Spookstations en -infrastructuur
Re: Spookstations en -infrastructuur
Dat buurtje is er inderdaad op het eerste oog enorm op achteruit gegaan daar zeg met het nieuwe station en de kille kantoren erom heen
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Spookstations en -infrastructuur
Het huis van de opa van me moeder staat er net niet op, dat stond/staat 30 meter meer naar links. Die buurt is inderdaad erg veranderd.
Re: Spookstations en -infrastructuur
Wellicht staat het op deze foto?
(C) Tonie.net
Met links achter Sloterdijk Noord in aanbouw (het huidige Sloterdijk) en achterin de foto een trein naar richting Zaandam. Het oude Sloterdijk lag op de lijn Amsterdam-Haarlem. Met Sloterdijk Noord kwam de verbinding met Zaandam (en Hemtunnel) er ook bij.
(C) Tonie.net
Met links achter Sloterdijk Noord in aanbouw (het huidige Sloterdijk) en achterin de foto een trein naar richting Zaandam. Het oude Sloterdijk lag op de lijn Amsterdam-Haarlem. Met Sloterdijk Noord kwam de verbinding met Zaandam (en Hemtunnel) er ook bij.
Re: Spookstations en -infrastructuur
Op deze foto is de Hemtunnel dus al in gebruik?
Re: Spookstations en -infrastructuur
Van spookinfrastructuur gesproken:
Re: Spookstations en -infrastructuur
Ja, toen de Hembrug nog in gebruik was, liepen de sporen langs de Nieuwe Hemweg (waar nu nog goederensporen liggen). Toen de Hemtunnel werd geopend ging de lijn naar Zaandam langs het nieuwe Station Sloterdijk lopen (het huidige), dat ter onderscheid van het oude Amsterdam Sloterdijk-Noord werd genoemd. Pas enkele jaren later werd de lijn naar Haarlem verlegd via Sloterdijk-Noord en werd het oude Sloterdijk (Sloterdijk-Zuid) gesloten. Ik weet nu niet meer of dat gelijktijdig met de opening van de westtak was, of dat daar ook nog wat tijd tussenzat...Caspar schreef:Op deze foto is de Hemtunnel dus al in gebruik?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Spookstations en -infrastructuur
1985 sloot Sloterdijk Zuid, en in 1986 opende de Westtak.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spookstations en -infrastructuur
Vandaag ben ik samen met --Stefan-- een kijkje gaan nemen in het A10-tunneltje. Gewapend met maglite en camera liepen we door het besneeuwde Beatrixpark, na een korte wandeling kwamen we bij het tunneltje. Er lag verse sneeuw, en voetsporen vertelden ons dat er de laatste 24 uur nog wel mensen in het tunneltje waren geweest.
Eerst maar even een plattegrondje. Let niet op de schoonheid, hij is in 10 seconden in elkaar gezet.
Meteen toen we binnenkwamen kwam ons een penetrante brandlucht tegemoet. Al vrij snel zagen we de reden: er wordt binnen nogal eens vuurtje gestookt. Rechts van de ingang staat een oude bank. Een klein eindje van de ingang ligt een tafel ondersteboven, terwijl die op mijn foto van vorige week nog rechtop stond. In de hoeken lag een flinke berg rotzooi. Flesjes en glaswerk, papierrommel, zelfs waxinelichtjes. Aan het plafond hangen CDscherven. De hele tunnelwand is volgekliederd met graffiti. Helemaal achteraan de ongeveer 70 meter lange tunnel is een soort grote zon of roos. In de hoek stond weer een tafel.
Duidelijk is dat dit 'hol' nog regelmatig bezocht wordt. Zijn het zwervers? Een jeugdbende? We zullen het wel nooit te weten komen...
Eerst maar even een plattegrondje. Let niet op de schoonheid, hij is in 10 seconden in elkaar gezet.
Meteen toen we binnenkwamen kwam ons een penetrante brandlucht tegemoet. Al vrij snel zagen we de reden: er wordt binnen nogal eens vuurtje gestookt. Rechts van de ingang staat een oude bank. Een klein eindje van de ingang ligt een tafel ondersteboven, terwijl die op mijn foto van vorige week nog rechtop stond. In de hoeken lag een flinke berg rotzooi. Flesjes en glaswerk, papierrommel, zelfs waxinelichtjes. Aan het plafond hangen CDscherven. De hele tunnelwand is volgekliederd met graffiti. Helemaal achteraan de ongeveer 70 meter lange tunnel is een soort grote zon of roos. In de hoek stond weer een tafel.
Duidelijk is dat dit 'hol' nog regelmatig bezocht wordt. Zijn het zwervers? Een jeugdbende? We zullen het wel nooit te weten komen...
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Spookstations en -infrastructuur
Wat een rotzooitje, gek eigenlijk dat je gewoon die tunnel in kunt...
Re: Spookstations en -infrastructuur
Op het GVBmetro-forum heb ik deze foto's ook geplaatst. En ook vroeg ik aan iemand die er al eens eerder was geweest, of hij die foto's die hij destijds heeft gemaakt nog kon plaatsen. Hij heeft een linkje geplaatst die naar dit topic verwijst. Er staan twee foto's, die ongeveer een jaar oud zullen zijn. Voor het 'raam' zat nog een raster, en de betonblokken stonden nog voor de dichtgelaste deur. Enfin, kijk zelf maar.
Enne... let vooral op de naam die op de onderste foto op één van de blokken staat! Kan desbetreffende persoon er meer over vertellen?
Enne... let vooral op de naam die op de onderste foto op één van de blokken staat! Kan desbetreffende persoon er meer over vertellen?
Ik doe ook maar wat
Re: Spookstations en -infrastructuur
Heb je ook een directe link naar die foto's? Anders moet ik me eerst op dat forum aanmelden voordat ik iets kan zien...
Re: Spookstations en -infrastructuur
Laatst gewijzigd door Ardan op do 11 feb 2010, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Re: Spookstations en -infrastructuur
Nope, werkt niet...
Re: Spookstations en -infrastructuur
Vreemd, bij mij verschijnen ze wel gewoon in beeld. Komt waarschijnlijk omdat ik wel aangemeld ben.
Ik heb de foto inmiddels opgeslagen en ik hoop dat jullie hem nu wel kunnen zien.
Ik heb de foto inmiddels opgeslagen en ik hoop dat jullie hem nu wel kunnen zien.
Ik doe ook maar wat
Re: Spookstations en -infrastructuur
Ik zie hem :-) Ik vroeg me ook al af wat die betonblokken daar deden, maar dit maakt een hoop duidelijk. Alleen vraag ik me dan nog even af hoe ze die dingen verplaatst hebben...
Re: Spookstations en -infrastructuur
*schop!*
Vandaag wilde ik Joshua ook even dit tunneltje laten zien.
Helaas.
Mocht iemand nog willen kijken, het kan niet meer. Ik denk dat ze vanaf de vluchtstrook van de snelweg met een grijper de betonblokken weer voor de deur hebben gezet, en het 'raam' is ook dichtgemaakt.
Toch hebben we nog wat ander gezien: de IJmondlijn, die we vanaf de FFF naar Santpoort-Noord hebben afgelopen. Hierbij kom je drie stations tegen: Velsen-IJmuiden Oost, Velsen Zeeweg en Driehuis-Westerveld.
Hier staat uw auteur op Velsen Zeeweg.
Helaas op kant, aangezien ik bij God niet weet hoe ik die foto moet draaien.
Driehuis-Westerveld: een dwergsein dat zo te zien niet helemaal meer naar behoren functioneert.
http://cid-7dbb71d3b0f88b9f.skydrive.li ... F88B9F!145
En een plaatje van de oude perrons, waar de oude lantaarnpaal-palen en de palen voor stationsnaambordjes nog op staan.
Vandaag wilde ik Joshua ook even dit tunneltje laten zien.
Helaas.
Mocht iemand nog willen kijken, het kan niet meer. Ik denk dat ze vanaf de vluchtstrook van de snelweg met een grijper de betonblokken weer voor de deur hebben gezet, en het 'raam' is ook dichtgemaakt.
Toch hebben we nog wat ander gezien: de IJmondlijn, die we vanaf de FFF naar Santpoort-Noord hebben afgelopen. Hierbij kom je drie stations tegen: Velsen-IJmuiden Oost, Velsen Zeeweg en Driehuis-Westerveld.
Hier staat uw auteur op Velsen Zeeweg.
Helaas op kant, aangezien ik bij God niet weet hoe ik die foto moet draaien.
Driehuis-Westerveld: een dwergsein dat zo te zien niet helemaal meer naar behoren functioneert.
http://cid-7dbb71d3b0f88b9f.skydrive.li ... F88B9F!145
En een plaatje van de oude perrons, waar de oude lantaarnpaal-palen en de palen voor stationsnaambordjes nog op staan.
Ik doe ook maar wat
Re: Spookstations en -infrastructuur
IJmuiden, daar wil ik ook nog steeds een keer heen...
Re: Spookstations en -infrastructuur
http://home.kpn.nl/marctiny/maarn.html
Op ongeveer 2/3 is een tunneltje te zien dat er tegenwoordig inderdaad nog gewoon ligt ;)
Op ongeveer 2/3 is een tunneltje te zien dat er tegenwoordig inderdaad nog gewoon ligt ;)
Re: Spookstations en -infrastructuur
Ik zoek dan nog sterke mannen die de blokken aan de kant willen trekken voor mij. Zodat ik toch de oude spoortunnel kan bekijken :)
Re: Spookstations en -infrastructuur
Even een flinke schop: wat doet dit bruggetje naast het Kamperlijntje? Dat veel bruggetjes op enkele lijnen geschikt zijn gemaakt voor verdubbeling, snap ik nog, maar een compleet ander bruggetje aanleggen vind ik dan weer gek..
En hier is het geloof ik ook nooit dubbelsporig geweest..
En niet OV-gerelateerd: vanuit het noordwesten komend loopt de MacGillavrylaan ongeveer 5 meter door en houdt op. Ik zit me al een tijdje af te vragen als ik daarlangs kom waar die weg dan in godsnaam naartoe zou moeten gaan
En hier is het geloof ik ook nooit dubbelsporig geweest..
En niet OV-gerelateerd: vanuit het noordwesten komend loopt de MacGillavrylaan ongeveer 5 meter door en houdt op. Ik zit me al een tijdje af te vragen als ik daarlangs kom waar die weg dan in godsnaam naartoe zou moeten gaan
Ik doe ook maar wat
Re: Spookstations en -infrastructuur
Er zijn twee extra ontsluitingen van het Science Park voorzien. Een direct aan de A10, hoe ze dat gaan doen weet ik niet. De ander komt aan het einde van de Middenweg, net ten noorden van de op- en afrit van de A10. Die volgt dan ongeveer de route zoals nu het Voorlandpad loopt. Naast de tunnels van de A10 onder de sporenbundel wordt dan nog een extra tunnel aangelegd en daarna sluit de weg aan op de Carolina MacGillavrylaan.
Er zit daar in de satelietfoto nog een spoor trouwens. Je ziet een kromme sloot lopen daar, dat was de rand van de ooit voorziende vierde kant van knooppunt Watergraafsmeer, een snelweg die in de binnenstad zou beginnen en daar zou aansluiten op de verlegde A1. De stadssnelweg was al geschrapt voordat de A1 om Diemen heen werd gelegd eind jaren 80.
Er zit daar in de satelietfoto nog een spoor trouwens. Je ziet een kromme sloot lopen daar, dat was de rand van de ooit voorziende vierde kant van knooppunt Watergraafsmeer, een snelweg die in de binnenstad zou beginnen en daar zou aansluiten op de verlegde A1. De stadssnelweg was al geschrapt voordat de A1 om Diemen heen werd gelegd eind jaren 80.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Spookstations en -infrastructuur
Ik heb elders gelezen dat onder station Rotterdam Lombardijen een metrostation in ruwbouw ligt. De liftschachten waren al voorbereid om te kunnen afdalen naar het metrostation. Is dit een beetje te zien als je naar binnen kijkt (de liftschacht is daar toch van glas?) en heeft iemand misschien tijd en zin om eens een foto te schieten?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Spookstations en -infrastructuur
Ah, ik was daar woensdag maar ik heb er niet op gelet. Sorry ;)
Re: Spookstations en -infrastructuur
De liftschacht is er weliswaar op voorbereid, maar het gedeelte onder het huidige laagste niveau is dichtgemaakt en er is niks te zien.
Dat station was ooit bedoeld voor een metrolijn van Zuidplein naar Ridderkerk, maar deze lijn zal er nooit komen en het metrostation zal dan ook nooit gebruikt gaan worden.
Dat station was ooit bedoeld voor een metrolijn van Zuidplein naar Ridderkerk, maar deze lijn zal er nooit komen en het metrostation zal dan ook nooit gebruikt gaan worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten