Winter in Zwitserland 2010 - Deel 2/5: Bernina-route

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Winter in Zwitserland 2010 - Deel 2/5: Bernina-route

Bericht door Ronald »

Op zondag 31 januari, de tweede reisdag, ga ik maar eens vroeg uit de veren voor een lange rit over de Bernina-route. Daarom sta ik dus al voor acht uur op het perron van het station van Chur, waar de trein richting St. Moritz al klaar staat voor vertrek.

Afbeelding

De eerste kilometers door het Rijndal richting Reichenau-Tamins gaat het nog even hard sneeuwen en ziet de omgeving er erg grijs uit.

Afbeelding

Na een half uurtje wordt het droog en wordt het wat lichter. Net voorbij Thusis steken we de Rijn over, dat hier nog een smal stroompje is. Als je er hier een takje ingooit, duurt het dus nog wel even voordat deze bij Katwijk in de Noordzee stroomt :) .

Afbeelding

Hierna volgen we het riviertje de Albula, en via onder andere Tiefencastel ...

Afbeelding

... en nog wat andere kleine dorpjes ...

Afbeelding

... nadert de trein het hoogstwaarschijnlijk meest gefotografeerde spoorviaduct van Zwitserland en omstreken, het Landwasser-viaduct.

Afbeelding

Omdat ik het de medereizigers niet wilde aandoen om het raampje open te trekken, is het niet zo'n fraaie foto, maar het geeft evengoed een leuke indruk van dit indrukwekkende bouwwerk :pos: .
Na een korte stop in Filisur (waar aangesloten wordt op de trein van en naar Davos) gaat het even flink omhoog richting Bergün (Bravuogn in het Retoromaans, een taal die in deze regio ook wordt gesproken). Na Bergün begint een spectaculair traject met een aantal keertunnels.
Na Bergün klimt de trein al snel met een mooi uitzicht op dit dorpje.

Afbeelding

Het leuke van de keertunnels en bijbehorende viaducten is dat je vaak de spoorlijn onder- of boven je ziet. Maar je richtingsgevoel raak je wel een beetje kwijt.

Afbeelding

Later deze week zal ik nog op een andere manier kennismaken met dit schitterende Albula-traject, maar dat komt in een later deel van het verslag nog wel aan de orde.
Na een kwartiertje klimmen en draaien wordt Preda bereikt, het hoogste punt van het Albula-traject op 1789 meter boven zeeniveau.

Afbeelding

Direct na Preda begint de 6 kilometer lange Albula-tunnel, dat de hoogst gelegen Alpenspoortunnel is. Na deze tunnel is het nog een klein stukje tot Samedan, een spoorknooppunt waarin je in verschillende richtingen kunt overstappen. Deze trein gaat door naar St. Moritz, ik stap hier over op de aansluitende trein naar Pontresina.
Na een snelle overstap vertrekt de trein naar Pontresina. Op het opstelterrein van Samedan staan een aantal nieuwe "Allegra"-treinstellen. Dit zijn de nieuwste treinen van de Rhätische Bahn die vanaf komend voorjaar op de Bernina-spoorlijn worden ingezet en hierbij de oude motorwagens zullen vervangen.

Afbeelding

Het is maar een kort ritje naar Pontresina, dus al snel komt het plaatsje in beeld in een steeds zonniger wordend landschap (maar wel koud zal ik later ook nog wel merken).

Afbeelding

In Pontresina zet ik de trein nog even op de foto (althans het stuurrijtuig ervan) ...

Afbeelding

... en stap ik snel over op de trein naar Poschiavo, die me over het Bernina-traject zal vervoeren.
Dit is dus één van de oude motorrijtuigen die geleidelijk door de nieuwe treinen zullen worden vervangen.

Afbeelding

Toch zijn het leuke treintjes met een klassiek interieur. Heeft toch ook wel wat :D .

Afbeelding

Met een kwartiertje vertraging (ja, dat komt hier toch ook voor) vertrekt de trein. Er moest nog even op een groep gewacht worden die in Samedan de trein had gemist en dus met de bus moest komen. Toch is de vertraging geen probleem, de aansluitingen worden meestal wel afgewacht.
We klimmen verder door de fraai besneeuwde bossen richting de Bernina-pas. Op onderstaande foto is linksboven de Morteratsch-gletscher te zien.

Afbeelding

Uiteindelijk wordt het aantal boompjes steeds kleiner en rijden we richting de Bernina-pas.

Afbeelding

De trein nadert Bernina Diavolezza ...

Afbeelding

... waar dus een heel beetje sneeuw ligt :shock: .

Afbeelding

Na een korte stop gaat de rit weer verder, waarbij de plaatjes voor zich spreken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Af en toe toch maar de kou getrotseerd en even het raampje opengegooid voor wat foto's (gelukkig waren de andere reizigers in de coupé wintersporters die wel wat kou gewend zijn en dit niet erg vonden).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bijna boven op de Bernina-pas komen de diepgevroren stuwmeren in zicht. Hieronder zicht op het Lago Bianco (witte meer). Deze ligt naast het "Laj Nair" (zwarte meer). In de zomer is het kleurverschil van het water tussen beide meren goed te zien, nu zijn ze allebei wit.

Afbeelding

Een half uurtje na vertrek uit Pontresina wordt Ospizio Bernina bereikt, het hoogste punt op de Bernina-pas op 2253 meter boven zeeniveau om precies te zijn.

Afbeelding

Na een korte stop gaat de rit weer verder langs het besneeuwde meer 8-) .

Afbeelding

Af en toe moet het raampje even dicht, anders komt er regelmatig een flinke hap sneeuw naar binnen :lol: .

Afbeelding

Afbeelding

Bij Alp Grüm is er een fraai zicht op de Palü-gletscher. Hierna begint de (lange) afdaling richting Poschiavo en Tirano.

Afbeelding

Afbeelding

Op de huizen en gebouwtjes kun je pas goed zien hoeveel sneeuw er ligt.

Afbeelding

Langzaam komt het dal inzicht, met in de verte het Lago di Poschiavo.

Afbeelding

De afdaling gaat gepaard met veel bruggen, tunnels en lawinegalerijen.

Afbeelding

Afbeelding

Op het diep ingesneeuwde stationnetje van Cavaglia wordt gewacht op de tegemoetkomende trein.

Afbeelding

Uiteindelijk wordt Poschiavo steeds duidelijker zichtbaar...

Afbeelding

... waar de trein om even over half twaalf aankomt. Deze trein gaat niet verder, het resterende deel van de rit naar Tirano wordt afgelegd per bus. In Poschiavo gaat de trein nog even op de foto.

Afbeelding

Ondanks dat de trein wat te laat is, staat de aansluitende bus naar Tirano nog te wachten.

Afbeelding

Onderweg passeren we het keerviaduct van Brusio, waar ik een uurtje later met de trein terug weer overheen zal rijden.

Afbeelding

Na een busrit van een half uurtje komen we uiteindelijk in het Italiaanse Tirano aan.

Afbeelding

Het station van Tirano bestaat eigenlijk uit twee stations. Het "Italiaanse" station, waar een de trein naar Milaan voor vertrek gereed staat (wel een "schrootlijntje" dit :shock: )...

Afbeelding

... en het station van de "Rhätische Bahn", waar de Bernina-treinen hun begin- en eindpunt hebben.

Afbeelding

Omdat ik Tirano in de zomer al eens heb bekeken (het was toen wel ongeveer 35 graden warmer...) en het vooral op een januari-zondag een niet bijster interessante plaats is, kies ik ervoor om een klein rondje door het plaatsje te lopen ...

Afbeelding

... en de eerstvolgende trein om 12.50 uur terug te nemen, om vervolgens onderweg nog ergens uit te kunnen stappen. Ruim voor vertrek staat de trein al klaar.

Afbeelding

Precies op tijd vertrekt de trein, waarna het eerst een stukje door de straten van Tirano gaat.

Afbeelding

Langzaam klimt de trein en wordt Tirano steeds kleiner.

Afbeelding

Bij Brusio komt het altijd spectaculaire keerviaduct in zicht (voor de nominatie van meest gefotografeerde viaduct een geduchte concurrent van het Landwasser-viaduct volgens mij).

Afbeelding

Rustig draait het treintje zijn rondje over het viaduct naar boven :P .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vlak na het keerviaduct moeten we in Brusio even wachten op een tegemoetkomende Bernina-Express.

Afbeelding

Na Brusio rijden we langs het diepgevroren Lago di Poschiavo. Ik denk dat menig Nederlander jaloers zou zijn op zo'n mooi ijsbaantje, maar in Zwitserland is schaatsen volgens mij een stuk minder populair.

Afbeelding

Na Poschiavo begint de klim weer richting Alp Grüm en de Bernina-pas.

Afbeelding

Onderweg wordt nog even zorgvuldig de sneeuwhoogte gemeten.

Afbeelding

Ik besluit nog even uit te stappen in Alp Grüm, dat uit niet meer dan een hotel-restaurant bestaat. Je kunt vanuit hier wel bergwandelingen maken, maar met de auto kun je er niet komen.

Afbeelding

Het is hier alleen op 2091 meter boven zeeniveau ver-schrik-ke-lijk koud :!: , de thermometer wijst -16 aan en over de bergen waait een stevige wind. Het is dus wel zaak om dit uurtje (totdat de volgende trein gaat) in beweging te blijven. Maar ik kan me wel vermaken met wat plaatjes schieten, het uitzicht op Alp Grüm is geweldig :pos: .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een uurtje rondlopen (het begint nu toch wel wat frisjes te worden) komt de trein er aan die me weer verder zal brengen. Gelukkig stoken ze het in de Bernina-treintjes lekker warm, zodat ik weer een beetje kan ontdooien.

Afbeelding

Boven het Lago Bianco verdwijnt de zon al achter de bergen...

Afbeelding

... waarna ik terug in Pontresina het treintje nog even op de foto zet.

Afbeelding

De terugreis naar Chur gaat weer via Samedan en het Albula-traject, nog een rit van ruim twee uur, maar nu grotendeels in het donker.
Hiermee eindigt weer een mooi, sneeuwrijk en soms erg koud dagje. Deel 3 van het verslag kun je hier lezen.
Laatst gewijzigd door Ronald op zo 14 feb 2010, 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 2: Bernina-route

Bericht door Geert »

Mooi gezicht hoor, die metershoge sneeuw 8-). En machtig gezicht, die machtine Alpenformaties :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 2: Bernina-route

Bericht door Wubbo »

In Alp Grum heb ik nog eens een paar nachten gebivakkeerd - in een hotel zonder douche want stromend water is schaars zo bovenop de berg. Je kan er inderdaad prachtig wandelen - in T-shirt en korte broek heb ik dat wel eens uitgeprobeerd, maar dat lijkt me met deze temperaturen niet aan te raden :).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 2: Bernina-route

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :D
Maar over dat laatste meer: het ijs lijkt me toch wel erg dum om te schaatsen hoor. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Winter in Zwitserland 2010 - Deel 2: Bernina-route

Bericht door peter s »

Passend hierbij:

http://www.swr.de/eisenbahn-romantik/-/ ... index.html

niet voor niks "Wereldcultuurgoed"!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten