Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Caspar »

Het werd weer eens tijd voor een rondje door een deel van Europa. In Italië ben ik nog niet eerder geweest, en met de combinatie van een leuke aanbieding per TGV naar Nice voor een zacht prijsje was de eerste aanzet gemaakt.
Via de boeking site van SNCF heb ik voor 40 euro een enkele reis Parijs- Nice geboekt, in de 1e klas. Met behulp van de reisfaciliteiten voor spoorwegpersoneel zijn de andere trajecten gedekt. Dit betekent dat ik een vrije keuze had om in elke gewenste trein te stappen, met uitzondering van de Eurostar treinen van Italië, hiervoor geld een reserveringsverplichting die te samen met de toeslag 10 euro is per gemaakte reis, maar dan heb je ook een snelle trein.

De reis begon in Amsterdam, per Thalys naar Parijs. Het viel me op dat er stevig werd doorgereden over de HSL, ter hoogte van de tunnel onder het Groene hart werd de snelheid van 300 km/u bereikt, vlak na Zoetermeer werd de remweg al weer ingezet. De aankomst in Rotterdam was hierdoor 5 minuten eerder dan volgens de dienstregeling. In Brussel Zuid was de trein ineens afgeladen vol, aangezien er 2 treinen vanuit Liège niet hadden gereden, moesten die in ons treinstel plaats nemen. Ik zat in de 1e klas, waar van rust geen sprake meer was. Een mevrouw met 2e klas kaartje kocht bij de conducteur een toeslag om van de 2e klas naar de 1e klas te upgraden. Dit kost 104€, een gepeperd bedrag naar mijn idee voor Brussel-Parijs. (ik zou zelf om dat te besparen liever een klapstoel kiezen).
Ter hoogte van Lille stonden 2 Thalys stellen stil, wij moesten er over het rechterspoor langs. (over de Franse lijnen wordt doorgaans links gereden). Dit koste een goed half uur vertraging. Want er stond een flinke rij treinen stil, in totaal heb ik achter de defecte trein 9 andere treinen stil zien staan, die dus allemaal 1 voor 1 er omheen werden geleid.

In Parijs had ik nog genoeg overstap tijd over, om vanuit het Gare du Nord naar Gare de Lyon te gaan, en zelfs nog voor een wandeling van een uur door de omgeving.
Uiteraard even naar de Seine gelopen:
Afbeelding

Daar trof ik nog dit gebouw aan, blijkbaar een maatschappij uit het verleden?
Afbeelding

Afbeelding
Om de hoek ligt ook gare d'Austerlitz, waar de metro boven de grond rijdt.

Vanuit Parijs werd er keurig op tijd vertrokken, ik zat beneden in het 100ste treinstel van de serie TGV Duplex, dat wil zeggen een dubbeldekker.
Afbeelding

Nog voordat het donker werd, zag ik al de Middellandse zee bij Marseille, best een aparte ervaring, om ondanks een pauze van 2 uren in Parijs binnen 9 uren vanuit Noord Holland de Middellandse zee te zien. Daarna werd het langzaam donker, waardoor ik helaas niet van het mooie landschap van de Provence kon genieten.
Zoals gezegd was de bestemming voor de dag Nice.
Afbeelding
Ondanks dat deze bomen anders doen denken, vroor het 's nachts ook hier enkele graden. (de te kleine bedden en korte dekens in het jeugdherberg, maakten het extra koud)

Nice heeft ook een heuse tram, wel geteld 1 lijn die met een grote u-vorm een groot deel van de stad aandoet.
Afbeelding

Station Nice:
Afbeelding

Vanuit Nice ging de reis door de bergen via Breil sur Roya naar Cuneo in Italië.
Een prachtige route, die ik iedereen kan aanraden, zeker wel een van de mooiste lijnen die ik ooit heb afgelegd. Ik moest overstappen in Breil sur Roya, een klein plaatsje vlak voor de grens, in Frankrijk.
Afbeelding
Hier wat gedronken om de ruime overstap van een uur te overbruggen. Een kopje koffie, plakje cake en een flesje water kosten in de stations restauratie 2,60€ bij elkaar.

Verder gebeurt hier vrij weinig, de treinen staan allemaal van hun weekend rust te genieten.
Afbeelding
Afbeelding

Na een uur kwam de stoptrein naar Cuneo aan:
Afbeelding
Een moderne trein van Alstom, type Minuetto.

Boven in de bergen lag erg veel sneeuw, ruim een meter. Alleen de sporen waren vrijgemaakt, wat wel apart zicht opleverde soms, de sneeuw was net zo hoog als de onderkant van het raam van de trein, waardoor het leek alsof je er midden in zat.
Afbeelding

Cuneo:
Afbeelding

Na Cuneo ging de reis verder naar Turijn met deze trein:
Afbeelding

Waar deze Eurostar te zien was van Tren Italia, die luistert naar de naam Freccia Rossa:
Afbeelding
Met de Engelse Eurostar heeft het niets te maken, het is een eigen merknaam, Freccia Rossa haalt snelheden van 300 km/u op de Italiaanse hoge snelheidslijn en dan is er nog Freccia Argento, een treintype wat tot 260km/u kan rijden.

Maar ik had de langzamere Rapid naar Milaan:
Afbeelding

Die niet kon vertrekken voordat er een aantal onderdelen waren vervangen aan een rijtuig:
Afbeelding
Het lijken wel een soort accu's, misschien dat iemand me kan vertellen wat hier wordt vervangen?

In Milaan had ik nog deze foto's gemaakt:
Afbeelding
Dit is de Eurocity naar Genève.

Afbeelding
En dit een locale stoptrein.

Vanuit Milaan ging de reis weer verder naar Brescia, een mooie stad vlak bij het bekende Garda meer, waar telkens vanuit de trein een spectaculair landschap te zien is; in de nabijheid rijzen de Alpen op vanuit het landschap van de Po-vlakte.

Station Brescia:
Afbeelding

Vanuit Brescia naar Verona porta Nuova gereisd, vanuit hier vertrekken er Eurocity's naar München via Oostenrijk. Onderweg zie je af en toe het Garda meer liggen, wat ook mooie beelden geeft.
Verona:
Afbeelding
Een loc, waarin ook een fietsafdeling zit. De achterste deur in de loc is voor fietsen, weer eens wat anders.

Afbeelding
ETR 600, ofwel Freccia Argento, toegelaten voor snelheden tot 260 km/u. Deze treinstellen rijden ook naar Zwitserland, de helft van de stellen is zelfs eigendom van de Zwitserse spoorwegen.

Afbeelding
Mijn trein vanuit Brescia naar Verona. Deze trein kantelt in de bochten, waardoor er lekker hard door bochten gereden kan worden, wat een apart gevoel geeft.
Overigens is dit een SBB stel, en rechts eentje van de Italiaanse spoorwegen, een ETR 610.
Binnen is het comfortabel ingericht, met displays die naast de actuele snelheid ook de binnen (24 graden) en buiten (-2 graden) temperatuur tonen, de hoogte boven zeeniveau (ongeveer 170 meter) en de lengte en breedte graad van de positie.
Ik vind het qua design de mooiste hogesnelheidstrein van Europa die ik heb gezien, al komt dat in mijn foto's niet echt goed naar voren. De stellen zijn ontworpen door een beroemde Italiaanse designer die ook veel sportwagens heeft ontworpen http://nl.wikipedia.org/wiki/Giorgetto_Giugiaro

Afbeelding
Dit lijkt me een tamelijk oncomfortabele cabine voor een machinist, het is erg krap en smal (!), en ik denk dan ook dat ik met 1,87 meter het er niet naar mijn zin zou hebben. Laat staan in de hete Italiaanse zomers, als er geen airco aan boord is.

Dan komt er een IC aan vanuit Milaan naar Venetië:
Afbeelding
En nog eentje:
Afbeelding
Doordat er op de nieuwe hogesnelheidslijn in Italië een andere bovenleidingsspanning wordt toegepast ten opzichte van de eerste lijn, zijn de oudere hogesnelheidsloc's onbruikbaar geworden voor de Italiaanse HST's. Deze zijn dus gedegradeerd tot intercity loc. Apart gezicht, dat wel.

Wat in Italië wel jammer is, is dat er overal op de stations schermen hangen die tv beelden tonen, en dan eigenlijk alleen maar reclame. De omroep installatie op de stations voorziet de beelden ook van geluid, en alleen als er iets wordt omgeroepen, dempen de reclames tijdelijk.
Aangezien er maar 2 verschillende reclames zijn, heb ik die dan ook een keer of 50 gehoord/ gezien. (voor de lotto en een chocolade reep)

Vanuit Verona via de 2 talige regio van Italië (sud Tirol) de Brennerpas over gestoken, en dus een stukje door Oostenrijk tot Munchen gegaan.

Afbeelding
In München stond deze trein naar Praag klaar, met een Taurus van Arriva ervoor.
Voor de gene die ook aanspraak hebben op de NS spoorwegpersoneel faciliteiten, helaas doet Arriva niet hier mee, en ben je met een coupon niet welkom in deze trein. (ik had een lijstje uitgeprint en opzak die ik via forumlid Dexter had gekregen)

Railjet naar Budapest via Wenen:
Afbeelding
Deze trein bevat volgens mij 3 klassen; economy (2e klas), business (1e klas) en Premium, wat dat moet zijn, dat weet ik niet.

Afbeelding
Een Eurocity naar Zurich, getrokken door 2 dieselloc's ook weer eens wat anders!

Vanuit München met een ICE naar Wurzburg gegaan, waar helaas door de vele sneeuw een snelheid beperking gold van 160km/u op de HSL tussen Ingolstad en Neurenberg. Hierdoor wat vertraging opgelopen. Maar vanuit de trein was te zien dat het verkeer op de nabij gelegen snelweg compleet vast stond door de sneeuwval, de automobilisten zullen er ongetwijfeld nog veel langer over gedaan hebben...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wurzburg Hbf.

Tussen Wurzburg en Hannover een andere ICE genomen, een trein die werd gereden met vervangend mat. Volgens de omroep een ICE-zwoo (2 dus) en daardoor konden er helaas geen gereserveerde zitplaatsen worden aangeboden. Dat was voor mij zonder een reservering dus handig, nu kon ik zonder op te letten overal gaan zitten wat nog vrij was.

Onderweg tussen Kassel en Hannover passeerde ons een TGV treinstel, wat die daar doet, geen idee, want Hannover is geen bestemming van een TGV, en Kassel ook niet, die komen niet zo noordelijk in Duitsland.
Ook hier weer veel sneeuw, en een aangepaste snelheid (200 km/u ipv 270 km/u)
De IC naar Schiphol had niet meer op ons gewacht in Hannover, ik zag nog wel 3 minuten na vertrek aan het einde van het perron de sluitseinen toen ik er naartoe was gehold. Dat betekend dus 2 uren wachten op de volgende.
Met een RE (regional expres) Naar Osnabruck gegaan, om toch onderweg te zijn. Voor de mensen die eens per Landerticket of SWT naar Hannover willen gaan; deze trein heeft tussen Rheine en Hannover een gemiddelde snelheid van ongeveer 90 tot 95km/u wat eigenlijk voor onze begrippen erg snel is, hoger dan een gemiddelde Nederlandse IC.

Het weer werd steeds guurder met sneeuwjacht over de perrons, waardoor het wachten niet echt een pretje was:
Afbeelding
Een bord friet met een gehaktbal bood enige verwarming in de bistro op het station.

Al die sneeuw was wel een aparte beleving, vanaf de Brennerpas op de Italiaanse grens tot aan de Nederlandse grens heb ik door een aaneengesloten sneeuwdek gereden. Dat zijn toch ruim 1000 kilometer door de sneeuw. Tevens heb ik, en dan overdrijf ik niet, minstens 200 ploegjes gezien bij wissels om de infrastructuur werkend te houden. Scheppen, bladblazers, gasbranders en heuse vlammenwerpers werden ingezet. Blijkbaar heeft men het er daar voor over om veel extra personeel in te zetten, om alles te kunnen laten rijden. Wel met aangepaste snelheid op de hogesnelheidslijnen, maar er was niets opgeheven.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Karl »

Nice! Vooral het laatste deel (vanaf Italië) is herkenbaar. Die Frecharossa's en -argento's zijn, blijkbaar net als die Zwitserse, zeer relaxde terinen. Zijn de Alpino-treinen dit jaar opgeheven? Aangezien je overal over EC en dergelijke spreekt.
Italië is wat betreft treinen wel een land van contrast (qua andere dingen overigens ook), de hogesnelheidstreinen zijn echt zeer relaxed en kunnen best aan de prijs zijn en de lokale boemels zijn echt rampzalig, maar perfect als je nog wat geld wilt overhouden om een pizza te eten met een glas wijn erbij.

Voor de volgende keer: het stuk 'in de oksel' van Italië raad ik je ook aan, vanaf Genova richting La Spezia, maar dat is dan weer net iets verder. Heen lopen (Monterosso-Rio Maggiore), terug met de trein, of andersom.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Cookie »

Leuk verslag, heerlijk om te lezen! :D
Karl schreef:Voor de volgende keer: het stuk 'in de oksel' van Italië raad ik je ook aan, vanaf Genova richting La Spezia, maar dat is dan weer net iets verder.
Als je toch richting La Spezia gaat, dan wil ik je zeker aanraden om door te rijden naar Pisa. Het traject loopt daar parallel aan de Middellandse Zee. Heel veel tunnels, maar elke keer als je daaruit komt heb je weer een prachtig uitzicht 8-) .

Enkele foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Caspar »

Alpino bestaat idd niet meer sinds december. Het mat is gewoon het zelfde gebleven, al zag ik dus ook SBB ETR 600 in binnenlandse treinen in Italië. Wat er qua comfort anders aan is tussen Alpino of EC, geen idee.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Karl »

Misschien dat die treinen in een pool terecht gekomen zijn waar ook binnenlandse diensten mee gereden kunnen worden? Een NS ICE-stel zou je theoretisch ook in Brussel kunnen zien.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Geert »

Ik geloof dat Trenitalia 5 Cisalpino's heeft overgenomen en de SBB 4. Het hele bedrijf Cisalpino bestaat geloof ik ook niet meer.

Leuk verslag trouwens! Die Italiaanse stoppertjes zijn inderdaad rampzalig (voor zover ze het überhaupt nog doen), de HST's kan ik helaas niet over meepraten :P.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Freek »

Geert schreef:Ik geloof dat Trenitalia 5 Cisalpino's heeft overgenomen en de SBB 4. Het hele bedrijf Cisalpino bestaat geloof ik ook niet meer.
Klopt helemaal volgens mij. Alleen dacht ik dat alle treinstellen richting Trenitalia (zouden) gaan.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Reiziger Delft »

Geert schreef:Die Italiaanse stoppertjes zijn inderdaad rampzalig (voor zover ze het überhaupt nog doen), de HST's kan ik helaas niet over meepraten :P.
Ik heb daarentegen alleen maar positieve ervaringen met Italiaanse regionale treinen en intussen heb ik er aardig wat ritten mee gemaakt in heel Italie. :) Prima comfort, bijna altijd airco en altijd netjes op tijd. Enige uitschieter was een +60 in Calabrie, maar dat was een echte uitzondering.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Karl schreef:Nice!
Daar is Caspar ook geweest inderdaad. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Karl »

Reiziger Delft schreef:(..)
Ik heb daarentegen alleen maar positieve ervaringen met Italiaanse regionale treinen en intussen heb ik er aardig wat ritten mee gemaakt in heel Italie. :) Prima comfort, bijna altijd airco en altijd netjes op tijd. Enige uitschieter was een +60 in Calabrie, maar dat was een echte uitzondering.
Altijd op tijd? :| Ik ben welgeteld één keer op tijd aangekomen en dat was op een ritje van tien minuten, slechts vier minuten vertraging. Uitschieter was toch wel 2h30 vertraging van Rome naar Verona per Eurostar Italia. Kreng, uit de jaren zeventig volgens mij, ging kapot in Firenze en toen duurde het even voordat er vervanging geregeld was. Een treinstel waarbij in de helft van het stel de airco het niet deed, in augustus. -O-
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Cookie »

Een Eurocity naar Zurich, getrokken door 2 dieselloc's ook weer eens wat anders
Dit is helaas ook binnen een aantal jaar verleden tijd :( . München Hbf - Buchloe - Memmingen - Lindau Hbf zou uiterlijk 2015 geëlektrificeerd moeten zijn. Jammer, 218+rijtuigen heeft wel wat!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Caspar »

Die regionale treinen hadden doorgaans geen airco viel me op, ook die getrokken sneltreinen niet, de ramen konden gewoon open. Die nieuwe Minuetto treinstellen hebben natuurlijk wel airco. Verder heeft volgens mij alleen al het IC en HST mat airco daar? Die IC rijtuigen zijn volgens mij ook al aardig oud, maar recent behoorlijk opgeknapt.
Vertraging had ik 1x en dan meteen ruim een half uur. We stonden in de Eurostar ETR600 ruim een half uur stil vlak voor het inrijden van Verona. Toen ik daar was uitgestapt zag ik dat alle treinen tussen het half uur en uur vertraging hadden gekregen. Zal wel een of andere storing geweest zijn. De informatie voorziening is wel prima, de CTA's waren allemaal keurig bijgewerkt, er werd veel omgeroepen en ook in de trein werd er veel omgeroepen, al kon ik daar helaas niets van verstaan als Nederlander.
Die echte stoptreinen zijn voor mensen met lange benen een drama, de beenruimte is nog minder dan een DDAR. In die getrokken sneltreinen valt dat wel mee.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Geert »

Van de zomer zat ik ook in zo'n stoppertje tussen Milano PG en Chiasso, waarbij de airco het al meteen bij vertrek niet deed (met +30 graden, in augustus) en halverwege de rit ook nog de verlichting uitviel :?:. Verder ziet het er allemaal enorm afgeleefd uit en zijn de hoeveelheden graffiti schrikbarend. Nee, erg fijn die Italiaanse spoorwegen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Suus »

Ook mijn ervaringen met een Regionale (via een HSL!) tussen Figline Valdarno en Firenze Santa Maria Novella vielen tegen. Het was nog een redelijk moderne trein, ik heb nog treinen met vouwdeuren gezien, en dat was hier niet zo (ik denk vanwege lange tunnels). Wel was het zeer benauwd in de trein, en kon alleen de conducteur de raampjes openen. Verder werd er op het eindpunt niet schoongemaakt in de trein, er lag daardoor veel rommel in de trein, en de beenruimte was gewoon erg klein. Wel gordijntjes in de tweede klas :mrgreen:

Het tracé hielp ook niet echt mee overigens.

Maargoed, de foto's in dit topic maken mij wel weer blij :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door deadlock »

Gaaf verslag! Hoe lang ben je nou van huis geweest?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Caspar »

Een week precies, het was min of meer een dag (deel) in de trein, en dan weer 1 of 2 dagen in een stad blijven. De kosten in Italië liggen op een behoorlijk prijsniveau, waardoor het geld er doorheen vloog. 3 dagen Italië kostte me net zo veel als 2 weken Roemenië afgelopen zomer.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door deadlock »

Ik wil ook ziets gaan doen maar dan ga ik wel couchsurfen ;)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Justin »

Mooie idyllische plaatjes! Leuk!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Caspar »

Ik hou er altijd wel van om op het gevoel af een rondje te maken, en het van te voren alleen in grote lijnen uit te zetten waar ik allemaal wel langs wil reizen. Ter plekke bekijk ik dan wel of ik nog steeds zin heb in die plaatsen, of dat ik een andere route liever afleg. Goed voor je topografische kennis, als je aan de hand van een landkaart en vertrekstaat ter plekke je route voor de volgende dag gaat uitstippelen.
Het begint al te kriebelen om een volgende rit te plannen, ergens in het voorjaar. Het lijkt me wel leuk om zonder TGV via de Vogezen/Elzas (Colmar/ Strasbourg- Basel) naar Zwitersland te reizen en dan van bijvoorbeeld door de Jura/Dijon- Nancy- Metz terug naar Brussel. :D
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door Dexter »

Ik vind het wel erg gaaf dat je zoiets zomaar op de bonnefooi durft te doen. :pos: Zelf ben ik ook gek op boemels langs fotogenieke plaatjes, maar ik ben meer van het plannen dus ik leg me ook meer vast aan reserveringen enzo.

Vergeet op je volgende reis zeker niet om Straatsburg aan te doen, das een verrassend leuke stad met een mooie tram.
Vallend blad maakt rails glad.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Via Nice, Italië en Munchen naar Amsterdam

Bericht door deadlock »

Ik heb een aversie voor boemels gekweekt sinds ik van 's ochtends 4:45 tot 's avonds 19:00 aan één stuk door op die plasticen stoeltjes van de DB heb gezeten. Manmanman wat was ik blij dat ik een ouderwetse boemel met de zachtste banken ter wereld van de DSB had van Rødby Færge naar Kopenhagen H op het laatste stuk :|
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten