Documentatie wiki

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Documentatie wiki

Bericht door Geert »

Zoals Bee opmerkte:
Bee schreef:Verder moet er misschien eens een to-do-lijst voor de wiki opgesteld worden, of een lijst met afspraken die in dit forum en op de wiki zijn gemaakt. Ik denk dat dat ook wel eens zou kunnen helpen :)
Dat lijkt me inderdaad een goed idee. Een klein begin is daar al mee gemaakt, we hebben een naamruimte "Help:" op de wiki en daar kunnen zulke dingen dan prima in. Vroeger was er ook een todo-listje op de wiki, die kan natuurlijk weer prima opnieuw aangemaakt worden om wat gestructureerder aan het werk te gaan.

Wat betreft de documentatie, we hebben nu dit:
- [wiki]Help:Naamgeving lijnen[/wiki] over hoe pagina's over bus/tram/metrolijnen genoemd moeten worden.
- [wiki]Help:Routestrips[/wiki] over de routestrips en alle aanwezige icoontjes er voor
- [wiki]Help:Infobox[/wiki] over de verschillende infoboxen die worden gebruikt en de mogelijke parameters.
- [wiki]Help:Inhoud[/wiki] overzicht van alle helppagina's.

Wat mij betreft kan dat inderdaad wel wat meer uitgebreid worden :).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Documentatie wiki

Bericht door Daniel »

Wat betreft een todo-lijst hebben we natuurlijk ook al deze lijst.
Heb de afgelopen weken al aardig wat uurtjes gestoken in het aanmaken van pagina's uit die lijst: alle buitenlandse stations en busstations met meer dan één verwijzing staan er inmiddels in, maar zag er net nog wel 'n paar staan die wat dieper in de lijst staan.

Al met al hebben we nog 761 pagina's te gaan waarnaar verwezen wordt. Zag vooral een hoop voormalige stations in die lijst staan, dus daarmee is al een aardige slag te slaan om de boel te completeren. En er heeft ook iemand enthousiast links zitten maken naar voormalige Amsterdamse buslijnen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Documentatie wiki

Bericht door Suus »

Ik zie ook een aantal buslijnen die wel zouden moeten bestaan, en waar dus fout naar wordt verwezen.

We hebben ook nog: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Speci ... ategorieën

Daar staan nog 905 categorieën open :(

Maar wat ik bedoelde met To-do is meer lijstjes werken met pagina's die nog bijgewerkt moeten worden naar dienstregeling 2010 bijvoorbeeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Documentatie wiki

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Daar staan nog 905 categorieën open :(
Waarvan vele geautomatiseerde categorieën van de treinserie-infobox, dat lijkt me werk voor de Wikibot.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Documentatie wiki

Bericht door Geert »

Bee schreef:Ik zie ook een aantal buslijnen die wel zouden moeten bestaan, en waar dus fout naar wordt verwezen.

We hebben ook nog: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Speci ... ategorieën

Daar staan nog 905 categorieën open :(

Maar wat ik bedoelde met To-do is meer lijstjes werken met pagina's die nog bijgewerkt moeten worden naar dienstregeling 2010 bijvoorbeeld.
Wat betreft alle stationscategoriën: daar kan wikibotje wel weer voor worden ingezet :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Documentatie wiki

Bericht door Ardan »

Ik moet zeggen dat sommige dingen in die lijst van gevraagde pagina's wel heel makkelijk weg te werken zijn. De drie verwijzingen naar PEG heb ik eruit gehaald door [[PEG]] op die drie pagina's te veranderen in [[Prignitzer Eisenbahn|PEG]].
Edit: nu 5 linkjes gefikst, nog maar 756 te gaan :lol:
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Documentatie wiki

Bericht door Wubbo »

Dat soort verwijzingen zijn er heel veel, die zijn redelijk makkelijk te doen inderdaad. Verder moet er nog veel bus-, tram- en treinmaterieel gemaakt worden volgens mij.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Documentatie wiki

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:Ik moet zeggen dat sommige dingen in die lijst van gevraagde pagina's wel heel makkelijk weg te werken zijn. De drie verwijzingen naar PEG heb ik eruit gehaald door [[PEG]] op die drie pagina's te veranderen in [[Prignitzer Eisenbahn|PEG]].
Ik zou in zo'n geval toch ook altijd even een redirect aanmaken vanaf [[PEG]] naar de juiste pagina, ook al zijn alle verwijzingen voor nu gefixt. Dat is toch wel handig voor wie de pagina over de PEG zoekt bijvoorbeeld.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Documentatie wiki

Bericht door Etienne »

Zou iemand tevens even willen helpen met het toevoegen van die bedieningspagina's. Het is nogal veel werk en het duurt wel erg lang zo. :x
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Documentatie wiki

Bericht door Suus »

Waar is de wikibot als je hem nodig hebt :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Documentatie wiki

Bericht door Geert »

Misschien binnenkort. Nu ff drukke tijden voor zijn papa :?
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Documentatie wiki

Bericht door Etienne »

Ik zou van anderen wel eens de mening willen horen over wat de beste manier is om de lijnen bij stations en metrostations weer te geven, aangezien forumlid Huibe ze aan het weghalen is:

Zoetermeer Centrum West zoals Huibe het gedaan heeft

of

Rotterdam Zuidplein de meer standaard manier, eventueel nog met tussenplaatsen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Documentatie wiki

Bericht door Suus »

Ik heb de methode die op Zuidplein wordt gebruikt ooit bedacht bij Amsterdam Bijlmer ArenA omdat ik het niet logisch vond dat bij de stadsbussen de hele tijd maar Amsterdam stond en dat de route soms wat extra informatie nodig had. Ja, het is meer werk om bij te houden, maar als het er eenmaal staat is het een kleine moeite, in tegenstelling tot patroontijden voor bussen. En om het allemaal maar rücksichtslos weg te gooien vind ik ook wel een beetje overdreven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Documentatie wiki

Bericht door Daniel »

Je hebt natuurlijk ook nog 'n tussenvariant waarin je gewoon de letterlijke link gebruikt maar in de tekst van de link de plaatsnaam weglaat voor stadslijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Documentatie wiki

Bericht door Ardan »

Ik ben voor die tussenvariant. Om bij stadslijnen ook nog eens elke keer de plaatsnaam te vermelden vind ik zwaar overdreven. Hij is toch elke keer hetzelfde.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast