Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Karl »

Je kunt je natuurlijk ook afvragen in hoeverre RET niet gewoon een andere naam is van "Stadsregio Rotterdam, afdeling OV"...

Overigens vind ik een vrij vreemd systeem, RET (officieel een vervoerbedrijf) krijgt dus zeggenschap over plannen van andere vervoerders?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Joshua schreef:Er rijden inderadaad alleen nog maar Amba's op Lijn 99. En sinds deze is overgegaan naar de concessie Brabant Oost is de fequentie ook nog eens omlaag gegaan.
Hermes deed het toch echt beter naar mijn idee.
Arriva en ROB waren van mening dat de frequentie op lijn 99 te hoog lag, zeker op het Brabantse deel. Daarom is in de ochtendspits naar Nijmegen het aantal ritten inderdaad teruggebracht van 6 tot 4 per uur. Daarvoor zijn wel twee vervangende ritten tussen Grave en Nijmegen ingelegd, maar ja, daar hebben de mensen die in Zeeland en Velp in de kou hun bus voorbij zien rijden zo weinig aan (soms zelfs Uden). Zelfs de halfuursdienst op het gehele traject op zaterdag stond ter discussie. Ik ben blij dat dit vooralsnog niet verminderd is, met de krappe aansluitingen (en zaterdag betekent "bus gemist, uur wachten).

Wat betreft de "rare" rit, ik weet niet van welke stalling die komt; ik heb daar de 8050, 8064 en 8067 op gehad. Weet iemand vanuit welke stalling die rijden?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Mikos »

Ik kan je vertellen dat er genoeg vroege ritten zijn (die rond half zeven en zeven uur), waarbij men vanaf het busstation in Uden al vol vertrok, met vanaf halte Wijsthoek nog net genoeg plek om wat mensen als staanplaatsers mee te nemen. Vanaf daar is het feest voorbij en past er al niks meer bij...
Dus dat men de frequentie te hoog vond...? :roll:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door iljitsch »

Ik vraag me af in hoeverre het bekend (en dan bedoel ik: met harde cijfers, niet alleen anecdotische klachten) is hoe vol die bussen zitten.

Er is veel kritiek dat de OV-chipkaart de zaken wel makkelijker maakt voor de bedrijven maar niet voor de reiziger, maar hier zou-ie flink moeten helpen door eindelijk goede info te leveren over hoeveel mensen nu welke reis maken. Moeten ze natuurlijk wel ook de abonnementshouders laten in/uitchecken (wat ze bij de HTM dus niet doen) anders heb je nog steeds maar een onvolledig beeld.

Hoe zit dat trouwens qua geld? Stel dat er 4000 reizigers per dag gepland zijn in de concessie en het blijken er 6000 te zijn. Steekt de concessieverlener dat in z'n zak, winst voor de concessiehouder, of kan dit uitgegeven worden aan een hogere frequentie?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Daniel »

De chipkaart helpt hier maar deels. Immers, reizigers die bij de halte worden achtergelaten checken niet in in de betreffende overvolle bus :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door iljitsch »

Reiziger Ddrs schreef:De chipkaart helpt hier maar deels. Immers, reizigers die bij de halte worden achtergelaten checken niet in in de betreffende overvolle bus :wink:
Iswaar als je uitgaat van rechtstreeks tellen, maar als de chipmachines aangeven dat de bus vol zat en vervolgens blijkt dat op een druk tijdstip niemand op de betreffende halte instapt terwijl er op een ietsje minder druk tijdstip wel een hoop mensen instappen dan is het wel duidelijk uit welke hoek de wind waait.

Overigens moeten mensen toch eens leren niet met z'n allen op hetzelfde moment op dezelfde plek te willen zijn, dat is echt enorm verspillend.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Suus »

Dat is in ieder geval niet iets wat je in een paar dagen geregeld heb.

Maar de vervoerder vind dat er teveel bussen rijden, en verlaagd vervolgens maar de frequentie. En ze kijken niet even naar de reden waarom er zoveel bussen rijden ofzo :shock: Dat zijn toch wel zorgwekkende ontwikkelingen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Oud forumgebruiker

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Oud forumgebruiker »

iljitsch schreef:Er is veel kritiek dat de OV-chipkaart de zaken wel makkelijker maakt voor de bedrijven maar niet voor de reiziger, maar hier zou-ie flink moeten helpen door eindelijk goede info te leveren over hoeveel mensen nu welke reis maken. Moeten ze natuurlijk wel ook de abonnementshouders laten in/uitchecken (wat ze bij de HTM dus niet doen) anders heb je nog steeds maar een onvolledig beeld.
Heb je daar die Chipkaart voor nodig? :shock:. Als chauffeurs dagelijks mensen achter laten neem ik aan dat ze dat wel melden bij de rayonmanager.
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door --Stefan-- »

Je vergeet één ding: het is Arriva -O-
3 0 7 9
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

iljitsch schreef:Ik vraag me af in hoeverre het bekend (en dan bedoel ik: met harde cijfers, niet alleen anecdotische klachten) is hoe vol die bussen zitten.
Vraag het dagelijkse reizigers zou ik zeggen. Ik heb het dusdanig vaak meegemaakt dat het niet meer anekdotisch te noemen is (IMO). Bovendien is het probleem al jaren bekend, vandaar dat ook de tienminutendienst ingevoerd was. Ik heb ook al enkele keren een chauffeur melding zien maakte bij de CVL inclusief dat er groepen (niet enkele reizigers) bij haltes moesten blijven wachten op de volgende bus. Of het gaat helpen valt te bezien, extra bussen kosten natuurlijk weer geld en dat zal de provincie Noord-Brabant en het KAN niet willen uitgeven.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

iljitsch schreef: Overigens moeten mensen toch eens leren niet met z'n allen op hetzelfde moment op dezelfde plek te willen zijn, dat is echt enorm verspillend.
Dat hebben mensen niet altijd voor het uitzoeken. En mensen willen ook niet twee uur eerder vertrekken (en dus twee uur eerder op bestemming zijn) om zulke drukte te omzeilen. Of een paar uur later naar huis gaan. Als dit het geval is, dan jaag je mensen namelijk uit de bus de auto in.
"Een touringcar is geen bus"
--Stefan--
Berichten: 1094
Lid geworden op: ma 12 okt 2009, 09:51
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door --Stefan-- »

Is er nooit nagedacht over een sneldienst tussen Uden en Nijmegen?
Want als de bus bij Uden al vol is kunnen er misschien bussen rechtstreeks naar Nijmegen rijden over de A50?
3 0 7 9
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door iljitsch »

fogeltje schreef:Ik heb ook al enkele keren een chauffeur melding zien maakte bij de CVL inclusief dat er groepen (niet enkele reizigers) bij haltes moesten blijven wachten op de volgende bus. Of het gaat helpen valt te bezien, extra bussen kosten natuurlijk weer geld en dat zal de provincie Noord-Brabant en het KAN niet willen uitgeven.
Het zou wel een slechte zaak zijn als zelfs volle bussen met verlies rijden. Hoeveel kost het laten rijden van een bus? Een volle zou zo'n 50 a 100 euro per uur aan inkomsten moeten opbrengen. Als dat te weinig is om de kosten te dekken dan lijkt mij toch dat de prijzen wat omhoog moeten, zodat de reizigers in elk geval niet meer afhankelijk zijn van de zin van de provincie / stadsgewest om nog wat dieper in de subsidiebuidel te tasten.

Wat betreft keuzevrijheid: als je huis, werk/school en de daarmee samenhangende tijden plus vervoermiddel als vast beschouwt is er natuurlijk weinig keus. Maar juist het probleem dat iedereen die dingen als vaste gegevens beschouwt is het probleem. In een beetje stad heb je tientallen scholen staan. Waarom beginnen die allemaal om 8.30 u? Zouden er niet een paar om 10 uur kunnen beginnen? En als je in Zoetermeer of Almere gaat wonen heb je natuurlijk gelijk geen recht van spreken meer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Suus »

Dat is natuurlijk gewoon onzin. De overheid heeft in plannen uitgestippeld dat in bepaalde steden veel nieuwe woonruimte gerealiseerd moet worden. Als er vervolgens geen actief beleid wordt gedaan door die overheid om ook bedrijvigheid in die plaats aan te trekken, dan moet de overheid vervolgens niet boos worden dat er files ontstaan. Het is de schuld van hun eigen beleid, niet van de burger :X

Je kan in Wijchen 100.000 mensen onderdak bieden, maar als je bedrijven vervolgens sloten met geld geeft om hun kantoor in Heyendaal te bouwen, dan moet je niet tegen die burgers gaan zeggen dat ze maar in Nijmegen moeten gaan wonen. Zo werkt het niet :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door iljitsch »

En wie zijn ook al weer degenen die al die provinciale staten en gemeenteraden kiezen...?
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Joshua »

Als het te maken heeft met de kosten dan zullen ze toch heel snel in brabant die actie moeten afschaffen dat je kan bussen voor 30 cent.

Verder vind ik een sneldienst Uden - Nijmegen een heel goed idee. Maar tja wanneer NOVIO/BRENG en Arriva op dat idee gaan komen blijft de vraag.
levi
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 23 dec 2009, 19:58

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door levi »

Ik heb op de site van rover gezien dat er vanavond een debat over het OV in Nijmegen is.
Je kunt er gewoon naar binnen lopen
Hier de link:
http://www.rover.nl/nieuws/berichten/be ... =ber100203

Groetjes Levi
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

De sneldienst Nijmegen - Uden is in december 2003 geschrapt omdat deze onrendabel geweest zou zijn. Ik geef toe, hij zat in de spits in de betreffende spitsrichting meestal stampvol maar daarbuiten was deze vrij leeg. Wat een heel goed idee zou zijn om de sneldienst in een spitsdienst terug te laten komen, 's morgens naar Nijmegen, 's middags naar Uden.

De sneldienst is in de jaren 80 begonnen als lijn 70 van Eindhoven naar Nijmegen. Dit werd later Interliner 410, daarna sneldienst lijn 121. Toen de lijnen Nijmegen - Eindhoven geknipt werden bleef voor elk deeltraject de sneldienst bestaan, voor Nijmegen - Uden werd dit lijn 199. Die stopte op het busstation en op de Wijsthoek en reed vervolgens rechtstreeks (dus niet door Zeeland) naar Grave, Busstation, en volgens naar de Brabantse Poort, Neerbosscheweg (bij de Philips, wat nu de NXP is) en dan het station. Die vorm lijkt me prima, de stop in Wijsthoek kan vervallen, want daar stopt nu lijn 99 (die reed vroeger een andere route via de Technische school). Een bus van Uden, Busstation naar Grave, Busstation, Nijmegen, Brabantse Poort en Centraal Station is volgens mij redelijk het overwegen waard. Eventueel een stop op de Neerbosscheweg, maar lijn 2 rijdt in de spits 6x, dus die reizigers zouden in Dukenburg ook kunnen overstappen.

Wat betreft de kosten, GOV2 in Brabant loopt vanaf 1 juli af en zal volgens mij niet verlengd worden, de prijzen gaan dus "vanzelf omhoog". Overigens zal dit, denk ik, ook wel wat reizigers gaan schelen. Voor mij gaat het dan in ieder geval een duur geintje worden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Mikos »

Ik denk juist dat de stop van de sneldienst bij Wijsthoek een hoop mensen vanuit de wijk trekt. Sowieso is lijn 99 daar al populair, maar het busstation is toch echt te ver uit de wijk om de mensen uit de wijk maar op te zadelen met lijn 99. Als je de "199" daar dan ook laat stoppen, heb je de hele wijk er in zitten. Mooi alternatief, uiteraard :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Vinny »

Het zou wel een slechte zaak zijn als zelfs volle bussen met verlies rijden. Hoeveel kost het laten rijden van een bus? Een volle zou zo'n 50 a 100 euro per uur aan inkomsten moeten opbrengen
Volle bussen kunnen gemakkelijk met verlies rijden, met name die bussen waarvan alleen één rit (of twee) vol zijn terwijl het personeel en het materieel de rest van de dag spreekwoordelijk kunnen neuspulken omdat er buiten de spits niet of nauwelijks gebruik van wordt gemaakt :!:

Het openbaar vervoer wordt rendabeler naarmate de vervoerder in staat is om een reizigersgroei in de daluren te realiseren :idea:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:Volle bussen kunnen gemakkelijk met verlies rijden, met name die bussen waarvan alleen één rit (of twee) vol zijn terwijl het personeel en het materieel de rest van de dag spreekwoordelijk kunnen neuspulken omdat er buiten de spits niet of nauwelijks gebruik van wordt gemaakt
In dat geval is de prijs dus te laag. Ik neem aan dat mensen aan de kant van de weg liever een prijsverhoging betalen dan dagelijks geen gokje wagen of ze al dan niet op hun werk aankomen.

Een andere mogelijkheid is minder haltes in de spits zodat met hetzelfde materieel in dezelfde tijd meer kilometers gemaakt kunnen worden en dus voor dezelfde kosten meer mensen vervoerd kunnen worden.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door peter s »

""""""""Volle bussen kunnen gemakkelijk met verlies rijden, met name die bussen waarvan alleen één rit (of twee) vol zijn terwijl het personeel en het materieel de rest van de dag spreekwoordelijk kunnen neuspulken omdat er buiten de spits niet of nauwelijks gebruik van wordt gemaakt """"""""

Dan moeten ze niet zo idioot inschrijven, dan kunnen ze wel aan hun vervoersplicht voldoen!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Geert »

Dat heeft ook te maken met de voorwaarden die door de concessieverlener (lees: provincie) zijn gesteld. Als die niet specifiek eist dat iedereen vervoerd wordt, of bijvoorbeeld dat iedereen een zitplaats heeft, houdt de vervoerder zich aan de concessie-eisen. Als de concessieverlener wil dat iedereen meegenomen wordt, dan moet dat geëist worden, maar zal de inschrijfprijs ook navenant stijgen :idea:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Vinny »

Je kan natuurlijk ook creatief zijn en met scholen afspreken dat ze lesgeven van 9.30 tot 16.00 in plaats van 8.30 tot 15.00 :idea:

Dan ziten de scholieren en forensen elkaar minder in de weg in de spits. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Wubbo »

Als ik me niet vergis heeft Arriva in Groningen al eens zo'n voorstel gedaan, wat een golf van protest teweeg bracht.

Laten we werkgevers eerst maar eens stimuleren om flexibele werktijden te promoten, dat scheelt volgens mij veel meer dan die scholieren waar al spreiding is (middelbare scholen en MBO's beginnen meestal op een andere tijd dan de universiteit, en daarnaast hebben scholieren nog vaak een eerste uur vrij).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten