"Streekbus goedkoper dan stadsbus met ov-chipkaart"

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

"Streekbus goedkoper dan stadsbus met ov-chipkaart"

Bericht door Daniel »

Afbeelding
Bron: AD/De Dordtenaar, papieren editie, 2 februari 2010

Interessant... volgens de Provincie Zuid-Holland is het kilometertarief in Dordrecht dus hoger dan in de regio eromheen vanwege de hogere frequenties en de grotere hoeveelheid materieel die op de stadsdienst nodig zijn. Toch wel enigzins bedenkelijk dat die redenering dan vrijwel nergens anders in het land opgaat: Utrecht, Rotterdam en Amsterdam hebben dezelfde tarieven in de stad als in de aangrenzende regio's en zelfs Leeuwarden heeft hetzelfde tarief als heel Friesland (om maar een voorbeeld van aanzienlijk verschillen in reisafstanden te nemen). Alleen in Den Haag is het stadsvervoer duurder dan het streekvervoer, maar daar scheelt 't slechts 0,5 cent.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: "Streekbus goedkoper dan stadsbus met ov-chipkaart"

Bericht door M57 »

Een juiste bronvermelding lijkt me wel op z'n plaats.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "Streekbus goedkoper dan stadsbus met ov-chipkaart"

Bericht door Daniel »

Oeps, vergeten. Nu staat'ie er wel :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: "Streekbus goedkoper dan stadsbus met ov-chipkaart"

Bericht door Dexter »

Reiziger Ddrs schreef:Interessant... volgens de Provincie Zuid-Holland is het kilometertarief in Dordrecht dus hoger dan in de regio eromheen vanwege de hogere frequenties en de grotere hoeveelheid materieel die op de stadsdienst nodig zijn. Toch wel enigzins bedenkelijk dat die redenering dan vrijwel nergens anders in het land opgaat: Utrecht, Rotterdam en Amsterdam hebben dezelfde tarieven in de stad als in de aangrenzende regio's en zelfs Leeuwarden heeft hetzelfde tarief als heel Friesland (om maar een voorbeeld van aanzienlijk verschillen in reisafstanden te nemen). Alleen in Den Haag is het stadsvervoer duurder dan het streekvervoer, maar daar scheelt 't slechts 0,5 cent.
Dit kan eigenlijk niet en je moet 't daarom echt aankaarten bij de provincie ZH. Hun reactie is wel erg makkelijk.
Vallend blad maakt rails glad.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: "Streekbus goedkoper dan stadsbus met ov-chipkaart"

Bericht door Vinny »

^^ Nee, ze hebben er over nagedacht: stadsvervoer is "duurder" vanwege de lagere kosten-dekkingsgraad. Dat is in bijv. Amsterdam ook zo Het is wel een discutabele manier omdat op deze manier door te rekenen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: "Streekbus goedkoper dan stadsbus met ov-chipkaart"

Bericht door Wubbo »

Is de kostendekkingsgraad van het stadsvervoer in Dordrecht lager dan dat van de streek?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "Streekbus goedkoper dan stadsbus met ov-chipkaart"

Bericht door Daniel »

Dat lijkt me onwaarschijnlijk aangezien ik juist ooit van de vestigingsmanager heb gehoord dat er op de stadsdienst Dordrecht een bescheiden winst gemaakt wordt en de streekdienst flink verliesgevend is, je zou de tarieven dus juist andersom verwachten
Die winst zit 'm deels in de immense hoeveelheid wagenverkoop (met name op de lijnen naar Krispijn, Crabbehof en Wielwijk) waar men het woord "strippenkaart" niet lijkt te kennen. Die zie ik dus ook geen chipkaart gaan gebruiken...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: "Streekbus goedkoper dan stadsbus met ov-chipkaart"

Bericht door Suus »

Het moet haast wel een experiment zijn, want aan dergelijk gedoe doen ze bij de andere stadsdiensten in de concessies van de provincie Zuid-Holland niet. (Gorinchem, Gouda, Alphen aan den Rijn, Leidse regio).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: "Streekbus goedkoper dan stadsbus met ov-chipkaart"

Bericht door Daniel »

Eens kijken of de journalist die het artikel geschreven heeft mij aan wat contactgegevens van de verantwoordelijke personen bij de provincie kan helpen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: "Streekbus goedkoper dan stadsbus met ov-chipkaart"

Bericht door Dexter »

Als je het aankaart bij de juiste personen - de provincie ZH en ROVER - gaat het balletje vanzelf rollen en ben je binnen no-time de held van Dordt! :pos:
Vallend blad maakt rails glad.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten