Hehe, dat komt me bekend voor ja... toen ik halverwege 2008 in de Botlek ging werken en een fiets op station Maassluis wilde stallen had ik ook zo'n fraaie: ging de week ervoor de fiets daar vast heen brengen, die mag in de spits immers niet met de trein mee. Dat werd dus 'n dagkaart voor vrijdag op zaterdag, weekkaart voor de week erna en gelukkig werd ik gematst en mocht 'ie er één dagje gratis blijven staan: de nieuwe maand begon namelijk op 'n dinsdagiljitsch schreef:En gister: ik wilde m'n fiets tot eind volgende maand op de stationsstalling zetten omdat ik tussentijds in het buitenland ben. Kost je 40 x dagstallingskosten, wat gelijk is aan zo'n 3 maandkaarten. Kan ik dan niet een weekkaart voor deze week en een maandkaart voor volgende week kopen? Nee, weekkaart is afgeschaft. Dan maandkaarten voor deze en volgende maand? Nee, die voor januari verkopen we niet meer, en die voor februari nog niet. Pech gehad, rot nu maar op, en nee, ik heb ook geen zin om aan de NS te vertellen dat dit systeem niet werkt. (Nee, dat laatste zei-ie niet maar zo kwam het dus over.) Vorig jaar kon dit nog wel door een weekkaart te kopen voor de eerste week en daarna achteraf de overige weken te betalen. Wat voor bedrijf spendeert tijd door regels te maken wanneer je wel en niet maandkaarten mag verkopen!?
't hele probleem is gewoon die ouderwetsheid van de abonnementen: elke maand 'n ander kleur papiertje met 't maandnummer erop, dus tja, die kan je niet van halverwege maand 1 tot halverwege maand 2 laten lopen. Geen flauw idee waarom ze niet gewoon 'n kaartje met een nummer aan de fiets bevestigen en dat linken aan een stamkaartnummer. Zou veel flexibeler en net zo eenvoudig werken.
En wat de informatievoorziening betreft: inderdaad, je weet vaak zelf nog meer als je via mobiel internet de situatie bekijkt... en dan krijg je de omroep dat je achter 'n goederentrein zit terwijl je op de actuele vertrektijden ziet dat er een stoptrein met +15 op 't station voor je staat te halteren