GVB-bussen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef: De Van Hool NewA300 heeft er overigens nog minder, namelijk exact nul :wink:
Die in Utrecht wel volgens mij. Heb je toevallig een tekening of foto anders van die bussen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Daniel »

Ik vergis me even in het nummer, 'tis de A308 die 10 meter is (A300 bestaat niet (meer)). Maargoed, ik zie hier geen zitplaatsen in het lage deel. In de 12 meterversie (A330) heb je die wel.

Edit: en 'tis trouwens een GVU-bus, kijk maar goed in de lichtkrant, in de A308-brochure voor wat betreft het interieur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Waarschijnlijk gaat dit over de vervanging van de Berkhof Junior busjes, en die hebben welgeteld 0 stoelen in een laag gedeeelte, omdat er geen laag gedeelte is :wink:

Het aantal reizigers komt ook dicht in de buurt van dat getal trouwens (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: GVB-bussen

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:@Bee: Connexxion heeft de A330Hyb, da's de 12-meterversie. Maargoed, die hybrides zijn er dus van 10 meter (A300Hyb) tot 18 meter (AG300Hyb).
De Connexxion hybrides zijn van het type A300 ;)
Welk bedrijf maakt er tegenwoordig nog midibussen? GVB aan de 10m-Ambassador? Of maakt MAN nog midibussen (iets als de Scouts)?
Produceert VDL de Procity nog? (A)
Daarnaast heb je nog tal van Turkse en Aziatische bedrijfjes die volop midibussen produceren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:
Reiziger Ddrs schreef:@Bee: Connexxion heeft de A330Hyb, da's de 12-meterversie. Maargoed, die hybrides zijn er dus van 10 meter (A300Hyb) tot 18 meter (AG300Hyb).
De Connexxion hybrides zijn van het type A300 ;)
Ah, handig die consequentheid in naamgeving... een niet hybride A300 bestaat weer niet want da's de A330 terwijl ze er verder op aandrijving na hetzelfde uitzien en even lang zijn. Voor de 10-meter en 18-meter zijn hybride en dieselversie wel weer gelijk genummerd...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door tsov »

Voorzover ik weet heeft de A300 een volledig vlakke vloer en de A330 een verhoging naar achteren (à la Amba). Bij de normale A300 zit de motor dan in het midden, maar bij de Hybride zit-ie op het dak ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: GVB-bussen

Bericht door Bastiaan »

Het verschil is de plaatsing van de motor: bij de A300 in het midden, bij de A330 achterin. Beiden hebben een vlakke vloer. Alleen de A360 heeft een hoge vloer achterin.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: GVB-bussen

Bericht door lint41 »

Nu we het toch over Van Hool hebben: waarom hebben sommige wagens wel een 'pet' op het dak en andere niet (GVU 4100 en 4400)? En waarom loopt deze bij sommige wagens helemaal naar achteren door (GVU 4900 en 7800), en bij andere alleen boven de cabine (GVU 4600)?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Geert »

De bussen waar het helemaal bij doorloopt zijn oorspronkelijk bussen van de Zuidtangent (besteld door Connexxion dus). Waarschijnlijk vond CXX een helemaal doorlopende 'pet' mooier, GVU koos bij de gewone geleded voor de halve variant (die ik persoonlijk ook een stuk beter vind staan eerlijk gezegd) :).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Er zit wel iets onder, want een van die bussen is wel eens een tijdje in Almere geweest. Nu is een bus die in Almere is geweest geen bus in Almere geweest als er niet iets kapot was of ontbrak aan de bus, en zodoende ook bij een van die 79xx-bussen: http://www.busfoto.nl/foto/displayimage ... =590&pos=9
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Etienne »

Bee schreef:Er zit wel iets onder, want een van die bussen is wel eens een tijdje in Almere geweest. Nu is een bus die in Almere is geweest geen bus in Almere geweest als er niet iets kapot was of ontbrak aan de bus, en zodoende ook bij een van die 79xx-bussen: http://www.busfoto.nl/foto/displayimage ... =590&pos=9
Mag die zo überhaupt wel de straat op :roll: Lijkt me niet :lol:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Geert »

Bee schreef:Er zit wel iets onder, want een van die bussen is wel eens een tijdje in Almere geweest. Nu is een bus die in Almere is geweest geen bus in Almere geweest als er niet iets kapot was of ontbrak aan de bus, en zodoende ook bij een van die 79xx-bussen: http://www.busfoto.nl/foto/displayimage ... =590&pos=9
Ja, klopt, maar dat is alleen in het voorste gedeelte van de bus. Het achterste deel zit niks (dat kun je altijd mooi zien vanaf de traverse tussen Utrecht Centraal en HC, dan kijk je precies boven het busstation).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: GVB-bussen

Bericht door Wubbo »

Ah, dat verklaart wel waarom je bij de meeste bussen op het dak restanten rood (= Zuidtangent) ziet, maar bij sommige dat Connexxion-geel.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: GVB-bussen

Bericht door Ardan »

Bus 60 loopt volgens mij echt slecht. GVB is er zelfs reclame voor aan het maken..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Er staat wel eindelijk een goed kaartje van bij *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: GVB-bussen

Bericht door Vinny »

Ook als u in de Staatsliedenbuurt woont is bus 60 een aanwinst.
Een aanwinst nog wel. Ik woon zelf in de Staatsliedenbuurt en ik vind bus 60 een gemiste kans.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: GVB-bussen

Bericht door MdJ »

Ik vind ook wel eens wat, maar dat is meestal niet zo veel :mrgreen: .

Maw: Waarom niet?
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Lijn 60 leek in eerste instantie bedoeld als Sloterdijk - Staatsliedenbuurt - Centraal Station, maar zonder dat lijn 21 rechtgetrokken zou worden. Dat ging niet door, door protesterende buurtbewoners aan het Marnixplein, en nu is het dus een ringlijn in de Staatsliedenbuurt, terwijl de lijn 21 nog steeds bomvol door de wijk rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

De bussen 101 tot 173 moeten voor 1 januari 2012 zijn afgevoerd, die voldoen dan niet meer aan de leeftijdseisen (max 12 jaar) van de nieuwe concessie. De 174 tot 230 voor 1 januari 2013 en de laatste bussen voor het jaar 2014. De gelede Jonckheren moeten ook voor 2014 het veld geruimd hebben.

Ik denk dat er de komende jaren nog wel een flinke aanschaf aan zit te komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: GVB-bussen

Bericht door willy84 »

Waar heb je dit overzichtje vandaan?

Ik heb uit een document van de Stadsregio, volgens mij het PvE, de volgende info gehaald.
GVB mag doorrijden met bepaald oud materieel want als zij die nu zouden vervangen voor EEV materieel dan zouden ze nog niet voldoen aan de (toekomstige?)eisen zodat gewacht zou worden op euro 6 of 7 ofzo. Complete kletspraat natuurlijk om het GVB de hand boven het hoofd te houden.

In dit OV magazine staat trouwens een overzicht van alle Euro norm waardes in de verschillende gebieden: http://www.ovmagazine.nl/archief/OV-Mag ... t_2009.pdf

Daarin kan ook lezen dat Amsterdam de oudste of in ieder geval de meest vervuilende troep heeft. En dat voor een stad die propageert goed voor het milieu te zijn. PvdA en GL zitten in het college en zie hoe zij het doen :neg: . Oudste metromaterieel troep dat er te krijgen is en meest vervuilende bussen.

Overigens zijn twee afgevoerde standaards naar Groningen gegaan ergens op een industrieterein van Akzo waar de werknemers niet zelf mogen rijden. Iemand die weet of er nog GVB standaards bij Qbuz zijn ingezet?
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

Het is niet zo heel lastig. Je kijkt naar de afleverdatum, en het feit dat vanaf 1 januari 2012 de nieuwe concessie ingaat, waarin vermeld is dat materieel niet ouder mag zijn dan 12 jaar in de dagdienst, en dat een gemiddelde leeftijd van 8 jaar behaald moet worden. De oudste bussen komen uit 1998, en die voldoen dus sowieso niet aan de nieuwe concessie. Daarna ga je verder, en de nieuwste standaardbussen komen uit 2002, dus dan heb je 2014 als einddatum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: GVB-bussen

Bericht door willy84 »

Oke dan begrijp ik je. Ik verbaas me nergens over met het GVB. Een of andere uitzondering vanwege "bijzondere" omstandigheden ofzo. Omstreeks wanneer wordt bekend dat GVB het definitief mag gaan doen?

(is natuurlijk al bekend, weet ik ook wel)
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: GVB-bussen

Bericht door Suus »

In november is het definitieve PvE gepubliceerd, dan zal ergens dit jaar het GVB wel met een "marktconform" plan komen. Dat moet dan worden goedgekeurd door iedereen die een beetje inspraak heeft: consumentenorganisaties, gemeentes, stadsdelen. En daarna gaat de concessie in december 2011 in.

En voor die tijd zal Activa BV dan wel nieuwe bussen gaan kopen neem ik aan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: GVB-bussen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Laat me raden: MB Citaro... :(

Ik overdrijf nu wel een beetje. Het zijn prima bussen, alleen die theekrans achterin... ik vind dat zo'n aanfluiting. Hopelijk zal die niet in de standaardbussen terecht komen ook, zal toch wel niet? Afijn, laten we eerst maar afwachten wat het wordt.
X-MANUEL-X
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 10 jan 2010, 20:49

Re: GVB-bussen

Bericht door X-MANUEL-X »

Ardan schreef:Bus 60 loopt volgens mij echt slecht. GVB is er zelfs reclame voor aan het maken..
Ja die bus 60 zie ik dagelijks (richting Nassaukade) er is helemaal (niemand) in die bus.
Bus 60 kan wel bus 21 wel een handje helpen want iedereen gaat naar de Vluchtlaan en daarna gaat hij samen met bus 64 of bus 19 die ook naar Sloterdijk gaat. Bus 60 Centraal Station - Vluchtlaan - Sloterdijk dat zou een verbetere buslijn zijn.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten