OV in San Francisco

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

OV in San Francisco

Bericht door iljitsch »

Je verwacht het niet in Amerika, maar ze hebben daar een stad die hoge ogen gooit in de race naar OV-hoofdstad van de wereld. Ze hebben er twee soorten bussen, twee soorten "trams" en twee soorten metro. En nog een zooi veerdiensten die ik niet geprobeerd heb en treinen.

Het oudste systeem is de "cablecar". Dat is een soort ongemotoriseerde tram die door een kabel onder de grond vooruitgetrokken wordt. De bestuurder moet dus een mechaniek bedienen dat de kabel grijpt en loslaat om te stoppen en vaart te maken. Het mooie van dit systeem is dat een kar die een van de vele steile heuvels opgaat zo omhoog getrokken wordt door een andere die omlaag gaat.

Nauwelijks te geloven, maar bij de foto uit de zijruit hou ik de camera netjes recht. Het is de straat die zo'n enorme hoek maakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De cablecar is een toeristenattractie en niet echt bruikbaar voor praktisch transport: erg langzaam en erg druk. Ik was in maart 2009 in San Francisco, ruim buiten het toeristenseizoen, en toch waren ze redelijk vol.

Iets minder oud zijn de "historic streetcars", ofwel een ratjetoe aan bejaarde trams, grotendeels in originele kleuren van waar ze ooit vandaan gekomen zijn. Altijd leuk om weer eens in een PCC te kunnen zitten. Sommige haltes zijn dan wel weer modern met een digitaal display.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Blijkbaar heb ik geen moeite gedaan foto's te maken van het exterieur van de gewone bussen die uiteraard op veel meer plaatsen komen dan de trams:

Afbeelding
Afbeelding

Maar dat maak ik dan weer goed met de trolleybussen. Waarschijnlijk handig in San Francisco om dezelfde reden als de cablecar: regeneratief remmen heuvel af maakt energie beschikbaar voor heuvel op door een andere bus.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als laatste de metro. De Bay Area Rapid Transport (BART) gaat in de stad ondergronds maar rijdt ook flinke afstanden buiten de stad naar de randgemeenten en het vliegveld. De "muni" is een normale stadsmetro. Volgens mij zijn deze foto's allemaal van de muni en munistations, maar ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kortom: mooie plek om te bezoeken om allerlei redenen. En de Amerikaanse mevrouw die naaste me in het vliegtuig zat geloofde me bijna toen ik haar vertelde dat het KLM-vliegtuig vanwege kostenbesparingen maar drie motoren had.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV in San Francisco

Bericht door iljitsch »

Ik vraag me ineens af hoe ze het voor elkaar krijgen om trams en trolleybussen door dezelfde straat te laten rijden... Er zullen vast niet veel steden in de wereld zijn die beide hebben.

Overigens zijn de tramlijnen niet zo heel lang, ze zijn ook voornamelijk toeristisch bedoeld maar ze rijden wel normale diensten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in San Francisco

Bericht door Suus »

Het lijkt erop dat de trams trolleystangen gebruiken voor de stroomafvoer. Ik denk dat het dan mogelijk is om slechts een bovenleiding te gebruiken, en de rails om het circuit te sluiten. Omdat trolleybussen om rubber banden rijden hebben die de tweede bovenleidingskabel nodig om dat circuit te sluiten. Zelfverzonnen theorie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV in San Francisco

Bericht door Joshua »

Ik vind die toerist achtige trams wel echt leuk :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in San Francisco

Bericht door Geert »

Leuke foto's! Die historische kabeltram zie je volgens mij ook wel redelijk vaak in films (die zich in San Francisco afspelen natuurlijk). :)
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV in San Francisco

Bericht door tsov »

iljitsch schreef:Ik vraag me ineens af hoe ze het voor elkaar krijgen om trams en trolleybussen door dezelfde straat te laten rijden... Er zullen vast niet veel steden in de wereld zijn die beide hebben.
Ik bedenk me zo snel uit het hoofd: Milaan, Zürich, Innsbruck, Boekarest, Essen (weet niet of dat nog steeds is), Gent (inmiddels niet meer), Brussel (ook niet meer), Yerevan (daar is juist de tram gesneuveld).

Buiten dat: leuke foto's :D
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in San Francisco

Bericht door Suus »

Hmm, die oranje historische trams komen uit Milaan (de rest rijdt daar al sinds de jaren 30 de dagelijkse dienstregeling (A) ), maar juist in Milaan hebben ze de trolleystang bij die trams vervangen door een pantograaf (tenminste, op recente foto's). Maar er zijn nog wel trolleybussen in Milaan.

*Schrijft Milaan op het lijstje met te bezoeken steden*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV in San Francisco

Bericht door iljitsch »

Ja, ik zie het nu, die ene afnemer op de tram!

Als ik zo die foto's terugkijk vind ik wel dat een tram eigenlijk geen tram is als-ie niet één enkele koplamp in het midden heeft.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OV in San Francisco

Bericht door tsov »

Eens! En een Combino is dus geen echte tram :6
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in San Francisco

Bericht door Suus »

Alleen de Amsterdamse blokkendozen blijven dan over, alle andere trams in Nederland hebben dubbele koplampen als belangrijkste voorverlichting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OV in San Francisco

Bericht door STF »

Geert schreef:Leuke foto's! Die historische kabeltram zie je volgens mij ook wel redelijk vaak in films (die zich in San Francisco afspelen natuurlijk). :)
En bij Bassie en Adriaan, "de reis vol verassingen".
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: OV in San Francisco

Bericht door Joshua »

En die heb ik hier nog op DVD liggen XD. Alleen hij ligt er al bijna een jaar maar nog steeds niet gekeken.

Maar het was naar een idee van me moeder: Ja nu je op kamers woont moet je toch echt leren zuiniger met je geld om te gaan en op aanbiedingen te letten.
Vervolgens was Bassie & Adriaan in de aanbieding en dacht ik ach laat ik mams advies eens opvolgen :D
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OV in San Francisco

Bericht door Geert »

Laten we het hier maar over het OV in San Francisco hebben, niet over kinderseries ;)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OV in San Francisco

Bericht door Fles »

tsov schreef:
iljitsch schreef:Ik vraag me ineens af hoe ze het voor elkaar krijgen om trams en trolleybussen door dezelfde straat te laten rijden... Er zullen vast niet veel steden in de wereld zijn die beide hebben.
Ik bedenk me zo snel uit het hoofd: Milaan, Zürich, Innsbruck, Boekarest, Essen (weet niet of dat nog steeds is), Gent (inmiddels niet meer), Brussel (ook niet meer), Yerevan (daar is juist de tram gesneuveld).

Buiten dat: leuke foto's :D

Moskou, St Petersburg, Budapest ongetwijfeld ook, Warschau :)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV in San Francisco

Bericht door Karl »

Als ik zo de foto's zie en bijschriften lees - interessant overigens - kan ik mij niet voorstellen dat SF OV-hoofdstad van de wereld wordt. Wat een ouwe zooi. Nu is kwaliteit van OV niet hetzelfde als de gemiddelde leeftijd van de voertuigen (behalve in politiek-Nederland dan), maar ik lees 'toeristen dit' en 'toeristen dat'...

Overigens heeft Pilzn (Tsjechië) ook trolleybussen en trams, Bratislava (Slowakije) overigens ook.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in San Francisco

Bericht door Suus »

Dat beiden voorkomen komt vaker voor. Het is wel ongebruikelijk als tram en trolleybus de bovenleiding delen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in San Francisco

Bericht door Meltrain »

Ik vind het er leuk uitzien. :)
(Kan ik San Francisco ook weer op mijn vrij lange To_Do-list zetten. :wink: )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV in San Francisco

Bericht door webguy »

De meeste hiervan had ik wel eens van gehoord via Amerikaanse "ov blogs". Over die bussen heb ik ook goede dingen gelezen, maar weet niet meer of het nou San Fransisco was of Los Angeles, waar ze express bussen hebben en normale bussen, waarbij de express bussen hip en booming zijn...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OV in San Francisco

Bericht door Meltrain »

San Francisco heeft wel Express bussen.
Of ze ook hip en 'booming' zijn, staat er echter niet bij.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: OV in San Francisco

Bericht door Karl »

Zojuist kwam ik deze afbeelding tegen, oordeel zelf.

Afbeelding

Interessante reacties (Engels) zijn hier te lezen.

Een vraag die het bij mij opriep, hoe zit het eigenlijk in Europa/Nederland met deze cijfers?
Het is een spectrum.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OV in San Francisco

Bericht door webguy »

In Nederland vervoert de NS ~ 1 miljoen reizigers per dag is de statistiek geloof ik. Qua "miles per trip" denk ik echter dat de NS hoger uit valt...
Vergelijk dat met Amtrak in de VS die 1 miljoen reizigers per jaar vervoert.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV in San Francisco

Bericht door iljitsch »

Wauw, Chicago minder dan 10% van New York... Maar waarschijnlijk is Chicago veel beter te doen per auto omdat de binnenstad niet op een uit z'n voegen ontwikkeld eiland ligt. Ook interessant dat een rit gemiddeld zo'n 7 km is, dan ben je wel even onderweg. (En dan nog eens de veerboot als je uit Staten Island komt.) Wel ontbreken inderdaad Los Angeles, wat ondanks z'n reputatie toch een stevig metronet heeft en BART is niet te vergelijken met een metronetwerk omdat het veel grotere afstanden aflegt en San Francisco ook nog een "normale" metro heeft.

Ter vergelijking:

NS doet ca 1,1 miljoen reizigers per dag

GVB: 264 miljoen/jaar, 723 duizend/dag
RET: 185,7 miljoen/jaar, 509 duizend/dag
HTM: 125,9 miljoen/jaar, 345 duizend/dag

(Jaarcijfers van wikipedia, gedeeld door 365 dus doordeweekse dagen zullen zeker flink meer zijn.)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OV in San Francisco

Bericht door Suus »

Wat heeft Chicago nu helemaal aan metro: 170,8 kilometer op 606,1 km2 binnen de stadsgrenzen
New York City: 369 kilometer op (1,214,4 km2 - 265,5 km2 =) 948,9 km2 binnen de stadsgrenzen

Bovendien heeft New York binnen de stadsgrenzen 4x zoveel inwoners.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: OV in San Francisco

Bericht door iljitsch »

Daar staat tegenover dat Chicago wel een metro tot het vliegveld heeft terwijl dit in New York nog steeds behelpen is.

(Wel moest ik op de bus overstappen wegens onderhoud toen ik in 2007 in Chicago was. Dit was op zaterdagavond om 10 uur met een bus vol partyboys en -girls en een enkele reiziger zoals ik.)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten