Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Reiziger Delft »

Jaja, daar is ie dan, de adviesaanvraag aan het Locov voor de dienstregeling 2011. :D

Samenvatting
Uitgewerkte Adviesaanvraag
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Karl »

In sum:

1. 7400 laten stoppen op alle stations. :pos:

2. Sassenheim en Houten Castellum in dienst. Sassenheim krijgt 2x/h bediening, Houten Castellum 4x/h.
Over Sassenheim staat: "stop in Sassenheim: 12.000 reizen per dag circa 2 minuten langer onderweg", maar aangezien de meeste reizigers een retour rit afleggen, vraag ik mij of die vertraging niet vier minuten is, òf dat er moet staan "per rit". Over Houten Castellum staat iets soortgelijks.

3. Verzoek tot ontheffing station Hoevelaken, bediening wordt gedaan door Connexxion. In deze paragraaf staat eveneens: "Schothorst heeft hierdoor 4 x Sprinter en 2 x IC naar Rotterdam", maar die IC rijdt toch naar Deventer...

4. Het nachtnet Brabant vraagt aandacht wat betreft sociale veiligheid.

Het bekende Oude Lijn verhaal, hieronder nog even neergezet. Overigens niet volledig, is het bericht van NS ook niet, want er wordt verwezen naar de bekende drgl 2007 structuur:

5. De Benelux heeft aldus NS alleen tussen Dordrecht en Roosendaal een belangrijke functie. 2100 tot Dordrecht wordt daarom verlengt. Deze treinen stoppen op alle stations.

6. Volgens NS heeft het emplacement Breda onvoldoende capaciteit voor binnenlandse en HiSpeed treinen, ik kan mij dat met de uitbreiding (zes perron sporen en één postperron) nauwelijks voorstellen.

7. "In het voorstel ontstaan er meer en betere overstapmogelijkheden tussen de Intercity’s en de stadsgewestelijke railsystemen: op Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum en Den Haag Laan van NOI zullen 4 Intercity’s per uur stoppen, alsook 4 Sprinters per uur, waardoor een goede aansluiting op de metro respectievelijk RandstadRail wordt geboden;" Dat vind ik wel mooi verwoord. Als je achter dit idee staat, dan kan ik mij niet voorstellen dat er niet met BTM-chipkaartprijs in de trein gereisd mag worden. Sterker nog, die zou in alle 'stadsgewestelijke' treinen moeten gelden.

8. Waarom stopt de 2100, 2200 ook op Heemstede - Aerdenhout? Nouja, in combinatie met de stops op Blaak, Schiedam, Delft en NOI kan dat er ook nog wel bij. :( 1900 stopt dan weer niet op Schiedam en Blaak, maar sla Delft dan òòk over.

9. Noordoost, ook die via Amf, worden verlengt naar Den Haag C.

10. Te Leiden komt een 'robuuste' overstap voor reizigers vanuit Den Haag HS (en verder) richting Schiphol. 2200 rijdt 's avonds niet tussen Leiden en Amsterdam.
Laatst gewijzigd door Karl op vr 12 feb 2010, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door reisthijs »

Karl schreef:1. 7400 laten stoppen op alle stations. :pos:
Grote vraag blijft, waarom dit nu ineens wél kan? (al is dit natuurlijk slechts wat NS graag zou willen - of daar ook echt ruimte voor zal zijn is een andere vraag. Als het niet doorgaat kan je straks NS niet verwijten dat ze de intentie niet hadden.
Karl schreef:maar aangezien de meeste reizigers een retour rit afleggen, vraag ik mij of die vertraging niet vier minuten is, òf dat er moet staan "per rit". Over Houten Castellum staat iets soortgelijks.
Een "reis" moet je in dit verhaal dus lezen als een enkele reis. Dus als er staat dat 12.000 reizen 2 minuten langer duren zijn dus ongeveer 6.000 reizigers dagelijks 4 minuten langer onderweg. 2 minuutjes per enkele reis meer (of minder) maakt ook weer niet zoveel verschil.
Karl schreef:6. Volgens NS heeft het emplacement Breda onvoldoende capaciteit voor binnenlandse en HiSpeed treinen, ik kan mij dat met de uitbreiding (zes perron sporen en één postperron) nauwelijks voorstellen.
Het gaat waarschijnlijk niet om de perroncapaciteit, maar om de aansluitingen ten westen van het station. Daar moeten de treinen van NS Hispeed het spoor delen met de overige treinen. Los daarvan snap ik niet echt waarom Breda hier genoemd wordt want er blijven evenveel treinen rijden tussen Dordrecht/Roosendaal en Breda.
Laatst gewijzigd door reisthijs op vr 12 feb 2010, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Voor Hagenaars wordt het dus aanzienlijk onaantrekkelijker om vanuit HS richting Schiphol/Amsterdam te reizen, om het helemaal maar niet te hebben over degenen die vanuit Rotterdam CS naar Schiphol/Amsterdam willen, die kunnen kiezen tussen een veel slomere verbinding via de oude lijn of twee keer zoveel betalen (als je korting hebt) en maar 1 trein per uur met de fyra. Vanuit Den Haag wordt dat wel weer gecompenseerd met meer directe verbindingen vanuit CS maar om onverklaarbare redenen zijn die treinen tot nu toe altijd een paar minuten trager dan de huidige van CS, en al helemaal vergeleken met de Beneluxtrein (scheelt mooi 11 minuten vanaf Amsterdam).
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Karl »

reisthijs schreef:(...) Het gaat waarschijnlijk niet om de perroncapaciteit, maar om de aansluitingen ten westen van het station. Daar moeten de treinen van NS Hispeed het spoor delen met de overige treinen. Los daarvan snap ik niet echt waarom Breda hier genoemd wordt want er blijven evenveel treinen rijden tussen Dordrecht/Roosendaal en Breda.
Zoiets bedacht ik mij later ook, maar dan snap ik het overigens nog steeds niet. Deze aansluitingen zijn allemaal recentelijk aangelegd of vernieuwd, dan denk je daar toch over na. :?:

De relatie HSL (richting Rotterdam) - Breda - HSL (richting Antwerpen) moet volgens mij gewoon mogelijk zijn, wanneer je keert op het middenperron zeker. Tussen Breda en Roosendaal rijden vier treinen per uur in beide richtingen (ivmgelijkvloers kruizen). Tussen Breda en Rotterdam hoef je hier niet te kruizen en hoef je die trein alleen maar tussen de 5000 (?) en de 1900 door te persen. Voor de retourrelatie geldt ongeveer hetzelfde, met het voordeel dat je bij Lage Zwaluwe ongelijkvloers kan kruizen.
iljitsch schreef:(...) Vanuit Den Haag wordt dat wel weer gecompenseerd met meer directe verbindingen vanuit CS maar om onverklaarbare redenen zijn die treinen tot nu toe altijd een paar minuten trager dan de huidige van CS, (...).
Zijn er al rijtijden bekend dan?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50850
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Suus »

Wie goed leest, ziet dat de restructurering van de Oude Lijn naar december 2011 verschoven. Elk jaar een jaar achteruit, dat gaat nooit gebeuren dus (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Karl schreef:
iljitsch schreef:(...) Vanuit Den Haag wordt dat wel weer gecompenseerd met meer directe verbindingen vanuit CS maar om onverklaarbare redenen zijn die treinen tot nu toe altijd een paar minuten trager dan de huidige van CS, (...).
Zijn er al rijtijden bekend dan?
Ik zei niet voor niks tot nu toe... Op dit moment zijn dit je opties als je vanaf Amsterdam CS naar Den Haag wilt:

x.10 + x.40 Den Haag HS (50 min) via Sloterdijk, Haarlem, Heemstede-A, Leiden, Laan van NOI
x.11 + x.41 Den Haag CS (51 min) via Sloterdijk, Lelylaan, Schiphol, Leiden
x.29 + x.59 Den Haag HS (45 min) via Schiphol, Leiden
x.54 Den Haag HS (40 min) via Schiphol

Dus de beste optie vervalt en de een-na beste wordt slechter. Hiep hoi. Het lijkt wel of de NS per reizigerminuut betaald wordt. Ik wil nog altijd eens weten hoeveel energie en dus geld het kost om honderd ton staal weer op snelheid te krijgen na zo'n semi-stoptreinstop.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Vinny »

Op dit moment zijn dit je opties als je vanaf Amsterdam CS naar Den Haag wilt:
Vanaf Amsterdam Sloterdijk verandert er weinig, vanaf Lelylaan is er een duidelijke achteruitgang, en vanaf de overige stations in Amsterdam (behalve Science Park) ontstaat een verbeterde dienst via de Zuidtak. :idea:
. Deze aansluitingen zijn allemaal recentelijk aangelegd of vernieuwd, dan denk je daar toch over na
Die zijn niet uitgegaan van kopmaken op Breda, maar op een shuttledienst Den Haag - Breda en Breda - Brussel. Later zijn deze diensten aan elkaar vastgeknoopt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Daniel »

Ja, en wat maakt daar nu 't grote verschil dan (een kerende trein maakt immers ook kop :wink: )? Net even op Sporenplan gekeken en als ik dat zo zie krijg ik juist het idee dat de doorkoppeling het geheel uitvoerbaarder maakt.

Je kunt in ieder geval conflictvrij tegelijk uit Antwerpen en Rotterdam in Breda binnenkomen (op spoor 5/6), maar als de treinen op 't perronspoor op zichzelf keren kan je niet conflictvrij weer vertrekken. Keert de trein uit Rotterdam op een trein naar Antwerpen en andersom, dan wordt dat juist wel mogelijk :idea:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Karl »

Je zou ook door kunnen rijden naar het spoortje ten oosten van station Breda, ik neem aan dat dat spoortje daarvoor is bedoeld.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Wubbo »

Die was dacht ik bedoeld voor het keren van de shuttle uit Amsterdam C.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Vinny »

een kerende trein maakt immers ook kop
Hehe ja logica van de koude grond ;) Maar het verschil is wel dat die op zijn eigen spoortje blijft (Ede-Wageningen) en niet allerlei ingewikkelde kruisbewegingen hoeft te maken, dan wel weggerangeerd kan worden (Amersfoort -> Schothorst) om zo andere treinen de ruimte te geven. Maar ik ken de configuratie van Breda niet goed genoeg om daar wat zinnigs over te zeggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dexter
Berichten: 3915
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:57

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Dexter »

Aan de westkant is Breda perfect symetrisch, er ligt een vrije kruising voor de lijnen Rsd-Bd en Ddr-Bd, die onafhankelijk van elkaar kunnen binnenkomen en vertrekken. Je kan er van alle sporen naar alle sporen doorwisselen over 80-wissels en er liggen maar een paar 40-wisseltjes. Aan de oostzijde kan je ook van/naar alle sporen en er liggen 2 keersporen. Alleen de aftakking naar de HSL vanaf de lijn Bd-Rsd is enkelsporig en gelijkvloers, maar dat zou moeten kunnen.

Met woorden is het moeilijk uit te leggen, als je het precies wil weten kan je beter even op Sporenplan kijken.

Dat ze capaciteit tekort gaan komen lijkt me onwaarschijnlijk, er moest eerst met alle geweld versneld een nieuw perron met spoor 7/8 komen en nu dat het er ligt wordt het vrijwel nooit gebruikt. :roll:
Vallend blad maakt rails glad.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Van (on)gebruikte sporen gesproken: er gaan nu tientallen miljoenen uitgegeven worden om Randstadrail lijn E weg te krijgen van sporen 11 en 12 op Den Haag CS omdat de NS die sporen "terug" wil hebben. Voor het gemak vergeten ze even dat ze toen ze die sporen nog gebruikten ze ook de Hofpleinlijn hadden dus als je die niet meetelt hadden ze er toen ook maar 10. Is dat echt te weing op Den Haag CS?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Wubbo »

In de opzet voor de dienstregeling met volledige ingebruikname van de HSL wel ja. Dan heb je:
- 4 stoptreinen vanuit Den Haag HS
- 2 IC's vanuit Den Haag HS
- 1 Hispeed-pendel vanuit Rotterdam
- 4 IC's vanuit Gouda
- 4 stoptreinen vanuit Gouda
- 4 IC's vanuit Leiden
- 4 stoptreinen vanuit Leiden
waarbij die IC's vanuit Leiden ook bestaan uit de treinen uit de serie s140, die dus niet lekker te keren zijn.

Qua spoorindeling kom je dan al snel uit op:
- 3 sporen vanuit Den Haag HS (als de Sprinters en de ICs kort keren)
- 3 sporen vanuit Utrecht (als de Sprinters kort keren)
- 3 sporen vanuit Leiden (als de Sprinters kort keren)
Dat is dus erg krap op 10 sporen, je kan dan alleen iets maakbaars maken door alle Sprinters kort te keren en dat zal niet op alle corridors lukken denk ik.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door playertwo »

Wat hippels gaan terugzoeken, en een revisie gaan geven :mrgreen:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Ruben »

Wat een domme fout trouwens om het over Schothorst te hebben en te zeggen dat er 2 IC's per uur naar Rtd gaan.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21258
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Meltrain »

Karl schreef: 8. Waarom stopt de 2100, 2200 ook op Heemstede - Aerdenhout? Nouja, in combinatie met de stops op Blaak, Schiedam, Delft en NOI kan dat er ook nog wel bij. :( 1900 stopt dan weer niet op Schiedam en Blaak, maar sla Delft dan òòk over.
Ik vind dat Lombardijen er dan ook nog wel bij kan.
Of natuurlijk de s1900 laten stoppen op Lombardijen. 8-)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Daniel »

Bij de s1900 waren die minuutjes vrij kritisch geloof ik vanwege het passen op Schiedam - Delft. Maar helaas staan de uitgewerkte tijden er dit keer niet bij (werden vorig jaar nog wel vermeldt geloof ik, dit jaar alleen een verwijzing in een van de PDF-jes). Dat geeft toch altijd net wat meer inzicht in wat men wil bieden en waarom dingen wel en niet passen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Wubbo »

Die Oude Lijn-tijden zijn ongetwijfeld nog ongewijzigd, aangezien dat plan nog nooit is ingevoerd en komende dienstregeling -naar verwachting- ook nog niet ingevoerd wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Daniel »

Ik zie toch echt een afwijking in het plaatje wat in deze adviesaanvraag voorkomt, namelijk een s1900 met stop in Rotterdam Blaak (Schiedam slaat deze serie nog wel over) :wink: De grote vraag is of dat wel past aangezien je met de huidige rijtijd al maar een gaatje van 6 minuten tussen s1900 en de verschoven s2100 hebt waar nog een stoptrein tussendoor moet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21258
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Meltrain »

En de s1900 laten stoppen te Rotterdam Blaak gaat vermoedelijk niet wegens de helling die een trekkende 1700 met ICRm waarschijnlijk niet haalt. :lol:
Dus ik stel voor om de s1900 in Rotterdam Lombardijen te laten stoppen. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39110
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door Daniel »

Dan is 't toch vreemd dat 'ie nu wel op de kaartjes staat en eerst niet. Trouwens, er hebben toch bij evenementen s1900-en met ICR op Blaak gestopt? Zowiezo ben ik er ooit met ICRm voor een rood sein tot stilstand gekomen en desondanks gewoon bovenaan de helling beland hoor :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door iljitsch »

Ik vraag me ook af wat de tunnelwetgeving vindt van een trein die door een tunnel rijdt maar als-ie daar stopt niet meer verder kan...
willy84
Berichten: 815
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 12:16

Re: Adviesaanvraag Dienstregeling 2011 NS

Bericht door willy84 »

2 keer per uur Intercity Vlissingen (stopt tot en met Roosendaal op alle tussengelegen stations) -
Dordrecht – Rotterdam Blaak – Rotterdam Centraal – Schiedam Centrum – Delft – Den Haag HS –
Den Haag Laan van NOI – Leiden Centraal – Heemstede-Aerdenhout – Haarlem – Amsterdam
Sloterdijk – Amsterdam Centraal;
Lekkere ic is dat dan! Van Amsterdam naar Zeeland rijd je al ongelofelijk om! En dan ook nog zo vaak stoppen. Het is duidelijk dat de NS je de Fyra in wil jagen! Ik ben benieuwd of ze dat ook hadden gedaan als de Fyra door Hispeed gereden zou worden? Volgens mij is die vraag stellen, hem beantwoorden. Over 3 jaar knippen in Den Haag oid ligt voor de hand.. :neg:
immer kwaliteits posts
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten