een foto van mij op de RET-website, dat het op alle metrostations officieel verboden is om zonder toestemming foto's te gaan maken. Vooral na de aanslagen in Londen en Madrid is dit flink aangescherpt. Nu heb ik wel gemerkt dat hier bij de bovengrondse stations minder op gelet wordt en ik doe ook op het station nooit opvallend met de camera. Alles zet ik goed buiten het perron en alleen op het moment supreme komt de camera tevoorschijn. Maar altijd beter zijn gewoon foto's buiten de stations. Vooral langs lijn A en B zijn er hiervoor genoeg plekken.
En over Gerdesiaweg. Dat is ook net het enige station waar de toezichthouders direct langs het perron zitten i.p.v. boven in de hal. Dan val je ook eerder op.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door STF »

Mijn camera heeft een leuke functie als je op "verboden gebied" zou gaan fotograveren; met het wijzigen van een instelling schrijft hij alle foto's dubbel weg, de een als verborgen de ander als zichtbaar dus zodra je problemen krijgt en de desbetreffende foto moet wissen, staat de kopie nog gewoon in het verborgen gedeelte dat alleen met de computer uit te lezen en te wissen valt. :mrgreen:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Ruben »

Wat ik me wel afvraag is waarom die zogenaamde toezichthouders zo gebrand zijn op (hobby-)fotografen, maar er dagelijks mensen die achter anderen aan door de poortjes lopen -met gepiep als gevolg- vrijuit gaan zonder ook maar 1 vraag gesteld te krijgen. Het grappige is ook dat altijd als je met de oplaadautomaat aan de gang gaat in een ondergronds metrostation, er langzaam aan een 'toezichthouder' je nadert, om je te helpen of iets dergelijks. Leuk hoor, service verlenen, maar zolang ik niet met een blik op oneindig naar die automaat sta te staren is het nergens voor nodig me langzaam te naderen om mee te loeren wat ik er allemaal op doe. :6
In de GVB voorwaarden staat overigens enkel dat het verboden is foto's van personeel te maken en/of te publiceren, tenzij het personeel daar toestemming voor geeft. Niks de terroristische aanslag of veiligheid, gewoon persoonlijke integriteit dat er ten grondslag aan ligt. Althans bij GVB.

Wat moet ik als terrorist trouwens met foto's van een metrostation? Treintje + tunnel + knalerwt doet het toch ook wel zonder een vooraf onderzoek van hoe de metrostations onderhouden worden. Lachertje imo. :Y
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Geert »

Of gewoon vijf keer op en neer reizen en goed om je heen kijken. Oh jee, sta ik nu op een blacklist van de AIVD? *O*
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Vinny »

Tja ondergetekende is een keer bijna opgepakt omdat hij foto's maakte van de grenspost tussen Israël en Jordanië. Ik kijk sindsdien wel een beetje uit... :oops:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Geert »

Tja, foto's maken van grensposten is altijd al tricky geweest en daar zijn ook nog wel redelijke argumenten voor te verzinnen. Maar voor een tramtunnel...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door iljitsch »

En ik was nog wel van plan een foto van het drielandenpunt te maken als ik van de zomer in Maastricht ben...

In het Midden-Oosten ligt de situatie natuurlijk nogal anders dan in Nederland. Hier zie je geen terroristen tramtunnels opblazen (of het leger tunnels platbombarderen). En als ze dat al van plan zouden zijn en als ze voor die plannen al foto's nodig zouden hebben dan is het natuurlijk simpel genoeg om die ongezien te maken met een mobiele telefoon ofzo. Maar om de een of andere reden hoe groter de camera hoe groter de kans op gezeur. En helemaal als je een statief neerzet.

Ik heb het reactieformulier van de HTM ingevuld met een vraag over hoe dit alles zit, ben benieuwd of ik er wat van hoor.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Stefan »

Ik ben benieuwd! :)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door waldo79 »

iljitsch schreef:En ik was nog wel van plan een foto van het drielandenpunt te maken als ik van de zomer in Maastricht ben...
Geen enkel probleem daar. Het is een toeristische attractie en behalve wat voet- en fietspaden stelt het als grensovergang geen snars voor (A)

@ReizigerDdrs: er staan flink wat pictogrammen, kan me niet herinneren of er ook een fotoverbod geldt.
Afbeelding Eigen foto
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door iljitsch »

Antwoord van de HTM op mijn vraag in het reactieformulier op de website:
Het is niet verboden om te fotograferen in de tramtunnel echter moet u hiervoor toestemming hebben van HTM.
Deze toestemming wordt op aanvraag verleend. De toestemming is middels een brief die u kunt tonen als u wordt aangesproken in de tunnel.
Dit is gedaan omdat de tramtunnel een openbaar vervoer gebied is waar bepaalde regels voor gelden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Geert »

Wat een nietszeggend antwoord. Als het niet verboden is zou je trouwens ook geen toestemming vooraf hoeven te vragen, lijkt mij...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Foto's maken in Haagse tramtunnel

Bericht door Chauf21 »

NS-Reiziger schreef:Wat ik me wel afvraag is waarom die zogenaamde toezichthouders zo gebrand zijn op (hobby-)fotografen, maar er dagelijks mensen die achter anderen aan door de poortjes lopen -met gepiep als gevolg- vrijuit gaan zonder ook maar 1 vraag gesteld te krijgen. Het grappige is ook dat altijd als je met de oplaadautomaat aan de gang gaat in een ondergronds metrostation, er langzaam aan een 'toezichthouder' je nadert, om je te helpen of iets dergelijks. Leuk hoor, service verlenen, maar zolang ik niet met een blik op oneindig naar die automaat sta te staren is het nergens voor nodig me langzaam te naderen om mee te loeren wat ik er allemaal op doe. :6
Omdat het natuurlijk vele maler makkelijker is om een onschuldige hobbyist te pakken op de kleine lettertjes dan oproerige bondkraagjes aan te spreken op hun gedrag. Maar dat zal niemand op die manier zeggen natuurlijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten