Trein per kilometer afrekenen
Trein per kilometer afrekenen
Nu met de OV-chipkaart het stads/streekvervoer op basis van een kilometertarief werkt (plus basistarief) en het retourtje afgeschaft wordt voor de trein, is het dan niet zinniger om even door te pakken en het hele systeem van afstandsregressie voor de trein af te schaffen?
Het eerste nadeel van het huidige systeem is dat korte ritjes met de trein onevenredig duur zijn. Dat was te ondervangen door binnen stadsgebieden met de strippenkaart in de trein te reizen, maar dat is natuurlijk binnenkort afgelopen. Het tweede nadeel is dat meerdere korte ritten nu duurder zijn dan één lange zonder onderbrekingen.
Ik heb wat zitten rekenen en met een basistarief van 78 cent en dan 15 cent per kilometer bij vol tarief en 8,5 cent per kilometer met een kortingskaart zou je tot ongeveer 30 kilometer 25 - 5 % goedkoper uitzijn met vol tarief en met korting wisselt het wat tussen -7 en +8 % tot 20 km. Boven de 35 km (vol) of 20 km (korting) tot zo'n 100 km gaan de prijzen dan redelijk gelijk op met wat je nu in de trein betaalt. Boven de 100 km wordt het nieuwe systeem steeds duurder, tot +30% bij 250 km vol tarief (ik heb niet boven de 250 gekeken).
Het is ook mogelijk over een groter bereik dichtbij de huidige tarieven te blijven met een hoger basistarief en een lager kilometertarief.
Het lijkt me dat zo'n kilometertarief beter integreert met het stads/streekvervoer (je zou zelfs overstappen mogelijk kunnen maken) en minder nadelen heeft dan het huidige tariefsysteem. De hogere kosten voor langere reizen zou je kunnen repareren door een kortingsprodukt te verkopen, zeg voor 5 euro per dag krijg je 40% korting, eventueel bovenop overige kortingen.
Het eerste nadeel van het huidige systeem is dat korte ritjes met de trein onevenredig duur zijn. Dat was te ondervangen door binnen stadsgebieden met de strippenkaart in de trein te reizen, maar dat is natuurlijk binnenkort afgelopen. Het tweede nadeel is dat meerdere korte ritten nu duurder zijn dan één lange zonder onderbrekingen.
Ik heb wat zitten rekenen en met een basistarief van 78 cent en dan 15 cent per kilometer bij vol tarief en 8,5 cent per kilometer met een kortingskaart zou je tot ongeveer 30 kilometer 25 - 5 % goedkoper uitzijn met vol tarief en met korting wisselt het wat tussen -7 en +8 % tot 20 km. Boven de 35 km (vol) of 20 km (korting) tot zo'n 100 km gaan de prijzen dan redelijk gelijk op met wat je nu in de trein betaalt. Boven de 100 km wordt het nieuwe systeem steeds duurder, tot +30% bij 250 km vol tarief (ik heb niet boven de 250 gekeken).
Het is ook mogelijk over een groter bereik dichtbij de huidige tarieven te blijven met een hoger basistarief en een lager kilometertarief.
Het lijkt me dat zo'n kilometertarief beter integreert met het stads/streekvervoer (je zou zelfs overstappen mogelijk kunnen maken) en minder nadelen heeft dan het huidige tariefsysteem. De hogere kosten voor langere reizen zou je kunnen repareren door een kortingsprodukt te verkopen, zeg voor 5 euro per dag krijg je 40% korting, eventueel bovenop overige kortingen.
Re: Trein per kilometer afrekenen
Wat ik ervan begrepen heb is dat het instaptarief bij de trein hoger zal liggen dan 78 cent én dat een overstap vanaf stad/streekvervoer niet telt voor een korting hierop. Tariefintegratie dus een dikke nee.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein per kilometer afrekenen
Ja, dat is wat NS wil. Maar waarom niet een extra opstaptarief betalen voor bus/tram/metro en wel voor de trein? In stedelijke gebieden (Amsterdam, Rotterdam, in mindere mate Utrecht en Den Haag) maakt de trein een redelijk integraal onderdeel uit van het stadsvervoer. Maar ook voor regio's waar het visgraatmodel is ingevoerd (zoals Syntus) en reizigers effectief gedwongen worden om de trein te nemen voor elke reis die verder gaat dan het eigen dorp.
Re: Trein per kilometer afrekenen
Mijn inziens is het ontbreken van de tariefintegratie meer dan, eh, ontzettend jammer. In het kader van 'multimodaal' en 'decentralisering' zou het toch ontzettend logisch moeten zijn als, op z'n minst met lokale treinen, gereisd kan worden tegen een BTM-tarief? De provincie Brabant tast in de buidel voor de stoptreinen daar, maar van enige tariefintegratie met het onderliggende busnetwerk blijkt dan weer geen sprake. Dat valt toch niet uit te leggen? Als dit zo door gaat hoop ik bijna dat de provincies meer zeggenschap over het spoor eisen en 2015 lijkt me daar een mooi jaar voor. Bijvoorbeeld stoptreinen apart aanbesteden?
Het is een spectrum.
Re: Trein per kilometer afrekenen
Er bestaat geen instaptarief in het treinvervoer. Je betaalt voor de eerste paar kilometers gewoon belachelijk veel per kilometer. Internationaal is het nog erger, omdat je voor de buitenlandse kilometers gewoon voor het CIV/IC tarief wordt afgetikt, ondanks dat de trein waar je in rijdt niet meer dan een boemeltje is..NS-Reiziger schreef:Wat ik ervan begrepen heb is dat het instaptarief bij de trein hoger zal liggen dan 78 cent én dat een overstap vanaf stad/streekvervoer niet telt voor een korting hierop. Tariefintegratie dus een dikke nee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein per kilometer afrekenen
Is er eigenlijk al duidelijk wat voor tarieven de andere vervoerders voor treinreizen zullen berekenen? Ze zijn (hoop ik) niet verplicht de NS hierin te volgen, ze kunnen ook gewoon (net als nu met de strippenkaart) hetzelfde tarief als in de bus voor de trein gaan hanteren.Geert schreef:Maar ook voor regio's waar het visgraatmodel is ingevoerd (zoals Syntus) en reizigers effectief gedwongen worden om de trein te nemen voor elke reis die verder gaat dan het eigen dorp.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Trein per kilometer afrekenen
Maar hoe zit het dan (of überhaupt) met het overstappen tussen NS en de andere treinvervoerders met de chipkaart? Als ik van Schiphol naar Maastricht Randwyck (spreek je dat gewoon uit als "wijk"?) wil is het al irritant genoeg dat ik voor dat laatste stukje van niks nog moet overstappen, maar dan nog eens 2,20 aan Veolia betalen maakt het er allemaal niet leuker op.reisthijs schreef:Is er eigenlijk al duidelijk wat voor tarieven de andere vervoerders voor treinreizen zullen berekenen? Ze zijn (hoop ik) niet verplicht de NS hierin te volgen, ze kunnen ook gewoon (net als nu met de strippenkaart) hetzelfde tarief als in de bus voor de trein gaan hanteren.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Trein per kilometer afrekenen
Ik heb begrepen dat in ieder geval Arriva op de MerwedeLingeLijn de treintarieven wil gaan integreren in de tarieven voor het busnet rondom de lijn. Geen idee met wat voor kilometertarief, maar het lijkt me op zich heel redelijk als daarvoor eenzelfde tarief als voor de Qliners gerekend wordt.reisthijs schreef:Is er eigenlijk al duidelijk wat voor tarieven de andere vervoerders voor treinreizen zullen berekenen? Ze zijn (hoop ik) niet verplicht de NS hierin te volgen, ze kunnen ook gewoon (net als nu met de strippenkaart) hetzelfde tarief als in de bus voor de trein gaan hanteren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Trein per kilometer afrekenen
Nee, dat spreek je uit als Randwiek.iljitsch schreef:Randwyck (spreek je dat gewoon uit als "wijk"?)
Vallend blad maakt rails glad.
Re: Trein per kilometer afrekenen
En bovendien is het geen goed voorbeeld, want NS rijdt daar ook gewoon heen met de s6800.
Re: Trein per kilometer afrekenen
O, dat was me nieteens opgevallen. Op de NS reisplanner geven ze een overstap op Veolia aan als je van Schiphol naar Maastricht Randwyck wilt. Maar inderdaad, je kan vijf minuten wachten als je liever met de NS gaat...
Re: Trein per kilometer afrekenen
Als strakde OV-chipkaart er doorheen is moeten deze kleine ververvoerders dan nog wel de NS tarieven gaan gebruiken? Lijkt me omdat ze straks niet meer afhankelijk zijn van NS kaartje ze ook hun eigen tarieven kunnen bepalen en bijvoorbeeld waar bus en trein heel strickt samen werken de tarieven eventueel lager liggen.Geert schreef:Ja, dat is wat NS wil. Maar waarom niet een extra opstaptarief betalen voor bus/tram/metro en wel voor de trein? In stedelijke gebieden (Amsterdam, Rotterdam, in mindere mate Utrecht en Den Haag) maakt de trein een redelijk integraal onderdeel uit van het stadsvervoer. Maar ook voor regio's waar het visgraatmodel is ingevoerd (zoals Syntus) en reizigers effectief gedwongen worden om de trein te nemen voor elke reis die verder gaat dan het eigen dorp.
Re: Trein per kilometer afrekenen
Ik weet niet of ik deze vraag al eens eerder op dit forum gesteld heb, maar hij past wel in dit topic:
Hoe gaat het OV-chipkaartsysteem in het korte grensvervoer werken? Stel, ik wil met mijn Studenten Weekend-OV op vrijdagmiddag vanuit Enschede naar Gronau. Ik koop een retourtje Gronau (gr.) - Gronau, en check vervolgens in op spoor 5 in Enschede. De trein vertrekt, maar waar moet ik uitchecken? Het lijkt me niet dat er in Gronau paaltjes komen te staan. Nu heb ik gehoord dat je automatisch uitgecheckt wordt bij de grens als je niet binnen een bepaalde tijd zelf uitcheckt, maar hoe werkt het op de terugweg? Het lijkt me lastig dat je dan automatisch ingecheckt wordt. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Hoe gaat het OV-chipkaartsysteem in het korte grensvervoer werken? Stel, ik wil met mijn Studenten Weekend-OV op vrijdagmiddag vanuit Enschede naar Gronau. Ik koop een retourtje Gronau (gr.) - Gronau, en check vervolgens in op spoor 5 in Enschede. De trein vertrekt, maar waar moet ik uitchecken? Het lijkt me niet dat er in Gronau paaltjes komen te staan. Nu heb ik gehoord dat je automatisch uitgecheckt wordt bij de grens als je niet binnen een bepaalde tijd zelf uitcheckt, maar hoe werkt het op de terugweg? Het lijkt me lastig dat je dan automatisch ingecheckt wordt. Hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Mijn Flickr account.
Re: Trein per kilometer afrekenen
Ter aanvulling op die vraag: als je dan terug komt, moet je dan ook weer starttarief betalen als je je reis vervolgt?
Het is een spectrum.
Re: Trein per kilometer afrekenen
Er zijn nog heel veel dingen die onduidelijk zijn wat betreft de OV-chipkaart en het reizen met de trein. Voor veel dingen zal een oplossing gevonden worden voordat eventueel het papieren kaartje afgeschaft wordt, hoewel het de vraag is of het papieren kaartje wel afgeschaft wordt.
Maar de NS lijkt ook van de gelegenheid gebruik te maken om in eigen voordeel af te ronden, bijvoorbeeld met de strippenkaart in de trein binnen de stad is veel goedkoper dan een treinkaartje maar dat voordeel raken we met de strippenkaart kwijt zoals het er nu naar uitziet.
Maar de NS lijkt ook van de gelegenheid gebruik te maken om in eigen voordeel af te ronden, bijvoorbeeld met de strippenkaart in de trein binnen de stad is veel goedkoper dan een treinkaartje maar dat voordeel raken we met de strippenkaart kwijt zoals het er nu naar uitziet.
Re: Trein per kilometer afrekenen
Dat laatste is echt een grove schande, heeft het LOCOV daar al een advies over gebracht?
Het is een spectrum.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein per kilometer afrekenen
Dat heeft het LOCOV inderdaad, zie hier. De strekking van het verhaal: het LOCOV vindt tariefintegratie ookk heel belangrijk en het NVB (strippenkaarten en sterabbonnementen dus) zou geldig moeten blijven in de trein, zolang er nog geen tariefintegratie is bij de OV-chipkaart.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Trein per kilometer afrekenen
Dat is de adviesaanvraag (NS), maar het advies zelf staat hier: http://www.minvenw.nl/cend/overlegorgan ... ex001.aspx.
Alleen die link verwijst naar zichzelf...
Alleen die link verwijst naar zichzelf...
Het is een spectrum.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein per kilometer afrekenen
Tja die pagina's lijken zo op elkaar allemaal. Ergens onderaan staat op een keer "Download hier het advies".
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Trein per kilometer afrekenen
heb ik-met andere voorbeelden-al enkele keren gesteld,ook bij ROVER en op een ander forum.Timon91 schreef:Ik weet niet of ik deze vraag al eens eerder op dit forum gesteld heb, maar hij past wel in dit topic:
.
NS gaf kort geleden (ik ben nu in de grote tropiese stad BKK/Thaild, dus niks bij de hand)-al het antw: voorlopig is hier niks voor geregeld. Dus het oude systeem blijven gebruiken. Dit staat in hun maandblad dat ze aan kortingskaarthouders sturen.
Ik heb zelf steeds aangegeven dat volgens mij (denk bvb ook aan buitenlandse toeristen met Interrail, of degenen die komend uit Duitsld met een zelf geprint BAHN ticket aankomen) dit een grote ondoordachte lacune is in het systeem waar niemand nog een antw. op had. De hoge pieten wilden dat natuurlijk nooit toegeven.
Overigens is het vanaf Enschede mogelijk aan Duits tarief te reizen-en voor de meesten pakt dat veel voordeliger uit als het officiale internationale of combo van SOV+rest. Het lijkt me zelfs mogelijk dat enkeltje Verbundtarief(of met z'n 2tjes-op een 4-ritkaart per rit) Ensch-Gron goedkoper is als officieel TCV (heet nu anders) tarief voor 2-3 km. in Duitsld.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten