'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Geert »

'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'
Geplaatst op: vrijdag 29 januari 2010 12:06
Laatst bijgewerkt: vrijdag 29 januari 2010 12:07


De OV-chipkaart kan prima functioneren zonder zeven jaar lang iedere reisbeweging van abonnementhouders op te slaan. Dit kan worden afgedwongen via de wet.

Dat stelt advocaat en universitair hoofddocent en privacy-expert Gerrit-Jan Zwenne in reactie op uitspraken van professor computerbeveiliging Bart Jacobs. Jacobs stelde eerder deze week dat er geen reden is persoonlijke reisbewegingen van abonnementhouders langer te bewaren dan enkele dagen om fraude te detecteren. Technisch is zo'n beveiliging prima te implementeren.
Lees verder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Vinny »

Zeven jaar is wel erg veel, maar 'enkele dagen' lijkt me toch echt te weinig. Wanneer je abbonement gejat wordt, zou je echt meer dagen inzichtelijk willen hebben lijkt me. Bovendien vergemakkelijkt dat de opsporing van de dader

(* heeft inmiddels ervaring, toen enkele jaren geleden mijn OV-kaart ineens opdook in de metro. Toen werd ik nog opgebeld door de politie ook. Op nieuwjaarsdag, ongeveer 3 weken nadat die gejat was :lol: )
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Ruben »

7 jaar jaja, hier komt de obsessie van de overheid haar burgers totaal te controleren boven. Nu het rekening rijden nog invoeren en het scifi boek dat ik in mijn jeugd las over poortjes over de weg die personen registreren als ze er langskomen is opeens non-fictie.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Gekko123 »

[off-topic]Was dat boek niet toevallig 1984?[/off-topic]
Als ik het goed lees is het een kwestie van wachten totdat er mensen zijn die TLS gaan aanklagen omdat ze hun reisgegevens te lang bewaren.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Fles »

Als ik het goed lees is het een kwestie van wachten totdat er mensen zijn die TLS gaan aanklagen omdat ze hun reisgegevens te lang bewaren.
Als daar eenmaal een wet voor is kan je klagen wat je wilt, dat is het enge eraan dus :(
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Geert »

Vergelijkbaar met de politie die in opspraak is geraakt omdat ze maandenlang gegevens bewaart van passerende automobilisten, terwijl daar geen enkele wettelijke basis voor is. Reactie regering: 'oh, het is niet toegestaan? Dan maken we toch een wet ervoor'... -O-
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Fles »

Kafka zou er obscene handelingen van gaan verrichten met zijn handjes onder de dekens :X
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Ruben »

Als zo'n wet er eenmaal komt durf ik het aan om het ding voor te leggen bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens, het is een belachelijke inperking van de privacy zonder rechtmatig doel. :6
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door playertwo »

De DDR is terug van weggeweest, maar nu in de kapitalistische uitvoering in de staat der Nederlanden.
Oud forumgebruiker

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Oud forumgebruiker »

Helaas in de kapitalistische uitvoering ja...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Fles »

NS-Reiziger schreef:Als zo'n wet er eenmaal komt durf ik het aan om het ding voor te leggen bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens, het is een belachelijke inperking van de privacy zonder rechtmatig doel. :6
Mja, zo lust ik er nog wel een paar dan. Dan moeten er al dergelijke plannen bestaan in het kader van allerlei andere soortgelijke twijfelachtige initiatieven van de overheid. Als daar zijn: Het rekeningrijden / kilometerheffing, het Electronisch Patiënten Dossier en de opslag van de vingerafdruk op een chip in het nieuwe paspoort. Om nog maar te zwijgen van voornemens om al het internetverkeer inhoudelijk te gaan monitoren "in de strijd tegen auteursrechtenschendingen".

Je kunt je ook afvragen in hoeverre je het als "volk" zelf laat gebeuren allemaal. Want iedereen loopt er wel over te mokken en te klagen, maar tot grootscheepse demonstraties tegen dit soort ontmanteling van de persoonlijke levenssfeer komt het ook niet. :N
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Geert »

Mensen realiseren zich vaak gewoon niet het gevaar van zulke grootscheepse gegevensverzameling, en over het algemeen zijn de oorspronkelijke uitgangspunten van zulk soort databases ook erg onschuldig en goed bedoeld. Maar ja, uiteindelijk wordt iedere database voor andere doeleinden gebruikt dan waarvoor-ie gemaakt is, en van tevoren kun je niet voorspellen hoe en door wie zo'n database gebruikt wordt. Het enige dat je met zekerheid vast kunt stellen, is dat er gegevens bewaard worden en dat je met zulke gegevens een vrij nauwkeurig profiel van iemand kunt schetsen.

Specifiek voor de ov-chipkaart: je kunt heel nauwkeurig (op halte-niveau!) zien welke verplaatsingen iemand per OV heeft gemaakt. Zeker voor mensen die geen auto hebben en dus vrijwel alle langere-afstandsverplaatsingen per openbaar vervoer zullen maken komt dat dus effectief neer op het exact vastleggen van locatiegegevens van deze mensen. Ondertussen is de exacte noodzaak van deze omvangrijke dataverzameling nooit duidelijk geworden, hoewel dat toch één van de beginselen is van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (wbp in jargon). Zo zijn er onder meer de volgende eisen (bron: justitie):

Een organisatie...
# mag persoonsgegevens alleen verzamelen en verwerken als daar een goede reden voor is. Of als de betrokken burger toestemming heeft gegeven voor het gebruik van zijn gegevens.
# mag niet meer gegevens verwerken dan strikt noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld
# mag de gegevens niet langer bewaren dan noodzakelijk,

Je kunt je dus afvragen waarom 7 jaar lang bewaard moet worden dat ik ergens incheck en later weer uitcheck met een abonnement, kosten € 0.00. Volgens mij is er geen enkele noodzaak om überhaupt op een zodanige manier te bewaren dat _ik_ die reis gemaakt heb, aangezien niemand zal reclameren over een reis zonder kosten. Of denk ik nu iets heel geks?
Fles schreef:
NS-Reiziger schreef:Als zo'n wet er eenmaal komt durf ik het aan om het ding voor te leggen bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens, het is een belachelijke inperking van de privacy zonder rechtmatig doel. :6
Mja, zo lust ik er nog wel een paar dan. Dan moeten er al dergelijke plannen bestaan in het kader van allerlei andere soortgelijke twijfelachtige initiatieven van de overheid. Als daar zijn: Het rekeningrijden / kilometerheffing, het Electronisch Patiënten Dossier en de opslag van de vingerafdruk op een chip in het nieuwe paspoort. Om nog maar te zwijgen van voornemens om al het internetverkeer inhoudelijk te gaan monitoren "in de strijd tegen auteursrechtenschendingen".
Je internetgegevens worden al bewaard, allemaal onder het mom van 'terrorismebestrijding'. Alsof een terrorist een plain text e-mailtje gaat sturen. :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Vinny »

Nja als je de kassabon van je gegevens uitdraait staat daar zo'n brij aan ontoegankelijke informatie dat er minimaal iemand een dagtaak nodig heeft om één persoon te volgen laat staan een hele samenleving... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Suus »

Dat valt reuze mee, je overdrijft het flink Vinny. Op zo'n transactieoverzicht kan je binnen halve minuut zien waar het mis is gegaan om vervolgens iemand daarmee te irriteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Fles »

Vinny schreef:Nja als je de kassabon van je gegevens uitdraait staat daar zo'n brij aan ontoegankelijke informatie dat er minimaal iemand een dagtaak nodig heeft om één persoon te volgen laat staan een hele samenleving... :lol:

WTF?? "Het uitpluizen is vast teveel werk, dus laten we toch maar lekker alles gaan verzamelen"? :?: Denk toch eens na jij met je rare hersenkronkels heel de tijd :N
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Dat valt reuze mee, je overdrijft het flink Vinny. Op zo'n transactieoverzicht kan je binnen halve minuut zien waar het mis is gegaan om vervolgens iemand daarmee te irriteren.
Ik word altijd enorm ziek van mijn kassabonnetjes. En ik heb ze nodig om zakelijke busreizen te declareren :evil:
Wat ik steeds vaker doe is gewoon een kopje koffie bestellen met een bonnetje en dat maar te declareren in plaats van mijn busreis :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Opslag OV-chipgegevens is onwettig'

Bericht door Geert »

Exporteer dan het transactieoverzicht van ov-chipkaart.nl, dan is het tenminste nog nuttig dat die data centraal opgeslagen is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten