Winter in Zwitserland 2010 - Deel 1/5: Arosa

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Winter in Zwitserland 2010 - Deel 1/5: Arosa

Bericht door Ronald »

Na een aantal delen van Zwitserland al eens in de zomer te hebben bekeken, moest het er ook maar eens van komen om 's winters die kant op te gaan. Vandaar dat ik op vrijdag 29 januari voor een klein weekje naar dit fraaie Alpenland ben afgereisd. Na een wat problematische heenreis (omleiding ICE via Venlo, extra overstappen in Köln en Karlsruhe, dus twee uur vertraging in totaal) stond er een mooi winters weekje te wachten.

De stad Chur, dat in het zuidoostelijke kanton Graubünden ligt, is voor deze week mijn standplaats en dus iedere dag het uitgangspunt van verschillende ritjes door dit deel van Zwitserland. Wie Graubünden op treingebied een beetje kent, zegt natuurlijk meteen "Rhätische Bahn". Vanzelfsprekend zullen de smalspoortreinen van deze maatschappij (letterlijk) de rode draad vormen van de OV-reisjes deze week. In dit reisverslag zal ik proberen een indruk te geven van Graubünden in de winterse periode.

Voor de beeldvorming hieronder nog even een kaartje van Graubünden met de spoortrajecten die door de Rhätische Bahn worden gereden (trouwe lezers van de "Reisverslagen en Reportages"-rubriek zullen hem misschien al eens eerder tegengekomen zijn):

Afbeelding

Voor de leesbaarheid heb ik het verslag opgedeeld in een aantal delen, waarvan je hieronder het eerste deel kunt lezen en bekijken. De andere delen zal ik binnenkort toevoegen (ligt een beetje aan de tijd deze week :wink: ).

Vanaf het hotel in het centrum van Chur loop ik in ongeveer 10 minuten naar het station. Ook in Chur ligt een wit laagje, dat niet altijd vanzelfsprekend is. Momenteel is het hier rond het vriespunt, maar het kan hier 's winters ook gemakkelijk 10 graden worden.
Hieronder een foto van de Postplatz in Chur:

Afbeelding

Chur ligt in het Rijndal, op een hoogte van bijna 600 meter boven zeeniveau. Het is dus niet altijd zo dat hier sneeuw ligt, maar momenteel is de temperatuur rond het vriespunt en blijft de gevallen sneeuw prima liggen.
Vandaag ga ik naar een gebied dat een heel stuk "sneeuwzekerder" is, namelijk het wintersportplaatsje Arosa op een hoogte van ruim 1700 meter boven zeeniveau. Ik heb dit ritje in 2008 ook al een keer gemaakt (een verslag hiervan zwerft ook nog wel ergens rond op dit forum), maar in de winter zal het toch een stuk anders zijn merk ik wel. Arosa is vanaf Chur in ruim een uur met de trein te bereiken, uiteraard een rood treintje van de Rhätische Bahn, over een spectaculair traject door het "Schanfigg-dal".

Om even na half elf staat de trein naar Arosa al klaar langs het perron.

Afbeelding

De Arosa-trein vertrekt buiten het "echte" station van Chur langs een soort tramperron. In Chur is de spoorlijn door de straten aangelegd, dus rijdt hij als soort tram.

Afbeelding

Nadat de trein uit Arosa (met speciale blauwe "Arosa"-rijtuigen) is binnengekomen, kan onze trein vertrekken.

Afbeelding

Net buiten de stad komen we al in een behoorlijk winters landschap.

Afbeelding

Afbeelding

Na een half uurtje wordt één van de kleine stationnetjes langs de lijn bereikt, St. Peter-Molinis. Leuk is dat je steeds de sneeuwlaag dikker ziet worden, naarmate je verder de hoogte in gaat. St. Peter ligt op ruim 1100 meter, er ligt dan ook een behoorlijk laagje.

Afbeelding

We klimmen langzaam verder, vooral door de besneeuwde bossen :pos: en soms langs hele kleine dorpjes.

Afbeelding

Net voor Langwies komt het indrukwekkende Langwies-viaduct in zicht, die het dal over het riviertje de Plessur oversteekt.

Afbeelding

Tijdens de haltering op het stationnetje van Langwies heb je een mooi uitzicht op dit viaduct, waar we straks na een grote bocht naar rechts overheen zullen rijden.

Afbeelding

De sneeuwlaag wordt steeds dikker, het spoortje rechts is zo te zien al een tijdje niet gebruikt :) .

Afbeelding

Na het vertrek uit Langwies steekt de trein dus het dal over en heb je een mooi uitzicht op het dorpje :Y .

Afbeelding

Na een paar minuten wordt het volgende dorpje bereikt, Litzirüti, waar we even moeten wachten op de tegemoetkomende trein en waar een groepje wintersporters klaar staat voor de rit naar Arosa.

Afbeelding

Afbeelding

Na Litzirüti gaat het verder tussen de besneeuwde dennenbomen voor de laatste paar kilometers naar Arosa. Om kwart over twaalf komt de trein na een uurtje klimmen uit Chur hier aan.
Uiteraard gaat de trein na aankomst nog even op de foto.

Afbeelding

Arosa is het eindpunt van de lijn, er zijn ook een opstelterreintje en een aantal wagonloodsen te vinden. Een aantal treintjes staat te wachten voor het geval ze nodig zijn voor één van de volgende ritten naar Chur.

Afbeelding

Als je hier uit de trein stapt krijg je toch een echt wintergevoel, althans zo ervaar ik het. Niet zo'n klein prutlaagje als bij ons, maar een echt winters dorp met aangepaste vervoersmiddelen hiervoor.

Afbeelding

Het is wel flink koud (-6 graden) en bewolkt, soms dwarrelt er wat lichte sneeuw naar beneden. Op het plattegrondje van het dorp en omgeving heb ik al een wandeling rond het dorp uitgezocht, waarvoor ik eerst een stukje met de bus naar de rand van het dorp moet.

Afbeelding

Maar eerst nog even uitzicht op de Obersee, een meertje dat er nu diepgevroren bij ligt.

Afbeelding

In Arosa rijden twee buslijnen, die de uiteinden van het (langgerekte) dorp met elkaar verbinden. De bussen zijn gratis en rijden regelmatig, maar zijn wel erg druk zal ik later merken. Ze zijn voorzien van sneeuwkettingen zodat het rijden door de besneeuwde straten geen enkel probleem is.

Afbeelding

Bij het "Posthotel" wacht ik op de bus naar Prätschli, dit ligt aan de rand van het dorp waar ik de wandeling zal beginnen (scheelt weer een stukje klimmen). Het is flink proppen in deze bus, ze rijden iedere 20 minuten maar gezien het aantal belangstellenden zou dit best het dubbele mogen zijn. Maar goed, het is gratis en dan herinner je je al snel een spreekwoord over het gegeven paard of iets dergelijks.
Na tien minuten over een slingerweggetje wordt het eindpunt Prätischli bereikt. Hieronder een plaatje van de bus.

Afbeelding

Naast de lokale bus wordt hier nog een ander vervoermiddel veel gebruikt, voornamelijk door de hotels om gasten van en naar het station te brengen.

Afbeelding

Nu maar eens een stukje gaan lopen. Het doel is het "Mittelstation" van de Weisshornbahn, om daar vandaan weer terug te lopen naar het dorp Arosa. Onderstaand een paar foto's met een indruk van de wandeling door het besneeuwde bos. (Ik zal het netjes houden met het aantal foto's, het blijft een OV-forum nietwaar :wink: ). Misschien overbodig om te zeggen, maar het is een schitterende wandeltocht 8-) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een klein uurtje lopen komt de kabelbaan naar de Weisshorn in zicht, met rechts in beeld het "Mittelstation".

Afbeelding

Nog even een terugblik op het bos, hier rond het "Mittelstation" zijn de skipistes en is de omgeving een stuk kaler.

Afbeelding

Het "Mittelstation" is een verzamelpunt van skiliften, het is hier dan ook een drukte van belang met skiërs en andere wintersporters.

Afbeelding

Na een kwartiertje pauze loop ik langs de skipistes verder richting de "Tschüggenhütte", ook weer zo'n verzamelpunt van allerlei skiliften. Soms moet je even de skipiste oversteken, wel even opletten want ze komen af en toe aardig hard aanzeilen (maar wel van één kant gelukkig :wink: ).

Afbeelding

Afbeelding

Voorbij de Tschüggenhütte volgt de afdaling terug naar Arosa.

Afbeelding

De zgn. "winterwandelroutes" zijn aangegeven met speciale paarse bordjes. Deze wandelroutes zijn over het algemeen goed begaanbaar zonder dat je tot je knieën door de sneeuw hoeft.

Afbeelding

Uiteindelijk kom ik weer in Arosa uit (het dorpsdeel Innerarosa). Vanaf daar volgt een leuke wandeling door het dorp weer terug richting het station. Ook hier rijden de lokale bussen, waarmee je zeer regelmatig (en dus gratis) naar het station kan reizen. Ik kies echter voor de (eveneens gratis) wandeling.

Afbeelding

Afbeelding

Op onderstaande foto kun je aan de daken goed zien dat er behoorlijk wat sneeuw ligt, een metertje zal het bijna wel zijn schat ik zo.

Afbeelding

Na een leuke wandeling door de dorpskern...

Afbeelding

... wordt je getrakteerd op een mooi uitzicht op de spoorbaan, die een eindje onder je ligt.

Afbeelding

Natuurlijk nog even tien minuten gewacht totdat er een treintje langskomt (dat hoort er wel bij natuurlijk :wink: ).

Afbeelding

Na een paar uurtjes lopen (en stilstaan voor de nodige foto's) kom ik weer bij het station van Arosa. Hieronder een blik op het station met daarboven de kabelbaan naar de Weisshorn. Op de voorgrond weer de bevroren Obersee.

Afbeelding

Tegen vieren vindt ik het wel weer mooi geweest en ga ik terug naar het station. Daar wordt zojuist de trein terug naar Chur langs het perron gezet.

Afbeelding

Op onderstaande foto is mooi te zien dat de spoorlijn na het station meteen aardig omlaag gaat, door een tunneltje dat onder een stukje van het dorp doorloopt.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de terugweg levert natuurlijk weer mooie plaatjes op (omdat er toch bijna niemand in de coupé zat toch maar even stiekem het raampje opengedaan voor wat mooiere plaatjes).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eigenlijk is de reis een zwart-wit-film van een uur die in ieder geval geen moment verveelt. Na een uurtje dus komen we weer in de straten van Chur.

Afbeelding

Mijn blik valt nog even op een verijst watervalletje, toch wel een bijzonder gezicht :pos: .

Afbeelding

Na nog een stop op de halte Chur Stadt (de trein stopt gewoon op straat)...

Afbeelding

... bereiken we weer het eindpunt Chur, waar een mooi winters dagje (en de eerste kennismaking met een echt wintersportgebied) ten einde komt. Wordt vervolgd met Deel 2

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ronald op zo 14 feb 2010, 16:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 1

Bericht door Wubbo »

Had ik al gezegd dat ik ook naar Zwitserland wil? ;-)
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 1

Bericht door STF »

Mooie foto's, vooral met die sneeuw. Daar gaat het leven gewoon zonder problemen door in de winter, of er nou sneeuw ligt of niet.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 1

Bericht door Fles »

In Zwitserland is alles beter 8-)
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 1

Bericht door Karl »

En al het goede heeft een prijs. ;)

Leuke foto's, leuk commentaar erbij. :pos: Ik vind de afwisseling OV-overig juist wel leuk, ook in verslagen op een OV-forum.
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten