Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Fles »

Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

De NS en Prorail trekken 230 miljoen euro extra uit voor de renovatie en vernieuwing van Stationseiland Amsterdam Centraal. De omgeving in en rond het station is al flinke tijd een grote bouwput. De betrokken partijen lichtten woensdag alvast een tipje van de sluier op van hoe het gebied er over een aantal jaren uit moet komen te zien

Bron en meer

230 miljoen? Extra?? Toe maar :shock:
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Joshua »

Ik kan het mij niet eens anders herhinneren dan dat het er een bouwput is. Maar het is wel weer heel veel geld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Oud nieuws trouwens, al eind 2008 is er een miljard euro voor verbetering van treinstations beschikbaar gesteld, en toen was al duidelijk dat vanaf 2011 Amsterdam Centraal verbouwd zou gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Ik kom vaak op Asd maar heb eigenlijk de indruk dat er niet veel veranderd. Dat zal best het geval wel zijn, maar omdat alles aan het oog onttrokken achter houten schuttingen gebeurt zie je er niks van. In Rtd bv is het wel zichtbaar dat er gewerkt wordt: dan is er weer een gebouw verdwenen en nu ligt er 'ineens' (zo lijkt het) een splinternieuw metrostation. Binnenkort beginnen ze aan de overkappingen en dus heb je goed de indruk dat er tenminste gewerkt wordt.
Vallend blad maakt rails glad.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Karl »

Rotterdam is dan ook een stad van werkers, het wordt in Den Haag verdeeld en in Amsterdam wordt het geld alleen over de balk gerold. :wink:

Serieus, hoeveel is 230 miljoen op de totale begroting van het project Amsterdam Centraal en hoe komt men aan deze, blijkbare, tekorten? Daarbij, hoeveel van Bee's miljard gaat ook nog eens naar Amsterdam Centraal?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Nouja, het station zelf is alleen maar lelijker gemaakt, maar er staat nog aardig wat op het lijstje volgens mij:

- Middentunnel
- Oosttunnel
- Hoofdingang moet weer open
- De verbindingen tussen de tunnels moeten worden opgeknapt
- De perrons worden opgeknapt, perron 15 eindelijk ook toegankelijk voor mindervaliden en bagage

Hoe verder je naar het oosten loopt in het station, hoe slechter je indruk van het station wordt. Terwijl wel het grootste deel van het stadsvervoer aan de oostkant van het station aankomt en vertrekt.

In totaal gaat er bijna 530 miljoen naar Amsterdam Centraal. Het is alleen niet mijn eigen miljard, dan wist ik het wel (A)


Edit: Casper is wakker vandaag :D
Laatst gewijzigd door Suus op wo 27 jan 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Caspar »

530 miljard??? :shock:
Het valt me op dat er sinds 13 december niet meer (zichtbaar) wordt gewerkt aan het buseiland aan de IJ-zijde. Voor de invoering van de nieuwe dienstregeling werd er dag en nacht doorgewerkt, nadien is er nauwelijks nog 1 lampje opgehangen, terwijl het nog verre van af is.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Ardan »

Buiten de midden- en oosttunnel, waar inderdaad wel degelijk aan gewerkt wordt, alleen zie je dat niet, komen er ook nog twee extra tunnels cq doorgangen bij. De drie tunnels die er nu zijn gaan geheel afgesloten worden met chippoortjes, maar er zijn natuurlijk ook nog mensen die het station alleen maar doorkruisen, die bijvoorbeeld van de veerboot naar de tram willen. Volgens mij las ik het in een Nieuwsbrief Stationseiland.

Heb ik verder ook nog wel een wensenlijstje:
-Die lelijke tegels uit de Cuypershal en de voorhallen eruit en de betegeling uit de Westtunnel erin (gaat geloof ik ook gebeuren)
-De perrons zien er al zo lang als ik me kan herinneren (toch minstens 15 jaar) vreselijk goedkoop uit. Maak er wat moois van, de perrons van Nijmegen bijvoorbeeld zien er nu schitterend uit met die grote tegels. Zou in Amsterdam zeker niet misstaan.
-De chippoortjes die voor de oostelijke Happie to go een kwartslag draaien, zodat ze bij de trap naar spoor 2 komen, en niet recht voor de ingang van de winkel. Als ik na 22 uur, als die in het metrostation dicht is, naar de Appie wil heb ik in de toekomst dus per se een chipkaart nodig. Is voor mij niet zo'n punt, maar voor anderen misschien wel.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Die poortjes kunnen niet anders staan, er moet namelijk een bepaalde afstand tussen de poortjes en de trap zijn om verdrukking te voorkomen. Dus moet of die trap worden afgesloten, of de Albert Heijn achter de poortjes. Ben het wel met je eens dat het er zo niet uitziet.

Op AT5 een filmpje van Gerson in de kroeg en de architect die met behulp van impressies uitlegt wat er gaat gebeuren: http://www.at5.nl/artikelen/31200/230-m ... novatie-cs
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Dexter »

Ik vind zoiezo dat er in heel Nederland niet één groot station is met internationale allure. Wat dat aangaat kunnen ze beter eens kijken naar onze oosterburen: stations als Köln Hbf en Hamburg Hbf zijn zo luxe aangekleed en uitgebreid, dat ze eerder lijken op winkelcentra waar je toevallig ook op de trein kunt stappen.
Vallend blad maakt rails glad.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door JWM »

Of op slechts 30 minuten van Rotterdam CS met de Thalys station Antwerpen Centraal *O*
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Karl »

Nederland heeft dan wel het voordeel, boven landen als België, Frankrijk en Duitsland, dat hier elk station een bepaald voorzieningniveau heeft (zoals een verhard perron) en in België kun je, ondanks Antwerpse allures, soms in een grindpad uitstappen.
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Caspar »

Ook in Duitsland wordt er hard gewerkt om ieder station te voorzien van een hoog verhard perron met enige basis faciliteiten.
Met sneltreinvaart verdwijnt ook daar de nostalgie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door iljitsch »

Dexter schreef:Ik vind zoiezo dat er in heel Nederland niet één groot station is met internationale allure. Wat dat aangaat kunnen ze beter eens kijken naar onze oosterburen: stations als Köln Hbf en Hamburg Hbf zijn zo luxe aangekleed en uitgebreid, dat ze eerder lijken op winkelcentra waar je toevallig ook op de trein kunt stappen.
Dat laatste vind ik juist enorm afbreuk doen aan de stations. Vergelijk bijvoorbeeld Rotterdam CS met hoe het vroeger was en vlak voordat het op de schop ging met al die winkeltjes die die prachtige hal verrommelden.

En ga voor de grap eens langs Brussel Centraal, echt niet meer allure dan Diemen-Zuid ofzo. Nouja, afgezien van het feit dat ze je als je in het Nederlands een kaartje koopt je een Nederlands kaartje krijgt en in het Frans een Frans kaartje. (Steek onderwater: in het Engels een Frans kaartje.)

Ik vind overigens dat Den Haag HS sporen 3 en 4 wel degelijk allure hebben, maar 5 en 6 en de hal doen daar natuurlijk weer flink afbreuk aan. En breek me de bek niet open over Den Haag CS, dat is en blijft toch een tweederangsstation, ondanks het feit dat er vijf keer zoveel mensen instappen als op HS.

Amsterdam CS durf ik ondertussen niks meer over te zeggen, kan me nieteens meer herinneren hoe het eruit zag zonder minstens drie bouwputten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Suus »

Amsterdam Centraal is sinds 1984 een bouwput, naar het schijnt. Nog maar vijf jaar en het is af *O*

De vergelijking Brussel Zuid - Diemen Zuid, allure kunnen ze beiden vergeten. De perrons van Brussel Zuid zijn echt afschuwelijk, alsof je in een Oostblokland staat :X In Diemen Zuid is de stationshal echter volledig verpauperd, zeker door een van de slechtste snackbars die Nederland rijk is (insert kotssmiley)...

Nee, een echt station met allure, zonder meteen het idee te krijgen dat je in een gigantisch commercieel winkelcentrum met een paar treinen die maar in de weg zitten te zijn heb ik toch altijd bij Hannover Hbf. Een grote brede goed verlichte tunnel met kleine winkeltjes aan de zijkant, grote lichte toegangen tot de perrons en midden in de tunnel een uitgebreide toegang tot het metrostation eronder en de winkelpromenade richting het centrum. Ook van buiten een mooi gebouw, een mooi kunstwerk ervoor, een paar terrasje om het levendig te houden zonder direct tussen de uitlaatgassen van tientallen bussen te zitten (de meeste komen en gaan vanaf de achterkant). De perrons zijn dan wel niet met marmer betegeld, het station als geheel mag er zeker zijn. Een station als Amsterdam Centraal zou daar niet aan onderdoen na een grondige opknapbeurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Geert »

Het station van Hannover ken ik alleen vanaf de perrons (een keertje daar overgestapt), maar die vond ik niet zo heel spectaculair. Keulen, Munchen en Berlin Hbf vind ik wat dat betreft toch wat meer allure hebben.

Van de Nederlandse stations vind ik Amsterdam Centraal toch ook wel iets hebben. De hal van Rotterdam Centraal had altijd een mooie en ruimtelijke wederopbouw-uitstraling, maar de winkels die er in de loop der jaren neergeplant zijn deden inderdaad sterk afbreuk aan het geheel. Den Haag Centraal heeft me nooit echt kunnen bekoren, het is gewoon een lelijke jaren-'70 betonmassa (waarbij ik de bijnaam 'sjoelbak' toch wel erg mooi vind passen). Utrecht Centraal heeft ook weinig uitstraling en zeker op de perrons is het gewoon een bijeengeraapt zooitje van 3 verschillende verbouwingen, met als dieptepunt de net-niet-helemaal-verwijderde overkapping over de sporen 7/8 en 9/10/11 :N
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Ruben »

Ik vind Amsterdam Centraal benauwend. Als ik de foto's zo bekijk lijkt het erop dat ook daar verandering in komt. Wat stations met internationale allure moeten hebben, vind ik, is een hoge stationshal die min of meer het centrum van het station vormt. Met name de oudere stations hebben dit nodig en hebben dit ook vaak. Nederlandse stations hebben dit eigenlijk niet, en op Amsterdam Centraal is het kennelijk door de jaren heen weggemoffeld.
Eenheid van perrons en mooi stationsmeubilair -i.p.v. die standaard zwarte prorail meuk- maken het station af. En we mogen op grotere stations ook wel eens afstappen van de standaard stoeptegel.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Vinny »

Ik vind stations als Haarlem en Groningen mooi en prettig. Vroeger vond ik ook station Dordrecht een mooi station. Van de nieuwe stations bekoren mij station Sloterdijk, Duivendrecht en Amsterdam Bijlmer ArenA mij wel; Amersfoort en 's Hertogenbosch dan weer totaal niet: Tochtgaten zonder enige gezelligheid of allure.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meer geld voor renovatie Amsterdam Centraal

Bericht door Ardan »

Alsof Bijlmer-ArenA geen tochtgat is :roll: Maar mooi is het er zeker. Het nieuwste perron van Amersfoort en de hal vind ik juist wel mooi.
Maar het mooiste van de categorie 'ouwe meuk' is en blijft Haarlem. Gv, Gn en Mt vind ik ook prachtig. Gv met uitzondering van spoor 5/6.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten