Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Een nieuwe metroverbinding in Rotterdam van Kralingse Zoom naar Zuidplein gaat volgens eerste schattingen zeker 2,2 miljard euro kosten. De metrolijn kan in 2020 of 2021 een feit zijn. Dat schrijft het stadsbestuur in een brief aan de gemeenteraad. Rotterdam onderzocht of een deel van het tracé in 2018 klaar kon zijn, omdat de stad hoopt een van de speelsteden voor het WK in 2018 te worden.
In Rotterdam kan men wel projecten zonder vertraging opleveren. :) De Benelux metrolijn viel uiteindelijk 60 miljoen Euro goedkoper uit dan begroot. :pos:
En met de RR-boortunnel hebben zich ook geen noemenswaardige problemen voorgedaan. En de prijs is misschien hoog, maar in ieder geval realistisch ingeschat. Goed OV vraagt nu eenmaal om investeringen, dat geldt ook voor wegen.
Reiziger Delft schreef:In Rotterdam kan men wel projecten zonder vertraging opleveren. :) De Benelux metrolijn viel uiteindelijk 60 miljoen Euro goedkoper uit dan begroot. :pos:
Precies, het gepruts in Amsterdam mag geen reden zijn om een project in Rotterdam tegen te houden. :)
Die ligt er wel, alleen moet je overstappen op *Ping* "Station Beurs, hier kunt u overstappen op de Calandlijn" (Goh wat zullen we de oude Teetjes missen, net als toen met de Emmetjes).
Je zou zelfs een rechtstreekse verbinding kunnen aanbieden, want er ligt een verbindingsboog tussen Leuvehaven en Blaak. Alleen moeten Oost->Zuid metro's dan 2x gelijkvloers oversteken, dus dat wordt geen succes.
Maar het ging juist om een verbinding via het Nieuwe Kuip-gebied en niet alleen om een lijn Zuidplein-Kralingse Zoom.
Beurs is een erg druk station, de relatie Beurs-Kralingse Zoom neemt ook Japanse standaarden aan. Een extra verbinding Zuidplein - Kralingse Zoom lijkt mij, ook gezien de andere toekomstplannen, zeker niet onredelijk :)
Ik geloof 'op het gevoel' wel in een verbinding Kralingse Zoom-Zuidplein, maar ik geloof niet in het Kuipproject en ik vraag me af hoe de reizigersprognoses zijn zonder dat project.
Ik vraag me echt af of er nog plaats is voor een evenementen-/sporthal/overig van zo'n omvang.
Toekomst: bij een aanleg is een viersporigheid Capelsebrug-Kralingse Zoom wellicht een idee.
Van dat Kuipproject heb ik voorlopig ook nog niet zo'n heel hoge pet op ;)
Je hebt ook nog de verdichting en bouw van woningen op (de Kop van) Zuid, in het centrum en hier en daar nog wat aan de randen van de stad. Tezamen met de plannen om minder auto's in de binnenstad te hebben, kan een toename van het aantal reizigers verwacht worden.
Volgens mij is er met de huidige infrastructuur weinig ruimte tot capaciteitsuitbreiding op Schiedam-Capelsebrug?
Sterker nog, door de nieuwe tunnelwet ziet het er naar uit dat de capaciteit Capelsebrug - Schiedam Centrum verlaagd wordt, omdat het save haven principe geïntroduceerd gaat worden. Vooral de grote afstand tussen Kralingse Zoom en Voorschoterlaan levert problemen op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl schreef:Toekomst: bij een aanleg is een viersporigheid Capelsebrug-Kralingse Zoom wellicht een idee.
Dat zou zeker geen overbodige luxe zijn en dan kan je bv Spijkenisse/Schiedam <-> Binnenhof/Nesselande vrijleggen van de lijn Zuidplein <-> Capelle a/d IJssel. Anders krijg je hoe dan ook conflicten.
In tegenstelling tot wat je zou verwachten door al dat gedoe in Amsterdam kunnen deze projekten wel degelijk binnen de begroting blijven. De _infrastructuur_ van Randstadrail had ook geen (echte) overschrijdingen, bijvoorbeeld.
Maar is er geen manier om 2,2 miljard beter te besteden dan een nieuwe metrolijn aanleggen door een deel van Rotterdam waar weinig mensen naartoe willen?
Karl schreef:Er wil echt niemand naar de universiteit, 'brainpark' enerzijds en evenementenhal, regionaal knooppunt en groot winkelcentrum anderzijds? -O-
Vast wel, maar is het 2,2 miljard waard op de overstap in het centrum te besparen?
Volgens mij is al die infrastructuur die overal maar neergeplempt wordt de reden dat Nederland ondanks het hoge bruto nationaal produkt een relatief lage levensstandaard heeft. (Wij wonen toch in krappe huisjes vergeleken met veel andere landen.)
De infrastructuur in Nederland is echter volkomen onder de maat. Ga eens in Spanje kijken bijvoorbeeld: daar struikel je over de snelwegen, metrolijnen en HSL-sporen. In Nederland heb je het met de grachtengordel wel weer zo ongeveer gehad...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Vinny schreef:De infrastructuur in Nederland is echter volkomen onder de maat. Ga eens in Spanje kijken bijvoorbeeld: daar struikel je over de snelwegen, metrolijnen en HSL-sporen. In Nederland heb je het met de grachtengordel wel weer zo ongeveer gehad...
Het verschil is dat je in Spanje nog open ruimte hebt, zodat als de eerste en tweede ring rond Madrid dichtgeslibt zijn je gewoon een derde aanlegt. Vergis je niet, het verkeer in Madrid is 1 grote verstopping. Metro is over het algemeen erg goed hoewel de lijnen niet bepaald ideaal lopen. Zo woon ik in Leganes, een stadje net ten zuiden van Madrid, en als ik van/naar het vliegveld wil heb ik 3 metro's/treinen nodig. Vanuit mijn oude huis in Den Haag was ik sneller op Schiphol met de tram en de trein.
Overigens is het bruto binnenlands produkt per hoofd van de bevolking in Nederland 50% hoger dan in Spanje. Wat je in Nederland ziet is dat er miljarden uitgegeven worden om wat koeien te ondertunnelen maar ondertussen worden er onvoldoende nieuwe huizen gebouwd zodat we netto niet veel lol hebben van dat extra geld.
Volgens mij is dit een andere, wel interessante, discussie dan in dit topic gevoerd moet worden.
Overigens denk ik niet de levensstandaard in Nederland laag is, zeker niet in vergelijking met andere landen. Iedereen heeft hier (nog) toegang tot zorg, educatie (welk niveau dan ook), transport. Internet wordt tegenwoordig als basis gezien en als je de bijstand aanvraagt krijg je een telefoon met 2828903 functies cadeau.
Het kan ook andersom en daarvoor hoef je maar een klein stukje over de grens te kijken: in België wemelt het van de GTI's oftewel Grands Travaux Inutiles. Ik noem maar even een compleet afgewerkt metronet in Charleroi, waar nog geen derde van in gebruik is genomen, viaducten voor snelwegen, premetrotunnels in Antwerpen, een scheepslift.
De Belgen hebben echt miljarden belastinggeld uitgegeven aan goede infrastructuur om het nu overwoekert te zien worden door onkruid... -O- Dan doen wij het nog niets eens zo slecht en hier worden dingen ook echt afgebouwd.
ik heb het geloof ik al eens een keer in de topic verteld dat ik een busbaan wil tussen Zuidplein en kralingsezoom om geld te besparen waarmee er met investeringen de Drechtsede en de haven beter met OV te bereiken zijn van en naar rotterdam.
Wat ik wil zeggen is dat Rotterdam zich niet alleen moet concentreteren op de stad maar zoals ze vroeger ook gedaan ook op de regio.
Kijk eens voor een grap naar een waterbus tussen Rotterdam Zuid en Nieuw Lekkerland of een verlening van de metro van Cappele an de Ijsel naar Nieuwenkerk NS . Of doe de Maastussel opnieuw indelen waardoor je zonder nieuwe tunnelbuis een metro tussen Schiedam en de Slinge kan aanleggen.
Het zijn allemaal iets kleinere projecten waarmee je ook het aantal rezigers mee opkrikt.
88122903 schreef:Of doe de Maastussel opnieuw indelen waardoor je zonder nieuwe tunnelbuis een metro tussen Schiedam en de Slinge kan aanleggen.
Hoe zie je dat voor je? Tunnels met tegenverkeer zijn in Nederland uit den boze, en een autotunnel is heel wat anders dan een metrotunnel qua indeling, helling, vluchtroutes, breedte, hoogte, etc.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gaan er zoveel mensen van Schiedam naar Slinge dan? De metro gaat nu al op twee plaatsen onder de rivier door, je kan via het centrum van Rotterdam of via Pernis. Ik kan me niet voorstellen dat het kosteneffectief is om hier nog iets tussenin te leggen om een stukje af te snijden. Ik denk dat een oost-west lijn in Rotterdam Zuid zinniger is, maar blijkbaar was een metro naar Ridderkerk toch te veel van het goede, dat is ook niet doorgegaan.
Als ze nog wat met dat vliegveld willen in Rotterdam is het ook geen slecht idee daar een metrolijn naartoe te leggen. En helemaal mooi zou het zijn om de metro naar Delft door te trekken maar dan ga je natuurlijk kilomters door het weiland, misschien niet supernuttig.
Het is wel het Plan om deze nieuwe lijn vanaf Zuidplein ooit verder door te trekken naar het Marconiplein en/of Schiedam C... Bij een metro naar Zestienhoven heb ik zo m'n twijfels. Zo groot is dat vliegveld niet en door de vele Nimby's in de omgeving zit groei er nauwelijks in.