Introductie + De Tram van Groningen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Introductie + De Tram van Groningen

Bericht door Bram »

Hallo iedereen! Ik hoop dat jullie mij welkom heet op dit Forum! Ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Bram, ik ben 15 jaar oud en ik woon in Amsterdam. Ik ben al van jongs af aan bezig met het openbaar vervoer. Ik interesseer mij dan met name voor de planologie, de infrastructuur en de informatievoorzieningen. Mensen zullen mij kennen van het GVBmetro forum en misschien van Alargules, nu verwijderde, Nederlandmetro forum.

Ik heb een paar dagen geleden wat gelezen over een mogelijke tram door het centrum van Groningen. Na wat onderzoek gedaan te hebben kwam ik het geplande tracé tegen en een nog onbepaald tracé voor een tweede lijn. Planologie-junkie zijnde, heb ik natuurlijk mijn eigen draai gegeven aan dit leuke opzetsel en mijn visie vastgelegd in een plattegrondje.

Mijn netwerk voor Groningen bestaat uit een drietal lijnen waarvan er twee beginnen bij het 'Centraal' Station. Lijn 1 is de geplande lijn en lijn 2 is de lijn waarvan het oostelijk tracé in de planning nog grotendeels bedacht moet worden en waarvan ikzelf het westelijk deel bedacht heb. Lijn 3 is mijn eigen lijn.

Waarschijnlijk is deze visie alles behalve reëel en zal het 'wishful thinking' blijven voor mij.

Afbeelding

Hetzelfde topic heb ik geplaatst op GVBmetro en ik kreeg een reactie van Alargule over de onrendabelheid van het eventuele vorken van lijn 1 op lijn 3 en omgekeerd. Mijn mening is dat met de goede infra dit toch zeker mogelijk is. Een andere optie is uiteraard lijn 1 direct te koppelen aan lijn 3. De ruimte voor het station overwegend, zal dit toch echt leiden tot een langere loop tijdens de overstap tussen tram en trein.

Ik zou het erg op prijs stellen als jullie mijn plattegrond willen beoordelen! Deze is gemaakt in Paint omdat ik Illustrator niet aan de praat krijg. Heeft er iemand tips?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Introductie + De Tram van Groningen

Bericht door Vinny »

eventuele vorken van lijn 1 op lijn 3 en omgekeerd.
Je zult gewoon een keerlusje moeten aanleggen, vergelijkbaar met wat er ligt aan infrastructuur op Amsterdam Centraal.

Ik zou overigens wel iets anders met lijn 2 doen. Deze lijn sluit nu niet op een treinstation aan. Ik zou bijvoorbeeld de oosttak van lijn 2 door laten lopen naar het Centraal Station, en de westtak van lijn 2 doortrekken naar het station Europapark, of via een andere route naar het Centraal Station.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Introductie + De Tram van Groningen

Bericht door robinzes »

ik vind het een erg goede lijnnetkaart. ik ben zelf ook met dit soort dingen bezig en ik vroeg me af: hoe maak jij die plattegrondjes? met paint ?

alvast bedankt,
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Introductie + De Tram van Groningen

Bericht door Daan »

Lees de laatste alinea even ;)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Introductie + De Tram van Groningen

Bericht door Joshua »

robinzes schreef:ik vind het een erg goede lijnnetkaart. ik ben zelf ook met dit soort dingen bezig en ik vroeg me af: hoe maak jij die plattegrondjes? met paint ?

alvast bedankt,
Ik zou eerder gaan voor Microsoft Office Visio. Maar wat ze hier gebruikt hebben weet ik niet.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Introductie + De Tram van Groningen

Bericht door Bram »

robinzes schreef:ik vind het een erg goede lijnnetkaart. ik ben zelf ook met dit soort dingen bezig en ik vroeg me af: hoe maak jij die plattegrondjes? met paint ?
alvast bedankt,
Gewoon oldschool met paint inderdaad. Ik heb ooit eens iets geprobeerd met illustrator, maar die wil nu niet meer opstarten of herinstalleren op mijn computer.
Meestal maak ik eerst een werkset met alle kleurtjes die ik voor de lijnen gebruik en alle elementen die ik voor de lijnen wil gebruiken. Bochten, stations, e.d. Dan is het een kwestie van een schaal kiezen en veel kopiëren en plakken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Introductie + De Tram van Groningen

Bericht door webguy »

Illustrator crasht vaak als je geen printer hebt ingesteld, of een (onbereikbare) netwerkprinter hebt.
Een andere mogelijkheid is InkScape, een open source variant van wat Illustrator doet...
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Introductie + De Tram van Groningen

Bericht door Bastiaan »

InkScape chrasht bij mij ook op de meeste vreemde momenten, hoewel het verder wel een handig programma is.
robinzes
Berichten: 351
Lid geworden op: ma 02 nov 2009, 14:35

Re: Introductie + De Tram van Groningen

Bericht door robinzes »

weet iemand mischien ook hoe je iets kan tekenen in google earth ? :?:


zoasl bram deed op het GVB metro forum
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Introductie + De Tram van Groningen

Bericht door Geert »

Ja, ga naar http://maps.google.nl/, meld jezelf aan met je Google account, klik daarna op 'Mijn kaarten' en dan heb je een optie 'Nieuwe kaart maken'. Er verschijnen vanzelf tools om je kaart te maken in de toolbar, veel succes! ;)
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Introductie + De Tram van Groningen

Bericht door Bram »

robinzes schreef:weet iemand mischien ook hoe je iets kan tekenen in google earth ? :?:
zoasl bram deed op het GVB metro forum
Je kan ook gewoon een paadje maken met google earth.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten