--Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

--Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Ardan »

Morgen, of waarschijnlijk wanneer jullie dit lezen, nu, gaan --Stefan-- (weer in het kader van het gemak in het vervolg zonder streepjes) en ik naar Antwerpen toe. Ik wilde er eigenlijk vandaag (dinsdag) heen gaan, maar onderweg liet Stefan weten dat hij niet kon ivm werk. Morgen gaan we dus samen, maar ik ben vandaag toch gegaan. Bij deze een voorproefje dus op het eigenlijke reisverslag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door find_your_spot »

Aaah klote. Hele week elke dag school. Vandaag toevallig vrij... :X

Veel plezier in Antwerpuh *O*
For Your Railroad Adventures
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Ardan »

Nou, dan gaan we maar eens even een datumpje prikken.

Net weer thuis. 11 uur in Antwerpen aangekomen, om 17 uur weer vertrokken en we hebben Amsterdam nog even onveilig gemaakt. Ik ben bekaf, en dat terwijl ik morgen nog met Meltrain op stap ga (dat wordt NRW nr. zoveel voor mij).
Verslagje zal ik nog wel in elkaar flansen, tenzij Stefan zich geroepen voelt. Ik kan die saaie wit-grijze kleurstelling van De Lijn nu even niet meer zien :wink:
Ik doe ook maar wat
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door --Stefan-- »

Ze had de Citaro kapot gemaakt :( .
Ze wilde de ruit vast proper maken met die bezem maar da lukte nie :P
Afbeelding
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Suus »

Zo te zien is er nog wel meer niet helemaal heel aan dat ding :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door --Stefan-- »

Alvast een paar plaatjes van Antwerpen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
3 0 7 9
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Geert »

Rijden die oude trams nog steeds rond in Antwerpen? Ik was er vorig jaar met Wubbo en toen zaten we zelfs in een tram die nog geen stopknopjes had maar een bel voor als je er uit wilde :mrgreen:

Maar ik ben benieuwd naar het verslag jongens!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Ardan »

Jaa echt, tjemig ik had het gevoel alsof ik in een museumtram zat. Er zijn er al wel wat van opgeknapt, die rijden vooral op de 12 en 24. En sporadisch zelf op de 2. En het praktisch nut van het opknappen is omdat ze nog een aantal jaren mee zullen moeten..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Suus »

De eerste komen uit 1960 en vieren dit jaar dus hun gouden jubileum :shock: Van de 165 stuks rijden er nu nog 155 en 20 stuks gaan er afgevoerd worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Stefan »

Maar wees eerlijk, zo slecht rijden ze niet, het heeft wel wat. Hoewel, ik wil er niet elke dag in zitten. :lol: Maar het leukste blijft de Prémetro daar, met die gewéldige muziek en dat aparte luchtje op de ondergrondse stations. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Suus »

Ik heb mijn kont nog nooit mogen nestelen in een Belgische PCC, heb alleen ervaring met de T4000 van Brussel (A)

Aparte luchtjes hoef je trouwens niet voor naar Antwerpen, sommige stations in Amsterdam kunnen er ook wat van :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Meltrain »

Antwerpen heeft tenminste nog 'lekkere' luchtjes, :wink:

@ --Stefan--: die tram in dat prémetrostation: welke lijn en welk station is dat? Ik kan het niet zo goed zien, maar ben wel benieuwd.

@Ardan: wat een zwaar leven heb jij ook, hè? :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Ardan »

Ja, het is fokking niet normaal meer. Het is trouwens tram 2 richting Hoboken op station Meir.
Ik doe ook maar wat
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Stefan »

't Is in ieder geval lijn 2. Naar Hoboken geloof ik. :P

Edit: Grr, net te laat. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Ardan »

Maar je hebt het wel goed :wink:
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door waldo79 »

Geweldige plaatjes. Schitterende oude trams :pos:
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door |Pim| »

Mooie plaatjes. En die trams verschrikkelijk, op de heetste dag vna de zomer had ik mijn reis geplant naar antwerpen (vooraf niet wetende dat het zo warm werd, en moest ik een heel stuk in die warme dinger zitten zonder airco :<<<<<<<
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Joshua »

Antwerpen een heerlijke stad. Ik ben er wel totaal niet bekend als het om OV gaat. Weet alleen dat van alle stations die ik ooit gezien heb ik Station Antwerpen echt prachtig vind.


Maar leuke foto's :D
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Ardan »

Ik denk dat ik maar eens de moeite ga nemen een verslagje in elkaar te drukken. Zit nu toch lekker alleen thuis, en heb nu alle tijd omdat ik niet uitga vanavond. Tenzij één of andere papkop om kwart over 11 nog eens opbelt of ik naar Winterswijk wil komen.
Ik denk dat-ie met een uurtje er wel opstaat. Eerst even een hele zwik foto's uploaden.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Ardan »

Allez, het verslag is er!
Nou, ja, goed, we zijn dus naar Antwerpen geweest, voor het geval iemand het nog niet doorhad :lol: Om 7 44 vertrok ik per s3600 uit Deventer, een uurtje later zat Stefan naast mij. Fijn dat het ICRm was, maar toch was ik na 2,5 uur, toen we in Roosendaal aankwamen, behoorlijk gaar geworden. We hadden daar 20 minuten overstaptijd en dus kon er een busje op de plaat gezet worden.
Afbeelding

En dit varkensneusje dat drie minuten achter onze trein als stoppertje naar Antwerpen zou hobbelen.
Afbeelding

En ja, veel foto's zijn hierboven al gepost. Erg veel gezien, maar ik ga niet alles nog eens hier plaatsen. In ieder geval namen we op een gegeven moment tram 24 vanaf de Rooseveltplaats, een gigantisch en niet-te-volgen busstation, naar station Antwerpen-Zuid. En het was daar gesjellig!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Per varkensneus naar Centraal gegaan. Natuurlijk moesten we nog wel even flaneren over de Meir, de schitterende winkelavenue. Wel even anders dan de Kalverstraat!
Ook nog even een Lijnkubusje gefotografeerd, bij Centraal.
Afbeelding
Doorgelopen naar de Rooseveltplaats, en vandaar per tram 24 naar de Stenenbrug gegaan. In april ben ik met het wijlen NederlandMetro-forum hier geweest. Antwerpen heeft namelijk slechts de helft van zijn premetrotunnels in gebruik, de andere helft is in de jaren '80 wel aangelegd, maar nooit in gebruik genomen, ook liggen er nooit gebruikte stations in ruwbouw. Kapitaalvernietiging ten top. De premetrotunnel van station Opera, via Astrid en Drink, naar de Stenenbrug, wordt nu echter verbouwd, en wordt naar verwachting in 2015 in gebruik genomen door tram 24. Bij de Stenenbrug ligt een grote put, 25 meter diep. Bij de open dag waar ik in april dus bij was, kon je hier de tunnel in en ondergronds naar Astrid lopen. Ontzettend gaaf was dat. Hier een blik in de put.
Afbeelding
Je ziet de ingang van de tunnel richting Morckhoven. Erboven ligt de dichtgemetselde ingang van de tunnel richting Centraal. Over de put is een groot net gespannen, ik stak de lens erdoorheen. Ook is er een hek om dit terreintje, maar die stond open.
En als je in Antwerpen komt, mag een wandeling door de St. Annatunnel natuurlijk niet ontbreken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Euhm dat was het wel zo'n beetje voor wat betreft mijn kant van het verhaal :roll:
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Joshua »

Had ook al van --Stefan-- begrepen dat jullie op Spookstations waren geweest. Lijkt me echt geweldig om een station te zien die eigenlijk niet eens in gebruik is genomen maar er wel al jaren ligt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Ardan »

Het was inderdaad erg gaaf om te zien. Helaas had ik die dag mijn camera niet bij me. Meltrain, mb90 en waldo79 waren er die dag ook bij, en Alargule, al zit laatstgenoemde hier niet bij geloof ik. Misschien dat zij nog wat in hun archief hebben.
Maar er ligt echt gigantisch veel ongebruikt spul in Antwerpen. Bij de Groenplaats en bij Sport zie je nog aftakkinkjes naar ondergrondse keerlussen. Die bij Sport wordt nog wel eens gebruikt voor kerende extra trams naar het Sportpaleis, die bij Groenplaats was in gebruik tot in de jaren '90, toen de Brabotunnel werd geopend, de verbinding met de Linkeroever.
Ook Charleroi barst van het niet gebruikte spul. Moet er nog eens naartoe, ik vind dat soort dingen erg gaaf. Ze noemen het daar de GTI, de Grands Travaux Inutiles.

En die avond in Amsterdam heb ik Stefan ook geleerd wat er nog onder het Weesperplein ligt...
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Joshua »

Als het wat minder koud is en zo ga ik ook richting Antwerpen en Brussel. Dan ben je van harte welkom me rond te leiden XD. Dan mag je me vertellen waar al die spookstations liggen.
Laatst gewijzigd door Joshua op zo 31 jan 2010, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Ardan »

Ik wil je met alle genoegen rondleiden, lijden hoeft voor mij niet per se..
Ik doe ook maar wat
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: --Stefan-- en Ardan on Tour #3: Antwerpen

Bericht door Joshua »

Hihi typfoutje XD

De eerste en laatste keer dat ik in Antwerpen was heb ik op Station Antwerpen na eigenlijk niet zo veel van Antwerpen gezien. Ik was er namelijk met iemand winkelen die een hekel aan OV heeft en het was voor hem al een prestatie met een trein naar Antwerpen te gaan. Het was dat hij toen nog een rijbewijs had anders had hij het zeker niet gedaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten