Lastige treinkaartjes
Lastige treinkaartjes
Afgesplitst van: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje pagina 62
Euh, een Amerikaanse maat van me moet morgen van Baarn naar Valkenburg, via Schiphol en Amsterdam Centraal.
Hij heeft zijn kortingskaart al OV-chipkaart geactiveerd, dus hij moet dat morgenochtend bij de automaat ophalen.
Volgens het beleid moet je in- en uitchecken op je via-stations. Dus in dit geval:
Inchecken: Baarn
Uitchecken: Schiphol
Inchecken: Schiphol
Uitchecken: Amsterdam Centraal
Inchecken: Amsterdam Centraal
Uitchecken: Valkenburg
Moet dat via nou altijd per se gebeuren als je er korter dan een half uur verblijft? Misschien omdat ik een SOV-chipkaart heb, verzuim ik dat altijd te doen bij mijn via-reizen (vooral bij terugsteken op Ddr).
En overigens, hij moet dus van Maastricht naar Valkenburg op Veolia. Aannemelijk moet hij bij Maastricht uitchecken, en opnieuw inchecken richting Valkenburg. Of heeft Veolia nog geen paal-implementatie en zal er een los kaartje Mt-Vk gekocht moeten worden? Ben sinds oktober niet meer op de Heuvellandlijn geweest namelijk...
Euh, een Amerikaanse maat van me moet morgen van Baarn naar Valkenburg, via Schiphol en Amsterdam Centraal.
Hij heeft zijn kortingskaart al OV-chipkaart geactiveerd, dus hij moet dat morgenochtend bij de automaat ophalen.
Volgens het beleid moet je in- en uitchecken op je via-stations. Dus in dit geval:
Inchecken: Baarn
Uitchecken: Schiphol
Inchecken: Schiphol
Uitchecken: Amsterdam Centraal
Inchecken: Amsterdam Centraal
Uitchecken: Valkenburg
Moet dat via nou altijd per se gebeuren als je er korter dan een half uur verblijft? Misschien omdat ik een SOV-chipkaart heb, verzuim ik dat altijd te doen bij mijn via-reizen (vooral bij terugsteken op Ddr).
En overigens, hij moet dus van Maastricht naar Valkenburg op Veolia. Aannemelijk moet hij bij Maastricht uitchecken, en opnieuw inchecken richting Valkenburg. Of heeft Veolia nog geen paal-implementatie en zal er een los kaartje Mt-Vk gekocht moeten worden? Ben sinds oktober niet meer op de Heuvellandlijn geweest namelijk...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Je meldt alleen af (uitchecken, maar ik wil van dat somme Engelse woord af) als je je reis daadwerkelijk onderbreekt of met een andere vervoerder verder gaat, niet als je alleen maar overstapt van NS trein naar NS trein. Als je je reis onderbreekt en je gaat bijvoorbeeld in Amsterdam ook nog de tram of de metro in, dan is het belangrijk dat je dit wel doet anders betaal je die 10 of 20 euro instaptarief. Maar als je niet met de metro of tram ofzo gaat zou ik gewoon aangemeld bij de NS blijven, da's goedkoper.
Het kan overigens goedkoper zijn (en makkelijker als je ook met Veolia gaat reizen) om een papieren kaartje voor de rondreis te kopen. Voor zover ik weet hebben de alternatieve spoorvervoerders nog geen van alleen de chpkaart aan de praat voor hun treinen.
Het kan overigens goedkoper zijn (en makkelijker als je ook met Veolia gaat reizen) om een papieren kaartje voor de rondreis te kopen. Voor zover ik weet hebben de alternatieve spoorvervoerders nog geen van alleen de chpkaart aan de praat voor hun treinen.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Bij Veolia kan je niet met de chipkaart reizen, en heb je dus een treinkaartje nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Ok thanks.
Irritante is dat je geen Enkele reizen met 2 Via Stations kan doen. Dat kan alleen met Rondreizen, waar je zelfs een 3e via station kan invoeren. Maar ja, de persoon in kwestie komt niet op Baarn terug .
Irritante is dat je geen Enkele reizen met 2 Via Stations kan doen. Dat kan alleen met Rondreizen, waar je zelfs een 3e via station kan invoeren. Maar ja, de persoon in kwestie komt niet op Baarn terug .
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Raar idee misschien, maar zou je niet Amsterdam Lelylaan als via-station kunnen nemen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Ik dacht aan Amsterdam Sloterdijk weer .
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Nee, want dan kan je niet naar Schiphol voor het zuiden, aangezien die treinen ook op Sloterdijk stoppen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Je moet ook uit- (en opnieuw in-)checken als je een omreis maakt die niet standaard uit de planner komt.iljitsch schreef:Je meldt alleen af (uitchecken, maar ik wil van dat somme Engelse woord af) als je je reis daadwerkelijk onderbreekt of met een andere vervoerder verder gaat, niet als je alleen maar overstapt van NS trein naar NS trein.
Als je met de reisplanner een advies 'van A met overstap op C naar B' krijgt, hoef je niet in- en uit te checken bij punt C. Krijg je echter geen overstap- of reismogelijkheid via C, moet je wel in- en uitchecken.
Baarn - Valkenburg zal je -in normale omstandigheden- nooit via Schiphol krijgen, Schiphol - Valkenburg zal nooit via Amsterdam C geadviseerd worden. In Justins geval moet je dus zowel op Schiphol als op Amsterdam Centraal uit- en weer inchecken.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Ik zou gewoon via Schiphol als route nemen en van te voren aan de conducteur uitleggen dat je maar één via-station kunt invoeren. Wat ook kan is via A'dam Zuid reizen en tram 5 naar de binnenstad nemen. Een tricky optie is via Amsterdam Amstel. Maar ik weet niet of dat mag.Bee schreef:Raar idee misschien, maar zou je niet Amsterdam Lelylaan als via-station kunnen nemen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Dat bedacht ik me ook net inderdaad.Bee schreef:Nee, want dan kan je niet naar Schiphol voor het zuiden, aangezien die treinen ook op Sloterdijk stoppen
Dus het word als kaartadvies Enkele reis Baarn-Valkenburg via Amsterdam Lelylaan :).
Overigens, ik kraakte het hoofd van de HC van de t3052 ook al vorige week met onderstaande kaartje:
:')
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Inderdaad, het feit dat je omreist zag ik over het hoofd.
Ok, heb het uitgerekend. Het goedkoopst is papieren kaartjes Baarn - Amsterdam Centraal via Schipol (6,30) en dan op saldo naar Maastricht (12,85) en een kaartje naar Valkenburg (1,70) (alles met korting). Maar je kan ook Baarn - Schiphol - Amsterdam als twee reizen op saldo doen, scheelt maar een kwartje ofzo. Je bespaart wel 3,25 door het lange stuk Amsterdam - Maastricht op saldo te doen, wat dus meer is dan de kosten van het extra Veolia-kaartje.
Baarn-Valkenburg via Amsterdam Lelylaan stuurt je eerst langs Amsterdam en dan Schiphol, dat was toch niet de bedoeling? Dit kost 18,70 met korting, die van mij 20,85.
Ok, heb het uitgerekend. Het goedkoopst is papieren kaartjes Baarn - Amsterdam Centraal via Schipol (6,30) en dan op saldo naar Maastricht (12,85) en een kaartje naar Valkenburg (1,70) (alles met korting). Maar je kan ook Baarn - Schiphol - Amsterdam als twee reizen op saldo doen, scheelt maar een kwartje ofzo. Je bespaart wel 3,25 door het lange stuk Amsterdam - Maastricht op saldo te doen, wat dus meer is dan de kosten van het extra Veolia-kaartje.
Baarn-Valkenburg via Amsterdam Lelylaan stuurt je eerst langs Amsterdam en dan Schiphol, dat was toch niet de bedoeling? Dit kost 18,70 met korting, die van mij 20,85.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Jawel, hij moest in Amsterdam Centraal en Schiphol zijn :)
Misschien is dit iets om af te splitsen?
Misschien is dit iets om af te splitsen?
Laatst gewijzigd door Suus op do 11 feb 2010, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Graag, onder "Vragen afwijkende en bijzondere treinkaartjes" ?
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Je kunt wel enkele reizen met twee via's krijgen, maar alleen bij het loket. Niet uit de automaat inderdaad.Justin schreef:Ok thanks.
Irritante is dat je geen Enkele reizen met 2 Via Stations kan doen. Dat kan alleen met Rondreizen, waar je zelfs een 3e via station kan invoeren. Maar ja, de persoon in kwestie komt niet op Baarn terug .
Re: Lastige treinkaartjes
Een optie om dat soort kaartjes toch voor elkaar te krijgen is om bij het loket op een station waar je toch al komt te vragen om een omwegbewijs. Dan betaal je alleen de extra kilometers. In dit geval zou je zoiets bijvoorbeeld op Schiphol kunnen doen, met een omwegbewijs Schiphol - Amsterdam Bijlmer ArenA (daar kom je weer op je route en is het dus geen omweg meer) via Amsterdam Centraal. Dit kaartje is alleen bij het loket te koop, dus het helpt niet in alle situaties.
Re: Lastige treinkaartjes
Een omwegbewijs. Die kende ik nog niet...
Maar ja, soms gaat dat denk ik lastig op onbemande stations ... :).
Maar ja, soms gaat dat denk ik lastig op onbemande stations ... :).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: [OV-chipkaart] Nieuwsberichten op een rijtje
Ja, officieel wel.Chauf21 schreef: Je moet ook uit- (en opnieuw in-)checken als je een omreis maakt die niet standaard uit de planner komt.
Als je met de reisplanner een advies 'van A met overstap op C naar B' krijgt, hoef je niet in- en uit te checken bij punt C. Krijg je echter geen overstap- of reismogelijkheid via C, moet je wel in- en uitchecken.
Ik vraag me echter af in hoeverre gecontroleerd kan worden of je legaal omrijdt of niet.
Als ik bijvoorbeeld Rotterdam Lombardijen - Utrecht via Schiphol doe, lijkt me niet dat de kans op een boete hoog is (behalve als ik tussen Bijlmer en Utrecht gecontroleerd word).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Lastige treinkaartjes
Precies. Lijkt me niet dat de HC kan ruiken waar je naar toe wilt gaan als je alleen op saldo rijdt. Daar heb je dat ding immers voor min of meer. En dat ding zal toch anders steeds de kortste manier uitrekenen?
Dus Rotterdam Centraal-Rotterdam Blaak via Den Helder zou dan eigenlijk ook moeten kunnen.
Overigens vandaag weer een zee van kaartjes aan de HC van de t2843 afgegeven, die weer een minuut stil moest staan om te kijken of het allemaal klopte:
-Rondreis Zwijndrecht-Utrecht Centraal-Houten-Dordrecht-Zwijndrecht, 2e klas korting
-Overgang 2-1 Dordrecht-Utrecht Centraal, korting
Maar omdat ik NET de t5134 had gemist, moest ik maar even via Dordrecht naar Utrecht gaan om alsnog sneller te kunnen zijn op Utrecht (had ook de andere kant op kunnen gaan, via Geldermalsen, maar dan klopt de rondreis niet). Dus er kwam ook nog bij :
-Dagretour Zwijndrecht-Dordrecht, 2e klas korting.
. En dan niet eens een kaartje knippen :( :6
Had alleen even vergeten dat ICMm 1e klas niet compitabel is met mijn HTC-adapters :(.
Dus Rotterdam Centraal-Rotterdam Blaak via Den Helder zou dan eigenlijk ook moeten kunnen.
Overigens vandaag weer een zee van kaartjes aan de HC van de t2843 afgegeven, die weer een minuut stil moest staan om te kijken of het allemaal klopte:
-Rondreis Zwijndrecht-Utrecht Centraal-Houten-Dordrecht-Zwijndrecht, 2e klas korting
-Overgang 2-1 Dordrecht-Utrecht Centraal, korting
Maar omdat ik NET de t5134 had gemist, moest ik maar even via Dordrecht naar Utrecht gaan om alsnog sneller te kunnen zijn op Utrecht (had ook de andere kant op kunnen gaan, via Geldermalsen, maar dan klopt de rondreis niet). Dus er kwam ook nog bij :
-Dagretour Zwijndrecht-Dordrecht, 2e klas korting.
. En dan niet eens een kaartje knippen :( :6
Had alleen even vergeten dat ICMm 1e klas niet compitabel is met mijn HTC-adapters :(.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lastige treinkaartjes
Dat retourtje had dus ook wel een enkeltje kunnen zijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39216
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Lastige treinkaartjes
Tuurlijk niet, hij moest nu eenmaal heen en weer Zwijndrecht - Dordrecht en via Zwijndrecht weer naar Rotterdam. Past niet op de rondreis want dan reis je de eindbestemming voorbij
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Lastige treinkaartjes
Nee, dat kan niet:Justin schreef:Dus Rotterdam Centraal-Rotterdam Blaak via Den Helder zou dan eigenlijk ook moeten kunnen.
http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers ... eschermingToegestane reisroutes zijn routes die via de Reisplanner zijn aangegeven. Wat niet is toegestaan is tegen de reisrichting in reizen. Dus richting het station waar u bent ingecheckt. U reist in de verkeerde richting als u bijvoorbeeld bent ingecheckt in Den Bosch, maar u zit in de stoptrein vanuit Utrecht richting Den Bosch. Als u niet bent ingecheckt of u reist tegen de reisrichting in, dan heeft u geen geldig vervoerbewijs.
Je zou in dit geval dus vanaf Den Helder zwart reizen.
Een kaartje wat op zich niet zo lastig was maar de kaartverkoopjuffrouw wel aardig in de war bracht: ik moest 's middags in Amsterdam zijn en 's avonds in Utrecht en dan weer terug naar Den Haag. Dat laatste stuk zou zo laat worden dat ik met de nachttrein moest. Alleen was het treinverkeer tussen Schiphol/Haarlem en Leiden gestremd dus je moest via Utrecht naar Amsterdam. Dus toen ik een kaartje naar Utrecht via Amsterdam bestelde raakte de juffrouw geheel confuus.
Dat was dus eerst Den Haag - Utrecht - Amsterdam, later Amsterdam - Utrecht en met de nachttrein naar Schiphol en dan met de bus verder naar Leiden voor het laatste stukje naar Den Haag. Waarom ze niet gewoon de nachttrein via Leiden - Den Haag - Rotterdam - Utrecht - Amsterdam - Schiphol lieten rijden snap ik niet...
Re: Lastige treinkaartjes
Er rijdt drie (of is het inmiddels twee?) nachten per week wel een nachttrein Utrecht - Rotterdam v.v.
Maar op doordeweekse nachten is Schiphol de belangrijkste bestemming van het nachtnet.
Maar op doordeweekse nachten is Schiphol de belangrijkste bestemming van het nachtnet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Lastige treinkaartjes
Maar ruim 10 jaar geleden toen dit voorviel was het een hoefijzer met Utrecht en Rotterdam als uiteinden. Ik snap wel dat Schiphol belangrijk is, maar voor degenen die van Amsterdam naar Rotterdam moesten of Utrecht naar Rotterdam of Den Haag was het wel zo prettig geweest als ze die nacht ook tussen Utrecht en Rotterdam gereden hadden. Wellicht dat dit voor de reizigers van Leiden naar Schiphol geen soelaas geboden had maar ze hadden natuurlijk ook nog een bus kunnen laten rijden.Bee schreef:Er rijdt drie (of is het inmiddels twee?) nachten per week wel een nachttrein Utrecht - Rotterdam v.v.
Maar op doordeweekse nachten is Schiphol de belangrijkste bestemming van het nachtnet.
Overigens moet je je van Schiphol ook niet te veel voorstellen, er wordt maar weinig gevlogen tussen middernacht en zes uur.
Re: Lastige treinkaartjes
Die kan inderdaad niet.iljitsch schreef:Nee, dat kan niet:Justin schreef:Dus Rotterdam Centraal-Rotterdam Blaak via Den Helder zou dan eigenlijk ook moeten kunnen.
Je zou in dit geval dus vanaf Den Helder zwart reizen.Toegestane reisroutes zijn routes die via de Reisplanner zijn aangegeven. Wat niet is toegestaan is tegen de reisrichting in reizen. Dus richting het station waar u bent ingecheckt. U reist in de verkeerde richting als u bijvoorbeeld bent ingecheckt in Den Bosch, maar u zit in de stoptrein vanuit Utrecht richting Den Bosch. Als u niet bent ingecheckt of u reist tegen de reisrichting in, dan heeft u geen geldig vervoerbewijs.
Maar bijvoorbeeld Rotterdam Lombardijen - Zwolle via 's-Hertogenbosch zou wel kunnen (behalve bij controle tussen Wijhe en Zwolle, maar die kans lijkt me vrij klein).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39216
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Lastige treinkaartjes
Ehm, die reis gaat al mis na Arnhem hoor: Lombardijen -> Dieren / Zutphen / Deventer / Zwolle is volgens de reisplanner uitsluitend via Utrecht toegestaan. Tot Arnhem is 't nog een toegestane omweg (overstap minder en in sommige gevallen kortere reistijd)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten