mb90 on Tour #43: Kris-kras door Twente en een stuk Salland

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #43: Kris-kras door Twente en een stuk Salland

Bericht door mb90 »

Gisteren was ik weer eens een dagje vrij en gezien de weersverwachtingen had ik geen zin om thuis te blijven. Daarom besloot ik maar eens een bezoekje te brengen aan het oosten van het land en dan om precies te zijn naar Salland en Twente.

Het begon echter met een metroritje naar Rotterdam Centraal, die nu voor de afwisseling met RSG3-stellen gereden werd. Ook vervelend. :P Bij Rotterdam Centraal is nu overigens de oude looptunnel van buiten te zien:
Afbeelding

Daarna ging het via Gouda naar Deventer. De argos-borden gaven aan dat er geen treinen reden tussen Amersfoort en Apeldoorn, maar dit zou om half 9 (dus over een half uur) verholpen zijn. Daarom probeerde ik het toch maar, want ik heb al vaker meegemaakt dat ik omreisde terwijl dat niet meer nodig was. En de gok pakte nu goed uit, want het ging gewoon op volle snelheid over de Veluwe en hij kwam met -2 in Apeldoorn en daarna optijd in Deventer. :) Na aankomst stond er al een line-up aan bussen klaar bij het busstation:
Afbeelding

In Deventer (en ook in Zwolle) rijden nu ook al ProCity’s. Na de 3781 op lijn 2, zag ik deze 3776 op lijn 7:
Afbeelding

Achteraan stonden nog 2 Amba’s te niksen:
Afbeelding

Daarna ging het met lijn 165 en met een ouderwets rammelende Amba (8191 dacht ik) naar Raalte. Die rit duurde gelukkig maar een half uurtje. Vanaf Raalte ging het verder naar het nieuwe en tijdelijke station Nijverdal West wat ook op de CTA’s staat:
Afbeelding

Met +3 (door de vertraagde tegentrein naar Zwolle) vertrok ik en na 8 minuutjes kwam ik aan in…:
Afbeelding

Waar de trein al snel weer terug ging naar Zwolle door dit prachtige en witte landschap 8-) :
Afbeelding

En daarna lag het station er verlaten bij. Zo verlaten dat de kaartautomaat wel even openkon:
Afbeelding

Met een Twentse Amba van Syntus als lijn 96 ging het naar het andere station van Nijverdal aan de andere kant van het dorp. Dat ligt er nu ook behoorlijk kaal bij met spoor 1 dat grotendeels verdwenen is:
Afbeelding

Richting Nijverdal West (wat in de verte bij de hoogspanningsmasten nog net te zien is) is er nu alleen een witte wereld te zien met eronder denk ik nog wat ballast:
Afbeelding

Bij het station ligt nog wel een verlaten overweg:
Afbeelding

Bij spoor 2 laat een stootjuk duidelijk zien dat het spoor voorlopig niet meer verder loopt:
Afbeelding

Hierna kwam de trein richting Enschede er alweer aan en was het de hoogste tijd om verder te gaan. Met 2x DM’90 ging het naar Almelo met daar deze Twentse Amba 8931 als lijn 25:
Afbeelding

Vanaf Almelo ging het toen snel verder met lijn 92 van Syntus naar Delden om daar een ex-RegioNS DM’90 bij Syntus te fotograferen bij de spotplek met de kerk van Delden erbij. Maar eerst kwam er een leuke verrassing vanaf de andere kant. Met +30 kwam Cargo 50017 van ACTS langs opweg richting Bad Bentheim. :) De neus van de loc viel helaas niet meer in de zon, maar de rest gelukkig wel:
Afbeelding

Bij het station kruiste deze met de trein waarvoor ik hier stond. Stoptrein 31246 naar Zutphen die met de DM’90 3444 reed waarbij de tekst Apeldoorn voorop nu afgeplakt is :):
Afbeelding

Vanaf de Europalaan een stukje verderop ging het met schoolijn 99, die OAD in opdracht van Syntus met ex-BBA Citaro’s rijdt, naar Hengelo. Een rustig ritje (ik was na het station van Delden de enige passagier) in deze OAD 346:
Afbeelding

Een kwartier later en na een kort rondje door de wijk aldaar ging het met stadslijn 12 naar het station van Hengelo. Daar stond deze Alliance te niksen:
Afbeelding

Een stukje verderop had ik meer ruimte voor wat foto’s en daar kwam gelijk een ex-Hermes Amba langs die nu Twents rood is, de 1844 als lijn 51 naar Almelo:
Afbeelding

Ook deze wat oudere Amba 8171 reed hier, maar dan als lijn 14:
Afbeelding

Daarna ging het verder naar Enschede en wel naar de wijk waar 10 jaar geleden de vuurwerkramp plaatsvond, Roombeek. Best apart om, wetende wat er gebeurd is, daar te lopen tussen splinternieuwe huizen naast wat oudere huizen.
Ook ligt er een nieuwe busbaan door de wijk. Hier komt Amba 8957 als lijn 2 langs:
Afbeelding

En een klein stukje verderop kwam de 8974 langs als lijn 60:
Afbeelding

Op het station van Enschede had ik al gezien dat er een Citaro G een rit op lijn 61 naar Overdinkel ging rijden. Om hiervan een foto te maken ging het naar Losser in de hoop dat de rit van die Citaro snel zou volgen. Dat laatste gebeurde, alleen wel zonder zon en met dus een wat mindere foto van deze 9106 als lijn 61:
Afbeelding

Via Oldenzaal, dus met lijn 64 en 62, ging het weer terug naar Enschede. Daar stond deze groene Citaro 2846 klaar voor een ritje op lijn 1:
Afbeelding

Na een maaltje bij de Burger King ging het weer terug naar Hengelo. Dit kwam precies uit met een ritje via de IC t144 tussen Hengelo en Amersfoort die ook nog eens keurig op tijd was (iets wat lang niet alle 140-ers gisteren waren). Wel werd er tussen Stroe en Barneveld Noord over het linkerspoor gereden, maar dit bracht geen noemenswaardige vertraging met zich mee. Na een overstap in Amersfoort en door het winterweer ook in Utrecht kwam ik om 19:25 uur weer terug in Rotterdam waar de Delftse Poort eindelijk met de LED-lampjes vastgelegd kon worden:
Afbeelding

Na een foto van de voetbaltramlijn 17 naar Spangen voor thuiswedstrijden van Sparta…:
Afbeelding

…ging het met metrolijn D weer naar huis en kwam ik rond 20:00 uur weer thuis na een leuke dag.

De statistiekjes:
Reisduur: ongeveer 13 uur
Aantal treinen: 9
Aantal metro's: 2
Aantal bussen: 9
Controle: in 3 van de 9 treinen (= 33,3%)
Soorten treinmaterieel: ICMm-II (2x) ICM-IV (3x), SGMm-II, DM’90 (3x)
Soorten busmaterieel: CXX Ambassador (6x), Syntus 1419 (Volvo 7000), OAD 346 (Citaro), Syntus / Twents Ambassador
Vertraging (meer dan +3): in 0 van de 9 treinen (= 100% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 0 van de 9 treinen (= 100% op tijd)
Kosten: € 0,-
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #43: Kris-kras door Twente en een stuk Salland

Bericht door Etienne »

Nijverdal West is ook wel een behoorlijk 'lege' omgeving :lol: Verder zeker leuke plaatjes. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #43: Kris-kras door Twente en een stuk Salland

Bericht door Suus »

Ik durf te wedden dat over drie jaar het volgende gaat gebeuren: Station Nijverdal West gaat dicht, omwonenden (in die nieuwe huizen) gaan protesteren en het station blijft open.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: mb90 on Tour #43: Kris-kras door Twente en een stuk Salland

Bericht door Karl »

Dat perron van Nijverdal West ziet er best permanent uit eigenlijk. Nijverdal west ligt wel aan een decentrale lijn, dus de kans dat het open blijft is, inderdaad, vrij groot.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #43: Kris-kras door Twente en een stuk Salland

Bericht door Mikos »

Dan moet het in de tunnel terecht komen, en ik denk niet dat dat gaat gebeuren... Dan hadden ze dat al in de plannen toe moeten passen, en dat is niet het geval :wink:
Leuk dat je Raalte een keer aan hebt gedaan en lijn 165 is hier zeker een bekende, heb je ook de nieuwe rondweg van Wesepe mogen zien. Kunnen we goed he, hier in de omgeving? :wink:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: mb90 on Tour #43: Kris-kras door Twente en een stuk Salland

Bericht door Ardan »

Pff ik heb pas nog met de 165 gereisd... en ik was dat hele Wesepe gewoon kwijt door die nieuwe rondweg die er heel ruim omheen is gebouwd, waar is dat dorp heen? :shock:
En ik heb het zelf nog niet gezien, maar het blijkt dus dat ze de fout eruit hebben gehaald: lijn 7 rijdt volgens de foto weer naar Kloosterlanden ipv Koosterlanden :D
Vreselijke dingen trouwens, die Fryskers. Vooral in de spits, heb er één ritje in gemaakt op mijn lijn en het was hutjemutjevol. Meld je volgende keer even als je hier komt :wink:
Ik doe ook maar wat
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #43: Kris-kras door Twente en een stuk Salland

Bericht door mb90 »

Mikos schreef: Leuk dat je Raalte een keer aan hebt gedaan en lijn 165 is hier zeker een bekende, heb je ook de nieuwe rondweg van Wesepe mogen zien. Kunnen we goed he, hier in de omgeving? :wink:
Ja, het zag er nog lekker nieuw uit en het reed goed. :)
Ardan schreef:Meld je volgende keer even als je hier komt :wink:
Dit was woensdag nogal een last-minute actie, anders had ik me wel even 'gemeld'. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten