Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door Meltrain »

Nadat hij de twee dagen ervoor al in Antwerpen was, verloste ik Ardan afgelopen donderdag uit zijn ‘lijden’ en gingen we gezamenlijk een reisje maken door Nordrhein-Westfalen.
Voor Ardan was dit al zijn zoveelste keer door dat gebied, maar voor mij pas de eerste keer. Hierdoor kon Ardan allerlei goede tips geven. ;)
Voor mij begon de dag al vroeg, want we zouden bij Enschede de grens overgaan en dat ligt nou niet bepaald naast Rotterdam. :P
Dat betekende 6:20 opstaan, wassen, aankleden, spullen pakken en even voor 7en alweer op de fiets naar Rotterdam Lombardijen, alwaar ik om 7:07 arriveerde, exact één minuut voor mijn t5016 kwam.
Na een reisje van ongeveer 10 minuten arriveerde ik op Rotterdam Centraal, alwaar ik de t4020 wilde nemen. Ik liep dus naar spoor 13/14, maar merkte opeens dat de t2825 er ook nog stond. Omdat ik dan eventueel nog in Utrecht een kopje koffie kon halen, besloot ik maar deze trein te nemen. Naar later zou blijken, was dat een goede beslissing…
Oorspronkelijk zou deze trein maar tot Utrecht Centraal rijden, maar net voor Woerden kwam de omroep dat hij toch naar Amersfoort door zou gaan.
De t2825 vertrok met ongeveer +5 en dat bleef tot net voor Woerden ongeveer zo. Daarna reden we echter ineens een stuk trager en net boven de A2 stonden we stil.
Uiteindelijk kwamen we aan in Utrecht. Oorspronkelijk zou ik daar uitstappen, maar ik besloot toch te blijven zitten.
Aangekomen in Amersfoort had de trein ongeveer +10; we kwamen net iets voor de t1525 aan.
Toen de t1625 kwam, stapte ik in de voorste bak, van het voorste stel (de m4021) en belde Ardan om te zeggen dat ik eraan kwam. Ik had net opgehangen, toen de t1625 al vertrok, terwijl de t525 er nog niet was. 8-) Tja, dat betekende een niet al te drukke trein. ;)
Na zo’n 40 minuten kwam ik aan in Deventer, waar Ardan al op mij (en de trein) stond te wachten. Hij stapte in en gezamenlijk gingen we naar Enschede.
Aldaar aangekomen hadden we een ruime overstap, dus gingen we nog even naar het busstation.
Daar zagen we onder andere deze Volvo 7700 op lijn 74:
Afbeelding

Blijkbaar is de rit die zojuist aankwam erg druk, want er reed nog een versterkingsbus, namelijk in de vorm van deze bus van Gelderesch Reizen:
Afbeelding

Hierna liepen we naar het ‘Duitse’ perron en kochten bij de DB automaat een SchönerTagTicket NRW voor maximaal 5 personen à €35,-.
We namen de RB64 naar Münster, geëxploiteerd door DB met een Talent.
Na ruim een uur arriveerden we in Münster, waar ik onze Talent (nogal lelijk) op de foto zette:
Afbeelding

Even later kwam er een FLIRT van eurobahn aangereden:
Afbeelding

Omdat we toch nog even overstaptijd hadden, besloten we nog even naar buiten te gaan. Zo mocht ondermeer het stationsgebouw van Münster op de foto:
Afbeelding

Ook reed er een gelede Lion’s City:
Afbeelding

Hierna gingen we weer terug het station in en kocht Ardan een spoorboekje met alle treinen van NRW. Vervolgens namen we de RB69/89 naar Hamm. Deze trein werd gereden met de FLIRTs die ik hierboven al plaatste en deze trein splitst in Hamm: het voorste deel gaat naar Bielefeld en het achterste deel naar Paderborn (en veel minder frequent ook nog naar Warburg).
Na een ritje in deze vrij comfortabele trein kwamen we in Hamm.
Ardan had gezegd dat hier een goede overstap bestaat naar Dortmund, maar dat bleek in elk geval op dit tijdstip niet het geval. :( We besloten daarom maar om te reizien via Unna.
Omdat we toch nog wat tijd hadden, gingen we nog even voor het station kijken, waarbij ook het stationsgebouw op de foto mocht:
Afbeelding

Op het station zelf was echter ook genoeg te zien, zoals deze ICE2:
Afbeelding

Op het station lazen we ook dat de RE13 (Venlo – Hamm) in 3 delen reed en dat er vervangende treinen reden, wegens een gebrek aan treinen.
Hierna gingen we met de RE7, gereden door DB met Dosto’s, naar Unna.
In Unna kwamen we een Ersatztzug op de RE13 tegen, gereden met rijtuigen van de NOB:
Afbeelding

Ook komt de S4 van het S-Bahn net Rhein-Ruhr in Unna:
Afbeelding

Vanaf Unna namen wij echter de RB59, welke door eurobahn met FLIRTs wordt gereden, op weg naar Dortmund.
We stapten uit bij:
Afbeelding

Na een korte tijd kwam een FLIRT als RB59 naar Soest aangereden:
Afbeelding

Een overzichtje van station Dortmund-Hörde met de hierboven genoemde FLIRT:
Afbeelding

Er kwam ook een RE57, gereden door DB met een Lint, aangereden:
Afbeelding

Dortmund-Hörde is ook een station van U-Stadbahn lijn U41 en wel het voorlaatste station. Wij namen de U41 daarom eerst naar eindstation Clarenberg, om daar alsnog de U41 te nemen richting het centrum, waarbij we uitstapte op Stadtgarten.
Hier zette ik een lijnstrip van U41 en U47 op de foto:
Afbeelding

Stadtgarten is een overstapstation. Boven rijden de lijnen U41, U45, U47 en U49 en onder rijden de lijnen U42 en U46.
Verder geldt nog dat lijn U45 en U46 allebei Westfalenhallen als eindpunt hebben en daar in elkaar over gaan. Ze rijden als het ware een rondje.
Ook maakte ik een foto van het display en een beetje interieur:
Afbeelding

lijn U45 naar Westfalenhallen komt aangereden te Stadtgarten:
Afbeelding

Wij namen U46 naar zijn eindpunt Westfalenhallen en gingen na de ‘transformatie’ tot U45 nog twee stations mee, namelijk tot Westfalenpark.
Dit station ligt tussen een weg in en bij de tunneluitgang. Op dit station komt ook de U49.
Net na het station is dus de tunneluitgang, waar we foto’s gingen maken. Het linker spoor is voor de U49 richting Hauptbahnhof/Hafen, het middelste spoor is voor U45 (beide richtingen) en het rechter spoor is voor U49 richting Hacheney. Hier gaat dus een tram naar Hacheney:
Afbeelding

Vervolgens een U49 naar Hauptbahnhof:
Afbeelding

We gingen het station weer in en namen de volgende U49 naar Hacheney. Hier komt hij aangereden bij Westfalenpark:
Afbeelding

Zoals gezegd namen we de U49 naar zijn eindpunt Hacheney, maar omdat daar verder niet heel veel te doen was, gingen we gelijk weer terug met de U49 en stapten uit bij Kampstrasse.
Dit is ook een overstappunt van de U41, U45, U47 en U49, maar nu met de lijnen U43 en U44, die van alle lijnen nog wel het meest op een tram lijken.
We wilden eigenlijk met U44 naar zijn eindpunt Westfalenhütte, maar om vage redenen stond die niet op de DRI, dus gingen we met (een erg volle) lijn U43 één halte verder naar Reinoldikirche en stapten daar alsnog over op de U44 (die nu wel aangegeven stond).

We namen dus lijn U44, die bovengronds echt als tram rijdt, naar zijn eindpunt Westfalenhütte. Daar zette ik de tram op de foto, terwijl het onderwijl was gaan sneeuwen:
Afbeelding

De tram van de andere kant:
Afbeelding

We namen lijn U44 weer terug naar Reinoldikirche. Ditmaal zaten we voorin en kon ik door twee ruiten een tegentram fotograferen:
Afbeelding

Vanaf Reinoldikirche namen we de U42 richting Grevel, om uit te stappen bij halte/station Gluckaufstrasse.
Daar maakte Ardan de voor mij belangrijkste foto van de dag :P :
Afbeelding

Niet heel bijzonder, maar ik vond dat de aanduiding toch op de foto moest:
Afbeelding

De U42 naar Hombruch kwam vrij snel weer aangereden:
Afbeelding

We namen deze tram terug naar Stadtgarten en gingen vandaar met de U49 naar Hauptbahnhof.
Hier namen we de S1 richting Solingen Hbf, omdat we naar Dortmund-Universität wilden.
Bij laatstgenoemde station stapten we over op de H-Bahn, een ‘zwevend’ automatisch vervoermiddel, wat enkele locaties van de Universiteit met elkaar en het S-Bahn station verbindt.
We begonnen met een ritje naar het ene eindpunt Technologiezentrum en bleven daar zitten, om gelijk weer terug te gaan richting het andere eindpunt Eichlinghofen.
Onderweg maakte ik een foto van de baan:
Afbeelding

Vanaf Eichlinghofen gingen we ook gelijk terug, maar ditmaal stapten we bij station Campus Süd uit. Vanaf dit station is de aftakking naar Campus Nord en die moest ook nog even gedaan worden. ;)
Dat gaf gelijk de gelegenheid om zo’n voertuig te fotograferen:
Afbeelding

Campus Nord ligt op loopafstand van het S-Bahn station Dortmund-Universität (en het praktisch nut van het station is me dan ook niet echt bekend), dus liepen we maar, i.p.v. terug te gaan via Campus Süd.
Vanaf Dortmund-Universität namen we weer de S1, gereden met een BR 422, richting Solingen Hbf, maar nu met als doel om uit te stappen in Düsseldorf Hbf. Omdat we bijna 1,5 uur in de S-Bahn toch niet echt zagen zitten, keken we even in het spoorboekje wat een alternatief was. Als we in Bochum over zouden stappen op de RE1, zouden we 7 minuten eerder in Düsseldorf Hbf zijn, maar moesten we wel 20 minuten wachten in Bochum.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door Meltrain »

We besloten dat te doen, wat gelijk nog een beetje tijd gaf om het tramnet van Bochum te bezoeken.
We liepen naar het ondergrondse tramstation en daar kon ik nog net een tram op de (metersporige) lijn 302 op de foto zetten:
Afbeelding

Wij namen echter de (als enige normaalsporige) lijn U35 (die van de andere kant van het perron vertrekt) naar station Oskar-Hoffmann-Stasse.
Daar aangekomen maakte ik deze (nogal vage) foto van het materieel:
Afbeelding

Op Oskar-Hoffmann-Stasse liepen we gelijk naar het perron in de andere richting en daar kwam ik dit nog tegen:
Afbeelding

Hiervandaan namen we weer lijn U35 voor maar liefst twee haltes, namelijk naar Bochum Rathaus.
Hier wilden we weer overstappen op een metersporige tramlijn naar Hbf, maar in tegenstelling tot Hbf lagen de perrons van de meter- en normaalsporige lijnen hier niet naast elkaar.
We moesten dus nog een klein stukje lopen naar dit futuristisch ogende perron:
Afbeelding

Helaas waren toen inmiddels 15 van onze 20 minuten op, dus we vreesden enorm voor onze aansluiting.
Aangekomen op Bochum Hbf (per metersporige tram) was het al bijna vertrektijd, dus we renden naar het perron waar onze RE1 zou moeten staan. Gelukkig kwam hij pas aangereden toen wij het perron op renden, dus we hadden hem gehaald.
Deze RE1, gereden door DB met Dosto’s, was trouwens erg druk, maar we hadden nog een zitplaats.
In Düsseldorf Hbf stapten we uit en op het station gingen we eten: Ardan een Bockwurst en ik een Bratwurst. ;)
In Düsseldorf zelf hebben we ook nog een klein rondje per Strassenbahn en U-Stadtbahn gemaakt, maar daar zal Ardan wel wat meer over vertellen, want ik heb geen zin om nu nog de haltes en stations op te zoeken. :P
Enfin, ik heb één foto van een moderne tram op lijn 715 gemaakt:
Afbeelding

Om 19:48 moesten we echter weer op het Hbf zijn, omdat dan onze RE13 richting Venlo zou vertrekken.
Alhoewel deze sinds 13 december door eurobahn gereden zou worden, reed hij nu met X-wagens van de DB en slechts tot Mönchengladbach.
In Mönchengladbach konden we overstappen (niet cross-platform) op het vervolg van de RE13, die ook door DB, maar nu met de oude vertrouwde Silberlingen werd gereden. De controle aan boord was overigens wel van eurobahn.
Inmiddels hadden we via mobiel.ns.nl al gezien dat de t1980 om vage redenen niet verder dan Eindhoven reed en dat ik dus of ongeveer 45 minuten in Venlo had, of ongeveer 15 minuten in Venlo en een half uur in Eindhoven had. Omdat Ardan aanbood om een trein later te nemen vanaf Venlo, bleef ik daar wat langer.
In Venlo was het stationsgebouw in elk geval wel erg vrolijk, misschien voor Carnaval:
Afbeelding

Uiteindelijk vertrok Ardan om 21:30 met de t32276 om via Nijmegen in Deventer uit te komen.
Ikzelf mocht zo’n 19 minuten later ook vertrekken met de t1982 (met ICRm :D) om na ruim 1,5 uur in Dordrecht aan te komen. Onderweg in Breda trouwens nog Fyra 4806 gespot.
Vanaf Dordrecht was het nog ruim 10 minuutjes met de t5182 naar Rotterdam Lombardijen, waar ik om 23:50 aankwam.
Vervolgens nog tien minuten fietsen naar mijn huis, waar ik even na twaalven na een lange en vermoeiende, maar zeker erg leuke dag tevreden aankwam.
Slapen zat er echter nog niet in: eerst wilde ik persé nog de (opgenomen) finale van De Slimste Mens ter Wereld zien. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door Joshua »

Hihi Ardan kan ook echt niet thuis zitten volgensmij. Maar weer hele leuke foto's :D
Teksten bewaar ik voor morgen, me oogjes beginnen moe te worden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door Ardan »

@Joshua: Neeeee absoluut niet zeg, ik ben echt geen huismus. Het liefst ben ik zo veel mogelijk weg.

@Meltrain: mijn complimenten. Goed verslag, gedetailleerd ook. :pos: *O*

Toch wil ik graag wat aanvullende foto's plaatsen. Niet dat ik er superveel heb gemaakt, en veel van onze foto's zijn ook gelijk, maar toch.

Een dubbeldekkerbus in Münster. Geen idee wat voor lijn en wat voor type, in ieder geval een Setra.
Afbeelding
Het busstation van Hamm.
Afbeelding
En ja, Dortmund-Hörde... moet je eens kijken hoe laag dat perron is!
Afbeelding
Ik zou zeggen: kijk en vergelijk. Een Duits Lintje naast het perron en een Nederlandse.
Afbeelding
Afbeelding
S-bahnstation Dortmund Universität. Een 423 als S1 naar Solingen vertrekt juist.
Afbeelding
Een zweeftreintje zeilt voorbij :mrgreen:
Afbeelding
In Düsseldorf zijn ook oude trams. Vaak met een volgkarretje erachteraan bungelend. Vergelijkbaar met de PCC's uit Antwerpen. Deze rijdt op lijn 704, bij Graf Adolfplatz.
Afbeelding
En tram 715 kreeg ik nét iets mooier op de foto dan Meltrain :mrgreen:
Afbeelding
Wat de nummering betreft: het Ruhrgebiet is opgedeeld in zones. In Essen beginnen alle lijnen met een 1. In Bochum met een 3 (overigens is lijn U35 een echte U-Stadtbahnlijn, geen tramlijn), Dortmund heeft alles met een 4, en Düsseldorfse lijnen beginnen altijd met een 7. In feite kun je 'tram 715' ook lezen als 'tram 15'.
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door STF »

Die lage perrons hebben we toch ook in Belgie en Luxemburg?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door Ardan »

Helaas wel. Echt waar, ook na mijn bezoek aan Antwerpen denk ik: we hebben het in Nederland zo slecht nog niet.
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door STF »

In Nederland zijn de perrons zo hoog omdat het Prorail-piepschuim er anders niet onder past. :lol:

Maar de deuren van bijvoorbeeld een Luxemburgse trein zitten ook veel lager dan bij een Nederlandse trein, dus opzich maakt de perronhoogte dan niet uit. Behalve bij zo'n situatie als op je foto te zien is, trein hoog + perron laag...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door Suus »

Het lukt Ardan wel elke keer een onmogelijke overstap te verzinnen in de reisroute (A)

Die oude trams van Düsseldorf zijn nog echte Duewag trams, een type wat bijna uitgestorven is in Duitsland (en in Nederland al is).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door Joshua »

Ik ben totaal niet bekend in Duitsland. Onbekend terrein voor mij als het om OV gaat.
Maar wat mij op valt is dat ik zoveel verschillende kleurtjes zie. Hoe is het daar dan geregelt met concessies en aanbestedingen?

Verder moet ik toch echt kwijt dat ik het stationsgebouw van Münster echt lelijk vind.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door Meltrain »

Bee schreef:Die oude trams van Düsseldorf zijn nog echte Duewag trams, een type wat bijna uitgestorven is in Duitsland (en in Nederland al is).
Klopt, ze deden mij erg denken aan de 1600's van Rotterdam. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door Jurjen »

meltrain schreef: In Venlo was het stationsgebouw in elk geval wel erg vrolijk, misschien voor Carnaval:
Afbeelding
Stimmt, dat is inderdaad voor Vastelaovend. Rood, geel en groen zijn dé kleuren. Ach, ziet er altijd nog beter uit als de stationshal van Utrecht C in de kerstperiode. ;)
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door playertwo »

carnaval is pas over een kleine 2 weken, dus dat is wel erg vroeg :mrgreen:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door Jurjen »

Nouja, vroeg... 11 november hadden ze hun eerste Carnavalsfeestje al. Volgend weekend ga ik de kinderoptocht van Zitterd (Sittard) meemaken. En ach, hoe lang hing die kerstversiering van Utrecht er? Ook meer dan 2 weken van tevoren. ;-)
Thalys 9409
Berichten: 14
Lid geworden op: za 08 nov 2008, 20:50
Locatie: FGSP

Re: Ardan en Meltrain on Tour 3: Nordrhein-Westfalen

Bericht door Thalys 9409 »

De Setra = Kassböhrer Setra Topclass 400 series : S431DT

S= Setra
4= serie 4
31= aantal rijen stoelen
DT= Dubbeldek
125 jaar Kusttram in 2010
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten