Lastige treinkaartjes

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Geert »

Naar Zutphen is de reisroute via Breda (s2200 -> s3600) gewoon toegestaan, je hebt immers maar één overstap (tegen minstens twee bij de reisroute via Rotterdam Centraal). Idem voor Dieren, Olst en Wijhe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Daniel »

Toegestane reisroutes zijn routes die via de Reisplanner zijn aangegeven
De reisplanner geeft de reis met s2200 en s3600 uitsluitend aan als je een via-station opgeeft voor bestemming Arnhem en verder, ook als je de optie "minste overstappen" selecteert. Rotterdam Lombardijen - Arnhem Zuid is de laatste waarvoor een advies via Breda gegeven wordt. Dat gaat dus tegen de regel in dat je de route met de minste overstappen mag kiezen.

Reistijd neemt dan ook wel immens toe door de alternatieve route: naar Zutphen scheelt 't bijna een uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Wubbo »

Toch mag ie volgens de reisregels wel, als je die letterlijk neemt. Dat geldt ook voor Utrecht - Dordrecht met de s5700 / s5000: dat is ook minder overstappen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:Ehm, die reis gaat al mis na Arnhem hoor: Lombardijen -> Dieren / Zutphen / Deventer / Zwolle is volgens de reisplanner uitsluitend via Utrecht toegestaan. Tot Arnhem is 't nog een toegestane omweg (overstap minder en in sommige gevallen kortere reistijd)
Ehm, we hebben het hier niet over wat mag, maar over wat kan. ;)
Bij controle tussen Arnhem en Zutphen kun je immers zeggen dat je gewoon via Utrecht-Arnhme bent gegaan, bij controle tussen Zutphen en Deventer kun je zeggen dat je via Amersfoort - Apeldoorn bent gegaan enz. :wink:
De HC kan immers alleen controleren wat je instapstation is, niet via welke route je bent gereden en welke plaatsen je hebt aangedaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Daniel »

De route kan de HC echter wel afleiden uit de tijden: d'r zit immers een uur verschil in reistijd naar Zutphen via Utrecht of via Den Bosch.
Lombardijen - Rotterdam C. - Apeldoorn - Zutphen - Zwolle levert trouwens al problemen op tussen Zutphen en Deventer: daar zijn geen tussenstations immers en 'tis een omweg naar Deventer. Volgens de reisvoorwaarden moet je op deze omweg in Zutphen uit- en inchecken :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Geert »

Reiziger Ddrs schreef:De route kan de HC echter wel afleiden uit de tijden: d'r zit immers een uur verschil in reistijd naar Zutphen via Utrecht of via Den Bosch.
Dat is geen sluitend bewijs, je kunt ook je reis onderbreken op een van de tussenstations of vertraging hebben gehad.
Lombardijen - Rotterdam C. - Apeldoorn - Zutphen - Zwolle levert trouwens al problemen op tussen Zutphen en Deventer: daar zijn geen tussenstations immers en 'tis een omweg naar Deventer. Volgens de reisvoorwaarden moet je op deze omweg in Zutphen uit- en inchecken :wink:
Naar Deventer en naar Zwolle is het inderdaad een omweg, maar naar Olst en Wijhe blijft onverlet dat de route via Breda een overstap minder kost.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Justin »

En wat als je onderweg een korte stopt maakt, zonder de bedoeling te hebben er lang (= > 35 minuten ofzo) te blijven? Bijvoorbeeld even eten halen, en onverhoopt je trein missen...

Dat wat Geert dus zegt...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Dat is geen sluitend bewijs, je kunt ook je reis onderbreken op een van de tussenstations of vertraging hebben gehad.
Alleen vertraging telt (en da's controleerbaar met enige moeite), reis onderbreken niet want...
Reisregels OV-chipkaart schreef:•Stapt u uit op een tussengelegen station, dan checkt u uit en weer in als u verder reist.
...dan moet je dus uit- en inchecken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Geert »

Om bij het voorbeeld van Justin te blijven: ga je op Utrecht Centraal naar de Burger King (waar je gegarandeerd een eeuwigheid in de rij staat) kan het best gebeuren dat je je aansluiting mist. Ik lees echter nergens terug dat je de eerst aansluitende trein moet nemen en aan de andere kant heb je het station niet verlaten. Moet je dan uitchecken?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Daniel »

Ongetwijfeld zal deze regel gelijksoortig zijn aan de regels voor papieren kaartjes: je mag je reis niet onderbreken als je de route met de minste overstappen neemt (daarmee vervalt immers het voordeel van die route).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door iljitsch »

Wat nu als je bij het begin van je reis incheckt en dan een kennis tegenkomt en zo lang blijft staan praten dat je je trein mist?
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Justin »

Thans heb ik bij papieren kaartjes zoiets van: ik onderbreek mn reis zolang ik wil, zolang het maar in de juiste reisrichting zit.

Stel dat ik een kaartje Amsterdam Centraal - Den Haag HS heb gekocht. Ik zit in een trein waarvan alle wc's kapot ijn en laat ik nou net euhm... hele erge maag- en darmklachten heb. Ik stap uit op Schiphol en ren naar de wc. M'n trein is natuurlijk allang weg, dus ik besluit even naar de apotheek te gaan en even wat thee te gaan drinken. Enfin, na 40 minuten ga ik weer verder en ik ga echt geen nieuw kaartje kopen om naar HS te gaan (of ik nou wel of niet gecontroleerd ben tussen Amsterdam Centraal en Schiphol).

Overigens waar ik me ook af en toe om maal is alsnog de differentiatie in gemeenschappelijke tariefpunten. Ik zou zeggen: geef mensen dan ook de mogelijkheid om van beide stations gebruik te maken. Voorbeeld is dus Den Haag Centraal/HS/Laan van NOI.... Ik bedoel, als ik naar Antwerpen ga, krijg ik ook een kaartje Antwerpen Agglo... maar misschien is dat alleen voor buitenlandse kaartautomaten dan weer zo ingesteld...

Dus: Ik ben in Den Haag op locatie en ga weer terug. Gezien <een bepaald> tijdstip, is het handiger als ik in Den Haag Centraal de trein pak. Ik koop een enkeltje Den Haag Centraal-Den Haag Laan van NOI erbij (immers, dat is een stukje traject wat ik niet zou hebben bereisd, moet immers vanaf HS anders) en pak de s2600 en ben zo weer terug.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door iljitsch »

Justin schreef:Overigens waar ik me ook af en toe om maal is alsnog de differentiatie in gemeenschappelijke tariefpunten. Ik zou zeggen: geef mensen dan ook de mogelijkheid om van beide stations gebruik te maken. Voorbeeld is dus Den Haag Centraal/HS/Laan van NOI....
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik met een kaartje naar HS in de trein naar CS zat of omgekeerd en dat de conducteur daarover ging zeuren, ondanks het feit dat het even duur is. Met name als je een retour koopt kan het bij de terugreis makkelijk blijken dat het handiger is om naar het andere station te reizen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Meltrain »

Reiziger Ddrs schreef:Ongetwijfeld zal deze regel gelijksoortig zijn aan de regels voor papieren kaartjes: je mag je reis niet onderbreken als je de route met de minste overstappen neemt (daarmee vervalt immers het voordeel van die route).
Maar dan alsnog: als ik in de s3600 net na Arnhem gecontroleerd word, kan ik nog steeds zeggen dat ik gewoon via Utrecht Centraal ben gekomen en daar vrij lang in de rij vor de BK heb moeten staan wachten. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Justin »

iljitsch schreef:Ik heb wel eens meegemaakt dat ik met een kaartje naar HS in de trein naar CS zat of omgekeerd en dat de conducteur daarover ging zeuren, ondanks het feit dat het even duur is. Met name als je een retour koopt kan het bij de terugreis makkelijk blijken dat het handiger is om naar het andere station te reizen.
Precies. Alleen wat als je reist binnen het tariefpunt zelf? Dus bijvoorbeeld van Helmond 't Hout naar Helmond Brouwhuis? :p. Dan betaal je geloof ik alleen het basistarief...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Suus »

Bij 8 of minder tariefkilometers betaal je altijd hetzelfde. Bij voltarief is dat:
Enkele reis: Papier €2,20, Saldo €1,85
Retour: Papier: €3,70, Saldo €3,70

Waarvoor zijn er eigenlijk reductietarieven van 20% en 50% bij enkele reizen in de prijslijst :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Reiziger Delft »

Die 20% is voor de NS Business Card
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Geert »

50% wordt gebruikt voor aanvullende kaartjes op InterRail-tickets (niet geldig in eigen land, maar wel 50% korting tot de grens) en voor FIP-kaarten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Suus »

FIP-kaarten?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Vinny »

Fery important persons :mrgreen:

Nee dat zijn werknemers van spoorgerelateerde bedrijven en aangesloten relaties die geen recht hebben op "gratis" *) treinvervoer in het buitenland, maar wel kaartjes met 50% korting kunnen kopen.

*) gratis = je betaalt slechts de fiscale waarde van het vervoersbewijs.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Ronald »

Justin schreef:Thans heb ik bij papieren kaartjes zoiets van: ik onderbreek mn reis zolang ik wil, zolang het maar in de juiste reisrichting zit.
Volgens mij is dat ook gewoon toegestaan, als je de eindbestemming maar binnen de geldigheidsduur van je kaartje bereikt.
Justin schreef:Overigens waar ik me ook af en toe om maal is alsnog de differentiatie in gemeenschappelijke tariefpunten. Ik zou zeggen: geef mensen dan ook de mogelijkheid om van beide stations gebruik te maken. Voorbeeld is dus Den Haag Centraal/HS/Laan van NOI.... Ik bedoel, als ik naar Antwerpen ga, krijg ik ook een kaartje Antwerpen Agglo... maar misschien is dat alleen voor buitenlandse kaartautomaten dan weer zo ingesteld...

Dus: Ik ben in Den Haag op locatie en ga weer terug. Gezien <een bepaald> tijdstip, is het handiger als ik in Den Haag Centraal de trein pak. Ik koop een enkeltje Den Haag Centraal-Den Haag Laan van NOI erbij (immers, dat is een stukje traject wat ik niet zou hebben bereisd, moet immers vanaf HS anders) en pak de s2600 en ben zo weer terug.
In ieder geval een voordeel bij reizen op saldo: daarmee is dit probleem dus opgelost.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Chauf21 »

rhk_amf schreef:
Justin schreef:Thans heb ik bij papieren kaartjes zoiets van: ik onderbreek mn reis zolang ik wil, zolang het maar in de juiste reisrichting zit.
Volgens mij is dat ook gewoon toegestaan, als je de eindbestemming maar binnen de geldigheidsduur van je kaartje bereikt.
Officieel mag je de reisroute alleen onderbreken op de kortste of snelste reisroute (Algemene Voorwaarden Reizigers 6.9).
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Daantje »

Dat vind ik wel een groot voordeel van de OV-chipkaart, dat ik gewoon de trein in kan springen en niet van te voren hoef te bedenken hoe ik wil reizen en waar ik heen wil reizen. Ik heb heel vaak dat het niet uitmaakt naar welk station ik reis terwijl ik dat wel moet vastlegen met een treinkaartje.

Voorbeeld wat ik laatst had: ik wil van Delft naar Utrecht. Dan kan ik via Den Haag of via Rotterdam. Mag allebei volgens de reisplanner. Ik weet alleen van te voren niet welke trein ik haal omdat ik niet weet hoelaat mijn bus aankomt op het station. Als ik geluk heb, kan ik de trein naar Den Haag halen en ben ik eerder in Utrecht maar ik kan die trein niet meer halen omdat ik nog een kaartje moet kopen. Als ik via Rotterdam ga hoef ik voor het eerste stuk geen kaartje te kopen omdat daar mijn abonnement geldt maar heb ik ook meer tijd om wel een kaartje te kopen omdat die trein later vertrekt. Tsja, wat doe je dan? Is met de OV-chipkaart veel simpeler want dan hoef ik alleen maar in te checken en ben ik niets verloren als ik onverwacht toch de trein mis.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Karl »

Chauf21 schreef:Officieel mag je de reisroute alleen onderbreken op de kortste of snelste reisroute (Algemene Voorwaarden Reizigers 6.9).
Dat vind ik een beetje vreemd, als je bij een 'minste overstappen' route moet overstappen, dan mag je dus ook niet, op een station waar je toch al moet overstappen, je reis onderbreken?
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Lastige treinkaartjes

Bericht door Ardan »

Ik vind sowieso het hele gedoe rond reis-onderbreken nogal raar. Als ik van Winterswijk naar Deventer ga, dan moet ik in Zutphen overstappen. Wat heeft de NS er mee te maken of ik dan nog mijn vriend in Zutphen ga bezoeken en twee uur later pas verder reis ipv 10 minuten? Ik ga dus echt geen kaartje Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Deventer kopen, dat is volgens mij duurder.

Een heleboel jaren terug ging ik eens op familiebezoek in Zevenaar, vanuit Winterswijk. Op de terugweg wilde ik ook nog mijn neefje in Doetinchem de Huet bezoeken, maar ik zat me serieus af te vragen of dat wel mocht... ik was echt bang dat er dan een conducteur zou zijn die bij de controle zou zeggen 'Jaaa, maar jij bent in Doetinchem er weer uit gegaan! Dat mag niet!' Maar goed, ik zal toen 13/14 zijn geweest ofzo. Dan denk je dat soort dingen nog.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten