Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Wat zonde van zo mooie Citaro
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Tering, gaat goed. Wat doe die bus überhaupt op lijn 80? Die horen op de Heyendaalboemel te rijden. Dat is fijn, die komt natuurlijk nu weer een bus te kort. Komt zeker weer van die Connexxion troep als tijdelijke vervanging. Gelukkig allen ongedeerd.

Hoe is het met de bus? Komt die weer snel de weg op?
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Laten we het hopen. Ik wil die gelede Citaro echt niet missen voor me deur.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Suus »

Ik ken lijn 80 niet zo goed (lees: niet), maar ik vind 60 mensen in een bus toch wel in aanmerking komen voor een gelede bus. Het aantal zitplaatsen in een Ambassador is 39, het zou dan flink volle bak zijn geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Bee schreef:Ik ken lijn 80 niet zo goed (lees: niet), maar ik vind 60 mensen in een bus toch wel in aanmerking komen voor een gelede bus. Het aantal zitplaatsen in een Ambassador is 39, het zou dan flink volle bak zijn geweest.
Lijn 80 rijdt vanaf de duitse grens in Millingen via Kerkerdom, Leuth, Erlecom, Beek & Ubbergen naar Station NIjmegen. En natuurlijk ook weer terug ;)
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door --Stefan-- »

fogeltje schreef:Tering, gaat goed. Wat doe die bus überhaupt op lijn 80? Die horen op de Heyendaalboemel te rijden. Dat is fijn, die komt natuurlijk nu weer een bus te kort.
Die bus komt waarschijnlijk tussen 8 en half 9 aan op Nijmegen CS en vanaf daar zal hij de rest van de dag verder rijden op de Heyendaalshuttle. En voor de tijd is er nog niet echt behoefte aan 6 geleden op die lijn.
Komt vaker voor. Zie je ook wel een bij een extra rit van lijn 5.
3 0 7 9
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Freek »

Voor 8 uur wordt sowieso lastig om op lijn 10 te rijden, die rijdt dan namelijk nog niet. De dienst wordt tussen 8 en 8.30 op gestart. De Shuttle hebben daarvoor een ritje op andere buslijnen gereden en nemen de passagiers zo vanuit de streek rechtstreeks mee naar Heyendaal.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Ik ken lijn 80 niet zo goed (lees: niet), maar ik vind 60 mensen in een bus toch wel in aanmerking komen voor een gelede bus. Het aantal zitplaatsen in een Ambassador is 39, het zou dan flink volle bak zijn geweest.
Lijn 99 laat geregeld mensen bij de haltes staan op verschillende tijdstippen van de dag, daar zetten ze ook geen gelede bussen meer op in. 60 mensen passen prima in een Ambassador.
"Een touringcar is geen bus"
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Ik weet niet of er concessie afspraken zijn en/of dat er wettelijk iets is geregelt. Maar ik vind het schandalig dat een bus je mag laten staan omdat ze vol zitten. Dan hoort er gewoon een grotere bus te rijden. En als dat op Lijn 99 zo is dan hoort er dus gewoon een gelede bus te rijden.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Freek »

een concessie-eis is dat slechts een bepaald percentage van de ritten staanplaatsen mag aanbieden en een bepaald percentage van de ritten mensen mag achter laten bij de halte. Deze mensen mogen echter maximaal 1 bus blijven staan. De truc voor bijvoorbeeld lijn 10 is dat nieuwe wachtenden weer een bus mogen wachten.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door --Stefan-- »

Streekvervoer: de maximale bezetting per lijn per richting in exploitatie, in 90% van de
gevallen niet hoger is dan anderhalf maal het aantal zitplaatsen in het voertuig.
Dus bij 90% procent van de ritten mogen er niet meer dan 51 mensen worden vervoerd.

En over het mensen laten staan: als de bus 3 tot 5x per uur rijd mag 1% van de passagiers blijven staan.

Maar overdag tussen 9 en 1 uur is het nooit super druk richting Uden dus dat compenseerd denk ik een beetje :P
3 0 7 9
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Maar het is vervelend voor mensen die 's ochtends de hele rit van Uden kunnen staan en 's middags weer de hele rit terug (vooral als twee bussen al zijn doorgereden bij een veeltal haltes omdat ze vol zaten. Op de Brabantse Poort laten ze soms wel eens een grotere groep staan, idem halte voor Grave Busstation richting Nijmegen).

Maar Breng kan dat mooi van zich afschuiven door naar Arriva te gaan wijzen (die niet eens gelede bussen hebben in Brabant) en OAD die voor Breng de diensten rijdt.

Hermes had er redelijk greep op gekregen tot 13 december, onder meer door extra touringcarren die 5 minuten voor de reguliere bus vertrokken. Daardoor kon (vrijwel) iedereen vervoerd worden (het was nog druk en mensen moesten nog steeds staan, maar ze konden mee) en reden de bussen weer beter op tijd waardoor ook aansluitingen gehaald konden worden.

Ik zag dat de rit van 17:56 vorige week donderdag ook een extra touringcar als volgwagen had, maar op andere tijdstippen heb ik dit nog niet gemerkt. Blijkbaar heeft Arriva inmiddels door dat het soms toch echt te druk is op de lijn (de reguliere bus die reed was een Arriva bus).

Overigens zit er ook een vreemde rit tussen. Om 15:41 vertrekt er uit Nijmegen een Arriva bus op lijn 99. De chauffeur is echter geen chauffeur van Arriva. Weet iemand door wat voor mensen die rit gereden wordt? De chauffeurs hebben geen OAD kleding zoals de chauffeurs in de Breng bussen dat hebben. De bus gaat na aankomst in Uden leeg weg.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Daniel »

fogeltje schreef:Overigens zit er ook een vreemde rit tussen. Om 15:41 vertrekt er uit Nijmegen een Arriva bus op lijn 99. De chauffeur is echter geen chauffeur van Arriva. Weet iemand door wat voor mensen die rit gereden wordt? De chauffeurs hebben geen OAD kleding zoals de chauffeurs in de Breng bussen dat hebben. De bus gaat na aankomst in Uden leeg weg.
Wat me zogauw tebinnen schiet is Juijn, die rijden in Rivierenland er veel voor Arriva. Al doen ze dat met eigen materieel, dus wellicht is het slechts een ingehuurde chauffeur met een bus uit Den Bosch (die stalling zit het dichtst bij hun vestiging)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Tja een gelede bus op Lijn 99 zou echt geen luxe zijn.
Misschien een leuke concessie eis voor over 3 jaar :D
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Karl »

Als je zulke eisen gaat stellen als OV-autoriteit zijnde, dan ben je helemaal verkeerd bezig, waar zit de flexibiliteit van de vervoerder dan nog in? In het bemachtigen van het juiste stukje grond om je bussen 's nachts op te stallen? In Arnhem gaat ook die vlieger niet meer op...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Mikos »

Joshua schreef:Tja een gelede bus op Lijn 99 zou echt geen luxe zijn.
Er heeft een hele tijd een gelede Duvedec rondgereden op de 99? Ben al een tijd niet meer met de bus geweest daar, dus geen idee of die er nog rondrijdt, maar er was er minstens 1. :wink: Of is die weggegaan nadat Breng de boel over kwam nemen?
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Etienne »

Mikos schreef:
Joshua schreef:Tja een gelede bus op Lijn 99 zou echt geen luxe zijn.
Er heeft een hele tijd een gelede Duvedec rondgereden op de 99? Ben al een tijd niet meer met de bus geweest daar, dus geen idee of die er nog rondrijdt, maar er was er minstens 1. :wink: Of is die weggegaan nadat Breng de boel over kwam nemen?
Er rijden voor zover ik weet alleen nog amba's op 99 :twisted:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Suus »

Mikos schreef:
Joshua schreef:Tja een gelede bus op Lijn 99 zou echt geen luxe zijn.
Er heeft een hele tijd een gelede Duvedec rondgereden op de 99? Ben al een tijd niet meer met de bus geweest daar, dus geen idee of die er nog rondrijdt, maar er was er minstens 1. :wink: Of is die weggegaan nadat Breng de boel over kwam nemen?
De Duvedec's in Nijmegen zijn al rond de vierdaagse afgelopen jaar afgevoerd.

@Karl: Er zijn al lang concessie's in Nederland waar elke vorm van flexibiliteit is verdwenen. De Stadregio Amsterdam maakt een gewenst lijnennet en het GVB heeft dat maar te rijden. Stallingen en voertuigen zijn eigendom van een bedrijf van de gemeente.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Mikos »

Stel je voor, ik put dan ook uit mijn onuitputtelijke geheugen (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Suus »

Het laat je in ieder geval niet in de steek :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Karl »

Bee schreef: @Karl: Er zijn al lang concessie's in Nederland waar elke vorm van flexibiliteit is verdwenen. De Stadregio Amsterdam maakt een gewenst lijnennet en het GVB heeft dat maar te rijden. Stallingen en voertuigen zijn eigendom van een bedrijf van de gemeente.
Is dat een wenselijke ontwikkeling? Dat SRA dat doet is leuk, maar waarom moeten de andere achttien OV-autoriteiten dat dan ook doen? Overigens bevindt HTM, GVB, RET zich wel in een andere positie dan de andere vervoerders/concessiegebieden.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Geert »

BRU bezig vergelijkbare praktijken voor de streekconcessie heb ik begrepen. BRU bepaalt dus op welke lijnen een gelede bus moet rijden.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Er rijden inderadaad alleen nog maar Amba's op Lijn 99. En sinds deze is overgegaan naar de concessie Brabant Oost is de fequentie ook nog eens omlaag gegaan.
Hermes deed het toch echt beter naar mijn idee.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Mikos »

Van de lagere frequenties had ik begrepen. En ook dat er met minder bussen gereden zou gaan worden, maar ik had toch voor ogen dat je in die drukte (waar ik persoonlijk ervaring mee heb) dan op zijn minst geledes in zou gaan zetten.
Ben benieuwd hoelang ze het op deze manier vol blijven houden, dan... :wink:
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:BRU bezig vergelijkbare praktijken voor de streekconcessie heb ik begrepen. BRU bepaalt dus op welke lijnen een gelede bus moet rijden.
In Rotterdam net het omgekeerde: daar krijgt de RET meer zeggenschap over het (regionale) vervoer en moet dat verantwoorden aan de Stadsregio :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten