OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door iljitsch »

Met nog anderhalve week te gaan voordat in Rotterdam de strippenkaart sneuvelt is de OV-chipkaart nu ook te gebruiken op lijnen 3 en 4 van Randstadrail: http://www.htm.net/Pages/DEF/1/518.html.

Het is nu dus mogelijk op alle trams en bussen van HTM op saldo te reizen, maar ze doen (nog) niet aan verchipte abonnementen, hierbij moet je dus niet in- en uitchecken bij de HTM.

Ook blijven we met de vreemde situatie zitten dat je op hetzelfde perron met lijn E op het perron moet in/uitchecken en met lijnen 3 en 4 in het voertuig.

Wel wordt lijn 3 richting Zoetermeer een stuk goedkoper met de chipkaart:

Laan van NOI - Forepark: strip 1,53; chip 1,43
Forepark - Voorweg Hoog: strip 2,03; chip 1,73
Den Haag CS - Centrum West: strip 3,04; chip 2,72

Kijken hoe snel de SP hier melding van gaat maken...

Lijn 4 vanaf de Javalaan in Zoetermeer naar Den Haag CS is een heel klein beetje duurder: strip 3,55; chip 3,60. Ga je dan van CS naar de uithof dan is het strip 1,52; chip 1,84.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Joshua »

Maar dan staan er op stations als het land van NOI nu meerdere CICO's?
Ik vrees dat daar weer verwarring gaat komen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door iljitsch »

Joshua schreef:Maar dan staan er op stations als het land van NOI nu meerdere CICO's?
Ik vrees dat daar weer verwarring gaat komen.
Bedoel je daarmee check in / check out paaltjes?

Op perron 11 op Den Haag CS heeft de RET er niet minder dan 4 staan... Maar je bedoelt natuurlijk van zowel de RET als HTM. Nee dus. Bij de RET staan de paaltjes op het perron bij de oude hofpleinlijn, maar bij de HTM zitten de lezers altijd in het voertuig. Wel handig om even te weten voor de reiziger, ja.

Ik ben dus bang dat de kreet "leergeld betalen" in het openbaar vervoer weer tot leven gaat komen.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Joshua »

Ja en als je niet uit Den Haag komt en je loopt het peron op van de randstadrail waar zowel 3, 4 als E stopt dan is het echt wel logies dat mensen inchecken op het perron en dan gewoon de 3 of 4 inlopen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Chauf21 »

De voertuigen van de lijnen 3 en 4 stoppen niet op dezelfde plek als de voertuigen van lijn E. Je moet heel bewust naar het andere perron lopen en daar staan dan de chippaaltjes. Neemt niet weg dat het onduidelijk kan/zal zijn of dat je het even kan vergeten als je nog snel komt aanrennen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door iljitsch »

Chauf21 schreef:De voertuigen van de lijnen 3 en 4 stoppen niet op dezelfde plek als de voertuigen van lijn E. Je moet heel bewust naar het andere perron lopen en daar staan dan de chippaaltjes. Neemt niet weg dat het onduidelijk kan/zal zijn of dat je het even kan vergeten als je nog snel komt aanrennen.
Klopt allemaal. Dat nam niet weg dat de eerste keer dat ik lijn E moest hebben van Laan van NOI ik bij het lage (HTM) deel van het perron ging staan en dus een sprintje moest trekken toen de RET metro aan kwam rijden.

Als je het eenmaal weet is het redelijk duidelijk maar ik kwam gewoon niet op het idee dat het perron in twee aparte delen gesplitst was.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Ardan »

Zucht. Krijgen we van die situaties als op de Amstelveenlijn. Dat mensen lukraak inchecken bij de cico op het perron, en niet op de schermen kijken en dan toch de tram nemen omdat-ie eerder komt.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Geert »

En dat mag niet? Je bent toch ingecheckt, of...? -O-
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door iljitsch »

Nee dat "mag" niet want als je met de HTM reist moet je in het voertuig in/uitchecken en als je met de RET reist voordat je instapt en nadat je uitstapt.

Overigens gaat het in dit geval goed omdat als je bij een RET-paaltje incheckt en dan toch de HTM-tram neemt en dan weer bij het RET-paaltje uitstapt bij een andere gemeenschappelijke halte, je zowel bij de RET in- als uitgecheckt hebt. Wel rij je zwart bij de HTM...

Verder staat goed aangegeven wanneer de eerstvolgende metro/tram komt dus dit zou niet al te vaak moeten voorkomen, alleen in de gevallen waarop mensen bijvoorbeeld op het RET-deel staan en niet gezien hebben op het elektronische tijdenbord boven het HTM-deel de HTM-tram eerder komt.

Sowieso is het overlappende deel van de trajekten niet zo heel erg lang.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Daantje »

Maar stel dat ik van Leidschendam-Voorburg naar Centrum West reis. Ik check op Leidschendam-Voorburg in bij het incheckpaaltje op het station en check bij Centrum West uit in het voertuig (want daar staan op het perron geen paaltjes lijkt me dan?), dan is dat dus niet goed? Maar kan het wel of kan je alleen in het voertuig uitchecken als je daar ook bent ingecheckt (zoals in de bus)?

En wat dan als ik vanaf Hofplein naar Centrum West wil, dan moet ik op Hofplein op het perron inchecken, op Leidschenveen op het perron uitchecken, in het voertuig weer inchecken en dan in het voertuig ook weer uitchecken? Wat een gedoe :?

Ik hoop dat de HTM snel ook verchipte abonnementen gaat herkennen. Zou voor mij erg handig zijn als ik met tram 1 van Rijswijk naar Delft ga want ik heb een abonnement voor de zone Delft maar niet voor Rijswijk. Ik ga nu nog met de strippenkaart omdat het met de chipkaart officieel niet kan. Daarmee zou ik op de zonegrens uit moeten checken.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Raymond »

Daantje schreef: En wat dan als ik vanaf Hofplein naar Centrum West wil, dan moet ik op Hofplein op het perron inchecken, op Leidschenveen op het perron uitchecken, in het voertuig weer inchecken en dan in het voertuig ook weer uitchecken? Wat een gedoe :?
Dat is inderdaad de bedoeling en je blijft het maar pakken. Hadden een paar weken terug een ritje Den Haag Centraal - Driemanspolder gemaakt met de chipkaart. Het eerste stuk met de RET dus op de perrons in/uitgecheckt, vervolgens in de HTM tram naar Voorweg om over te stappen voor het laatste stukje naar Centrum West.
In de trams werkt het dus precies hetzelfde als in de bus ;)
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door iljitsch »

Ik zat te denken dat het een goed idee zou zijn om op drukke punten (bij CS en HS en in de tramtunnel) en bij afgesloten perrons zoals de oude treinhaltes paaltjes op het perron neer te zetten om zo de doorstroming bij in- en uitstappen te bevorderen. Zal vast wel technisch lastig zijn om inchecken op een perron en uitchecken in een tram of omgekeerd te koppelen maar dat interesseert mij natuurlijk niet.

Wat ik me wel afvraag is of dit het makkelijker of juist ingewikkelder maakt voor de gemiddelde reiziger. Zolang je bij de HTM zit is het leven simpel: altijd in het voertuig.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Joshua »

Maar een paaltje op een peron is natuurlijk minder storinggevoelig. Goede reden van de RET om daar voor te kiezen.

Want ja Randstadrail E is onderdeel van een metro netwerk en Randstadrail 3 en 4 van een tramnetwerk van HTM.
Maar voor de gebruiker zou het idd het makkelijkste zijn als alle vervoerders kiezen voor de optie in het voertuig of juist omgekeerd overal op de perrons.

Alhoewel vandaag toen we met de amsterdamse metro gingen en uit stapte bij Orangebaan op 1 na alle CICO's uit stonden.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 02 feb 2010, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door tsov »

Joshua schreef:Orangelaan
Oranjebaan wellicht? ;)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Suus »

Joshua schreef:Alhoewel vandaag toen we met de amsterdamse metro gingen en uit stapte bij Orangelaan op 1 na alle CICO's uit stonden.
Nee, die zijn tijdelijk in onderhoud.

RandstadRail heeft ook de opmerkelijke eigenschap dat bij de HTM het kilometertarief op Zoetermeer - Laan van NOI hoger is dan op het stadstraject.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door iljitsch »

Joshua schreef:Maar een paaltje op een peron is natuurlijk minder storinggevoelig.
Zou het?

Afbeelding
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Joshua »

Ik neem aan dat die dingen water bestendig zijn. En anders gewoon een CICO dakje maken XD
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Suus »

Ik zie daar geen problemen trouwens :?:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door iljitsch »

Joshua schreef:Ik neem aan dat die dingen water bestendig zijn. En anders gewoon een CICO dakje maken XD
Er hoeft niks in of uit, en er zitten zelfs geen knoppen op, dus je zou ze in principe in plastic kunnen gieten...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Chauf21 »

Daantje schreef:Maar stel dat ik van Leidschendam-Voorburg naar Centrum West reis. Ik check op Leidschendam-Voorburg in bij het incheckpaaltje op het station en check bij Centrum West uit in het voertuig (want daar staan op het perron geen paaltjes lijkt me dan?), dan is dat dus niet goed? Maar kan het wel of kan je alleen in het voertuig uitchecken als je daar ook bent ingecheckt (zoals in de bus)?
Het kan, je zal geen foutmelding krijgen. Wat er daadwerkelijk gebeurt is het volgende:
-je checkt in bij de RET, er gaat €4,- borg af;
-je gaat reizen met een voertuig van de HTM, officieel ben je niet juist ingecheckt;
-aan het einde van je reis houd je de pas wederom voor een ov-chipkaartlezer. Doordat je bij dit voertuig nog niet bekend bent, "denkt" het systeem dat je wilt inchecken, er gaat wederom €4,- borg af.

Voor je gevoel heb je dus in- en uitgecheckt, in de praktijk ben je twee keer ingecheckt zonder uit te checken. Dat ritje kost je dus 8 euro.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door reisthijs »

Het probleem in dit geval is dus vooral, dat je blijkbaar op twee plaatsen tegelijk ingecheckt kan zijn. Heel vreemd, zo'n kaartlezer moet toch aan een chipkaart kunnen zien of je op dat moment al ergens ingechekt bent? Als je bij de verkeerde probeert uit te checken zou het logisch zijn als je foutmelding krijgt in plaats van dubbel ingecheckt te worden. Het systeem zou toch niet moeten kunnen "denken" dat je wil inchecken terwijl je al ingecheckt bent?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Chauf21 »

Voor een deel "weet" het systeem ook dat reeds ingecheckt, dat staat namelijk op je kaart. Je zou er inderdaad voor kunnen kiezen om een foutmelding weer te geven wanneer je je met een reeds ingecheckte kaart in een nieuw voertuig meldt. Maar wat schiet je daar mee op? In veel gevallen ben je niet meer in staat om uit te checken bij het vorige voertuig. Om dan toch de juiste ritprijs voor de komende rit te berekenen, word je opnieuw ingecheckt bij het nieuwe voertuig.

Het systeem weet overigens niet of je wilt in- of uitchecken. Om bij het genoemde RR-voorbeeld te blijven: je kan op Centrum West zowel willen uitstappen (zoals beschreven door Daantje), maar je kan ook bij Centrum West willen instappen (indien je op een andere manier op Centrum West bent gekomen). Het systeem ziet niet wat een reiziger doet, maar in beide gevallen wordt de pas voor de eerste keer bij de lezer gehouden. En als je nog niet eerder in dat voertuig bij die rit bent ingecheckt, gaat het systeem ervan uit dat je instapt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door reisthijs »

Een slecht onwerpen systeem dus, terwijl het zo simpel is om te "weten" wat de reiziger wil: wie nergens is ingechekt wil inchecken, wie wel al is ingecheckt (of dat nu bij hetzelfde voertuig en/of vervoerder was of niet) wil vanzelfsprekend niet opnieuw inchecken.
Chauf21 schreef:Maar wat schiet je daar mee op?
In ieder geval dat je maar één keer 4 euro kwijt bent, en niet twee keer. En dat je -voor de volgende keer- tenminste duidelijk weet wat je fout deed.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Joshua »

Even een voorbeeld van al een hele tijd terug.
Toen kwam ik aan op Den Haag HS. De enige cico waar we langs af kwamen werkte niet.
Nou we hadden geen zin om te zoeken naar een andere CICO dus hebben het station gewoon verlaten.
We zijn toen met de tram naar Den Haag Centraal gegaan. In de tram natuurlijk wel keurig in en uit gecheckt.
Toen dachten we van goh dan checken we hier als nog uit bij NS.
Maar dat bleek niet mogelijk. Waarschijnlijk omdat we met die kaart daarna nog een transactie hebt uitgevoerd.
We werden dus gewoon weer ingecheckt. Toen hebben we gewoon keurig 3 minuten gewacht en toen zijn we weer uitgecheckt. Vervolgens wel weer probleemloos met RandstadRail E naar Rotterdam gegaan.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: OV-chipkaart nu ook in Randstadrail 3 en 4

Bericht door Chauf21 »

reisthijs schreef:Een slecht onwerpen systeem dus, terwijl het zo simpel is om te "weten" wat de reiziger wil: wie nergens is ingechekt wil inchecken, wie wel al is ingecheckt (of dat nu bij hetzelfde voertuig en/of vervoerder was of niet) wil vanzelfsprekend niet opnieuw inchecken.
Dat hangt er maar vanaf.
Het genoemde probleem (uitchecken in een ander voertuig dan waar je bent ingecheckt) speelt maar bij een beperkt aantal trajecten (RandstadRail Laan van NOI-Leidschenveen, Metro/trein Amsterdam Amstel - Holendrecht). In de meeste andere gevallen zal 'een reiziger die vergeten is uit te checken en zijn pas opnieuw voor een lezer houdt' een nieuwe reis of overstap willen maken; hij of zij wil dan opnieuw kunnen inchecken.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten