Het lijnnetkaarten-topic
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Wat gaaf. Roept tegelijkertijd veel vragen op, zowel qua proces als inhoud, zoals "hoe geef je sommige bochten in de kaart weer?" tot aan 'hoe zag de spoorinfrastructuur er uit op die locatie, en hoe kreeg men zoiets verzonnen?". Goed om te horen dat A4 al beschikbaar was.
Het is een spectrum.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Hij is erg gaaf geworden, complimenten
En ik neem aan dat je bussen bewust buiten beschouwing hebt gelaten?
Bij lijn 12 mist een T in Hooftstraat
En ik neem aan dat je bussen bewust buiten beschouwing hebt gelaten?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Wat bedoel je hier precies mee?
Ik heb dankzij een link van tsov het boek "Een eeuw elektrische exploitatie" besteld, en daarin zit een gedetailleerde sporenkaart van het tramnet anno 1930. Hoe men het verzonnen kreeg, zullen we wel nooit meer precies te weten komen...'hoe zag de spoorinfrastructuur er uit op die locatie, en hoe kreeg men zoiets verzonnen?
Goed om te horen dat A4 al beschikbaar was.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Gefeliciteerd
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
(ja, ik ben er weer...)
Ik heb na de tramkaart uit 1930 nog wat historische Amsterdamse tramkaarten gemaakt. Met speciale dank aan tsov, die mij nog een scan van een plattegrond uit 1970 heeft opgestuurd, mét haltes. Die heb ik, in combinatie met de informatie op 'onze' wiki over historische tramlijnen, geëxtrapoleerd naar de vermoedelijke situatie in 1962.
De kaart uit 1986 is gebaseerd op de officiële tramkaart (incl. haltes) die er qua stijl (hoeken van 30 graden) vergelijkbaar uitziet. Voor de paardentramkaart uit 1900 was het niet zo diep graven qua lijnenverloop (dat is online nog wel te vinden). Waar de haltes toen lagen, dat heb ik helaas niet meer weten te achterhalen. Het Stadsarchief heeft op mijn verzoek nog wel een scan met historische lijnenlopen gedigitaliseerd, maar dat overzicht bevat die informatie helaas niet.
Anyway, de kaarten van 1900 t/m 1986 (klikkerdeklik voor groot - meer info en achtergronden op mijn blog):
1900:
1930 (andere kleurstelling, kleine wijzigingen tov de hier eerder getoonde plattegrond):
1962:
1986:
Ik heb na de tramkaart uit 1930 nog wat historische Amsterdamse tramkaarten gemaakt. Met speciale dank aan tsov, die mij nog een scan van een plattegrond uit 1970 heeft opgestuurd, mét haltes. Die heb ik, in combinatie met de informatie op 'onze' wiki over historische tramlijnen, geëxtrapoleerd naar de vermoedelijke situatie in 1962.
De kaart uit 1986 is gebaseerd op de officiële tramkaart (incl. haltes) die er qua stijl (hoeken van 30 graden) vergelijkbaar uitziet. Voor de paardentramkaart uit 1900 was het niet zo diep graven qua lijnenverloop (dat is online nog wel te vinden). Waar de haltes toen lagen, dat heb ik helaas niet meer weten te achterhalen. Het Stadsarchief heeft op mijn verzoek nog wel een scan met historische lijnenlopen gedigitaliseerd, maar dat overzicht bevat die informatie helaas niet.
Anyway, de kaarten van 1900 t/m 1986 (klikkerdeklik voor groot - meer info en achtergronden op mijn blog):
1900:
1930 (andere kleurstelling, kleine wijzigingen tov de hier eerder getoonde plattegrond):
1962:
1986:
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Lekker geknutseld
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ja, daarmee doe je het proces misschien wel meer recht dan je denkt...
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dank! Goed om te horen
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Waarom staat in de kaart van 1962 in het lijnenoverzicht lijn 3 en 10 vanaf Frederik Hendrikplantsoen. Maar in de kaart staan deze vanaf zoutkeetsgracht en van hallstraat?
Maar mooi gedaan
Maar mooi gedaan
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Welkom terug, en graag gedaan
De kaarten zien er mooi uit, ook mooi aangehaakt bij de toenmalige huisstijlen
Naar de haltes in 1900 kun je lang zoeken, want één van de noviteiten bij de elektrische tram waren de vaste halteplaatsen. Voor die tijd werd op verzoek overal gestopt.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Whoops - ik heb me gebaseerd op een kaart waarop beide lijnen op het Frederik Hendrikplantsoen eindigen. Bleek, toen ik er nog eens verder onderzoek naar gedaan had, om een tijdelijke situatie te gaan. Ik heb de lijnen dus wel aangepast, maar ben de legenda vergeten
Dat vermoeden had ik al wel... dan is deze kaart feitelijk 'compleet'
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Mooi gedaan, erg leuk om die kaarten eens te bekijken. Je komt haltenamen tegen waarvan je nu echt even moet zoeken waar dat moet zijn geweest. Leeuwendalersweg, pal naast de De Vlugtlaan? 1e Jacob van Kampenstraat in plaats van het veel bekendere Stadhouderskade? Ik denk wel dat op de kaart van 1986 de halte Wolbrandtskerkweg aan lijn 1 niet op de goede plek ligt, die straat ligt tussen de Hoekenes en de Baden Powellweg in. Die halteafstand moet dan denk ik ook wel superkort zijn geweest.
Leuk om te zien dat de huidige halte Dam bij het Beursplein in 1962 ook al bestond en toen ook echt Beursplein heette.
Leuk om te zien dat de huidige halte Dam bij het Beursplein in 1962 ook al bestond en toen ook echt Beursplein heette.
Ik doe ook maar wat
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Wolbrandtskerkweg en Baden Powellweg moeten inderdaad omgedraaid. Volgens mij lagen de haltes toen net iets anders, maar sowieso was de afstand kort inderdaad. De halte Hoekenes lag in ieder geval niet op de brug, zoals nu, maar meer richting het Osdorpplein, waar nu de bushalte nog ligt.
En in mijn hoofd heet die halte bij het Heinekenplein nog steeds 1e Jacob van Campenstraat, want zo heette hij toen ik er rond 2000 elke dag langskwam onderweg naar school (opa vertelt...)
En in mijn hoofd heet die halte bij het Heinekenplein nog steeds 1e Jacob van Campenstraat, want zo heette hij toen ik er rond 2000 elke dag langskwam onderweg naar school (opa vertelt...)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Tsja, en Kampen of Campen? De straat heet nu met een C, maar misschien in de tijd van het simplisties verbond met een K...
Ik doe ook maar wat
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Je hebt het tijdsbeeld wel aardig weten te vatten in de lay-outIk heb na de tramkaart uit 1930 nog wat historische Amsterdamse tramkaarten gemaakt. Met speciale dank aan tsov, die mij nog een scan van een plattegrond uit 1970 heeft opgestuurd, mét haltes. Die heb ik, in combinatie met de informatie op 'onze' wiki over historische tramlijnen, geëxtrapoleerd naar de vermoedelijke situatie in 1962.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dat was inderdaad ook de bedoeling ja, vandaar dat de kaart van 1900 als een vergeelde ouwe krant oogt
(en al die lijntjes voor het water en de toenmalige bebouwingsgrens waren een stuk minder werk dan je zou denken...)
(en al die lijntjes voor het water en de toenmalige bebouwingsgrens waren een stuk minder werk dan je zou denken...)
Re: Het lijnnetkaarten-topic
En zo moet het tramnet er tot in het volgende jaar uit gaan zien, als naast de langdurige omleiding van de lijnen 7 en 17 vanwege werkzaamheden in de Kinkerstraat, ook lijn 2 langere tijd niet van de Koninginneweg gebruik kan maken.
Maar dan worden de sporen in de De Lairessestraat voor het eerst sinds 21 juli 2018 weer in de 'reguliere' dienstregeling gebruikt:
Maar dan worden de sporen in de De Lairessestraat voor het eerst sinds 21 juli 2018 weer in de 'reguliere' dienstregeling gebruikt:
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dus ik zag dit diagram boven de deuren hangen in een tram in Bochum.
Wat een gepiel en geprop, ik vind het niks
Wat een gepiel en geprop, ik vind het niks
Ik doe ook maar wat
-
- Donateur
- Berichten: 192
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Hé daar heb ik zondag ook een foto van gemaakt, bijzonder slecht
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik heb het belgische treinnet getekend.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Mooi ontwerp! Ik spot echter wel al een aantal foutjes:
- Ipv Knokke staat er een tweede Duinbergen, en die lijn eindigt in het niets;
- Blaton staat er ook twee keer, ten koste van Callenelle;
- Bij lijn 144 ontbreekt station Chapelle-Dieu, en wordt aangetakt in Ernage wat Gembloux moet zijn;
- Er ontbreekt een verbindingsboog Athus - Aubange (en voor de volledigheid tevens Athus - Longwy en Aubange - Longwy)
- Stocken moet Stockem zijn;
- Bij Marche-en_Famenne was die underscore waarschijnlijk onbedoeld
- Het lijkt nu alsof er geen verbinding mogelijk is tussen Forest-Midi en Bruxelles-Midi;
- HSL 4 geeft geen verbinding met Antwerpen-Luchtbal, terwijl de lijn wel al voor dat station aantakt. P-treinen van/naar Noorderkempen reden of rijden zelfs met stop in Luchtbal;
- Bij Mol is de diesellijn naar Hasselt bovenop de elektrische lijn naar Hamont ingetekend, waardoor het lijkt alsof je een klein stukje moet dieselen tussen Mol en de aftakking van de twee lijnen;
- Het grenstraject Hamont - Weert ontbreekt;
- Sint-Mariabrug moet Sint-Mariaburg zijn;
- Rockstael bestaat niet, Bockstael wel;
- Van Moensberg kom je enkel in Saint-Job, niet in Uccle-Calevoet of Linkebeek;
- Linkebeek staat er twee keer in;
- HSL 1 heeft geen samenloop met het traject Enghien-Halle en heeft tevens geen verbinding richting Huizingen.
Dat is wat me op het eerste gezicht opvalt.
Ten tweede ben ik benieuwd naar je logica achter de HSL-aantakkingen. Soms zie ik die als losliggende lijnen met een apart bolletje bij het aantakstation (zoals Leuven en Liège-Guillemins), soms voegen ze in 'op de vrije baan' op het gewone net, zoals bij Ans en Hergenrath.
Daarnaast vraag ik me af wat je filosofie is achter het al dan niet opnemen van goederenlijnen en/of niet meer door reizigerstreinen bediende lijnen. Want ik zie wel een tak naar Antwerpen-Haven (die echter niet aansluit op lijn 59 bij Zwijndrecht en Melsele) maar dan weer niet het Antwerpse ringspoor met de stations Dam en Oost. Rond Gent en Genk ontbreken de goederenlijnen volledig.
- Ipv Knokke staat er een tweede Duinbergen, en die lijn eindigt in het niets;
- Blaton staat er ook twee keer, ten koste van Callenelle;
- Bij lijn 144 ontbreekt station Chapelle-Dieu, en wordt aangetakt in Ernage wat Gembloux moet zijn;
- Er ontbreekt een verbindingsboog Athus - Aubange (en voor de volledigheid tevens Athus - Longwy en Aubange - Longwy)
- Stocken moet Stockem zijn;
- Bij Marche-en_Famenne was die underscore waarschijnlijk onbedoeld
- Het lijkt nu alsof er geen verbinding mogelijk is tussen Forest-Midi en Bruxelles-Midi;
- HSL 4 geeft geen verbinding met Antwerpen-Luchtbal, terwijl de lijn wel al voor dat station aantakt. P-treinen van/naar Noorderkempen reden of rijden zelfs met stop in Luchtbal;
- Bij Mol is de diesellijn naar Hasselt bovenop de elektrische lijn naar Hamont ingetekend, waardoor het lijkt alsof je een klein stukje moet dieselen tussen Mol en de aftakking van de twee lijnen;
- Het grenstraject Hamont - Weert ontbreekt;
- Sint-Mariabrug moet Sint-Mariaburg zijn;
- Rockstael bestaat niet, Bockstael wel;
- Van Moensberg kom je enkel in Saint-Job, niet in Uccle-Calevoet of Linkebeek;
- Linkebeek staat er twee keer in;
- HSL 1 heeft geen samenloop met het traject Enghien-Halle en heeft tevens geen verbinding richting Huizingen.
Dat is wat me op het eerste gezicht opvalt.
Ten tweede ben ik benieuwd naar je logica achter de HSL-aantakkingen. Soms zie ik die als losliggende lijnen met een apart bolletje bij het aantakstation (zoals Leuven en Liège-Guillemins), soms voegen ze in 'op de vrije baan' op het gewone net, zoals bij Ans en Hergenrath.
Daarnaast vraag ik me af wat je filosofie is achter het al dan niet opnemen van goederenlijnen en/of niet meer door reizigerstreinen bediende lijnen. Want ik zie wel een tak naar Antwerpen-Haven (die echter niet aansluit op lijn 59 bij Zwijndrecht en Melsele) maar dan weer niet het Antwerpse ringspoor met de stations Dam en Oost. Rond Gent en Genk ontbreken de goederenlijnen volledig.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten