Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door Fles »

bron
19 april 2008 - Bij een aanrijding tussen een trein en een personenauto tussen Roosendaal en Essen, op een overgang pal op de grens tussen België en Nederland, is de bestuurder van de auto om het leven gekomen.
De meegesleurde auto raakte in brand, waarna ook het treinstel vlam vatte. Twee inzittenden van de trein, die van Brussel naar Amsterdam op weg was, raakten licht gewond. Onder de tussen de 250 en 300 passagiers heerste korte tijd enige paniek toen rook de trein binnenkwam en de deuren niet wilde openen.
De passagiers werden opgevangen in de quarantaine stallen in Nispen, en worden op dit moment in bussen naar het station van Roosendaal vervoerd. Het treinverkeer tussen Roosendaal en Antwerpen ligt voorlopig onbepaalde tijd stil.
Daar staan ook foto's. Het gaat dus om een Benelux en niet om een Thalys zoals vele media weer gezellig blind van elkaar nakakelen, ohne nach zu denken :roll:

Afbeelding
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door Daan »

Da's weer een 1100 minder :P Gaat lekker met die serie :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door Fles »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ux_VgKBf_Sk[/youtube]

serious burning :!:

Bron
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door Fles »

Daan schreef:Da's weer een 1100 minder :P Gaat lekker met die serie :P
Ja, het is niet te lezen welke het nou precies is. Ik weet ook zo even niet welke trein het precies geweest moet zijn. Ik denk de 9245.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door Chauf21 »

Op basis van de alarmeringen (iets na 17.30 uur is de brandweer gealarmeerd) zou ik zeggen dat het de 9241 moet zijn geweest.

Verder is het ongeval erg betreurenswaardig. Treincentrisch gezien ook, te meer omdat de verbinding de laatste tijd heel aardig onderhouden werd.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door Cookie »

Sterke toegewenst aan de nabestaanden en de mcn... Kan me ook wel voorstellen dat de schrik er goed inzat bij de passagiers trouwens.

Waarom moesten de passagiers trouwens naar quarantaine-stallen? :o
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door Fles »

Trein-O-Fiel schreef:Sterke toegewenst aan de nabestaanden en de mcn... Kan me ook wel voorstellen dat de schrik er goed inzat bij de passagiers trouwens.

Waarom moesten de passagiers trouwens naar quarantaine-stallen? :o
Omdat dat de dichtstbijzijnde geschikte opvangruimte voor 300 man was? :?:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door Daan »

Deze foto laat zien dat het om de 1184 gaat. Schade is behoorlijk...
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door mb90 »

Ziet er heftig uit. Dat verklaart ook gelijk de reden dat vanavond de BeNeLux niet reed. Ook stond er hierdoor een Benelux ten westen van Rotterdam Centraal te niksen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door Wubbo »

Het betrof trein 9241.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door STF »

Was het geen idee geweest, om die trein een paar meter naar achteren te zetten, zodat ie niet naast botsschade ook nog brandschade opliep?
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door Dubbele P »

Je weet niet in hoeverre de machinist of de loc daar nog toe in staat was. Wel heeft de machinist de pantograaf nog omlaag kunnen doen, maar dat kan dacht ik ook handmatig in noodgevallen.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door playertwo »

STF schreef:Was het geen idee geweest, om die trein een paar meter naar achteren te zetten, zodat ie niet naast botsschade ook nog brandschade opliep?
Volgens mij mag dat niet eens. Verzekeringstechnisch niet en ook uit veiligheidsoverwegingen. Ik weet uit eigen praktijkervaring met ander soort machines waarbij iemand is komen te overlijden, dat juist door het weghalen van de 'machine' de persoon die bekneld zat, is komen te overlijden. Die persoon heeft nog wel afscheid kunnen nemen van zijn vrouw en kinderen, alvorens iemand die moeilijke stap heeft moeten nemen.

Dan heb ik het nog niets eens over mogelijke schade aan de trein zelf door deze aanrijding, waardoor achteruitrijden niet aan te raden is voordat de trein en het spoor volledig zijn gecontroleerd op schade.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door deadlock »

playertwo schreef:
STF schreef:Was het geen idee geweest, om die trein een paar meter naar achteren te zetten, zodat ie niet naast botsschade ook nog brandschade opliep?
Volgens mij mag dat niet eens. Verzekeringstechnisch niet en ook uit veiligheidsoverwegingen. Ik weet uit eigen praktijkervaring met ander soort machines waarbij iemand is komen te overlijden, dat juist door het weghalen van de 'machine' de persoon die bekneld zat, is komen te overlijden. Die persoon heeft nog wel afscheid kunnen nemen van zijn vrouw en kinderen, alvorens iemand die moeilijke stap heeft moeten nemen.

Dan heb ik het nog niets eens over mogelijke schade aan de trein zelf door deze aanrijding, waardoor achteruitrijden niet aan te raden is voordat de trein en het spoor volledig zijn gecontroleerd op schade.
Juist. Dat komt omdat bij beknelling vaak grotere schade en bloedverlies wordt voorkomen door de beknelling. Op het moment dat er geen beknelling meer is, dan is het hek van de dam en krijg je totaal falen van interne organen door onder andere bloedingen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door Fles »

STF schreef:Was het geen idee geweest, om die trein een paar meter naar achteren te zetten,
Was het geen idee geweest, om die auto een paar meter naar achteren te zetten? :idea:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Treinbotsing Essen-Roosendaal: 1 dode

Bericht door STF »

Nee de inhoud van de benzinetank was al verbrand ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten