Metro Amsterdam overvol
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Metro Amsterdam overvol
Metro Amsterdam overvol
Geplaatst op: donderdag 4 februari 2010 22:24
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 februari 2010 22:25
AMSTERDAM - Reizigers klagen steen en been over de overvolle metro's in Amsterdam. Veel mensen voeren tijdens de ochtend- en avondsspits een ware veldslag om aan boord te komen.
Lees verder
Geplaatst op: donderdag 4 februari 2010 22:24
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 februari 2010 22:25
AMSTERDAM - Reizigers klagen steen en been over de overvolle metro's in Amsterdam. Veel mensen voeren tijdens de ochtend- en avondsspits een ware veldslag om aan boord te komen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Metro Amsterdam overvol
Ik vind het wel mee vallen eigenlijk.
Het staat wel is waar vol die paar keren dat ik in Amsterdam met de metro heb gereist. Maar ik heb het nooit mee gemaakt dat ik echt niet mee mocht. Iets wat ik wel op de maaslijn heb gehad.
Het staat wel is waar vol die paar keren dat ik in Amsterdam met de metro heb gereist. Maar ik heb het nooit mee gemaakt dat ik echt niet mee mocht. Iets wat ik wel op de maaslijn heb gehad.
Re: Metro Amsterdam overvol
Wat is nu eigenlijk het nieuws?
Ik ben benieuwd hoe het over 3 weken is, want dan rijdt alles tenslotte weer normaal.
Ik ben benieuwd hoe het over 3 weken is, want dan rijdt alles tenslotte weer normaal.
Re: Metro Amsterdam overvol
De capaciteit van de Amsterdamse metro is heel erg onderbenut. Op de Oostlijn zijn de perrons 155 meter lang, dus genoeg voor 4 gekoppelde Zilvermeeuwen en toch zie ik hier altijd maar 2 stellen. Op de Ringlijn zijn de perrons 120 meter lang, dus genoeg voor 4 gekoppelde CAF-stellen en hier rijden er meestal 3, soms zelfs maar 2.
Er moet gewoon dringend nieuw materieel komen en adequaat onderhoud voor het bestaande materieel.
Er moet gewoon dringend nieuw materieel komen en adequaat onderhoud voor het bestaande materieel.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Metro Amsterdam overvol
3 is normaal op de Ringlijn, maar de laatste tijd zie je bijna standaard 2 stellen. Er is gewoon gigantisch veel kapot. En ja, van die LHB'tjes staat echt de helft te niksen bij de Spaklerweg en de HWR. Ik vraag me af of er nou echt zoveel kapot aan is, al verbaast het me niks. Ik zie ook graag drietjes daar, liever overcapaciteit op de 53 dan ondercapaciteit op de 54.
Ik doe ook maar wat
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Metro Amsterdam overvol
Vergeet lijn 51 niet, die rijdt de laatste tijd ook veel met losse stelletjes. Het is ook niet alleen dat metro's te kort zijn, er vallen, vooral de afgelopen 2 weken, ook veel ritten uit. De omroep "op lijn 51 naar Westwijk is een metro uit- gevallen. Tijden op de displays, zijn aangepast" of variaties daarop hoor ik vrijwel dagelijks in de middagspits op Amstel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Metro Amsterdam overvol
Losse stellen mogen de tunnel niet meer in. Was al eens eerder dat dat zo was, maar daarna zijn ze het weer gaan doen, maar dit jaar zijn ze er weer mee gestopt. Niet dat metro 53 daarna leefbaarder is :N
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Metro Amsterdam overvol
Ik zie dat de laatste weken en dagen gewoon rondrijden door de tunnel hoor.
Ben afgelopen maandag nog met een enkel stel van Zuid naar Weesperplein gekomen zonder overstap op Spaklerweg.
Ben afgelopen maandag nog met een enkel stel van Zuid naar Weesperplein gekomen zonder overstap op Spaklerweg.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Metro Amsterdam overvol
Ik heb dit jaar nog meerdere malen losse stellen gezien op de 51.Bee schreef:Losse stellen mogen de tunnel niet meer in. Was al eens eerder dat dat zo was, maar daarna zijn ze het weer gaan doen, maar dit jaar zijn ze er weer mee gestopt. Niet dat metro 53 daarna leefbaarder is :N
Capaciteit op de 50 is in de spits idd om te janken. Zelfs met 3 gekoppelde CAFjes is het proppen geblazen. Ik heb nog maar zelden een combinatie 4xCAF gezien. 4xZilvermeeuw heb ik nog nooit gezien.
Re: Metro Amsterdam overvol
4x Zilvermeeuw mag niet op de 50, heb er wel eentje gezien vlak voor de grote zomerstremming.
Hmm, laatst in een 51 via de omroep gehoord dat het niet mocht, lekker zwalkend gedoe weer :Y
Hmm, laatst in een 51 via de omroep gehoord dat het niet mocht, lekker zwalkend gedoe weer :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Metro Amsterdam overvol
Misschien een goed idee om de Zilvermeeuwen van lijn 53 om te wisselen met de CAF's van lijn 50. Het zou de pijn wat eerlijker verdelen over het net.
Re: Metro Amsterdam overvol
Ik heb dat ook wel eens voorgesteld, maar het is niet mogelijk doordat er geen aansluiting 50/53 mogelijk is op Van der Madeweg als de 53 en 54 niet gevorkt rijden.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 05 feb 2010, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Metro Amsterdam overvol
54 met 2x CAF is inderdaad ook niet heel erg wenselijk...
Re: Metro Amsterdam overvol
Ik heb wel eens aan twee andere mogelijke oplossingen gedacht, maar eigenlijk hebben beide grote minpunten dat ze niet mogelijk zijn.
- 53 opheffen, met de zilvermeeuwen dan gaan rijden op de 50 Isolatorweg - Gaasperplas, en met de CAF's op lijn 54 die elke 5 minuten rijdt. Grootste nadeel is dan de overcapaciteit op Van der Madeweg - Gaasperplas.
- 54 opheffen, de CAF's naar lijn 53 en lijn 50 dan de zilvermeeuwen. Echter, dan ontstaan er capaciteitsproblemen tussen CS en Van der Madeweg, en een gedeelte van het metronet gaat in frequentie achteruit.
- 53 opheffen, met de zilvermeeuwen dan gaan rijden op de 50 Isolatorweg - Gaasperplas, en met de CAF's op lijn 54 die elke 5 minuten rijdt. Grootste nadeel is dan de overcapaciteit op Van der Madeweg - Gaasperplas.
- 54 opheffen, de CAF's naar lijn 53 en lijn 50 dan de zilvermeeuwen. Echter, dan ontstaan er capaciteitsproblemen tussen CS en Van der Madeweg, en een gedeelte van het metronet gaat in frequentie achteruit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Metro Amsterdam overvol
Wat ik van het eerste idee jammer vind is dat er dan ook geen rechtstreekse verbinding meer is tussen West en Bijlmer/Holendrecht. Volgens mij is dat een relatie die niet onderschat moet worden.
Re: Metro Amsterdam overvol
Maar de overstap hoeft nooit meer dan vijf minuten te duren, en dan ook alleen nog in de richting van Isolatorweg.
50 richting Gaasperplas komt aan op MDW, dan is er een directe aansluiting op lijn 54 richting Gein.
54 richting Centraal komt aan op MDW, geeft of een directe overstap op lijn 50 richting Isolatorweg, of met een overstap van 5 minuten (immers: 50 rijdt in dit idee nog steeds elke 10 minuten, en 54 elke 5 minuten). Met een grondige verbouwing van dat station zou je die overstap best aangenaam kunnen maken (een Ganzenhoef-achtige overkapping bijvoorbeeld)
50 richting Gaasperplas komt aan op MDW, dan is er een directe aansluiting op lijn 54 richting Gein.
54 richting Centraal komt aan op MDW, geeft of een directe overstap op lijn 50 richting Isolatorweg, of met een overstap van 5 minuten (immers: 50 rijdt in dit idee nog steeds elke 10 minuten, en 54 elke 5 minuten). Met een grondige verbouwing van dat station zou je die overstap best aangenaam kunnen maken (een Ganzenhoef-achtige overkapping bijvoorbeeld)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Metro Amsterdam overvol
Het ontvlechten van het net was geloof ik ook een van de toekomstvisies voor de metro. Onder het mom van 1 lijn per tak zou de frequentie per lijn veel hoger kunnen volgens het GVB.
Waarom mogen er geen losse stellen in de tunnel rijden, heeft dat ermee te maken dat er voldoende vermogen moet overblijven om de tunnel uit te komen als er van een stel een tractieinstallatie uitvalt?
Waarom mogen er geen losse stellen in de tunnel rijden, heeft dat ermee te maken dat er voldoende vermogen moet overblijven om de tunnel uit te komen als er van een stel een tractieinstallatie uitvalt?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Metro Amsterdam overvol
Ik zie eigenlijk niet in wat je nu oplost met deze lijnvoering want de frequenties blijven overal exact gelijk. Enige verschil is dat de treinen die nu elke 10 minuten op van der Madeweg tegenover elkaar staan wisselen van eindbestemming. Als je de Zilvermeeuwen in deze variant doorschuift naar de 50 dan blijven ze juist rijden op Gaasperplas, waar ze wat mij betreft capaciteitstechnisch als eerste weg kunnen.Bee schreef:- 53 opheffen, met de zilvermeeuwen dan gaan rijden op de 50 Isolatorweg - Gaasperplas, en met de CAF's op lijn 54 die elke 5 minuten rijdt. Grootste nadeel is dan de overcapaciteit op Van der Madeweg - Gaasperplas.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Metro Amsterdam overvol
Daar komt het ongeveer op neer, al gaat het niet zo zeer om het vermogen maar puur om het feit dat het materieel niet mag stilvallen in de tunnel (door tractieproblemen of door korte stroomonderbrekingen bij wissels).Dexter schreef: Waarom mogen er geen losse stellen in de tunnel rijden, heeft dat ermee te maken dat er voldoende vermogen moet overblijven om de tunnel uit te komen als er van een stel een tractieinstallatie uitvalt?
Re: Metro Amsterdam overvol
Waarom mag het in Rotterdam dan wel? Daar heeft men toch ook stroomonderbrekingen door bijvoorbeeld wissels in de tunnel?
Het is een spectrum.
Re: Metro Amsterdam overvol
Het zal wel een regel zijn die bij GVB bedacht is, want er rijden namelijk dagelijks solo stellen door die tunnel (lijn 51). Dus met die regel nemen ze het ook niet zo nauw.
Re: Metro Amsterdam overvol
Een onderbreking in de stroomrail is ook helemaal geen bezwaar, zolang de onderbreking maar niet groter is dan de afstand tussen de voorste en de achterste stroomafnemer van een los stel.Karl schreef:Waarom mag het in Rotterdam dan wel? Daar heeft men toch ook stroomonderbrekingen door bijvoorbeeld wissels in de tunnel?
Vallend blad maakt rails glad.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Metro Amsterdam overvol
Het BN sneltram-materieel kent geen hoogspanningskabels, op het moment dat de voorste stroomafnemer langs zo'n onderbreking komt valt de tractiegroep van die bak uit maar tegen de tijd dat de achterste stroomafnemer bij de onderbreking is aangekomen heeft de voorste alweer spanning. Het CAF sneltram/metro-materieel heeft wel een hoogspanningskabel waardoor alle tractiegroepen blijven werken op het moment dat een van de twee stroomafnemers geen spanning krijgt.
Re: Metro Amsterdam overvol
Er is geen goede oplossing met het huidige materieelpark. Als je de verbinding die lijn 54 biedt opheft heb je volgens mij grotere problemen dan de 53 opheffen. Maar als je de 54 opheft en de 53 laat bestaan moet eigenlijk lijn 53 elke vijf minuten rijden, en dat is al helemaal waanzin :?JWM schreef:Ik zie eigenlijk niet in wat je nu oplost met deze lijnvoering want de frequenties blijven overal exact gelijk. Enige verschil is dat de treinen die nu elke 10 minuten op van der Madeweg tegenover elkaar staan wisselen van eindbestemming. Als je de Zilvermeeuwen in deze variant doorschuift naar de 50 dan blijven ze juist rijden op Gaasperplas, waar ze wat mij betreft capaciteitstechnisch als eerste weg kunnen.Bee schreef:- 53 opheffen, met de zilvermeeuwen dan gaan rijden op de 50 Isolatorweg - Gaasperplas, en met de CAF's op lijn 54 die elke 5 minuten rijdt. Grootste nadeel is dan de overcapaciteit op Van der Madeweg - Gaasperplas.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Metro Amsterdam overvol
De enige juiste conclusie . In de spits zit eigenlijk het complete Amsterdamse metronet tegen de grenzen van haar capaciteit aan, op de tegenspitsrichting van de Amstelveenlijn en wat kleine uitlopers (Sloterdijk-Isolatorweg, Holendrecht-Gein en Ganzenhoef - Gaasperplas) na.Bee schreef:Er is geen goede oplossing met het huidige materieelpark.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten