Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Justin »

Afgesplitst uit (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Ik vraag me nu ineens af: zitten er überhaupt wel mensen in de lijnen 700 en 701 (o.a. Reeuwijk-Almere)? Elke keer als ik bij het Europaplein sta te wachten heb ik het idee dat de bus er voor jan doedel staat....
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Suus »

In de zomer waren er 13 passagiers per dag in 18 bussen. De dienst is nu uitgebreid, maar het aantal reizigers :?:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Justin »

Thanks. Ach ja, gezien de restricties op de lijn denk ik niet dat ik er ooit gebruik van zal maken...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Vinny »

Justin schreef:Ik vraag me nu ineens af: zitten er überhaupt wel mensen in de lijnen 700 en 701 (o.a. Reeuwijk-Almere)? Elke keer als ik bij het Europaplein sta te wachten heb ik het idee dat de bus er voor jan doedel staat....
Wellicht interessant om het af te splitsen?
De lijn rijdt in elk geval zeker nog tot in 2011. Er kan niet met een gewone OV-strippenkaart/OV-chipkaart betaald worden (de prijsinformatie die 9292ov.nl geeft klopt dus niet). Er mogen geen vouwfietsen mee in de bus (hoewel het in sommige bussen wordt toegestaan).

De bushalte Stichtse Brug P+R is niet te voet te bereiken. De halte staat, in tegenstelling tot de informatie die 9292ov.nl en utrechtbereikbaar.nl geven, niet op het Stichtsepad en ook niet op de Nederstichtselaan, maar langs de A27. De halte 'Stichtse brug' van lijn 156 is nog een eindje lopen vanaf de halte van lijn 700.
Kortom, je kunt helemaal niets met deze bus? :| :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Daniel »

Justin schreef:Ik vraag me nu ineens af: zitten er überhaupt wel mensen in de lijnen 700 en 701 (o.a. Reeuwijk-Almere)? Elke keer als ik bij het Europaplein sta te wachten heb ik het idee dat de bus er voor jan doedel staat....
Jaja, er zitten weleens mensen in... ik heb een keer of drie de enige passagier van die bus uit zien stappen bij het Europaplein :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in januari 2010

Bericht door Suus »

@Vinny: Je mag er alleen in met een pas of een dagkaartje van 15 euro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Geert »

Vinny schreef:
De bushalte Stichtse Brug P+R is niet te voet te bereiken. De halte staat, in tegenstelling tot de informatie die 9292ov.nl en utrechtbereikbaar.nl geven, niet op het Stichtsepad en ook niet op de Nederstichtselaan, maar langs de A27. De halte 'Stichtse brug' van lijn 156 is nog een eindje lopen vanaf de halte van lijn 700.
Kortom, je kunt helemaal niets met deze bus? :| :roll:
De bus is bedoeld om autogebruikers over te laten stappen (op een P&R-terrein) naar deze bus. Overigens vraag ik me af waarom gewone strippenkaarten niet geldig zijn in deze bussen, het bezettingspercentage is bedroevend laag (de bus die rond half acht bij Rijnsweerd aankomt is vrijwel altijd als ik 'm zie leeg). Zolang die bussen leeg blijven kun je de paar reizigers nog beter met een limousine vervoeren volgens mij...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Vinny »

Kortom:
1. Automobilisten gaan niet zo graag overstappen op een P&R terrein, tenzij ze anders veel moeten betalen voor een parkeerkaartje
2. De tarieven zijn te hoog voor een attractief vervoersalternatief
3. De bus rijdt van niets naar nergens.
4. De bus sluit nergens op aan

Het verbaast me dat er überhaupt mensen gebruik maken van deze bus.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Justin »

Zet dan gewoon taxibusjes of iets dergelijks in. Een touringbus is gewoon zwaar overdreven...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Chauf21 »

Wel eerlijk blijven, Vinny:
Vinny schreef:Kortom:
1. Automobilisten gaan niet zo graag overstappen op een P&R terrein, tenzij ze anders veel moeten betalen voor een parkeerkaartje
Zou best kunnen.
Vinny schreef:2. De tarieven zijn te hoog voor een attractief vervoersalternatief
Vaak iets als 'baas betaalt', maar €250,- per jaar kan wat veel zijn.
Vinny schreef:3. De bus rijdt van niets naar nergens.
Van P&R-terreinen naar de werkgebieden aan de randen van de stad.
Vinny schreef:4. De bus sluit nergens op aan
Dat hoeft 'ie ook niet, want waarop zou 'ie moeten aansluiten dan? De auto?
Vinny schreef:Het verbaast me dat er überhaupt mensen gebruik maken van deze bus.
Tja, het initiatief is leuk, maar of het echt een succes is.. :?:
Bedenk ook dat naarmate er meer files staan (verwachting voor 2010 en verder), deze bus een aantrekkelijker alternatief wordt. En als je dan al wat naamsbekendheid hebt, kan dat wel voordelig zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Daniel »

Justin schreef:Zet dan gewoon taxibusjes of iets dergelijks in. Een touringbus is gewoon zwaar overdreven...
Er rijden ook kleinere busjes rond op deze lijnen, maar inderdaad lang niet altijd. Geen idee of dat komt omdat er niet genoeg kleine busjes zijn of omdat de chauffeurs liever een echte bus meenemen. Het verschilt soms van dag tot dag wat er op een bepaalde rit rijdt, logica heb ik er nog niet in kunnen ontdekken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Etienne »

Reiziger Ddrs schreef:
Justin schreef:Zet dan gewoon taxibusjes of iets dergelijks in. Een touringbus is gewoon zwaar overdreven...
Er rijden ook kleinere busjes rond op deze lijnen, maar inderdaad lang niet altijd. Geen idee of dat komt omdat er niet genoeg kleine busjes zijn of omdat de chauffeurs liever een echte bus meenemen. Het verschilt soms van dag tot dag wat er op een bepaalde rit rijdt, logica heb ik er nog niet in kunnen ontdekken.
Afgelopen vrijdag bijvoorbeeld Integro 2753 gezien in Almere met een bordje 700 achter de ruit, chauffeur stond volgens mij op vertrektijd te wachten. :roll:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door reisthijs »

Dit bericht kwam ik net toevallig tegen, met een niet erg onverwachtte conclusie:
Project snelwegbussen Utrecht mislukt

ANP op 28 januari '10
UTRECHT - De snelwegbussen van projectbureau Utrecht Bereikbaar stoppen vanaf 1 februari met rijden. Te weinig forensen lieten hun auto staan en stapten in de bussen langs de A27 en de A12. Dat maakte het projectbureau donderdag bekend.
(lees verder)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Daniel »

Komt wel overeen met de dagelijkse waarneming ja. Overigens zie ik ook geregeld mensen met zo'n pas reizen aan de westkant van Utrecht, die nemen kennelijk de trein vanuit hun woonplaats i.p.v. naar een P+R-terrein te rijden waar die bus stopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Geert »

Ah, de 10,5 miljoen is nu op? :lol:

@Ddrs: hoe weet je dat, kijk je bij iedereen naar zijn vervoersbewijs ofzo :shock:
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Klaasje »

Misschien jammer dat hij niet meer rijdt, maar de manier waarop was nogal geldverspilling:

1. De bus (700) begon op een nogal vreemde plaats waardoor die eigenlijk alleen interessant was wanneer je het interessant vond om je auto op een P+R terrein neer te zetten. Een startpunt als busstation 't oor in Almere had de bus vast interessanter gemaakt. Daarnaast had die bus best een halte bij Blaricum-carpool mogen hebben.
2. Het kaartsysteem. Alleen mensen met een Utrecht-bereikbaar-pluspas mochten er mee reizen. Een gewone ov-reiziger mocht niet mee of die dat wel of niet wil. En dat terwijl het de enige snelle verbinding naar Utrecht-Oost is vanuit Almere en de Gooi/vechtstreek gezien.
3. Een bus die helemaal leeg is nodigt natuurlijk niet uit om mee te reizen.. "Als die bus zo snel is.. waarom zit er dan niemand in?" (een bomvolle doet dat natuurlijk ook niet)

Het had best een mooie buslijn kunnen worden, Utrecht-bereikbaar had het idee dat het met de nu mislukte opzet het best een succes had kunnen worden. Dat is niet gelukt. Daarbovenop hebben diverse consumenten organisaties ook gevraagd of deze lijn toegankelijk kon worden voor OV-reizigers. Daar is ook niet naar geluisterd toen er bijna geen reizigers waren. -O- Jammer -O-
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door lint41 »

Het probleem met 'gewone' OV-reizigers zal wel zijn dat de bus dan onder de gewone concessie gaat vallen, en er nieuw lagevloersspul op zou moeten ;)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Klaasje »

Dat is gewoon een probleem wat je met "handjeklap" kunt oplossen.......... Op de 350 rijdt toch ook een bus met hoge-vloer zonder rolstoellift? Ik denk dat je voor een proberende buslijn niet al te moeilijk moet doen over dit soort zaken. Wanneer de buslijn een succes wordt, of om andere redenen moet blijven kan je dat altijd nog meenemen met een aanbesteding.

Wanneer je om dit soort redenen niet gaat rijden dan haal je wat mij betreft doel en middel door elkaar heen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Daniel »

Geert schreef:@Ddrs: hoe weet je dat, kijk je bij iedereen naar zijn vervoersbewijs ofzo :shock:
Neuj, is gebaseerd op 'n paar toevallig waarnemingen... 't logo van Utrecht Bereikbaar is wel aardig herkenbaar.

Trouwens, weet iemand of er soms ooit plannen zijn geweest voor meer Utrecht Bereikbaar-lijnen? Al geruime tijd ligt er bij de oprit van de A27 bij Noordeloos/Meerkerk een halteperronnetje met abri en al. Bij de afrit is zelfs 'n heel busbaantje inclusief halteperron aangelegd met een bordje "uitsluitend bus Utrecht Bereikbaar" ernaast.

Dat zou trouwens helemaal een nutteloze lijn geweest zijn: honderd meter verderop ligt de halte Noordeloos van de Qliner van/naar Utrecht die ook gewoon langs de file mag :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Suus »

Langs alle snelwegen die naar Utrecht lopen zouden buslijnen komen, afhankelijk van het aantal mensen met een Bereikbaar Utrecht pas. Lijn 700 zou pas het begin zijn van een groot sternet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Daniel »

Duur grapje dan, investeren in haltes die nooit gebruikt worden. Vraag me trouwens nogsteeds af of het voor een bus überhaupt mogelijk is de halte bij de afrit te verlaten want dat bochtje ziet er wat krap langs de vangrail uit :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Daniel »

Update: Meerkerk P+R/A27 zit sinds deze week in de halte-aankondiging op lijn 388! Bij de halte ontbreekt overigens nog 'n haltebordje en er wordt dus ook nog niet gestopt, maar kennelijk is dit een oplossing om de pashouders op een rendabeler manier te vervoeren... die bus komt er toch al langs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Vinny »

Dat lijkt me dan ook een véél betere oplossing...! :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Karl »

Ter aanvulling:
Verkeerskunde schreef:Snelwegbus Almere/Reeuwijk – Utrecht gestopt
maandag 1 februari 2010 81x gelezen

Utrecht Bereikbaar is gestopt met de snelwegbus tussen Almere-Utrecht en Reeuwijk-Utrecht, lijn 700/701. We waren dagelijks gemiddeld veertig reizigers, en de opdrachtgevers hebben moeten concluderen dat er kennelijk onvoldoende animo is in relatie tot de kosten.
Bron en meer: Verkeerskunde.nl

Edit, waarom krijg ik die url niet gefixt? Eerst kon ik 'm zelfs in de naam van de quote neerzetten. :@ :?: -O-
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Buslijn 700/701 Reeuwijk/Almere - Utrecht

Bericht door Geert »

Zo te zien gaat het mis door de drie streepjes achter elkaar. Ik heb het zaakje voor je gefixt iig ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten