Bijna een jaar geleden reed een DDAR met meer dan twee keer de toegestane snelheid door een wissel in afbuigende stand. Enkele reizigers raakten gewond. De machinist remde slechts licht om te stoppen in Nieuwerkerk; de ATB greep niet in omdat de lichte remming voldeed aan het remcriterium.
Lees het rapport van IVW.
IVW-rapport Nieuwerkerk a/d IJssel
Re: IVW-rapport Nieuwerkerk a/d IJssel
Het bekende probleem van de ATB.... :( Als ERMTS van de grootste kinderziekten af is mag dat van mij zo snel mogelijk worden ingevoerd door héél het land. Best Bizar eigenlijk dat de trein met zo'n snelheid in de rails gebleven is.
Re: IVW-rapport Nieuwerkerk a/d IJssel
Nee dat was gewoon puur geluk. De meeste wissels zijn ontworpen om veiligheidstechnisch de dubbele ter plaatse toegestane snelheid te kunnen weerstaan. In 2001 is op het baanvak Hannover-Hamburg een ICE met zelfs 185 km/h door een wissel wat voor 80 km/h is geschikt gereden, zonder te ontsporen maar wel met flinke schade.
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstreck ... f.C3.A4lle
http://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstreck ... f.C3.A4lle
Vallend blad maakt rails glad.
Re: IVW-rapport Nieuwerkerk a/d IJssel
Waarom zijn dit soort dingen het probleem van de ATB? Volgens mij is er maar een die fout zit, dat is degene die de trein met die snelheid door de wissels stuurt, de machinist dus. Die moet goed reageren op dit soort signalen. ATB is een vangnet, geen systeem dat een trein bestuurt. Als we dat willen kunnen we net zo goed alle treinen geheel automatisch laten rijden, dan hebben we helemaal geen machinist meer nodig en minimaliseren we de kans op dit soort fouten. Op andere vlakken zal het ongetwijfeld negatieve gevolgen hebben.
Re: IVW-rapport Nieuwerkerk a/d IJssel
Daar heb je gelijk in en in dit geval is het extra schokkend omdat hier niet één, maar zelfs twéé machinisten hebben zitten slapen.
Vallend blad maakt rails glad.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: IVW-rapport Nieuwerkerk a/d IJssel
Toch is de kritiek op ATB niet geheel onterecht, het is een verouderd systeem. Had er een ander systeem gelegen (zoals ATB-NG of ETCS) dan had het vangnet wel gefunctioneerd, nu was het vangnet feitelijk nutteloos.
De kritiek op de machinisten blijft dan overigens steeds van toepassing :)
De kritiek op de machinisten blijft dan overigens steeds van toepassing :)
Re: IVW-rapport Nieuwerkerk a/d IJssel
Ik snap dat echt niet. Ik rij zelf uitsluitend op de seinen, alsof er geen ATB zou zijn. Zoals dat ook bedoeld is, want de ATB moet gezien worden als een vangnet, een hulpmiddel. Dat wordt overigens iedere machinist ook zo geleerd.
Vallend blad maakt rails glad.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten