Spookstations en -infrastructuur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Caspar »

Dat buurtje is er inderdaad op het eerste oog enorm op achteruit gegaan daar zeg met het nieuwe station en de kille kantoren erom heen :shock:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door STF »

Het huis van de opa van me moeder staat er net niet op, dat stond/staat 30 meter meer naar links. Die buurt is inderdaad erg veranderd.
Oud forumgebruiker

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Oud forumgebruiker »

Wellicht staat het op deze foto? :wink:
Afbeelding
(C) Tonie.net

Met links achter Sloterdijk Noord in aanbouw (het huidige Sloterdijk) en achterin de foto een trein naar richting Zaandam. Het oude Sloterdijk lag op de lijn Amsterdam-Haarlem. Met Sloterdijk Noord kwam de verbinding met Zaandam (en Hemtunnel) er ook bij.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Caspar »

Op deze foto is de Hemtunnel dus al in gebruik?
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door iljitsch »

Van spookinfrastructuur gesproken:

Afbeelding
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door tsov »

Caspar schreef:Op deze foto is de Hemtunnel dus al in gebruik?
Ja, toen de Hembrug nog in gebruik was, liepen de sporen langs de Nieuwe Hemweg (waar nu nog goederensporen liggen). Toen de Hemtunnel werd geopend ging de lijn naar Zaandam langs het nieuwe Station Sloterdijk lopen (het huidige), dat ter onderscheid van het oude Amsterdam Sloterdijk-Noord werd genoemd. Pas enkele jaren later werd de lijn naar Haarlem verlegd via Sloterdijk-Noord en werd het oude Sloterdijk (Sloterdijk-Zuid) gesloten. Ik weet nu niet meer of dat gelijktijdig met de opening van de westtak was, of dat daar ook nog wat tijd tussenzat...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Suus »

1985 sloot Sloterdijk Zuid, en in 1986 opende de Westtak.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Ardan »

Vandaag ben ik samen met --Stefan-- een kijkje gaan nemen in het A10-tunneltje. Gewapend met maglite en camera liepen we door het besneeuwde Beatrixpark, na een korte wandeling kwamen we bij het tunneltje. Er lag verse sneeuw, en voetsporen vertelden ons dat er de laatste 24 uur nog wel mensen in het tunneltje waren geweest.

Eerst maar even een plattegrondje. Let niet op de schoonheid, hij is in 10 seconden in elkaar gezet.
Afbeelding
Meteen toen we binnenkwamen kwam ons een penetrante brandlucht tegemoet. Al vrij snel zagen we de reden: er wordt binnen nogal eens vuurtje gestookt. Rechts van de ingang staat een oude bank. Een klein eindje van de ingang ligt een tafel ondersteboven, terwijl die op mijn foto van vorige week nog rechtop stond. In de hoeken lag een flinke berg rotzooi. Flesjes en glaswerk, papierrommel, zelfs waxinelichtjes. Aan het plafond hangen CDscherven. De hele tunnelwand is volgekliederd met graffiti. Helemaal achteraan de ongeveer 70 meter lange tunnel is een soort grote zon of roos. In de hoek stond weer een tafel.
Duidelijk is dat dit 'hol' nog regelmatig bezocht wordt. Zijn het zwervers? Een jeugdbende? We zullen het wel nooit te weten komen...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door STF »

Wat een rotzooitje, gek eigenlijk dat je gewoon die tunnel in kunt...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Ardan »

Op het GVBmetro-forum heb ik deze foto's ook geplaatst. En ook vroeg ik aan iemand die er al eens eerder was geweest, of hij die foto's die hij destijds heeft gemaakt nog kon plaatsen. Hij heeft een linkje geplaatst die naar dit topic verwijst. Er staan twee foto's, die ongeveer een jaar oud zullen zijn. Voor het 'raam' zat nog een raster, en de betonblokken stonden nog voor de dichtgelaste deur. Enfin, kijk zelf maar.

Enne... let vooral op de naam die op de onderste foto op één van de blokken staat! Kan desbetreffende persoon er meer over vertellen? :shock:
Ik doe ook maar wat
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Daan »

Heb je ook een directe link naar die foto's? Anders moet ik me eerst op dat forum aanmelden voordat ik iets kan zien...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Ardan »

Owh sorry, dat wist ik niet.
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto's zijn gemaakt door 'IIVQ'.
Laatst gewijzigd door Ardan op do 11 feb 2010, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Daan »

Nope, werkt niet...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Ardan »

Vreemd, bij mij verschijnen ze wel gewoon in beeld. Komt waarschijnlijk omdat ik wel aangemeld ben.
Ik heb de foto inmiddels opgeslagen en ik hoop dat jullie hem nu wel kunnen zien.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Daan »

Ik zie hem :-) Ik vroeg me ook al af wat die betonblokken daar deden, maar dit maakt een hoop duidelijk. Alleen vraag ik me dan nog even af hoe ze die dingen verplaatst hebben...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Ardan »

*schop!*

Vandaag wilde ik Joshua ook even dit tunneltje laten zien.
Helaas.
Mocht iemand nog willen kijken, het kan niet meer. Ik denk dat ze vanaf de vluchtstrook van de snelweg met een grijper de betonblokken weer voor de deur hebben gezet, en het 'raam' is ook dichtgemaakt.
Afbeelding

Toch hebben we nog wat ander gezien: de IJmondlijn, die we vanaf de FFF naar Santpoort-Noord hebben afgelopen. Hierbij kom je drie stations tegen: Velsen-IJmuiden Oost, Velsen Zeeweg en Driehuis-Westerveld.
Hier staat uw auteur op Velsen Zeeweg.
Afbeelding
Helaas op kant, aangezien ik bij God niet weet hoe ik die foto moet draaien.

Driehuis-Westerveld: een dwergsein dat zo te zien niet helemaal meer naar behoren functioneert.
http://cid-7dbb71d3b0f88b9f.skydrive.li ... F88B9F!145
En een plaatje van de oude perrons, waar de oude lantaarnpaal-palen en de palen voor stationsnaambordjes nog op staan.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Daan »

IJmuiden, daar wil ik ook nog steeds een keer heen... :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Fles »

Als je goed kijkt zie je hier de overblijfselen van een wachthokje op het perron van IJmuiden Casembrootstraat in de ochtend van 9 oktober 2009 :)

Afbeelding
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door lint41 »

http://home.kpn.nl/marctiny/maarn.html

Op ongeveer 2/3 is een tunneltje te zien dat er tegenwoordig inderdaad nog gewoon ligt ;)
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Joshua »

Ik zoek dan nog sterke mannen die de blokken aan de kant willen trekken voor mij. Zodat ik toch de oude spoortunnel kan bekijken :)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Ardan »

Even een flinke schop: wat doet dit bruggetje naast het Kamperlijntje? Dat veel bruggetjes op enkele lijnen geschikt zijn gemaakt voor verdubbeling, snap ik nog, maar een compleet ander bruggetje aanleggen vind ik dan weer gek..
En hier is het geloof ik ook nooit dubbelsporig geweest..
En niet OV-gerelateerd: vanuit het noordwesten komend loopt de MacGillavrylaan ongeveer 5 meter door en houdt op. Ik zit me al een tijdje af te vragen als ik daarlangs kom waar die weg dan in godsnaam naartoe zou moeten gaan :roll:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Suus »

Er zijn twee extra ontsluitingen van het Science Park voorzien. Een direct aan de A10, hoe ze dat gaan doen weet ik niet. De ander komt aan het einde van de Middenweg, net ten noorden van de op- en afrit van de A10. Die volgt dan ongeveer de route zoals nu het Voorlandpad loopt. Naast de tunnels van de A10 onder de sporenbundel wordt dan nog een extra tunnel aangelegd en daarna sluit de weg aan op de Carolina MacGillavrylaan.

Er zit daar in de satelietfoto nog een spoor trouwens. Je ziet een kromme sloot lopen daar, dat was de rand van de ooit voorziende vierde kant van knooppunt Watergraafsmeer, een snelweg die in de binnenstad zou beginnen en daar zou aansluiten op de verlegde A1. De stadssnelweg was al geschrapt voordat de A1 om Diemen heen werd gelegd eind jaren 80.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Marc »

Ik heb elders gelezen dat onder station Rotterdam Lombardijen een metrostation in ruwbouw ligt. De liftschachten waren al voorbereid om te kunnen afdalen naar het metrostation. Is dit een beetje te zien als je naar binnen kijkt (de liftschacht is daar toch van glas?) en heeft iemand misschien tijd en zin om eens een foto te schieten?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Geert »

Ah, ik was daar woensdag maar ik heb er niet op gelet. Sorry ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Spookstations en -infrastructuur

Bericht door Meltrain »

De liftschacht is er weliswaar op voorbereid, maar het gedeelte onder het huidige laagste niveau is dichtgemaakt en er is niks te zien.
Dat station was ooit bedoeld voor een metrolijn van Zuidplein naar Ridderkerk, maar deze lijn zal er nooit komen en het metrostation zal dan ook nooit gebruikt gaan worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten