Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door M57 »

Iedereen die het al hééft opgehaald doet automatisch ook mee.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door iljitsch »

Ik vind het juist wel slim. Dit kost op het hele chipavontuur (of zelfs maar het gewone runnen van de studentenkaart) drie keer niks maar het zorgt wel dat meer mensen hun kaart activeren.

Zonder deadline is het niet makkelijk om mensen daarvoor te motiveren, vooral niet omdat studenten in de huidige situatie makkelijk kunnen frauderen door electronisch een ander abonnement te hebben dan wat er op de kaart te lezen staat zodat ze zowel door de week als in het weekeinde gratis kunnen reizen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Chauf21 »

Maar is een concrete datum noemen waarop je alleen nog maar met je definitieve studentenreisproduct kan reizen, geen motivering genoeg?
Nu lijkt het net alsof men de "klant" wil overhalen over te stappen (m.a.w., de kaart moet voordelen voor de reiziger bieden i.p.v. het door de strot duwen) *O* *bus* :mrgreen: :|
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Geert »

iljitsch schreef:Ik vind het juist wel slim. Dit kost op het hele chipavontuur (of zelfs maar het gewone runnen van de studentenkaart) drie keer niks maar het zorgt wel dat meer mensen hun kaart activeren.

Zonder deadline is het niet makkelijk om mensen daarvoor te motiveren, vooral niet omdat studenten in de huidige situatie makkelijk kunnen frauderen door electronisch een ander abonnement te hebben dan wat er op de kaart te lezen staat zodat ze zowel door de week als in het weekeinde gratis kunnen reizen.
Bovendien hangt natuurlijk de beslissing van Plasterk om de oude studentenkaart nog langer geldig te houden als een soort zwaard van Damocles boven het hele chipkaartavontuur, en dat is wel het laatste wat de ov-bedrijven willen. De enige manier om dat te voorkomen is om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk studenten hun kaart opgeladen hebben. Of je dat met dit soort prijzen moet doen of door er gewoon voor te zorgen dat het systeem goed en efficiënt werkt is natuurlijk een tweede :). Bovendien is de hoofdprijs wat mij betreft toch wel dat je een laar lang voor bijna geen geld met het OV kan reizen, maar ach ;)

Overigens heb ik vrijdag ook geprofiteerd van die promoacties, het opladen van saldo op mijn chipkaart leverde toch mooi een roze koek op :mrgreen:
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Bovendien hangt natuurlijk de beslissing van Plasterk om de oude studentenkaart nog langer geldig te houden als een soort zwaard van Damocles boven het hele chipkaartavontuur, en dat is wel het laatste wat de ov-bedrijven willen. De enige manier om dat te voorkomen is om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk studenten hun kaart opgeladen hebben.
Opgehaald/geactiveerd. Opladen doe je met saldo.

Ik zou er overigens niet op rekenen dat dit zwaard ettelijke maanden blijft hangen. In principe moet de strippenkaart nu over een jaar afgeschaft zijn nu Rotterdam dat deze week doet. En dat zal heus niet afgeblazen worden omdat er nog een paar studentenkaarten niet goed zitten: er komt echt wel een nieuwe deadline van 1 maart of hooguit 1 april.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Chauf21 »

Binnen een jaar moet de OV-chipkaart in geheel Nederland werken (nu Rotterdam over een paar dagen volledig overgaat). De strippenkaart kan langer blijven bestaan.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door iljitsch »

Chauf21 schreef:Binnen een jaar moet de OV-chipkaart in geheel Nederland werken (nu Rotterdam over een paar dagen volledig overgaat). De strippenkaart kan langer blijven bestaan.
Zaker weten? Dat legt de lat wel erg laag...

Als alles goed werkt in Rotterdam dan hebben we nog dat rapport over de prijzen. Dat zal wel betekenen dat hier en daar een kilometertariefje aangepast moet worden, maar dat is vrij makkelijk gedaan. Ik kan me dan niet voorstellen dat als in het najaar min of meer alle vervoerbedrijven de chipkaart fatsoenlijk hebben draaien de politiek er op zit te wachten om nog vast te houden aan de strippenkaart. Die zou heel wel per 1 januari 2011 aan z'n einde kunnen komen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Gekko123 »

Wat mij betreft mag die strippenkaart pas weg als elke inwoner van Nederland een anonieme kaart krijgt die die kan gebruiken voor de enkele keer dat die van het OV gebruik maakt (afschaffen wagenverkoop). En zorg voor oplaadmogelijkheden in iedere bus.
Het systeem werkt trouwens voor geen meter: mijn saldo is geblokkeerd doordat automatisch opladen fout is gegaan. Toen ik mijn saldo wou laten deblokkeren in Amersfoort bij de NS kon het daar niet. Moet ik helemaal naar Rotterdam of Amsterdam toe :!: -O-
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Chauf21 »

iljitsch schreef:
Chauf21 schreef:Binnen een jaar moet de OV-chipkaart in geheel Nederland werken (nu Rotterdam over een paar dagen volledig overgaat). De strippenkaart kan langer blijven bestaan.
Zaker weten? Dat legt de lat wel erg laag...
Ja, zie bijvoorbeeld Groen licht voor uitsluitend OV-chip in Rotterdamse bus, tram en RandstadRail:
Eerder is afgesproken dat zodra de OV-chipkaart het enig vervoer- en betaalmiddel is in een regio, het reizen met OV-chip in geheel Nederland mogelijk moet zijn binnen een jaar. Het feit dat per 11 februari 2010 Rotterdam de eerste regio is waar uitsluitend met de OV-chipkaart kan worden gereisd in het stad- en streekverover, betekent dat uiterlijk per 11 februari 2011 het reizen met OV-chip in bus,tram, metro en trein in heel Nederland mogelijk moet zijn. De huidige planning van invoering van de OV-chipkaart past geheel binnen die afspraak.
Maar ik zou niet raar opkijken als er al regio's of vervoerders zijn die aan het einde van dit jaar de stekker van de strippenkaart eruit halen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door iljitsch »

Bij de chipkaart weet een vervoerder precies voor hoeveel geld-ie vervoerd heeft. Degene die dit geld in z'n zak steekt (nog steeds geen idee of dat de vervoerder of de concessiehouder is) zal waarschijnlijk graag van de strippenkaart en de daarmee samenhangende vage verdeling van fondsen afwillen.

Bovendien heb je natuurlijk de calculerende burger die van het verschil in prijs tussen chip en strip gebruik maakt door steeds met de goedkoopste van de twee te reizen, dus beide naast elkaar kost niet alleen extra onderhoud van apparatuur maar scheelt ook inkomsten.

Ik hou het op 1 januari 2011 voor heel het land. Iedereen die hier een wedje op wil maken is welkom.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door M57 »

iljitsch schreef:Bij de chipkaart weet een vervoerder precies voor hoeveel geld-ie vervoerd heeft. Degene die dit geld in z'n zak steekt (nog steeds geen idee of dat de vervoerder of de concessiehouder is) zal waarschijnlijk graag van de strippenkaart en de daarmee samenhangende vage verdeling van fondsen afwillen.
Ik ben benieuwd of de verdeelsleutel die uit het OVCP-systeem volgt heel anders gaat zijn dan de huidige WROOV-onderzoeken en andere metingen. Wat een lachertje zou het zijn als ook op dát punt niets verandert, naast het zogenaamde tegengaan van zwartrijden en het bedenkelijke gemak van het nieuwe systeem.

Overigens vraag ik me af waarom je de kwalificatie 'vaag' gebruikt: de huidige verdelingen zijn openbaar, in tegenstelling tot het OVCP-resultaat.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door iljitsch »

M57 schreef:Ik ben benieuwd of de verdeelsleutel die uit het OVCP-systeem volgt heel anders gaat zijn dan de huidige WROOV-onderzoeken en andere metingen. Wat een lachertje zou het zijn als ook op dát punt niets verandert
Ligt eraan hoe goed de huidige metingen zijn. Tellingen zullen vrij onnauwkeurig zijn en stempelen ook omdat daarbij niet vastgelegd wordt hoeveel strippen er gestempeld worden. Ik verwacht dus wel wat verschuivingen, met name op plaatsen waar flinke groei of krimp geweest is in recente jaren.
M57 schreef:
M57 schreef:Overigens vraag ik me af waarom je de kwalificatie 'vaag' gebruikt: de huidige verdelingen zijn openbaar, in tegenstelling tot het OVCP-resultaat.
Je gaat me toch niet vertellen dat dit geheim is? In theorie kunnen de vervoersbedrijven zeggen dat dit bedrijfsgevoelige informatie is maar de concessieverleners zullen het toch echt willen weten en die kunnen dat soort dingen niet geheim houden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Geert »

Het totale aantal strippen is in ieder geval wel bekend, dat staat min of meer gelijk aan de verkochte strippenkaarten. De huidige metingen werken overigens op basis van onderzoeken waarbij wordt bijgehouden hoeveel reizigers er in het voertuig zitten na elke stop en door een jaarlijkse enquete waarbij reizigers wordt gevraagd naar hun exacte reis (inclusief lijnnummers e.d.).
Wat betreft de inkomsten: dit verschilt per concessie. Voor GD was het in ieder geval altijd het OV-bureau Groningen/Drenthe die de inkomsten uit vervoerbewijzen rechtstreeks kreeg, in de meeste andere concessies is het de vervoerder. Dat kwam onder anderen tot uiting met de stakingen in het streekvervoer anderhalf jaar geleden (waarbij in Groningen en Drenthe geen gratis vervoer was en bij de meeste andere concessies wel).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Vinny »

Het totale aantal strippen is in ieder geval wel bekend, dat staat min of meer gelijk aan de verkochte strippenkaarten.
Het zou wat zijn als er meer strippen gestempeld zouden zijn als dat er verkocht worden... :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door iljitsch »

Geert schreef:Het totale aantal strippen is in ieder geval wel bekend, dat staat min of meer gelijk aan de verkochte strippenkaarten.
Zou je denken? :-)

Maar dat zegt nog niet zo veel over waar-ie gebruikt wordt. Ik heb er hier een, weet niet meer waar ik 'm gekocht heb, met stempels voor zones 5300, 5413 en 5400. Bij die laatste twee zie je nog vaagjes een HTM-logo.

Overigens zie je bij de chipkaart dat sommige vervoerbedrijven er af en toe niet is slagen hun info fatsoenlijk bij TLS aan te leveren (voor zover wij kunnen nagaan op ov-chipkaart.nl). Wat gebeurt er met het geld voor die ritten? Lijkt me dat in dat geval TLS het niet aan de betreffende vervoerder/concessieverlener kan uitkeren...
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Het totale aantal strippen is in ieder geval wel bekend, dat staat min of meer gelijk aan de verkochte strippenkaarten. De huidige metingen werken overigens op basis van onderzoeken waarbij wordt bijgehouden hoeveel reizigers er in het voertuig zitten na elke stop en door een jaarlijkse enquete waarbij reizigers wordt gevraagd naar hun exacte reis (inclusief lijnnummers e.d.).
Als je de gebruikelijke teldagen voor de chauffeurs bedoelt: dat gaat gelukkig niet per stop, maar per belangrijke halte(s) in het traject.
iljitsch schreef:Maar dat zegt nog niet zo veel over waar-ie gebruikt wordt. Ik heb er hier een, weet niet meer waar ik 'm gekocht heb, met stempels voor zones 5300, 5413 en 5400. Bij die laatste twee zie je nog vaagjes een HTM-logo.
Daarvoor zijn de enquêtes: iedereen die een strippenkaart koopt, kan dan een enquêteformuliertje meekrijgen. Daarop geef je aan welke reizen je maakt en o.a. met behulp van alle teruggestuurde formulieren bepaalt men welk percentage van de (strippenkaarten)opbrengst iedere vervoerder krijgt :)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Joshua »

Ik zag in Nijmegen vandaag en pooster hangen dat je een wintersport vakantie kan winnen als je je studenten reis prouduct hebt opgehaald. Dus ik ben benieuwd :D
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Frank »

Goed, het vervolgverhaal gaat verder. De voorgaande keren:
Frank schreef:
Frank schreef:Vandaag voor het eerst gecontroleerd door NS sinds ik de studenten OV heb:
"Je moet je producten nog wel even ophalen bij de Primera of de AH to Go"
> "Heb ik al gedaan"
"Hier staat van niet"
> "Toch heb ik het al gedaan"
"Ik kan ze niet zien"
EInde gesprek; conducteur liep door.

Dus toch maar naar Primera; als ik reisproducten wil ophalen geeft scherm weer: "reisproducten ophalen mislukt". Mevrouw achter de balie: "Het lukt zeker niet". Zal wel defect geweest zijn ofzo.

Dus maar even gebeld met het servicenummer; na ongeveer een kwartier wachten m'n verhaal uitgelegd.
"Dat is vreemd, wat is je nummer?"
> "blabla"
"Hij staat er wel netjes op"

Dat dacht ik nou ook. Ga morgen maar langs een NS balie, dat advies werd me gegeven. Verder blijft het een faalsysteem :( .
Goed, vandaag dus naar de NS balie gegaan en probleem uitgelegd. Daar m'n chipkaart even afgegeven:
> "Er staan alleen twee onbekende producten op je chipkaart die per 1 februari worden geactiveerd. Ik kan niet zien wat daarop staat. Bij de meeste andere mensen staan er nog twee producten op waar je nu mee kunt reizen."
"Ik heb eind vorig jaar een tijdje geen studiefinanciering en dus geen chipkaart gehad"
> "Dan zou je nu een tijdelijk reisproduct moeten hebben"
Zoiets heb ik dus nooit gekregen van de IB Groep/DUO.

Goed, vlakbij het station bevindt zich een vestiging van DUO dus ben daar maar even naartoe gelopen. Het hele verhaal uitgelegd; dit keer moest ik m'n ID-bewijs tonen.
> "Hij product staat erop en is geactiveerd."
"Maar bij NS zeggen ze van niet. De bussen daarentegen herkennen het product wel."
> "Dat komt omdat de NS apparatuur de nieuwe producten nog niet kan herkennen. Bij de bussen kunnen ze dat kennelijk wel."
"Maar ik moet voorlopig nog wel van en naar Nijmegen reizen met de trein."
> "Het is een probleem van NS en de mensen achter het informatietelefoonnummer. DUO heeft het probleem al aangekaart en er wordt aan een oplossing gewerkt. Tot 1 februari zou je geen problemen moeten hebben met reizen omdat ze er dan nog niet zo moeilijk over doen."
"En na 1 februari dan?"
> "Als NS zegt dat het product op 1 februari geactiveerd wordt heb je dan geen problemen meer. Verder kan ik er ook niks aan doen. Je product is in ieder geval goed geactiveerd."

Tot zover dit verhaal. Ik wacht met spanning af op de volgende conducteur. Faalsysteem -O- .
Goed, tot vandaag is er eigenlijk niet veel schokkends gebeurd. Niet zo moeilijk, omdat meestal het controleapparaat kapot was of niet eens werd gebruikt. De andere keren had de conducteur kennelijk geen zin om de zoveelste welles-nietes discussie met een student aan te gaan en hield hij/zij (wijselijk?) de mond. Tot vandaag, ergens tussen Arnhem en Utrecht.

> "Je hebt je reisproducten nog niet geactiveerd."
"Jawel"
> "Hier staat toch echt van niet"
"Ehm ja, dat probleem heb ik al een keer eerder gehad en toen heb ik met het chipkaartservicenummer gebeld en die bevestigen mijn verhaal. Ook in de bus wordt sinds ik het product geactiveerd heb..."

Mijn zin werd onderbroken.

> "Dit heeft niks met de bus te maken. In ons systeem staat dat je dat kaart niet geactiveerd hebt"
"Dat heb ik wel"
> "Als je dan een keer een boete krijgt, is het je eigen probleem"

Ik reageerde totaal niet geschokt; gezien het gespreksverloop en m'n vorige ervaring was dit de enig mogelijke uitkomst van het gesprek.
Toch vond de conductrice het gesprek zelf ook een beetje vreemd want even later moest haar collega mij bevestigen dat de kaart niet geactiveerd was. Dit gesprek verliep al op een iets vriendelijkere toon, hoewel het voor mij nutteloos tijdverdrijf zou blijven.

> "Hier staat inderdaad dat hij nog niet geactiveerd is... maar er staat wel de juiste datum."

Wat die zin inhield ben ik ook nog niet helemaal achter, maar kennelijk was niet alles zo als bij de gemiddelde student die nog ECHT niet het product geactiveerd had.

"Ik heb na eerdere problemen met het OV-chipkaartprobleemnummer gebeld en daar werd gezegd dat hij wel geactiveerd is"

Toen volgde er een opmerking dat ze begreep dat ik er gek van werd, dat ik vandaag al de derde persoon was geweest met zo'n probleem en dat het allemaal wel goed zou komen. Dat laatste is natuurlijk een enorme dooddoener want het verandert feitelijk niks aan hoe ik in het systeem van NS sta.
Om toch het uiterste gedaan te hebben om dit probleem oplossen heb ik nogmaals met het servicenummer gebeld. Daar werd nogmaals bevestigd dat ik de kaart geactiveerd had en werd gezegd dat het ongetwijfeld lag aan problemen in het systeem van NS (waar er schijnbaar nogal wat van waren). Daar heb ik ook niks aan, maar dan kan ik de volgende keer zeggen dat ik tot tweemaal toe het servicenummer gebeld heb :P . Goed, voorlopig nog wat aanklooien en welles-nietes gesprekken met conducteurs gaan voeren dus. Niet dat ik het wil, maar dat heeft het systeem aan zichzelf te danken.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door M57 »

Mag ik vragen sinds wanneer je je kaart hebt? Ik heb gemerkt dat op de railpocket bij hele nieuwe kaarten het geactiveerde product iets anders wordt weergegeven; dat wil zeggen dat een ander (oud danwel tijdelijk) product direct niet meer zichtbaar is en er geen pijl naar een nieuwer product wordt aangegeven.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Frank »

Ik heb de kaart ergens halverwege vorig jaar gekregen (of misschien al wel eerder) en de nieuwe producten eind december geactiveerd. De oude producten zijn er begin december van vorig jaar aan de NS balie in Nijmegen vanaf gehaald omdat ik één maand geen reisrecht had (zoals ik volgens de website van de studentenkaart moest doen).
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door M57 »

Dan is jouw uitzonderingssituatie inderdaad de oorzaak van de verwarring. Bij de meeste andere studenten met een SOVC zie je op de railpocket eerst een tijdelijk product, in datzelfde scherm een pijl en dan op een volgend scherm het nieuwe geactiveerde product. In jouw geval zie je dan op de railpocket maar één product.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Frank »

Wat ik van het gesprek begreep zouden er rondjes (?) naast het product moeten staan en dat zou bij mij niet zo zijn. Zelf vermoed ik ook dat het in mijn geval een uitzonderingssituatie is maar het is wel een vervelende omdat ik niet weet wanneer en of dit probleem opgelost gaat worden, ik zomaar een keer een boete zou kunnen gaan krijgen (waar ik dan natuurlijk lastig over moet gaan doen) en ik verder veel chagrijnige gesprekken met conducteurs voor de boeg heb, als het een beetje tegen zit.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Joshua »

Ach ze worden pas echt chagrijnig als je met ze in discussie gaat en blijkt dat jij als passagier gewoon meer van de OV-chipkaart af weet dan hij/zij het personeel zelf. En dat weet ik uit eigen ervaring.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door Stefan »

Ik heb in december netjes m'n producten op m'n studentenkaart geladen en ik probeerde afgelopen zaterdagavond en zondagmorgen eens in te checken op Rtd en Shl, echter zonder resultaat. Ben toen op zondagmorgen langs het loket gegaan op Shl, maar zij zeggen dat alles goed staat.

Vervolgens naar een of ander informatienummer gebeld die de mevrouw bij het loket aan mij gegeven had. Ik heb mijn probleem uitgelegd en de eindconclusie was als volgt: Mijn probleem zou doorgegeven worden aan de desbetreffende afdeling en het zou binnenkort moeten werken. Wie, wat, wanneer, waar of hoezo moet ik zelf maar uitzoeken, je krijgt hier geen bericht over. :neg:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Studenten OV-chipkaart Topic Deel 2

Bericht door M57 »

Toevallig een weekabonnement? Dan kan je bij NS niet inchecken op een weekenddag, omdat reizen op saldo voor studenten nog niet mogelijk is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten