Gemeenteraadsverkiezingen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Meltrain »

Over exact één maand (of zo u wilt: 4 weken) is het in de meeste gemeenten weer zover: de gemeenteraadsverkiezingen.
Weten jullie al een beetje of je überhaupt gaat stemmen, en zo jaa, waarop?

Zelf heb ik net de Stemwijzer gedaan (voor de gemeente Rotterdam uiteraard) en die gaf mij het advies om op De Broederschapspartij te stemmen. :lol:
Waarschijnlijk ga ik toch maar voor nummer twee op de lijst: SP, maar waarschijnlijk doe ik de test later nog een keertje. :wink:
Voor de deelgemeente kreeg ik trouwens het advies D66.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Wubbo »

Ik heb hem net ook maar eens ingevuld, en ik krijg de Partij voor de Eenvoud als eerste keus. Ik ga denk ik ook naar optie 2: D66.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Fles »

In Dv hebben ze de Sprookjespartij voor de Blijheid :lol: Met één programmapunt: Gratis openbaar vervoer :lol:

Ik zeg: DOEN! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Daantje »

Ik heb hem ingevuld voor Rotterdam en Deelgemeente Noord en wat ik wilde gaan stemmen (PdvA) heb ik bij beide als tweede keus dus ik denk dat ik daar maar voor ga. Als tegenwicht voor Leefbaar Rotterdam vooral.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Suus »

Voor mijn gemeente is geen stemwijzer of kieskompas, dus ik moet het maar doen met de verkiezingsleuzen.

Bijvoorbeeld:
Regel 1: Minder regels! Stem VVD
of
Uw hart zit links? Als dit klopt, stem dan SP.
of
D66 geeft Diemen meer lucht. (Gebakken lucht misschien?)

Het CDA wil eendjes op de openbare vuilnisbakken plakken. De huidige coalitie heeft een kasoverschot van 7 miljoen in een begroting weggewerkt, met als gevolg een lege kas. Als ik terug zoek op het internet is er trouwens wel grote schoonmaak gehouden in de gemeentepolitiek hier, want na het rampjaar 2003 waren er maar liefst 13 politieke partijen in de gemeenteraad, nu is er keuze uit 8 partijen (en er zitten er nog minder in de gemeenteraad)

Kortom, ik ben er nog niet uit :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door tsov »

De stemwijzers voor Amsterdam en de stadsdelen komen vrijdag pas online, dus ik weet nog niet wat die mij voorschotelen. Kieskompas doet 't al wel (zij het alleen voor de centrale stad): volgens hun moet ik GroenLinks stemmen. Ik neig zelf eerder naar D66, en ik was 't ook wel grotendeels eens met hun meningen in dat kieskompas. Maar ik heb nog even bedenktijd ;)
Overigens moet ik ook nog iemand machtigen, omdat ik 3 maart in Noorwegen zit *O*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Daniel »

Net het Kiescompas voor Dordrecht ingevuld, da's toch maar 'n raar ding... kom op 75% overeenkomst met GroenLinks uit, niet gek aangezien ik daar al zo'n beetje de hele periode dat ik mag stemmen op uitkom :wink:
Echter komt 'ie als positie in het binnen de diverse stromingen in de politiek weer vlakbij de PvdA uit met mijn antwoorden op de stellingen... achja, alle partijen liggen hier in Dordt een beetje op 'n kluitje met alleen de VSP en VVD er ruim buiten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Suus »

Nou, ik heb eigenlijk wel een punt waaraan een politieke partij moet voldoen *programma's gaat doorspitten*

Snelle oplossing voor de spoorwegovergang :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Vinny »

Ik had gisteren een zware OZB aanslag van de gemeente Amsterdam op de mat, dat schoot me zo in het verkeerde keelgat dat ik nu zeker overweeg om TON te gaan stemmen :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door mb90 »

Voor mij wordt het Leefbaar Rotterdam. Ik heb helemaal niks met de vechtende draaikonten van de huidige gemeenteraad en Leefbaar heeft goede ideeen om de stad aan te pakken (zoals ze ook al in de periode hiervoor hadden).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door JWM »

Net ook het Kieskompas voor Amsterdam gedaan. Ik kwam uit op 79,2%. Stijf onderaan stond Trots op Nederland. Vooral dat laatste is een geruststellende gedachte.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Suus »

79,2% voor wie? :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door JWM »

:@

D66 stond bovenaan. Vlak daarachter de PvdA.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door JeePee »

VVD en D66 hiero. Was ook wel te verwachten eigenlijk.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Gekko123 »

Heb ik weer hoor. De eerste verkiezingen waarbij ik stemrecht heb, mist mijn gemeente de mogelijkheid van stemwijzer en kieskompas :N :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Suus »

Na internetonderzoek blijkt het college in 2003 gevallen te zijn over een megabioscoopcomplex wat in het centrum gebouwd moest worden. Blijkbaar heeft de politiek hier al langer last van hoogvliegerij :X

(Ik noem zowel de plannen voor een verhoogde als een verdiepte spoorbaan, het overkappen van de snelwegen, de bouw van een pretpark bij het Diemerbos en de introductie van een buurtbus, allemaal te vinden in de verkiezingsprogramma's in Diemen :roll: )
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door JWM »

Is er ook een partij die een fusie met de gemeente Amsterdam voorstelt :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Suus »

JWM schreef:Is er ook een partij die een fusie met de gemeente Amsterdam voorstelt :X
Nee, staat hier gelijk aan politieke zelfmoord is mij opgevallen. Ze voelen zich net een klein dorpje in Gallië zo af en toe.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Joshua »

Ik weet eigenlijk niet eens welke partijen in Nijmegen allemaal mee doen. Misschien toch handig om mij er even in te gaan verdiepen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door JWM »

Net ook de Stemwijzer ingevuld. Voor de gemeente Amsterdam kom ik uit op GroenLinks met kort daarachter opnieuw de PvdA. Opvallend dat D66 redelijk onderaan zit, terwijl ik volgens het kieskompas zoveel overeenstemming met ze had en mijn mening is in 2 dagen niet compleet veranderd :?. Bij het stadsdeel staat GroenLinks ook helemaal bovenaan en de SP sluit de rij.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Joshua »

Inmiddels het stemcompas van Nijmegen ingevuld. Een stemwijzer hebben we (nog) niet.
Daaruit sta ik het dichtst bij de CU en het verst van de CDA af. Maar op CU stem ik al niet uit princiepen.
tsov
Berichten: 4083
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door tsov »

Net de stemwijzers (centrale stad en Noord) gedaan en nu weet ik nog minder :P
Sowieso leer je veel meer als je de reacties op die stellingen leest, want neem nou deze stelling uit de Stemwijzer Amsterdam-Noord als voorbeeld:
24. Hoogbouw mag alleen langs de IJ-oevers en in het Centrum van Noord komen.
Reactie PvdA: Oneens: De PvdA vindt hoogbouw een verstandige manier om met de beperkt aanwezig bouwgrond om te gaan. De PvdA vindt ook dat het karakter van Noord als groene tuinstad behouden moet blijven.
Reactie GL: Eens: Langs het IJ ontstaat langzamerhand een echte 'compacte' stad. Daar hoort ook hoogbouw bij, net als aan de andere kant van de oever. Maar veel andere plaatsen in Noord hebben een heel ander karakter, waar geen hoogbouw in past. Er moet dan ook goed worden gekeken waar de hoogbouw past in Noord.

Eigenlijk zeggen ze dus min of meer hetzelfde, alleen hebben ze 'm allebei andersom beantwoord...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Daniel »

Tja, ik had er ook een aantal in het Kieskompas met "Helemaal mee oneens" door de partij en "Mee oneens" door mij. Dat wordt dan ook weer als een verschil gezien...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Meltrain »

Hmm, volgens de Kiesompas zit ik weer het dichtst bij de PvdA. :?
Landelijk wil ik best op de PvdA stemmen (Bos for President :mrgreen: ), maar in Rotterdam heb ik er echt weinig mee.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Bericht door Ardan »

Stemwijzer kan in Deventer nog niet, kieskompas wel. Eens kijken.
Als eerste kreeg ik de stelling: Alle verkeersdrempels in Deventer moeten worden verwijderd. Tsja, wat moet ik daar van zeggen? Heb 'niet mee eens' gedaan.
Nummertje drie: een derde brug over de IJssel in het noorden van de stad. Jaaa, een extra fietsbrug wil ik wel. Autobrug is handig, maar hoeft van mij niet. Spaar je de natuur en de rust ook een beetje mee.
Nummertje vijf: Alle openbaar vervoer in Deventer moet gratis worden. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!
Nummertje zoveel: Winkeliers mogen zelf beslissen of ze op zondag open zijn. Jazeker. Weg met die paupers die denken dat ze voor anderen moeten beslissen of ze wel of niet op zondag mogen winkelen. Ik ga elke zondag wel naar de winkel.
Uitslag: ik ben een beetje links-progressief. PvdA, D66 en SP zitten het dichtstbij. Die sprookjespartij voor de blijheid zit buiten mijn cirkeltje.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten