Internationaal naar Belgie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Reiziger Delft »

In de spoortunnel in Antwerpen staat 3000 volt gelijkspanning op de bovenleiding.
Oud forumgebruiker

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Oud forumgebruiker »

Reiziger Delft schreef:Ach, wat maakt het nou uit hoe een bepaalde treinserie wordt genoemd? Het gaat er toch om hoe snel je op een bepaalde bestemming bent? Al noemen ze de IC Den Haag --> Utrecht een sprinter die niet op tussengelegen stations stopt (behalve Gouda), of de stoptrein Delft --> Den Haag Centraal een IC die op alle tussengelegen stations stopt, dat weerhoudt me echt niet om met de trein te reizen. :P

Fyra rijdt tussen Schiphol en Rotterdam ook alleen maar Hoofddorp voorbij, schande! :twisted:
Juist. Maar op het moment ik vanuit Amsterdam alleen nog maar snel in Rotterdam kan komen met een peperdure trein (Fyra), omdat het huidige Intercityaanbod dusdanig verpauperd is, vind ik het minder worden...
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Reiziger Delft »

Dat is weer een andere discussie, ik bedoelde dat de naam van een trein dus niets uitmaakt; gaat erom hoe snel hij is. :wink:

Daarover gesproken; op dit moment doet de s2100 Amsterdam --> Rotterdam in 1:03, de s2200 in 1:09. In de toekomst gaat de s2100 precies hetzelfde rijden als de s2200, dus doet er dan 6 minuutjes langer over. Okay, het is langer, maar het valt mee toch. :) Vanuit Delft krijgen we voortaan 4 IC's per uur naar Leiden en Amsterdam, waar veel mensen zeer blij mee zijn.
Oud forumgebruiker

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Oud forumgebruiker »

En Amsterdam - Dordrecht gaat van 1.17 naar 1.32, 15 minuten langer. Tsja, ik weet niet wat zwaarder heeft gewogen: de reizigers te Delft of mensen de peperdure Fyra injagen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Daniel »

In één van die twee stellingen klopt iets niet: Amsterdam - Rotterdam in 1.03 en Amsterdam - Dordrecht in 1.17 als huidige situatie klopt met de reistijden, maar Amsterdam - Rotterdam in 1.09 en Amsterdam - Dordrecht in 1.32 zou betekenen dat de ene stop in Rotterdam Blaak die erbij komt 9 minuten extra reistijd oplevert. Dat lijkt me toch wel redelijk onwaarschijnlijk :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Karl »

Dan nog, ook voor binnenlandse reizen is het verlies van de Benelux en de daarbij horende plannen een groot verlies. De intercity wordt een stopcity met extra stops te Rotterdam Blaak, Delft, Laan van NOI.
Laatst gewijzigd door Karl op zo 31 jan 2010, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

Reiziger Delft schreef:op dit moment doet de s2100 Amsterdam --> Rotterdam in 1:03, de s2200 in 1:09. In de toekomst gaat de s2100 precies hetzelfde rijden als de s2200, dus doet er dan 6 minuutjes langer over.
Dat schiet ook niet op, zeg. De Beneluxtrein doet dit in 58 minuten. Naar Schiphol scheelt het relatief nog meer omdat het stuk Schiphol - Amsterdam Centraal zo'n rottig omrijdstukje is. Jammer dat de trein straks niet door de noord-zuidtunnel gaat.

Delft en Leiden zijn steden met maar rond de 100 duizend inwoners, moeten die echt net zo veel treinen hebben als Rotterdam en Den Haag, met ettelijke malen dit inwonertal?

Gaat er ook nog wat veranderen met de intercity van Den Haag CS naar Schiphol/Amsterdam? Ik hoorde iets over dat alle intercity's op Laan van NOI gaan stoppen...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Daniel »

iljitsch schreef:Delft en Leiden zijn steden met maar rond de 100 duizend inwoners, moeten die echt net zo veel treinen hebben als Rotterdam en Den Haag, met ettelijke malen dit inwonertal?
Tja, je kunt het zien als een soort van voorsteden he. Vooral veel forensenverkeer van Delft naar Rotterdam/Den Haag en zeker ook van Leiden naar Amsterdam.

Maar wordt dit hier niet ontzettend off-topic?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Karl »

Dus dan is het geen IC meer: een IC is er immers om steden met elkaar te verbinden; snel- en stoptreinen kan je gebruiken om voorsteden met centra te verbinden. Overigens lijkt het me prima om de concessie in te trekken vanaf 2015 en dan in het hoofdrailnet te intergreren.
Het is een spectrum.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

Reiziger Ddrs schreef:
iljitsch schreef:Vooral veel forensenverkeer van Delft naar Rotterdam/Den Haag en zeker ook van Leiden naar Amsterdam.

Maar wordt dit hier niet ontzettend off-topic?
Tja, alles heeft met elkaar te maken... Onderstand zonder de Beneluxtrein mee te rekenen:

In Leiden stoppen vier intercity's per uur uit de richting Rotterdam naar Amsterdam en twee vanuit Den Haag CS. Daar zou je er dus twee van kunnen schrappen en er toch nog vier overhouden. Met de stoptrein die maar twee keer extra stopt tussen Leiden en Schiphol kan je dan nog vier treinen per uur van Leiden naar Schiphol houden voor al die stewardessen die in Leiden wonen.

En vanuit Den Haag HS stoppen er nu al vier sneltreinen/intercity's per uur op Delft (plus minstens vier trams), geen enkele reden dus om die twee andere treinen naar Rotterdam daar ook te laten stoppen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Vinny »

Fyra rijdt tussen Schiphol en Rotterdam ook alleen maar Hoofddorp voorbij, schande! :twisted:
De aftakking van de HSL is net voor Hoofddorp station. In geval van calamiteit is het net aan niet mogelijk om in Hoofddorp te halteren voor de treinen komende uit Rotterdam (zie sporenplan). Ik vind dat een ontwerpfout. Immers de Schipholtunnel is nogal verstoringsgevoelig en dat neemt de komende jaren alleen maar toe wegens de nieuwe tunnelwet, het safe-heaven princpe en de algemene veiligheidsjihad in Nederland. Als je tenminste in Hoofddorp kunt komen vanuit Rotterdam is het een stuk eenvoudiger om vervangend vervoer in te leggen: bijvoorbeeld via de Zuidtangent. Je komt daarmee tenminste nog in Amsterdam Zuid. :!:
(maar goed, dat is hier slightly off topic)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Suus »

Ik heb het idee dat de relatie Leiden - Schiphol schromelijk onderschat wordt. Ik kan niet anders zeggen dan dat je in de ochtendspits (v 8:30 in Ledn) met 10 bakken VIRM nog steeds heel veel staanplaatsen hebt tussen Leiden en Schiphol, en dat er daarna in de s2600 tot Amsterdam Centraal vrije zitplaatsen zijn.

De Benelux stopt niet (meer) omdat het in Leiden te druk is heb ik menigmaal gehoord. En de statistieken wijzen ook uit dat Leiden in reizigersaantallen het vijfde station van Nederland is. Schiphol is het zesde station. Daartussen geen intercity's laten rijden kan je niet verkopen aan je reizigers, en die blijven dan ook, alleen met andere eindstations dan nu (Noordoost vanuit Schiphol verder naar Den Haag)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

Maar stappen al die mensen in Leiden in? Ik denk toch echt niet dat je vier intercity's en twee stoptreinen per uur nodig hebt voor dit trajekt. Vergeet ook niet dat de intercity dit trajekt in 15 minuten doet en de stoptrein in 20, dat is ook niet het grote verschil.

Toen ik in Leiden studeerde was ik ooit een uur te laat op een tentamen omdat ik normaal altijd zonder te kijken de eerste de beste trein op spoor 6 op Hollands Spoor pakte maar nu eerder dan normaal ging en de trein ijskoud Leiden voorbijreed. Wel het hoogste cijfer van dat jaar gehaald op dat tentamen. :-) Dat zal 15 jaar geleden geweest zijn, en ik neem aan dat dit de Beneluxtrein was. Een paar jaar later werkte ik in Diemen en toen nam ik 'm ook vaak omdat-ie zonder stop in Leiden snel op Schiphol was met een goede aansluiting naar Diemen-Zuid.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door tsov »

't Is maximaal 14 jaar geleden, want voor 1996 stopte de Benelux wel in Leiden :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

tsov schreef:'t Is maximaal 14 jaar geleden, want voor 1996 stopte de Benelux wel in Leiden :)
Dat kan kloppen, ik begon in 1995 in Leiden en het tentamen zal dus in 1996 geweest zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Suus »

Leiden is geen rustig station, maar er gaat veel uit, en er gaat veel in. Leiden heeft ook een flink deel aan reizigers vanuit Gouda en Alphen richting Schiphol en Amsterdam, en heel veel mensen die met de bus naar Leiden gaan vanuit de Bollenstreek. Je haalt niet zomaar ergens 60.000 reizigers die elke dag het station verlaten (zonder overstappers) vandaan :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Joshua »

Hoe dan ook, er moet gewoon wel een intercity vanuit Nederland (Breda of Roosendaal) naar Antwerpen rijden. Zonder de onzin van toeslag en dat soort dingen.
Oud forumgebruiker

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Leiden is geen rustig station, maar er gaat veel uit, en er gaat veel in. Leiden heeft ook een flink deel aan reizigers vanuit Gouda en Alphen richting Schiphol en Amsterdam, en heel veel mensen die met de bus naar Leiden gaan vanuit de Bollenstreek. Je haalt niet zomaar ergens 60.000 reizigers die elke dag het station verlaten (zonder overstappers) vandaan :wink:
Maar what's the big deal? In dat nieuwe ontwerp blijven er 4 maal per uur Intercity's rijden tussen Leiden en Schiphol (series 700, 1600 en 2600) en 2 maal in het uur een stoptrein (serie 13900). Ik zie het probleem niet.
Oud forumgebruiker

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Oud forumgebruiker »

Reiziger Ddrs schreef:In één van die twee stellingen klopt iets niet: Amsterdam - Rotterdam in 1.03 en Amsterdam - Dordrecht in 1.17 als huidige situatie klopt met de reistijden, maar Amsterdam - Rotterdam in 1.09 en Amsterdam - Dordrecht in 1.32 zou betekenen dat de ene stop in Rotterdam Blaak die erbij komt 9 minuten extra reistijd oplevert. Dat lijkt me toch wel redelijk onwaarschijnlijk :wink:
En Lombardijen. Dit is berekend op de tijden van de 2200 zoals dit volgens Reiziger Delft gesteld werd. Misschien heeft de s2200 momenteel een vrij lange stop op Rotterdam?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Daniel »

Nee, Lombardijen zou juist z'n snelle trein kwijt raken: enige IC-stop tussen Dordrecht en Rotterdam wordt Rotterdam Blaak :wink:

De s2200 heeft in Rotterdam overigens een korte stop (ca. 2 min.) tegen 3 min. voor de s2100. De stop van de s2200 in Rotterdam was in de oorspronkelijke situatie (drgl 2007) wel lang maar is ingekort zodat in de daluren kort gekeerd kon worden in Dordrecht i.p.v. in 60 minuten. Lange stop van Breda ri. Amsterdam zit zodoende tegenwoordig in Dordrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Dexter »

iljitsch schreef:Iemand die internationaal de trein neemt is gek of heeft geen andere keus.
Of werkt bij het spoor en betaald slechts 2 x 6 euries voor een 2 retourtjes Utrecht C - München Hbf. 8-)
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Geert »

Of koopt voordelig een Niederlande-Special of Europa-Special bij de DB, dat is vaak ook lekker voordelig.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Stefan »

Inderdaad, al een paar keer een retourtje Bremen - Rotterdam voor €38,- geboekt. :pos: Goeie uitvinding, die Niederlande Spezial. :mrgreen:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door Dexter »

Precies, je moet gewoon aanbiedingen scherp in de gaten houden en slim boeken. Soms is het zelfs nog voordeliger dan reisfaciliteiten voor medewerkers. Zo gek is internationaal reizen per trein nog niet hoor. :wink:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Internationaal naar Belgie

Bericht door iljitsch »

Dexter schreef:Precies, je moet gewoon aanbiedingen scherp in de gaten houden en slim boeken
Maar dat wil ik juist niet. Ik wil gewoon een vaste prijs en simpel kunnen kopen, in plaats van dat eindeloze gedoe met allerlei vage opties en toeslagen waar het internationaal treinreizen van vergeven is.

De trein verliest het zo echt van het vliegtuig, waar je weliswaar ook geen vaste prijs hebt maar het vergelijken van prijzen en kopen van kaartjes is tegenwoordig wel vrij simpel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: omaylie en 143 gasten