Chipreizigers vergeten uit te checken

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Suus »

Chipreizigers vergeten uit te checken
AMSTERDAM - Bus-, tram- en treinbedrijven verdienen ten onrechte jaarlijks miljoenen euro's omdat reizigers vergeten uit te checken met de ov-chipkaart.

Gemiddeld verzuimen 270.000 reizigers per week uit te checken en maar weinig passagiers vragen hun te veel betaalde geld terug. Dat blijkt uit onderzoek van De Telegraaf.
Lees meer op Telegraaf.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door iljitsch »

Schrijft een krant überhaupt wel eens iets zonder fouten op? Basistarief is niet 74 cent, maar 78 cent...

Wat ze in de bus en tram zouden moeten doen is niet 4 euro instaptarief afschrijven maar het bedrag van de maximaal mogelijke rit. Dat is bijna altijd een stuk minder, meestal zo'n 2,50 bij het begin van een rit, aflopend tot minder dan een euro vlak bij het eindpunt.

Ik denk dat naast normale vergeetachtigheid en dat het nog moet wennen ook die rare situaties met gecombineerde trein/metrostations en halte/voertuig-onduidelijkheden zoals tussen Randstadrail E en 3+4 hier voor een groot deel debet aan is. In zo'n situatie waarbij iemand op het perron bij de RET incheckt en in het voertuig van de HTM denkt uit te checken maar dus eigenlijk opnieuw incheckt kan een mailtje van TLS waarin uitgelegd wordt wat er misging wellicht helpen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door reisthijs »

Het is maar een kleine groep reizigers die met zulke rare situaties te maken heeft denk ik, de meesten reizen toch per bus.

Wat ik me wel goed kan voorstellen is bij de bus, het per ongeluk opnieuw inchecken als je dacht dat je nog niet uitgecheckt was (bij de NS kan dit niet zo makkelijk doordat er daar 3 minuten moet zitten tussen uit- en inchecken).

Een ander probleem want dan weer bij de NS speelt: te weinig of slecht geplaatste kaartlezers. Ik ben al een paar keer vergeten uit te checken doordat ik geen paaltjes tegenkwam of het paaltje gewoon over het hoofd zag (in dat geval heb je geluk als je later dezelfde dag terugkomt, dan kan het alsnog).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door iljitsch »

reisthijs schreef:Wat ik me wel goed kan voorstellen is bij de bus, het per ongeluk opnieuw inchecken als je dacht dat je nog niet uitgecheckt was
Dat ding piept toch en laat ook iets zien op het schermpje?
reisthijs schreef:Een ander probleem want dan weer bij de NS speelt: te weinig of slecht geplaatste kaartlezers.
Ja, daar kreeg ik mee te maken toen ik te laat aankwam op Den Haag CS vanuit Zwolle en m'n aansluiting naar Delft net wegreed terwijl we uitstapten. Als je dan eerst de hal in loopt om te zien wanneer de volgende trein gaat ben je de paaltjes al voorbij en als je dan besluit toch maar de tram te nemen moet je weer een flink eind terug en je ziet die paaltjes ook niet staan vanuit de hal. Ze moeten ze ook bij de in/uitgangen neerzetten. Hoewel je dan vast wel weer mensen krijgt die bij de NS inchecken als ze met de RET of HTM gaan reizen.

Maar zometeen als iedereen de chipkaart gebruikt zal je het niet zo snel meer vergeten omdat iedereen dan langs het paaltje loopt en dan doe je automatisch mee.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Karl »

Misschien valt er iets te zeggen van bij de eerste van de reis inchecken en bij de laatste uitchecken. :!: Dient het systeem de reiziger, of de reiziger het systeem...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door reisthijs »

iljitsch schreef:Dat ding piept toch en laat ook iets zien op het schermpje?
Die piepjes zijn niet altijd even duidelijk, de informatie op het schermpje soms ook (vooral bij Arriva is dat schermpje veel te klein). En als het druk is heb je vaak helemaal geen tijd om bij het uitstappen goed op het schermpje te kijken. Voordat je doorhebt dat het fout ging sta je buiten en is de bus al weg.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door iljitsch »

Volgens mij weten veel te weinig mensen dat je al na vertrek bij de vorige halte uit kan checken als je er de eerstvolgende halte uitgaat. Alleen als er zoveel mensen uitstappen dat je niet voor het stoppen bij de lezer kan en na het stoppen er mensen achter je staan te dringen wordt het problematisch. En ik begrijp dat bij een aantal vervoerders de lezers erg kritisch en traag zijn. Bij NS, HTM en RET heb ik hier geen problemen mee gehad, even portemonnee tegen het ding aan en PIEP.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door webguy »

Meteen na de laatste halte klopt niet bij o.a Veolia: daar verandert de CiCo pas van locatie na de volgende halteafroep, ongeveer halverwege tussen de haltes.
Verder zijn de geel/grijze kastjes van Veolia en Arriva relatief traag: je moet vooral je kaart stil houden voor de lezer.
Daarnaast kan een geel/grijze lezer eerst piepen en een groen lichtje geven (lezen gelukt), maar vervolgens alsnog een foutmelding en een rood lichtje piepen door een schrijffout. Lijkt me overigens een bug, maar misschien gewenst :P
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door iljitsch »

webguy schreef:Daarnaast kan een geel/grijze lezer eerst piepen en een groen lichtje geven (lezen gelukt), maar vervolgens alsnog een foutmelding en een rood lichtje piepen door een schrijffout. Lijkt me overigens een bug, maar misschien gewenst :P
Dan moeten de mensen die die dingen gemaakt hebben toch nog eens terug naar school en de lessen over atomische transacties opnieuw volgen.

Wat gebeurt er als het wel goed gaat? Nog groener en een tweede piep?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door webguy »

Nee, verwarrende is dus dat 'ie dan maar een keer piept... (en groen lichtje brand)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Daniel »

Die schrijffout na 't groene lampje is 't gevolg van de kaart te lang voor de lezer houden, dan wil 'ie hem nogmaals lezen op dezelfde halte en dat werkt niet.
En 't schermpje te klein? Da's bij Arriva en Veolia toch echt groter als bij de andere typen lezers en geeft ook meer informatie. Grote voordeel is juist dat je kunt zien of de lezer op de juiste halte staat :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Suus »

Maar de letters zijn wel 2x zo klein als bij Connexxion/RET/HTM/GVB
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Daniel »

Ja okee, maar wat heb je nu aan het goed kunnen lezen van de tekst op 't display als je pas na het uitchecken ziet dat 't misgaat. Kan je beter vantevoren zien of dat de halte verkeerd staat, daar kan de chauffeur mogelijk nog wat aan doen wat je een claimformulier bespaard :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Chauf21 »

reisthijs schreef:Wat ik me wel goed kan voorstellen is bij de bus, het per ongeluk opnieuw inchecken als je dacht dat je nog niet uitgecheckt was (bij de NS kan dit niet zo makkelijk doordat er daar 3 minuten moet zitten tussen uit- en inchecken).
Bij de bus kan je (afhankelijk van je reisproduct) ook niet tweemaal achter elkaar bij dezelfde lezer in- en uitchecken indien de halte niet is veranderd.
Reiziger Ddrs schreef:Die schrijffout na 't groene lampje is 't gevolg van de kaart te lang voor de lezer houden, dan wil 'ie hem nogmaals lezen op dezelfde halte en dat werkt niet.
Te lang ervoor houden zou ik het toch niet willen noemen. Slechts een fractie van een seconde nadat de kaart gelezen is, wordt die foutmelding soms al gegeven. In die tijd kan je nooit je kaart weggehaald hebben (sterker nog, de tekst op het schermpje staat in sommige gevallen nog niet eens volledig weergegeven).
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Stefan »

Bee schreef:Maar de letters zijn wel 2x zo klein als bij Connexxion/RET/HTM/GVB
Maar echt duidelijk is de informatie niet op die kaartlezers vind ik.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Meltrain »

Chauf21 schreef:
reisthijs schreef:Wat ik me wel goed kan voorstellen is bij de bus, het per ongeluk opnieuw inchecken als je dacht dat je nog niet uitgecheckt was (bij de NS kan dit niet zo makkelijk doordat er daar 3 minuten moet zitten tussen uit- en inchecken).
Bij de bus kan je ook niet tweemaal achter elkaar bij dezelfde lezer in- en uitchecken indien de halte niet is veranderd.
Hmm, dat geldt anders niet bij Veolia Haaglanden.
Toen ik vrijdag met lijn 69 ging en bij de halte Oudelaan/TU wilde uitstappen, checkte ik uit. Omdat ik niet zeker wist of ik uitgecheckt was, wilde ik nogmaals uitchecken en checkte dus weer in. Toen ik daarna nog maar eens probeerde uit te checken, chekte ik weer uit.
Ik heb dus 3 transacties bij één halte gedaan (en ze staan ook echt alledrie op mijn transactie overzicht).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Suus »

Ik kreeg juist een keer KAART REEDS AANGEBODEN te zien toen ik het opnieuw probeerde, omdat ik dacht dat het mislukt was (kreeg eerst snel een rood en dan en een groen lampje) bij de stadsdienst van Delft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Chauf21 »

Inderdaad.
Bij Connexxion is de melding: "u bent al in-/uitgecheckt", bij Veolia heb ik al een paar keer "kaart al behandeld" (of aangeboden, zoals bij Bee) zien staan :)
@Meltrain: Zijn het ook drie transacties bij dezelfde CICO geweest?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Meltrain »

Ja, precies dezelfde .

Overigens ook apart: ik checkte mijn transacties bij een NS-automaat op station Delft. Bij de rit die ik (later die dag) met lijn 174 maakte, gaf hij 'RET' als vervoerder en bij de rit van lijn 69 bleef dat vakje leeg. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Justin »

Vandaag had ik juist een keer te vaak uitgecheckt.

Liep vanuit de AH to go te Asd (oostzijde) en liep door de poortjes heen. Ik dacht gelijk in te checken, maar aangezien ik vanaf de spoorzijde kwam, meldde het ding "TOT ZIENS", terwijl ik niet eens ingecheckt had :lol: .

Aangezien ik daarna toch naar spoor 14b moest (via de oosttunnel), moest ik nog een keer langs de poortjes heen om in te checken, en dat lukte weer wel. Juist *O*
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Daantje »

Bee schreef:Ik kreeg juist een keer KAART REEDS AANGEBODEN te zien toen ik het opnieuw probeerde, omdat ik dacht dat het mislukt was (kreeg eerst snel een rood en dan en een groen lampje) bij de stadsdienst van Delft.
Dat krijg je bij Veolia ook heel snel als je je kaart niet helemaal stil voor de lezer houdt. Dan check je eerst in en als je hem daarna iets beweegt check je weer in. Is me in het begin ook een aantal keer gebeurt (maar zonder gevolgen dus).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Chipreizigers vergeten uit te checken

Bericht door Vinny »

Hmm, dat geldt anders niet bij Veolia Haaglanden.
En niet voor Connexxion Amstelland en het GVB ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten