Metro Amsterdam overvol
Re: Metro Amsterdam overvol
Die capaciteitsgrenzen waaraan het GVB nu z'n neus stoot hebben ze zelf veroorzaakt omdat ze veel te weinig materieel hebben en veel te veel achterstallig onderhoud.
Op lijn 53 en 54 zouden max. 4 gekoppelde zilvermeeuwen kunnen rijden (4 x 300 = 1200 reizigers), lijn 50 is geschikt voor treinen van 4 CAF-stellen (4 x 246 = 984 reizigers), alleen op lijn 51 blijft het tobben met maar 2 gekoppelde BN-stellen. Met het huidige LZB-beveiligingssysteem is het mogelijk om elke 90 sec. een trein te laten rijden, dus je kan zo uitrekenen dat er voorlopig nog genoeg groeicapaciteit in zit, mits er voldoende materieel voorhanden is...
Dus weet iemand of ondertussen eindelijk het nieuwe M5/M6 materieel al besteld is?
Op lijn 53 en 54 zouden max. 4 gekoppelde zilvermeeuwen kunnen rijden (4 x 300 = 1200 reizigers), lijn 50 is geschikt voor treinen van 4 CAF-stellen (4 x 246 = 984 reizigers), alleen op lijn 51 blijft het tobben met maar 2 gekoppelde BN-stellen. Met het huidige LZB-beveiligingssysteem is het mogelijk om elke 90 sec. een trein te laten rijden, dus je kan zo uitrekenen dat er voorlopig nog genoeg groeicapaciteit in zit, mits er voldoende materieel voorhanden is...
Dus weet iemand of ondertussen eindelijk het nieuwe M5/M6 materieel al besteld is?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Metro Amsterdam overvol
Je vergeet iets... de nieuwe tunnelwetgeving, waardoor het Save Haven principe ingevoerd moet worden. Een metro mag binnenkort in de tunnel pas van een station vertrekken als het volgende station vrijgegeven is :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Metro Amsterdam overvol
Als er voldoende materieel zou zijn, kan sneltram 51 ook met gemak met drie stellen rijden alleen heb je dan een rangeerder nodig die op station Zuid het achterste stel eraf haalt en klaarzet op het spoor naar CS. Ik zie GVB zoiets in nog geen 100 jaar doen.
Re: Metro Amsterdam overvol
Als het kon lieten ze volgens mij de metrostellen een jaar lang aan elkaar gekoppeld, desnoods tot ze aan elkaar vastgeroest zijn
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Metro Amsterdam overvol
Nou zelfs van Sloterdijk naar Isolatorweg kan ik elke dag niet zitten.JWM schreef: en wat kleine uitlopers (Sloterdijk-Isolatorweg, Holendrecht-Gein en Ganzenhoef - Gaasperplas) na.
Zelfs daar is het in de spits staan... :neg:
For Your Railroad Adventures
Re: Metro Amsterdam overvol
Isolatorweg zit op een industrieterrein. Deze relatie is dus erg verspitst.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13
Re: Metro Amsterdam overvol
Is dit een cryptische vraag? Zou je het kunnen uitleggen... :@Vinny schreef:Isolatorweg zit op een industrieterrein. Deze relatie is dus erg verspitst.
For Your Railroad Adventures
Re: Metro Amsterdam overvol
Vervoersrelaties van medewerkers van/naar industrieterreinen, kantoorterreinen worden veelvuldig in de spits gebruikt (9-17 of een ander regime, ligt aan ploegendiensten ed) en kunnen daarom als 'verspitst' worden aangeduid.
Het is een spectrum.
Re: Metro Amsterdam overvol
Het idee van verspitste verbindingen is dat ze de ene kant op bomvol zijn en de andere kant op erg leeg. Dat zie je vaak naar industrieterreinen (in de ochtend erheen, in de middag ervandaan) en bijvoorbeeld op de Flevolijn ('s ochtends iedereen uit Flevoland, 's middags iedereen ernaartoe).
Re: Metro Amsterdam overvol
Amsterdamse metro is gewoon de slechtste die ik ken. Het is dat ik alleen maar van Amstel naar Waterlooplein ga en daar rijden ze vaak maar mij zie je niet s'avonds naar de Bijlmer of in de spits op de ringlijn. Zelfs met 6 bakken kan je op het perron achterblijven of je staat tegen elkaar aan te hijgen. Dan ga ik wel met de trein of auto.
immer kwaliteits posts
Re: Metro Amsterdam overvol
Tja, dat kan ik niet ontkennen. Het wordt tijd dat er iets aan gedaan wordt, maar ik verwacht niet dat dat snel gaat gebeuren. Kunnen ze niet wat tweedehands meuk op de kop tikken, tijdelijk?
Re: Metro Amsterdam overvol
Eh, Rotterdam heeft binnenkort nog wel wat stellen in de aanbieding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Metro Amsterdam overvol
Daar zal Amsterdam wel weer eerst dertig jaar over moeten vergaderen :N
Re: Metro Amsterdam overvol
Als dat dan net zo'n Weense-trams-bij-BRU-succesverhaal wordt, dan heb je er alsnog niets aan. Kan je straks, met allemaal synergievoordelen het hele metronet vervangen, omdat het uit elkaar valt.
Je had toch ook een offerte uitvraag kunnen doen waarin je nu een aantal stellen afneemt en straks weer een aantal stellen? Dat doet de NS met de SLT toch ook, waarom kan Amsterdam dat niet? Dan heb je ook de voordelen van een grote order (minder kosten/stel), maar je kunt nu al een aantal stellen gebruiken.
Je had toch ook een offerte uitvraag kunnen doen waarin je nu een aantal stellen afneemt en straks weer een aantal stellen? Dat doet de NS met de SLT toch ook, waarom kan Amsterdam dat niet? Dan heb je ook de voordelen van een grote order (minder kosten/stel), maar je kunt nu al een aantal stellen gebruiken.
Het is een spectrum.
Re: Metro Amsterdam overvol
Dus de beste oplossing: nieuw materieel bestellen.
Ben benieuwd waneer GVB dat ook eens beseft.
Ben benieuwd waneer GVB dat ook eens beseft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Metro Amsterdam overvol
Ze waren toch al bezig met een bestek voor de nieuwe M5/M6-stellen, die ze toch al moesten bestellen voor de N/Z-lijn?
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Metro Amsterdam overvol
Tja, ik meen ergens gelezen te hebben dat er nog steeds niets besteld is en ook geen offertes gevraagd zijn.
Re: Metro Amsterdam overvol
Tjah dat PVE voor het nieuwe metromaterieel heb ik onderhand al in 2005 gelezen ofzo dus ga ik echt niet nog een keer googelen. Straks zie je een nieuwsberichtje dat ze het LHB materieel een grote revisie gaan geven zodat ze weer 30 jaar meekunnen. Dan kan er in 2040 tegelijk met de opening van de NZ-lijn nieuw materieel instromen. Als ze dat dan in 2035 bestellen komt het wel goed.
immer kwaliteits posts
Re: Metro Amsterdam overvol
Misschien kunnen ze wel wat tweedehandsjes uit een ex-Oostblokland halen in plaats van andersom oud materieel daarheen te doneren.
Ik hoop dat ze wat moois maken van de nieuwe stellen, zoiets als de Brusselse BOA of het type C in Muenchen.
Ik hoop dat ze wat moois maken van de nieuwe stellen, zoiets als de Brusselse BOA of het type C in Muenchen.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Metro Amsterdam overvol
BOA'tjes vind ik echt gaaf :D Berlijnse H(k)'tjes ook :D en qua indeling gaat het dat voor Amsterdam ook worden, al komt er in Amsterdam ook bestemmingsaanduiding op de zijkant.
Ik doe ook maar wat
Re: Metro Amsterdam overvol
'De wandelgangen' melden dat de aanbesteding al gesloten is (dat heb ik ook ergens al gelezen) en dat er nu met de nummer één wordt onderhandeld.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Metro Amsterdam overvol
Amsterdam kennende gaan ze voor het drama en zal het wel AnsaldoBreda zijn. Hoewel die voor Madrid hele mooie metrootjes heeft gemaakt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: Metro Amsterdam overvol
Oo als er in Amsterdam gesproken wordt kan het nog wel even duren...
immer kwaliteits posts
Re: Metro Amsterdam overvol
Niet alleen de praatfase duurt lang hoor :N
Straten van 500 meter die maar liefst 9 maanden openliggen, stations die een jaar na opening nog niet af zijn, een metrolijn die slechts 6 jaar vertraging heeft opgelopen.
En wat dachten we van planning (A)
Bewoners kunnen maar op een manier ergens komen, en nu hebben ze die toegangsweg afgesloten wegens groot onderhoud van tramwissels op die toegangsroute :X
Straten van 500 meter die maar liefst 9 maanden openliggen, stations die een jaar na opening nog niet af zijn, een metrolijn die slechts 6 jaar vertraging heeft opgelopen.
En wat dachten we van planning (A)
Bewoners kunnen maar op een manier ergens komen, en nu hebben ze die toegangsweg afgesloten wegens groot onderhoud van tramwissels op die toegangsroute :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 173 gasten