Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Daniel »

Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in
Geplaatst op: donderdag 4 februari 2010 22:31
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 februari 2010 22:31


BREDA - De OV-chipkaart, het nieuwe, omstreden betaalmiddel voor bus, tram, metro en trein, wordt in Noord-Brabant op 1 juli ingevoerd. Dat heeft de provincie, opdrachtgever van busvervoerders Veolia en Arriva, besloten.
Daarmee is Brabant zeer laat. De NS en het grootste deel van het stads- en streekvervoer (in de Randstad, Midden- en Oost-Nederland) werken nu al met de OV-chipkaart. Zeeland volgt in maart. De provincie Brabant en busmaatschappijen Veolia (West- en Midden-Brabant) en Arriva (Noordoost-Brabant) hebben bewust voor de rol van hekkensluiter gekozen.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Vinny »

Brabant heeft het OV-chiptarief vastgesteld op 11,5 eurocent per kilometer.
Dat is fors duurder dan de 'actietarieven' die de provincie nu nog aanbiedt. Ik verwacht weer een storm aan statenvragen van de SP... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Joshua »

Dat werd tijd. Ik vind het echt vervelend dat als ik naar me ouders ga ik daar dan nog een strippenkaart nodig heb. Gelukkig zijn die brabant strippenkaarten dan wel een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Geert »

Vinny schreef:
Brabant heeft het OV-chiptarief vastgesteld op 11,5 eurocent per kilometer.
Dat is fors duurder dan de 'actietarieven' die de provincie nu nog aanbiedt. Ik verwacht weer een storm aan statenvragen van de SP... :mrgreen:
Gaan de actietarieven dan verdwijnen met de komst van de chipkaart in Brabant?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Vinny »

Dat staat te lezen in het bron-artikel. :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Joshua »

Vinny schreef:
Brabant heeft het OV-chiptarief vastgesteld op 11,5 eurocent per kilometer.
Dat is fors duurder dan de 'actietarieven' die de provincie nu nog aanbiedt. Ik verwacht weer een storm aan statenvragen van de SP... :mrgreen:
Maar het is een actie tarief. Dus er van uit gaan dat je levens lang dat tarief betaald is natuurlijki sowieso al stom. Om de schermen bij Arriva staat ook delijk dat de actie maar duurt t/m 31 juni.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Vinny »

Als je nou echt draagvlak voor die chipkaart wilt creeëren dan biedt je die actietarieven ook op de chipkaart aan...
Dat is nou echt "marketing for dummies..." :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Joshua »

Vinny schreef:Als je nou echt draagvlak voor die chipkaart wilt creeëren dan biedt je die actietarieven ook op de chipkaart aan...
Dat is nou echt "marketing for dummies..." :wink:
Tja misschien dat brabant dan en scala wegwerp kaartjes uitrolt met het lage tarief. Zoals je nu ook voor 3 euro de hele dag kan touren door brabant (uitzondering van het SRE).
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Raymond »

In het SRE gebied is de drie euro dagkaart ook gewoon geldig en te koop en gelden dezelfde voorwaarden als in de rest van de provincie. Alleen de goedkope strippenkaarten worden niet allemaal geaccepteerd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door reisthijs »

Joshua schreef:Maar het is een actie tarief. Dus er van uit gaan dat je levens lang dat tarief betaald is natuurlijki sowieso al stom. Om de schermen bij Arriva staat ook delijk dat de actie maar duurt t/m 31 juni.
Natuurlijk
loopt een actie niet onbeperkt. Alleen kiest met hier wel het allerslechtste moment om de actie te laten eindigen. Nu gaat men in Brabant dus in één klap van 'veel goedkoper dan de strippenkaart' (actietarief) naar 'in veel gevallen duurder dan de strippenkaart' (ov-chipkaart).
De publieke opinie is al "de ov-chipkaart maakt alles duurder" en dit versterkt dat idee alleen maar. Ik snap ook echt niet waarom de actiekaartjes en de ov-chipkaart niet een tijdje naast elkaar kunnen bestaan.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Joshua »

reisthijs schreef:
Joshua schreef:Maar het is een actie tarief. Dus er van uit gaan dat je levens lang dat tarief betaald is natuurlijki sowieso al stom. Om de schermen bij Arriva staat ook delijk dat de actie maar duurt t/m 31 juni.
Natuurlijk
loopt een actie niet onbeperkt. Alleen kiest met hier wel het allerslechtste moment om de actie te laten eindigen. Nu gaat men in Brabant dus in één klap van 'veel goedkoper dan de strippenkaart' (actietarief) naar 'in veel gevallen duurder dan de strippenkaart' (ov-chipkaart).
De publieke opinie is al "de ov-chipkaart maakt alles duurder" en dit versterkt dat idee alleen maar. Ik snap ook echt niet waarom de actiekaartjes en de ov-chipkaart niet een tijdje naast elkaar kunnen bestaan.
Nou het zou wel kunnen. Maar wie gaat er buiten de studenten om dan chippen als je voor veel minder geld een groene brabant strippenkaart kan kopen? En dan ben je 60 cent kwijt buiten de spits en 90 cent in de spits. Maakt niet uit waar je heen wilt. Daarvoor ga je dan toch niet chippen?
Dan ben ik inderdaad voorstander van de mogelijkheid een reisproduct op je chip te zetten die dit lage tarief hanteerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Suus »

Goedkope wegwerpchipkaartjes bij de chauffeur is natuurlijk ook gewoon een oplossing.

Al krijg je sowieso een grote neerslag in het busvervoer als de goedkope tarieven worden afschaft, ook als daarbij niet de OV-chipkaart werd ingevoerd (ik ga er ook niet van uit dat die op 1 juli verplicht wordt).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gooiseridder
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 15:04

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Gooiseridder »

Niet álle NS (reis)producten zijn klaar voor de OV-Chipkaart. De NS heeft, behalve de 11 andere OV Vervoersmaatschappijen in Nederland, ruim 100 reisproducten. Nog niet alle (dag)kaarten, abonnementen, aanbiedingen en kortingen zijn 'verchipt'. Met de OV-Chipkaart kunnen reizigersstromen beter geregistreerd worden en sneller verwerkt, waardoor de inzet van materiaal beter benut kan worden. De financiële afhandeling zal via kortere lijnen, sneller verwerkt worden. In 75 % van het land kun je al reizen met de OV-Chipkaart, behalve de regio's Limburg, Groningen, Drenthe en Noord-Brabant én Zeeland. Je voert een duaal systeem in en het is een enorm, achterliggend en ingewikkeld en technisch proces en kost vervoerders de nodige moeite. Eén voorwaarde voor de NS, om als vervoerder de OV-Chipkaart te mogen invoeren, is dat de vervoerder kan aansluiten op het systeem van de OV-Chipkaart. Hoe staat het met het aanbod van vervoerders? Welke 'reisarrangementen' moeten nog 'verchipt' worden én welke nieuwe producten zijn er in de maak?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Gekko123 »

Bij de NS zijn op het moment alleen de 40% korting en enkele reizen officieel beschikbaar. Wat mij betreft moet het binnen nu en pakweg 4 maanden mogelijk zijn om alle huidige papieren kaartsoorten op de chipkaart te laden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Geert »

Volgens mij is het niet de bedoeling dat enkele reizen en dagretour op de chipkaart gaan komen, dat wordt dan vervangen door reizen op saldo. In de toekomst wordt de prijs van twee enkele reizen immers ook hetzelfde als de prijs van een retourtje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Suus »

Nog niet geaccepteerd maar al wel op chipkaarten geleverd zijn:
- Jaartrajectkaarten
- OV-jaarkaarten
- Streeksupplementen

Dan blijven dus nog reisproducten als fietskaartje, railrunner en dagkaart over. Mooie van deze producten is dat ze hetzelfde kunnen zijn, met of zonder korting. Hooguit de naam veranderen, de automaat kan de rest bepalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:Dan blijven dus nog reisproducten als fietskaartje, railrunner en dagkaart over. Mooie van deze producten is dat ze hetzelfde kunnen zijn, met of zonder korting.
Vergeet de fyra-toeslag niet. Die hangt af van de lengte van je reis.

Ze zouden eventueel een apart soort paaltje voor het inchecken bij de fyra kunnen maken waardoor automatisch de toeslag ook meegerekend wordt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Karl »

Laat het de verantwoordelijke instantie alsjeblieft niet horen. :(
Het is een spectrum.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Joshua »

The FYRA CICO
Ook een luxe uitvoerng dat je inplaats van een piepje Tuffie krijgt te horen: NS Hispeed wenst u een prettige reis op de FYRA
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Daantje »

Bee schreef:Nog niet geaccepteerd maar al wel op chipkaarten geleverd zijn:
- Jaartrajectkaarten
- OV-jaarkaarten
- Streeksupplementen

Dan blijven dus nog reisproducten als fietskaartje, railrunner en dagkaart over. Mooie van deze producten is dat ze hetzelfde kunnen zijn, met of zonder korting. Hooguit de naam veranderen, de automaat kan de rest bepalen.
Stad/streeksupplementen worden bijvooorbeeld bij de RET wel al geaccepteerd. Werkt prima :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Daantje »

Reiziger Ddrs schreef:Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in
Geplaatst op: donderdag 4 februari 2010 22:31
Laatst bijgewerkt: donderdag 4 februari 2010 22:31


BREDA - De OV-chipkaart, het nieuwe, omstreden betaalmiddel voor bus, tram, metro en trein, wordt in Noord-Brabant op 1 juli ingevoerd. Dat heeft de provincie, opdrachtgever van busvervoerders Veolia en Arriva, besloten.
Daarmee is Brabant zeer laat. De NS en het grootste deel van het stads- en streekvervoer (in de Randstad, Midden- en Oost-Nederland) werken nu al met de OV-chipkaart. Zeeland volgt in maart.
Volgt Zeeland dan in maart 2011 (dat komt immers na 1 juli (2010?)? Ik had begrepen dat het vanaf ergens in december 2010 overal mogelijk moest zijn om met de OV-chipkaart te reizen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Suus »

Nee, Zeeland volgt in maart 2010.

11 februari 2011 moet je in heel Nederland met de chipkaart kunnen reizen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Chauf21 »

Bij Connexxion in Zeeland kan al vanaf 1 februari worden gereisd met de OVC :)

En ik dacht dat Huizinga bij het afgelopen OV-chipkaartdebat had aangegeven dat nog dit jaar overal in Nederland met de OVC gereisd kan worden :)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door Joshua »

Van een steward van Veolia had ik begrepen dat de planning voor Limburg was 1 juli. Maar daar is officieel nog niks over uit gelaten volgensmij.
Maar als brabant en limburg dan over gaan, en zeeland is al over, dan is heel het zuiden van Nederland eindelijk ook voorzien.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Brabant voert OV-chipkaart op 1 juli in

Bericht door iljitsch »

Joshua schreef:Van een steward van Veolia had ik begrepen dat de planning voor Limburg was 1 juli. Maar daar is officieel nog niks over uit gelaten volgensmij.
Ik hoop het maar. Eind juli heeft de Internet Engineering Task Force z'n zomer-meeting in Maastricht. (Als je bezoekers uit de hele wereld krijgt kies je natuurlijk de plek die nog net binnen de grens ligt die het verst van Schiphol is...) Het is toch een aanzienlijk simpeler verhaal om tegen iedereen te kunnen zeggen dat ze een chipkaart kopen en er 60 euro op zetten in plaats van kaartjes van/naar het vliegtuig en strippenkaarten met verschillende aantallen zones om dagelijks tussen het MECC en het station, hotels en restaurants te reizen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten