PvE Concessie Amsterdam 2012

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Hierbij ga je er van uit dat iedere reiziger van/naar Schiphol een vliegtuigreiziger is,
Niet onlogische reden om erheen te gaan. :-)

Hoewel ik er een half jaar twee keer per dag overgestapt ben, ik zal aardig wat moeten vliegen om dat in te halen.
Geert schreef:én dat die reizigers allemaal naar het CS van Amsterdam moeten.
Niet alleen, natuurlijk, maar Amsterdam CS is (om redenen die mij ontgaan) het drukste station van het land.
Geert schreef:Er zit echter ook behoorlijk wat werkgelegenheid op en om Schiphol, en die reizigers zijn allemaal wel gebaat bij een trein die nog stopt ergens tussen Schiphol en Amsterdam.
Zoals ik al schreef, na Amsterdam Zuid heb je nog het VU ziekenhuis en dan kom je langs een randje van een industriegebied en daarna is het niemandsland tot je de Schipholtunnel in gaat. Mensen die op Schiphol werken wonen niet langs dat stukje spoor, die wonen verspreid over de hele stad en regio, en dan ook nog eens aan de andere kant van Schiphol. Toen ik in Leiden studeerde viel het me altijd op hoeveel stewardessen daar in- en uitstapten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Suus »

Had je toevallig ook naar de andere kant van de spoorlijn gekeken? Riekerpolder, Badhoevedorp?

Niet dat ik voor een metro naar Schiphol ben, integendeel. Waar ik wel voor ben is het metronetwerk samenvoegen met het spoorwegennet, omdat het grootste deel van het metronet parallel loopt met het spoorwegennet. De netwerken samenvoegen en exploiteren met lichte treinen (SLT light) zou een goede oplossing kunnen zijn voor het tekort aan spoorruimte.

Amsterdam Centraal is het drukste station omdat het gewoonweg de grootste plaats van het land is, het centraler in de stad ligt dan Amsterdam Zuid, de meeste regionale busverbindingen bij dat station uitkomen en omdat toeristen naar dit station worden gestuurd. Bovendien werken er heel veel mensen in de binnenstad of op andere plekken in de stad waarvoor dit het best bereikbare station is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Bluearrow »

Misschien heb ik wat gemist of zo? Volgens mij is Utrecht Centraal nog steeds het 'drukste' station van Nederland. Qua reizigers, overstappers en qua treinbewegingen.

FF nog een beetje offtopic, alhoewel, als ze nu eens een nieuwe spoorwegverbinding met Almere gaan realiseren, die dus ook nog eens in Amsterdam zou moeten gaan beginnen, laten ze die dan aan de andere kant maar gelijk doortrekken vanaf Almere via de Stichtsebrug naar Huizen en Hilversum. Huizen is trouwens, samen met Drachten en Oosterhout, (en ik ben er vast nog een paar vergeten), een stad (dorp!) met rond de 50.000 inwoners, die geen railverbinding heeft. Dus, daar zou een spoorverbinding ook nog wel eens nut kunnen hebben.

Gr. Chris
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Geert »

Qua in- en uitstappers is Amsterdam Centraal het drukste station van Nederland, alhoewel Utrecht Centraal maar nipt als tweede eindigt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door iljitsch »

Ik kan me er iets bij voorstellen voor Badhoevedorp ook al loopt de spoorlijn langs de rand van het dorp waardoor een station aldaar toch niet echt handig zou liggen voor veel badhoevedorpers. (Een station is daar ook niet mogelijk omdat de treinsporen tussen de banen van de snelweg ingeklemd liggen.) Ik zou willen zeggen: met een goede tramlijn naar station Lelylaan zijn de Badhoevedorpers beter af, maar dat is nou net weer wat ver...

Het is natuurlijk logisch langzaam spoor langs snelspoor aan te leggen, maar het is dan wel belangrijk dat de twee elkaar niet in de weg zitten, dus het moet wel viersporig zijn. Maar de eisen verschillen toch ook: intercity's moeten ruime bogen kunnen maken terwijl langzaam spoor dichter bij de mensen moet kunnen komen. Dus niet blind aan vasthouden. En voor langzaam spoor zie ik liever light rail dan ouderwetse stoptreinen of sprinters.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Daniel »

Bluearrow schreef:Qua Huizen is trouwens, samen met Drachten en Oosterhout, (en ik ben er vast nog een paar vergeten), een stad (dorp!) met rond de 50.000 inwoners, die geen railverbinding heeft. Dus, daar zou een spoorverbinding ook nog wel eens nut kunnen hebben.
Wat Drachten betreft is de provincie het niet met je eens: http://portal.ovinnederland.nl/toon_art ... el_id=1476
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Vinny »

Maar de eisen verschillen toch ook: intercity's moeten ruime bogen kunnen maken
De boogstralen van Amsterdam Riekerpolder aansluiting richting Lelylaan en bij Sloterdijk richting Centraal behoren tot de krapste van Nederland...

Intercity's en Hogesnelheidstreinen zullen vanaf 2017 vanaf Schiphol alleen nog maar richting Amsterdam Zuid en verder gaan. Volgens mij onstaat er dan een boel ruimte om wat leuks te doen op de westtak. Een aanzienlijke frequentieverhoging is wel het minste wat ze kunnen doen :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:De boogstralen van Amsterdam Riekerpolder aansluiting richting Lelylaan en bij Sloterdijk richting Centraal behoren tot de krapste van Nederland...
Het is niet voor niks dat Schiphol - Leiden en Schiphol - Amsterdam CS even snel is (15 minuten) terwijl Leiden hemelsbreed ongeveer twee keer zo ver is.

Wat is overigens de reden dat de HSL naar Asd Zuid verhuist? Ik kan me voorstellen dat niet iedereen daar blij mee is.
Oud forumgebruiker

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Oud forumgebruiker »

Waarom wordt er zo'n grote waarde gehecht aan een dorp als Badhoevedorp? Die hebben momenteel meer dan genoeg buslijnen, daar is een treinstation m.i. niet vereist.

Westtak: daar moet gewoon een S-bahn komen die door gaat naar Schiphol. Die s3900 is de aanfluiting van het jaar met een rijtijd die niet in verhouding staat tot de afstand. Dan pak ik meestal liever de s2600, die is 3 minuten sneller (terwijl die precies dezelde route volgt...).
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door willy84 »

Toch maar even terug naar het GVB en Amsterdam. Komende zomer gaat de tunnel weer 6 weken dicht :neg: :|


Vijf metrostations veiliger gemaaktDe veiligheid van de metrostations Nieuwmarkt, Waterlooplein, Weesperplein, Wibautstraat en het Centraal Station wordt verbeterd.

Als onderdeel hiervan zal in het geval van een calamiteit een volledig geautomatiseerd meldingssysteem de aanwezige reizigers op het perron waarschuwen en hen vragen het metrostation zo snel mogelijk te verlaten. Verder kunnen mensen zich dankzij een geheel van rook- en warmteafvoer, luchttoevoer en andere veiligheidsvoorzieningen in geval van nood zelfstandig in veiligheid brengen.
Als het werk klaar is, moet de metrotunnel aan de verscherpte eisen van nieuwe wet- en regelgeving op het gebied van tunnelveiligheid voldoen. De voorbereidingen zijn begonnen en het werk zal begin 2011 worden afgerond. In de periode tussen 10 juli en 15 augustus zal als gevolg van de werkzaamheden de metro niet rijden tussen Centraal Station en Amstelstation


http://www.at5.nl/artikelen/31857/veili ... -verbeterd
immer kwaliteits posts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Suus »

Publiek wist/weet het nog niet, maar dat is al enkele jaren bekend (A)

De voorbereidingen zijn al lang bezig, de stations worden door aannemers van boven tot onder helemaal doorgelicht de laatste weken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Wubbo »

Het is werkelijk elke zomer goed bal daar bij die Amsterdamse metro zeg :?
Oud forumgebruiker

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Oud forumgebruiker »

Afgelopen zomer niet toch? :P. Het zla mij benieuwen hoe ze het gaan doen met die OVC. Het kan twee kanten op: extra pegels dokken voor de omweg die de bus rijdt of voor een habbekrats die bus in. Ik hoop het laatste.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Suus »

Afgelopen zomer was er niets aan de hand zeg je :lol:

Geen metro's Spaklerweg - Amstelveen Westwijk en Zuid - Van der Madeweg, en minder metro's tussen Van der Madeweg en Gein. *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Geert »

@Ziggy: Rijdt er geen vervangende bus voor de metro?

Trouwens, wel opmerkelijk dat zulke grootscheepse buitendienststellingen al een aantal zomers gebeuren bij de metro in Amsterdam. Hoe doet de RET dat dan? Of zijn alle stations daar al aangepast op de nieuwe tunneleisen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Suus »

In 2008 hebben daar ook drie weken geen metro's gereden tussen Wilhelminaplein en Centraal Station :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Geert »

Maar dat is niet echt te vergelijken met 6 weken lang geen metro's (waarbij in 2008 ook al een tijdlang geen metro's reden op hetzelfde traject)... Is die tunnel in Amsterdam dan zoveel ingewikkelder ofzo?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Ardan »

Tjeesses zeg, worden er elk jaar weer nieuwe regeltjes bedacht zodat het metronet weer op kant mag liggen? :?
Ik wist wel dat de tunnel in 2011 weer dichtging, maar dit jaar dus ook weer.
Als ze nou die stations eens gingen renoveren...
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door STF »

En in zomer 2011 ligt de sneltram in Amstelveen eruit wegens trajectwijzigingen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Suus »

Trajectwijzigingen :shock: Wat moet daar gebeuren dan?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Ardan »

Nieuw traject over de Groenelaan :mrgreen: dat is de wijziging
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Suus »

En nu even serieus...?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door STF »

Het sneltramtraject zal rijdende richting Westwijk na de halte Marne rechtdoor blijven gaan over de Beneluxbaan, om vermoedelijk bij Spinnerij weer op het bestaande traject aan te sluiten. De haltes Gondel, Meent, Brink en Poortwachter komen te vervallen.
Oud forumgebruiker

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Oud forumgebruiker »

Geert schreef:@Ziggy: Rijdt er geen vervangende bus voor de metro?
Doorgaans wordt buslijn 59 ingesteld ja, maar aangezien die bovengronds dus flink om moet rijden qua kilometers (tja, die gebouwen staan toch in de weg, boven de grond ;)) hoop ik niet dat je fijn per kilometer betaald met de OV-chip :neg:
Oud forumgebruiker

Re: PvE Concessie Amsterdam 2012

Bericht door Oud forumgebruiker »

Bee schreef:Afgelopen zomer was er niets aan de hand zeg je :lol:

Geen metro's Spaklerweg - Amstelveen Westwijk en Zuid - Van der Madeweg, en minder metro's tussen Van der Madeweg en Gein. *O*
Oh ja dat is ook zo :P. Ach ja, wie gaat er in de zomervakantie (voor je plezier dus) nou met de metro, en dan ook nog in dat gebied ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten