Werk aan spoorlijn zit er nog niet helemaal op

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Werk aan spoorlijn zit er nog niet helemaal op

Bericht door Daniel »

Werk aan spoorlijn zit er nog niet helemaal op
door Ben Jansen. zaterdag 19 april 2008 | 03:33 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 19 april 2008 | 11:31

Spoorbedrijf NS trakteert dinsdagmorgen. Alle treinpassagiers op de Zeeuwse spoorlijn krijgen dan een koek.

Met dit gebaar heet NS zijn reizigers welkom terug in de trein. Na een maand groot onderhoud aan de spoorbaan en vervangend vervoer per bus herneemt het treinverkeer in Zeeland zijn normale loop. NS is blij en hoopt van zijn passagiers hetzelfde.

Bij spoorbeheerder Prorail bestond gistermiddag alle vertrouwen dat de werkzaamheden op tijd zijn afgerond. In het weekeinde en maandag wordt nog gewerkt bij Kapelle, Rilland en Bergen op Zoom. Woordvoerder Jan Lievens: "De weersvooruitzichten zijn niet ongunstig. Bovendien is al het graafwerk gedaan. Dat betekent dat we geen onaangename verrassingen in de vorm van projectielen en munitie kunnen tegenkomen."

Tijdens de megaklus van een maand zijn over tientallen kilometers houten bielzen vervangen door dwarsliggers van beton en is het grindbed vernieuwd. Daarmee zit het werk voor Prorail er nog niet op. Er is nog een aantal weekeinden nodig: waarschijnlijk drie in de tweede helft van dit jaar en drie volgend jaar. Zo moet nog de nieuwe Sloelijn op de hoofdspoorlijn worden aangesloten.

Prorail en NS hebben veel geleerd van de onderhoudsperiode in oktober vorig jaar. Toen waren er veel klachten over de uitvoering van het werk en over het vervangend busvervoer. Klachten die bovendien tot ergernis van de indieners alleen tijdens kantooruren konden worden ingediend of stuitten op antwoordapparaten. Prorail en NS hebben er de afgelopen weken voor gezorgd dat iedereen vragen en kritiek kwijt kon. Mede door de uitgebreide voorlichting vooraf en overleg over de uitvoering van de werkzaamheden en vervangend vervoer, bleef het tamelijk stil aan de telelefoonlijnen. Prorail kreeg welgelegd 108 telefoontjes, waarvan de helft betrekking had op het vervangend vervoer. De rest ging over nachtelijke hinder door bouwlampen en werklawaai.

Bij de NS kwamen volgens projectleider Luuk Kessels de eerste werkdag van de onderhoudsperiode 47 telefoontjes binnen, waarvan meer dan de helft reisinformatie betrof. "We hadden die dag te maken met een combinatie van sneeuw en onwennigheid. Het voordeel van een klachtennummer dat 24 uur per dag bereikbaar is, was dat we snel konden bijsturen. Wanneer we bijvoorbeeld in de spits te weinig vervoerscapaciteit hadden, konden we extra bussen inzetten. De laatste twee weken kregen we gemiddeld nog twee of drie telefoontjes per dag."

NS heeft van de maand zonder trein in Zeeland geleerd dat vervangend vervoer flexibel moet worden georganiseerd. "Je kunt niet zonder meer een treindienstregeling in een vervoersschema per bus omzetten."

Bron: PZC
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Werk aan spoorlijn zit er nog niet helemaal op

Bericht door M57 »

Reiziger Ddrs schreef:NS heeft van de maand zonder trein in Zeeland geleerd dat vervangend vervoer flexibel moet worden georganiseerd. "Je kunt niet zonder meer een treindienstregeling in een vervoersschema per bus omzetten."
Interessant punt :!: Ik vraag me af of ze bedoelen dat het een goeie zet was om direktbussen in te zetten i.p.v. stopbussen langs de route van de trein, of dat het bleek dat de dienstregelingen van de direktbussen (die in een treinmodel waren gegoten) niet werkten. Weet iemand meer?
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Werk aan spoorlijn zit er nog niet helemaal op

Bericht door WSM »

Wat was dan het probleem met die directbussen?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Werk aan spoorlijn zit er nog niet helemaal op

Bericht door Wubbo »

En wie heeft die naam verzonnen?

Of had ik dat al eens gevraagd?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Werk aan spoorlijn zit er nog niet helemaal op

Bericht door Daantje »

Voor zover ik weet was er geen probleem met die directbussen. Mijn ervaringen ermee zijn iig erg positief :) Enige punt wat je zou kunnen noemen is dat de rijtijden erg ruim ingelegd waren (er stond op papier 70 minuten voor Middelburg - Bergen op Zoom maar in de praktijk rijd je het wel in 40 minuten waardoor je soms wel maar vaak ook niet de trein van een half uur eerder uit Bergen op Zoom nog kon halen). Ik snap alleen niet dat het treinverkeer nou nog zes weekenden plat moet, was het nou echt niet mogelijk om dat nu nog te doen of om het treinverkeer nu nog een week niet te laten rijden ofzo? Naar mijn idee kan je beter alles in een keer goed doen dan dat je straks weer moet gaan klooien met bussen ed. Nu is iedereen er aan gewend.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Werk aan spoorlijn zit er nog niet helemaal op

Bericht door M57 »

WSM schreef:Wat was dan het probleem met die directbussen?
Ik bedoelde het als vraag, niet als bewering :)
Wubbo schreef:En wie heeft die naam verzonnen? Of had ik dat al eens gevraagd?
'Geen idee' en 'ja'.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten